ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 лютого 2019 року № 273

Про відмову Олійнику В.М. у реєстрації кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року

До Центральної виборчої комісії 2 лютого 2019 року від представника за довіреністю Вака Володимира Івановича надійшла заява про самовисунення кандидатом на пост Президента України Олійника Володимира Миколайовича разом із доданими документами для реєстрації кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
Розглянувши подані документи, Центральна виборча комісія встановила.
Згідно зі статтею 48 Закону України "Про вибори Президента України" (474-14) (далі - Закон), що регулює порядок самовисування, громадянин України, який відповідно до статті 9 Закону (474-14) може бути обраний Президентом України, особисто подає до Центральної виборчої комісії засвідчену в установленому законом порядку заяву про самовисунення кандидатом на пост Президента України, яка повинна містити визначені частиною другою статті 48 Закону (474-14) відомості.
Однак заява про самовисунення кандидатом на пост Президента України подана до Комісії Олійником В.М. не особисто. Крім того, зазначену заяву не засвідчено в установленому законом порядку, що свідчить про порушення Олійником В.М. визначеного частиною першою статті 48 Закону (474-14) порядку самовисування.
Частиною третьою статті 48 Закону (474-14) встановлено, що до заяви додаються документи, передбачені частиною першою статті 51 Закону (474-14) .
Пунктом 4 частини першої статті 51 Закону (474-14) визначено, що до заяви про самовисунення кандидатом на пост Президента України додається документ про внесення грошової застави відповідно до статті 49 Закону (474-14) .
Грошова застава вноситься партією, яка висунула кандидата на пост Президента України, або кандидатом на пост Президента України у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії (після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації) у розмірі два мільйони п’ятсот тисяч гривень (частина перша статті 49 Закону (474-14) ).
Закон не передбачає можливості внесення грошової застави на користь кандидата на пост Президента України іншими суб’єктами, ніж ті, що визначені в частині першій статті 49 Закону (474-14) .
Натомість до заяви Олійника В.М. про самовисунення кандидатом на пост Президента України додано чотири квитанції про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії коштів у сумі 1 005 тис. грн від Відомого М.М., дві квитанції на суму 598 тисяч гривень від Мартиненка О.Ф., дві квитанції на суму 598 тисяч гривень від Олійника Д.В. та квитанцію на суму 299 тисяч гривень від Чорнобильського С.В., що суперечить вимогам частини першої статті 49 Закону (474-14) .
Водночас документа про внесення кандидатом на пост Президента України Олійником В.М. у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії (після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації) грошової застави в розмірі два мільйони п’ятсот тисяч гривень до заяви про самовисунення не додано.
У зв’язку з цим Комісія окремо звертає увагу, що оскільки кошти, які надійшли на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії від Відомого М.М., Мартиненка О.Ф., Олійника Д.В. та Чорнобильського С.В., було внесено не кандидатом на пост Президента України і не партією, яка висунула кандидата на пост Президента України, вони не є грошовою заставою в розумінні Закону (474-14) , а тому в Комісії немає правових підстав для їх повернення відповідно до частини третьої статті 49 Закону (474-14) .
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 51 Закону (474-14) Центральна виборча комісія реєструє кандидата на пост Президента України за умови отримання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до статті 50 Закону (474-14) .
Статтею 50 Закону (474-14) передбачено, що декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року початку виборчого процесу, подається кандидатом на пост Президента України (на паперових носіях та в електронному вигляді) за формою, визначеною відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) .
За змістом пункту 2 Роз’яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори Президента України" під час реєстрації кандидатів на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року (v0272359-18) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 грудня 2018 року № 272, на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року декларація кандидата на пост Президента України за 2017 рік (усі сторінки декларації, у тому числі ті сторінки її розділів, стосовно яких у суб’єкта декларування та членів його сім’ї відсутні об’єкти для декларування у відповідному розділі) подається до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на пост Президента України після присвоєння такій декларації унікального ідентифікатора документа в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на паперових носіях та в електронному вигляді:
на паперових носіях - роздруковані копії всіх сторінок декларації, розміщеної в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, засвідчені підписом кандидата на пост Президента України шляхом проставлення його на останній сторінці декларації;
в електронному вигляді - у форматі PDF (*.pdf) на оптичному носії інформації (CD-R, DVD-R) або на USB-флеш-накопичувачі чи іншому пристрої для запам’ятовування, що використовує інтерфейс USB.
Олійник В.М. до заяви додав декларацію про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за формою, визначеною відповідно до Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) від 7 квітня 2011 року № 3206-VI (втратив чинність згідно із Законом України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII (1700-18) ).
Натомість він не подав передбаченої пунктом 5 частини першої статті 51 Закону (474-14) декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року початку виборчого процесу (на паперових носіях та в електронному вигляді), за формою, визначеною відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) .
Згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 52 Закону (474-14) в разі порушення встановленого Законом порядку висунення кандидата, відсутності документів, зазначених у статті 48 або 51 Закону (474-14) , Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата на пост Президента України.
Пунктом 3 частини першої статті 51 Закону (474-14) передбачено, що однією з умов реєстрації Комісією кандидата на пост Президента України є отримання передвиборної програми кандидата, викладеної державною мовою, обсягом до дванадцяти тисяч друкованих знаків (на паперовому носієві та в електронному вигляді).
Водночас відповідно до пункту 2 частини першої статті 52 Закону (474-14) Комісія відмовляє у реєстрації кандидата на пост Президента України в разі встановлення нею наявності у передвиборній програмі кандидата положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення.
Так, подана до Комісії передвиборна програма кандидата на пост Президента України Олійника В.М. містить, зокрема, таке положення: "Не буду сам та буду закликати інших не визнавати вибори та їх результати, якщо у виборчому процесі не будуть приймати участь громадяни України, які проживають в ЛНР і ДНР, тимчасово проживають або працюють в Російській Федерації…".
Разом з тим стаття 2 Конституції України (254к/96-ВР) встановлює, що суверенітет України поширюється на всю її територію. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Згідно з частиною другою статті 133 Конституції України (254к/96-ВР) до складу України входять: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області, міста Київ та Севастополь і не передбачено жодних адміністративно-територіальних утворень з республіканським статусом, окрім Автономної Республіки Крим як невід’ємної частини України.
Водночас преамбула Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" (2268-19) встановлює, що "Російська Федерація чинить злочин агресії проти України та здійснює тимчасову окупацію частини її території за допомогою збройних формувань Російської Федерації, що складаються з регулярних з’єднань і підрозділів, підпорядкованих Міністерству оборони Російської Федерації, підрозділів та спеціальних формувань, підпорядкованих іншим силовим відомствам Російської Федерації, їхніх радників, інструкторів та іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих Російською Федерацією, а також за допомогою окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та підконтрольні Російській Федерації самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України".
Таким чином, визнання у передвиборній програмі Олійника В.М. "ЛНР" та "ДНР", які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, суперечить законодавству України та спрямоване на порушення суверенітету і територіальної цілісності України.
Водночас заклики невизнання виборів, що містяться в передвиборній програмі Олійника В.М., в умовах дії Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" (2268-19) та з огляду на неможливість здійснення органами державної влади України повноважень, зокрема з організації та проведення виборів, на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей спрямовані на делегітимізацію влади та мають ознаки підриву національної безпеки України.
Отже, згідно з пунктами 1 - 3, частини першої статті 52 Закону (474-14) в Центральної виборчої комісії є підстави для відмови в реєстрації Олійника В.М. кандидатом на пост Президента України.
Крім того, згідно з пунктом 2 частини першої статті 51 Закону (474-14) для реєстрації кандидата на пост Президента України подається автобіографія кандидата, яка має містити, зокрема, відомості щодо адреси його місця проживання із зазначення часу проживання в Україні.
Так, Олійник В.М. у автобіографії зазначив адресу місця проживання на території України, а також те, що він проживає в Україні з народження. При цьому вказав, що він з жовтня 2014 року тимчасово перебуває на території Російської Федерації у статусі політичного біженця, а разом з документами для реєстрації кандидатом на пост Президента України подав копію посвідчення біженця, виданого 21 жовтня 2017 року (з відміткою про продовження строку дії до 21 жовтня 2019 року).
За інформацією Адміністрації Державної прикордонної служби України, громадянин Олійник В.М. 1 жовтня 2014 року здійснив виїзд з України. Інших відомостей після 1 жовтня 2014 року в базі даних немає.
Таким чином, Олійник В.М. з 2014 року фактично не проживає на території України, хоча його місце проживання зареєстроване в Україні.
Згідно з частиною другою статті 103 Конституції України (254к/96-ВР) , частиною першою статті 9 Закону (474-14) Президентом України може бути обраний громадянин України, який на день виборів досяг тридцяти п’яти років, має право голосу, володіє державною мовою і проживає в Україні протягом десяти останніх перед днем виборів років.
З огляду на це Комісія вбачає відсутність умов для встановлення факту його проживання або непроживання в Україні протягом десяти останніх перед днем виборів років.
Пунктом 6частини першої статті 51 Закону (474-14) передбачено, що Центральна виборча комісія реєструє кандидата на пост Президента України за умови отримання ксерокопій першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата на пост Президента України та сторінок, де зазначаються відомості про його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (1382-15) .
Представником за довіреністю Ваком В.І. для реєстрації кандидатом на пост Президента України Олійника В.М. до Комісії надано копії усіх сторінок паспорта громадянина України Олійника В.М., а також копію посвідчення біженця, виданого йому компетентним органом Російської Федерації 21 жовтня 2017 року (з відміткою про продовження строку дії до 21 жовтня 2019 року).
У свою чергу згідно з текстом довіреності про уповноваження Вака В.І. представляти інтереси Олійника В.М. у Центральній виборчій комісії, копія якої надана Комісії, особа довірителя Олійника В.М. була встановлена тимчасовим виконувачем обов’язків нотаріуса на підставі паспорта громадянина України.
Однак відповідно до частини восьмої статті 7 Федерального Закону Російської Федерації від 19 лютого 1993 року № 4528-I "Про біженців" (в редакції зі змінами від 27 грудня 2018 року) під час отримання посвідчення біженця національний (громадянський) паспорт та (або) інші документи, що посвідчують особу особи, визнаної біженцем, залишаються на зберіганні в державному органі виконавчої влади у сфері внутрішніх справ або в його територіальному органі.
Враховуючи зазначене, а також те, що справжність підпису Олійника В.М. на заяві про самовисунення кандидатом на пост Президента України не засвідчено в порядку, встановленому законом, у поданих документах відсутні однозначні відомості про місце проживання Олійника В.М. із зазначення часу проживання в Україні, кандидатом на пост Президента України Олійником В.М. не внесено грошової застави, а також факт неподанння ним декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, шляхом її заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (що вимагає ідентифікації особи декларанта за допомогою особистого ключа), Комісія має підстави для сумнівів щодо справжності поданих документів, у тому числі копії паспорта громадянина України Олійника В.М., а також вільної волі Олійника В.М. самовисуватися кандидатом на пост Президента України.
Згідно з частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) у разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передані вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи у встановлений законом строк.
Статтею 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) встановлено, що до основних повноважень Національної поліції віднесено, зокрема, вжиття заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень, припинення виявлених кримінальних та адміністративних правопорушень, здійснення своєчасного реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події.
З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за необхідне надіслати подані Ваком В.І. для реєстрації кандидатом на пост Президента України Олійника В.М. копії документів до Національної поліції для здійснення перевірки та в разі необхідності вжиття передбачених законодавством заходів реагування.
Враховуючи викладене, відповідно до частин першої, третьої статті 48, частини першої статті 49, частин першої, дев’ятої статті 51, пунктів 1 - 3 частини першої, частини другої статті 52 Закону України "Про вибори Президента України" (474-14) , статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) , керуючись статтями 11 - 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити Олійнику Володимиру Миколайовичу в реєстрації кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
2. Надіслати до Національної поліції копії документів, поданих Ваком В.І. для реєстрації кандидатом на пост Президента України Олійника В.М., для здійснення перевірки та в разі необхідності вжиття передбачених законодавством заходів реагування.
3. Копію цієї постанови надіслати Олійнику В.М.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
Т.СЛІПАЧУК