Головуючий у 1 інстанції - Грищенко Є.І.
Суддя-доповідач - Лях О.П.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 липня 2013 року справа №805/4049/13-а
приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача Лях О.П.,
суддів Нікуліна О.А., Старосуда М.І.
при секретарі судового засідання Гуринович А.Б.,
за участю сторін:
представників позивача - Сурника С.М., Дацко А.В.,
представників відповідача - Чирикіної Н.В., Хандогіної О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16 травня 2013 р. у справі № 805/4049/13-а за позовом Публічного акціонерного товариства "Авдіївський завод металевих конструкцій" до Управління Державної казначейської служби України у м. Авдіївці Донецької області, Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.03.2013 р., зобов'язання стягнути з державного бюджету бюджетне відшкодування з податку на додану вартість по декларації за червень 2012 року, -
В С Т А Н О В И В :
Публічне акціонерне товариство "Авдіївський завод металевих конструкцій" (надалі -позивач, ПАТ "АЗМК") звернулось до суду з адміністративним позовом до Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби (далі відповідач 1), Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області (далі відповідач 2), Управління Державної казначейської служби України у м. Авдіївці Донецької області (далі відповідач 3) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Ясинуватської ОДПІ від 21.03.2013р. №0000201501, стягнення з державного бюджету на користь ПАТ "Авдіївський завод металевих конструкцій" бюджетне відшкодування з податку на додану вартість по декларації за червень 2012 року в загальному розмірі 5 235 229,00 грн.
Позов мотивовано незгодою позивача із висновком акта перевірки від 14.03.2013р. №109/15-211-1/00130636, на підставі якого прийняте спірне рішення, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 5 235 229,00 грн. та нараховано штрафні санкції у розмірі 2 617 614 грн. 50 коп.
Позивач просив стягнути з Державного бюджету на користь Публічного акціонерного товариства "Авдіївський завод металевих конструкцій" (ЄДРПОУ 00130636) бюджетне відшкодування з податку на додану вартість по декларації за червень 2012 року в загальному розмірі 5 235 229,00 грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 16 травня 2013 р. позовні вимоги задоволено, внаслідок чого визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Ясинуватської ОДПІ Донецької області ДПС від 21.03.2013р року № 0000201501 та стягнуто з Державного бюджету на користь Публічного акціонерного товариства "Авдіївський завод металевих конструкцій" м. Авдіївка суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість по декларації за червень 2012 року в розмірі 5 235 229,00 грн.
В апеляційній скарзі Ясинуватська об'єднана державна податкова інспекції Донецької області Державної податкової служби, до якої приєдналось Головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволені позовних вимог.
Апеляційну скаргу мотивує порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Під час апеляційного розгляду справи представники апелянта доводи апеляційної скарги підтримали.
Представники позивача проти доводів апеляційної скарги заперечували.
Вислухавши суддю-доповідача та представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Публічне акціонерне товариство "Авдіївський завод металевих конструкцій" зареєстроване у якості юридичної особи, ідентифікаційний код 00130636, Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А01 №293425 та довідка АБ №452130 з ЄДРПОУ, знаходиться на обліку у Ясинуватській ОДПІ, згідно свідоцтва №100338177 є платником податку на додану вартість за індивідуальним податковим номером 001306305011.
Основний вид діяльності позивача - виробництво металевої продукції.
ПАТ "АЗМК" подана до Авдіївського відділення Ясинуватської ОДПІ податкова декларація з податку на додану вартість вх. №9034541622 від 19.06.2012р. за травень 2012 року, якою з наступними показниками: - рядок 18 "позитивне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду" -прочерк.; - рядок 19 "" від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту - 5 218 638, 00 грн.; - рядок 21 "залишок від'ємного значення попереднього звітного (податкового) періоду, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду" - 2 875 506,00 грн. (у тому числі рядок 21.1 "значення рядка 20.2 декларації попереднього звітного (податкового) періоду" - 2 875 506,00 грн.); - рядок 22 (Д2) "залишок від'ємного значення попереднього звітного (податкового) періоду, за вирахуванням позитивного значення різниці між сума" податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду" - 2 875 506,00 грн.; - рядок 23 (Д3) "сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню" - 2 858 915,00 грн. (у тому числі рядок 23.1 (Д4) "на рахунок платника у банку" - 2 858 915,00 грн.) (а.с. 172-174 том 1).
До вказаної податкової декларації надані: додаток 1 "Розрахунок коригування суп податку на додану вартість до податкової декларації з податку на додану вартість (Д1)" (а.с. 176-177 том 1), додаток 2 "Довідка про залишок суми від'ємного значення попередніх податкових періодів, що залишається непогашеним після бюджетного відшкодування, отриманого у звітному податковому періоді, та підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (Д2)" із значенням графи 3 (всього) - 2 875 506, 00 грн. та графи 4 (всього) - 2 858 915,00 грн. (а.с. 179 том 1)., додаток 3 "Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)" із зазначенням суми, що підлягає бюджетному відшкодуванню 2 875 506,00 грн. (а.с. 181 том 1), додаток 4 "Заява про повернення бюджетного відшкодування (Д4)" на суму 2 858 915,00 грн. (а.с. 183 том 1), додаток 5 "Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)" (а.с. 185-188 том 1) та додаток 6 "Довідка (Д6)" (а.с. 190 том 1) та реєстр виданих та отриманих податкових накладних за звітний (податковий) період травень 2012р. (а.с. 192-238 том 1).
26 червня 2012 року позивачем подано уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок за звітний (податковий) період червень 2012р., звітний (податковий) період, за який виправляються помилки травень 2012р. з наступними показниками: - рядок 23.1 (Д3, Д4) "сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" показник, який уточнюється 2 858 915,00 грн., уточнений показник -2858915,00 грн., різниця - зазначений прочерк; - рядок 24 "Залишок від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду" показник, який уточнюється - 16 591,00 грн., уточнений показник 16 591,00 грн., різниця - зазначений прочерк (а.с.240-243 том 1).
Позивачем подано податкову декларацію з податку на додану вартість вх. №9041870861 від 19.07.2012р. за червень 2012 року з наступними показниками: - рядок 12.1 "обсяг придбання, податок на додану вартість сплачений митним органам" обсяг придбання (без податку на додану вартість) - 2 421932,00 грн., дозволений податковий кредит - 484386,00 грн.; - рядок 19 "від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду" - 2701725,00 грн.; - рядок 20.2 "зарахування від'ємного значення різниці поточного звітного (податкового) періоду до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) кредиту" - 2701725,00 грн.(а.с.103-105 том 1).
До вказаної податкової декларації надані: додаток 1 "Розрахунок коригування сум податку на додану вартість до податкової декларації з податку на додану вартість (Д1)" (а.с. 107-108 том 1), додаток 2 "Довідка про залишок суми від'ємного значення попередніх податкових періодів, що залишається непогашеним після бюджетного відшкодування, отриманого у звітному податковому періоді, та підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (Д2)" (а.с. ПО том 1), додаток 3 "Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)" (а.с. 112 том 1), додаток 4 "Заява про повернення бюджетного відшкодування (Д4)" (а.с. 114 том 1), додаток 5 "Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)" (а.с. 116-119 том 1) та додаток 6 "Довідка (Д6)" (а.с. 121 том 1), додаток 8 "Заява про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8)" (а.с. том 1) та реєстр виданих та отриманих податкових накладних за звітний (податковий) період червень 2012р. (а.с. 123,125-170).
У жовтні 2012 року позивачем подано уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок вх. №9060489640 від 04.10.2012р. за звітний (податковий) період жовтень 2012р., звітний (податковий) період, за який виправляються помилки червень 2012р. з наступними показниками: - рядок 23.1 (ДЗ, Д4) "сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" показник, який уточнюється 5 235 229,00 грн., уточнений показник - зазначений прочерк, різниця "-5 235 229,00 грн."; - рядок 24 "Залишок від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду" показник, який уточнюється - зазначений прочерк, уточнений показник 5 235 229,00 грн., різниця "5 235 229,00 грн.".
До вказаного уточнюючого розрахунку надані: уточнюючий додаток 2 "Довідка про залишок суми від'ємного значення попередніх податкових періодів, що залишається непогашеним після бюджетного відшкодування, отриманого у звітному податковому періоді, та підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (Д2)" із значенням графи 3 (всього): 5 235 229,00 грн., графи 4 (всього) - зазначений прочерк, графи 5 (всього): 5 235 229,00 грн. (а.с. 99 том 1); уточнюючий додаток 3 "Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)" із зазначенням суми, що підлягає бюджетному відшкодуванню - зазначений прочерк (а.с. 101 том 1).
З урахуванням уточнень заявлена сума бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за червень 2012р. становить у розмірі 5 235 229,00 грн.
З 06.03.2013р. до 14.03.2013 р. відповідачем - Ясинуватською об'єднаною державною податковою інспекцією Донецької області Державної податкової служби проведено документальну позапланову виїзну перевірку правомірності нарахування позивачем бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявленої на рахунок платника у банку за червень 2012р., за наслідками якої складено відповідний акт перевірки від 14.03.2013р. №109/15-211-1/00130636 (т. 1 а.с. 22-36), яким встановлено порушення позивачем:
- абз.3 п. 198.3 ст.198 та абз. "а" п.200.4 ст. 200 Податкового кодексу України позивачем завищено заявлену суму бюджетного відшкодування ПДВ на рахунок платника у банку за червень 2012 року на 5235229 грн.;
- п.п.4.6.5, п.п.4.6.6 п.4.6 Порядку заповнення декларації, встановленого Наказом податкового періоду - рядок 24 за червень 2012 року на 7421517 грн.
За наслідками адміністративного оскарження акту перевірки, акт перевірки від 14.03.2013р. залишено без змін. (а.с. 58-60 том 1).
На підставі акта перевірки від 14.03.2013р. №109/15-211-1/00130636 Ясинуватською об'єднаною державною податковою інспекцією Донецької області Державної податкової служби прийнято спірне податкове повідомлення-рішення від 21.03.2013р. №0000201501.
Причиною виникнення від'ємного значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту у квітні 2012р. з сумою 16591 грн. та за травень 2012 року з сумою 5218638 грн. є:
- здійснення експортних операцій-ввезення товарів за межі митної території України, які оподатковуються за ставкою "0"%, які за квітень 2012 року дорівнюють 6410716 грн. (68,9 % від загального обсягу постачання), за травень 2012 року-8997963 грн. (76,5 % від загального обсягу постачання);
- імпортні операції за серпень 2012р. - поставка обладнання для гарячого цинкування. Зазначено, що сума податку на додану вартість сплачена митним органам до Державного бюджету України у квітні 2012р. - 672627 грн., у травні 2012 року -3934970 грн.
Як вбачається із матеріалів справи, позивачем укладено контракт від 27.12.2010 року № 27/12/10 з нерезидентом OFFICINE MECCANICHE MURGESI S.r.1 (Італія) на поставку обладнання, загальна сума контракту - 5 646 000 ЄВРО, умови постачання FCA м.Спінаццола (Барі), Італія.
На виконання контракту у травні 2012 року позивачем отримано 1 комплект лінії по випрямлянню і різанню трапецієподібних листів на загальну суму 19674851 грн., ПДВ 3934970,26 грн. відповідно до ВМД від 17.05.2012 року № 700140000/2012/009426, що призвело до завищення від'ємного значення різниці між сумою податкового зобов'язання і сумою податкового кредиту на 3934970 грн.;
Згідно до акту перевірки в порушення абз. 3 п. 198.3. ст. 198 Податкового кодексу України (2755-17) (надалі ПК України (2755-17) ) позивачем не надано до перевірки підтверджуючих первинних документів щодо використання в господарській діяльності обладнання, отриманого від OFFICINE MECCANICHE MURGESI S.r.l. за зазначеним контрактом.
Перевіркою правомірності визначення податкових зобов'язань та податкового кредиту, розрахунків з бюджетом та показників, відображених у декларації за травень 2012 року (з додатками), з урахуванням уточнюючих розрахунків встановлено, що у порушення абз. "а" п.200.4 ст. 200 Податкового кодексу України ПАТ "АЗМК" по рядку 23.1 уточнюючого розрахунку суми податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок (вх. №9005337026 від 11.02.2013р.) за червень 2012 року по рядку 23.1 "сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню у розмірі 2 406 322,00 грн., в тому числі як сума ПДВ, що фактично не підтверджена підприємством первинними банківськими документами в оплату отриманих та сплачених товарів (робіт, послуг) за квітень 2012 року у розмірі 1300259 грн. та сума ПДВ сплачена митним органом при ввезені імпортного обладнання у червні 2012 року, використання у господарський діяльності якого не підтверджено підприємством в ході проведення перевірки у розмірі 3934970 грн.
Фактично за результатами звірки даних, зазначених у розрахунку бюджетного відшкодування ПДВ із даними первинних документів по рахункам 311 "Поточні рахунки в національній валюті", 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками", не підтверджено факт оплати ПАТ "АЗМК" за поставлені у травні 2012 року товари (роботи, послуги), а підтверджують тільки факт сплати кредиторської заборгованості станом на 01.05.2012 року.
Платником, що перевірявся не надано для перевірки первинних документів бухгалтерського обліку, які підтверджують факт оплати отриманих у травні 2012 року платником товарів (робіт, послуг) та сплачених у травні 2012 року на суму ПДВ 1300259 грн. та сплачену митним органам у травні 2012 року за поставлене обладнання на суму ПДВ 3934970 грн., використання якого у господарській діяльності фактично підприємством не підтверджено. Загальна сума ПДВ, яка зазначена в гр..4 додатку 2 до податкової декларації з ПДВ за червень 2012 року становить 0 грн.
Перевіркою встановлено, що на порушення вимог абз. "а" п.200.4 ст. 200 Податкового кодексу України ПАТ "АЗМК" завищено суму фактично сплачену постачальникам товарів (робіт, послуг) у травні 2012 року на 1300259 грн. та в порушення вимог абз.3 п.198.3 ст. 198 Податкового кодексу України ПАТ "АЗМК" завищено суму податкового кредиту з ПДВ за травень 2012 року, сплачену митним органам на суму 3934970 грн., що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування ПДВ у червні 2012 року на 5235229 грн.
Крім того, перевіркою встановлено порушення пп.4.6.6 п.4.6 розділу V Порядку заповнення декларації, встановленого Наказам Міністерства Фінансів України від 25.11.2011р. №1492 (z1490-11) , а саме заниження на суму 7421517,00 грн.
Фактично за результатами звірки даних, зазначених у розрахунку бюджетного відшкодування податку на додану вартість за червень 2012 року, із даними первинних документів, що підтверджують факт оплати платником товарів/послуг загальна сума ПДВ складає 0 грн.
У відповідності до вимог ст. 198 Податкового кодексу України (надалі - ПКУ (2755-17) ) право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Пунктом 198.2. ст. 198 ПКУ передбачено, що датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше; дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою виникнення права на віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов'язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата сплати (нарахування) податку за податковими зобов'язаннями, що були включені отримувачем таких послуг до податкової декларації попереднього періоду.
Згідно з п.198.3. ст. 198 ПКУ податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку,зокрема, з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Пунктом 198.6. ст. 198 ПКУ визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.
Аналіз наведеної норми доводить, що датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше або дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг, або дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою виникнення права на віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов'язаннями (дата подання митної декларації для митного оформлення). Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за відповідною ставкою протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. При цьому, право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів, не підтверджені податковими накладними, митними деклараціями чи іншими документами. Платник податку може включити суму ПДВ у відповідному звітному періоді до податкового кредиту протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.
Протягом зазначеного періоду суми податкових кредитів декларації сформовані за рахунок наступних контрагентів позивача, а саме: підприємство з іноземними інвестиціями "ONYX DON", товариство з обмеженою відповідальністю "АЙ СІ ГРУП", товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "АЛВІ", приватне підприємство "Олекс-Дон", товариство з обмеженою відповідальністю "Вікант", товариство з обмеженою відповідальністю "Грант", товариство з обмеженою відповідальністю "Вуд Лайн", приватне акціонерне товариство "ДЗВО", товариство з обмеженою відповідальністю "Донбасс Пром Оіл", публічне акціонерне товариство "Донецькобленерго", товариство з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Україна", товариство з обмеженою відповідальністю "Мега Дизайн", товариство з обмеженою відповідальністю "Метизтрейд", товариство з обмеженою відповідальністю "Метінвест - СМЦ", публічне акціонерне товариство "МТС Україна", товариство з обмеженою відповідальністю "Омега Мет Трейд", товариство з обмеженою відповідальністю "Паралель- М ЛТД", приватне підприємство "Промекс -7", ОММ OFFICINE MECCANICHE MURGESI, товариство з обмеженою відповідальністю "Фаєр Протекши".
Станом на 14.03.2013р. за результатами опрацювання податкових періодів, починаючи з періоду виникнення від'ємного значення, не встановлено включення позивачем до складу податкового кредиту за квітень 2012р. - червень 2012р. податкових накладних не зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, в ході проведення перевірки не виявлено серед постачальників суб'єктів господарювання, які надали податковий кредит і не задекларували податкові зобов'язання, здійснюють операції, не обумовлені економічними причинами.
Згідно з частиною 2 статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року №996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України від 16 липня 1999 року №996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Пунктом 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88 (z0168-95) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за №168/704 (z0168-95) , визначено поняття первинних документів та їх обов'язкові реквізити.
Як встановлено судом першої інстанції та знайшло своє підтвердження у суді апеляційної інстанції, первинні документи, надані позивачем у повному обсязі та складені з дотриманням вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку.
Матеріали справи містять у повному обсязі первинні документи, якими підтверджується фактичне укладання та виконання договорів, а також сплату позивачем ПДВ у зв'язку з придбанням товарів (послуг).
В ході перевірки ПАТ "АЗМК", крім первинних документів та журналів-ордерів по рахункам 311 "Поточні рахунки в національній валюті", 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" перевіряючим було також надано журнал-ордер по рахунку 371 "Розрахунки за виданими авансами", згідно якого протягом травня 2012 року підприємство сплатило постачальникам 9 063 900,76 грн. (у т.ч. ПДВ - 1510650 грн.) за товари (роботи, послуги), отримані протягом травня та наступних місяців 2012р., тому доводи податкового органу, що представлені документи не підтверджують факт сплати ПАТ "АЗМК" за поставлені у травні 2012 року товари (роботи, послуги), а підтверджують тільки факт сплати кредиторської заборгованості станом на 01.05.2012 року колегія суддів не приймає до уваги.
Отримане згідно ВМД від 17.05.2012 №700140000/2012/009426 (19674851 грн., сума ПДВ 3934970 грн.) обладнання по контракту від 27.12.2010 за №27/12/10 від нерезидента OFFICINE MECCANICHE MURGESI S.r.I (Італія), було введено Позивачем в експлуатацію 27.09.2012 року, про що свідчить акт вводу в експлуатацію за №128 (копія якого надавалась Відповідачу разом з запереченнями за вих. № 676 від 18 березня 2013р.).
Таким чином, колегія суддів не приймає доводи податкового органу щодо невикористання вищезазначеного обладнання у господарській діяльності позивача.
Згідно п.206.1 ст. 206 ПКУ під час ввезення товарів на митну територію України суми податку підлягають сплаті до державного бюджету платниками податку до/або на день подання митної декларації безпосередньо на єдиний казначейський рахунок, крім операцій, за якими надається звільнення (умовне звільнення) від оподаткування.
Згідно пп. 14.1.18 п.14.1. ст. 14 ПКУ бюджетне відшкодування це відшкодування від'ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника. у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу.
Пунктом 200.1 ст. 200 ПКУ встановлено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Відповідно до п. 200.3 ст. 200 ПК України при від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
У відповідності до вимог п.200.4 ст. 200 ПКУ, якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то:
а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг;
б) залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.
Таким чином, бюджетному відшкодуванню підлягає частина податкового кредиту, за якою суми ПДВ були фактично сплачені отримувачем постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України у попередніх та звітному податкових періодах.
Аналіз наданих позивачем платіжних доручень доводить, що позивачем кошти були перераховані у якості передплати, здійснювалась оплата за надані послуги, роботи та за отриманий товар і лише частково була сплачена кредиторська заборгованість.
Відповідно до п.200.7 ст. 200 ПКУ платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Пунктом 200.8. ст. 200 ПКУ передбачено, що до податкової декларації платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій.
Відповідно до п.200.11 ст. 200 ПКУ за наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, податковий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки.
У відповідності до п.200.12 ст. 200 ПКУ орган державної податкової служби зобов'язаний у п'ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
Пунктом 200.13 ст. 200 ПК України встановлено, що на підставі отриманого висновку відповідного органу державної податкової служби орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування або шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку, або шляхом оформлення (випуску) казначейського фінансового векселя (за згодою платника податків) протягом п'яти операційних днів після отримання висновку органу державної податкової служби.
Згідно пп. "б" п.200.14 ст. 200 ПКУ, якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки орган державної податкової служби виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною органом державної податкової служби за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що позивачем правомірно сформовано податковий кредит за вказаними господарськими операціями у червні 2012 року, у т.ч. частини податкового кредиту, що заявлена до бюджетного відшкодування, сума бюджетного відшкодування визначена у відповідності до вказаних норм.
Як вбачається із розрахунку штрафних санкцій до спірного податкового повідомлення рішення, штраф у розмірі 2617614,5 грн. застосований відповідачем-1 у зв'язку із завищенням заявленої суми бюджетного відшкодування згідно п. 123.1 ст. 123 ПК України.
У відповідності до вимог п. 123.1 ст. 123 ПК України, у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов'язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування -тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
З огляду на протиправність зменшення позивачеві суми бюджетного відшкодування, відповідні штрафні (фінансові) санкції застосовані безпідставно.
Таким чином суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про незаконність спірного податкового повідомлення-рішення від 21.03.2013р. № 0000201501.
Підпунктом 4.6.5 п.4.6 п. 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, який затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 25.11.2011 року №1492 (z1490-11) та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 грудня 2011 року за N 1490/20228 (надалі Порядок) встановлено, що платники, які відповідно до статті 200 розділу V Кодексу мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість та заповнили рядок 22 декларації, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та подають (Д3) (додаток 3).
Значення рядка 3 (Д3) (додаток 3) переноситься до рядка 23 декларації за поточний звітний (податковий) період. Залежно від обраного платником напряму повернення суми бюджетного відшкодування (на рахунок цього платника у банку або у зменшення податкових зобов'язань з податку на додану вартість наступних податкових періодів) така сума вказується або в рядку 23.1, або у рядку 23.2, або частково розподіляється у рядках 23.1 та 23.2 декларації.
При цьому платники податку, які мають право на отримання бюджетного відшкодування та прийняли рішення про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок у банку (заповнено рядок 23.1 декларації), подають (Д4) (додаток 4).
Підпунктом 4.6.6. п.4.6. р.5 Порядку передбачено, що залишок від'ємного значенні після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (відображається у рядку 24 декларації поточного звітного (податкового періоду та переноситься до рядка 21.2 декларації наступного звітного (податкового) періоду.
Аналіз наведеного дає підстави вважати про відсутність порушення позивачем вказаних положень Порядку.
Колегія суддів вважає, що посилання апелянта на те, що вимога про стягнення з Державного бюджету України бюджетного відшкодування є передчасною, не заслуговують уваги з огляду на наступне.
Згідно п. 200.15 ст. 200 ПК України у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або орган державної податкової служби розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, орган державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов'язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.
Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження орган державної податкової служби протягом п'яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов'язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
Як правильно зазначено судом першої інстанції, у разі невідшкодування бюджетної заборгованості з ПДВ право платника податків порушується внаслідок неодержання коштів з бюджету, тому способом захисту цього права може бути вимога про стягнення зазначених коштів (відшкодування заборгованості).
Зобов'язання органу державної податкової служби надати органу державного казначейства висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, є вимогою про підтвердження наявності факту.
В даному випадку саме звернення до суду із позовом про стягнення суми ПДВ є належним способом захисту порушеного права.
Аналіз наведеного дає підстави вважати, що оскаржувана постанова суду першої інстанції прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а висновки суду відповідають обставинам у справі, а тому підстав для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення не вбачається.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 195, 197, пунктом 1 статті 198, п.1 ч.1 статті 205, статтями 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16 травня 2013 р. у справі № 805/4049/13-а за позовом Публічного акціонерного товариства "Авдіївський завод металевих конструкцій" до Управління Державної казначейської служби України у м. Авдіївці Донецької області, Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.03.2013 р., зобов'язання стягнути з державного бюджету бюджетне відшкодування з податку на додану вартість по декларації за червень 2012 року - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16 травня 2013 р. у справі № 805/4049/13-а - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі.
В повному обсязі ухвалу складено 19 липня 2013 року.
Колегія суддів: О.П. Лях О.А. Нікулін М.І. Старосуд