Головуючий у 1 інстанції - Чекменьов Г.А.
Суддя-доповідач - Білак С. В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2013 року справа №2а/0570/17592/2011
приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Білак С.В., суддів Сухарька М.Г., Гаврищук Т.Г., секретар судового засідання Святодух О.Б., з участю представника позивача Малишевої І.М., представника відповідача Шеховцової В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2011 року у справі № 2а/0570/17592/2011 за позовом Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька до Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» в особі відокремленого підрозділу Донецької виконавчої дирекції з ліквідації шахт Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у розмірі 1897381 грн. 10 коп.,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька (далі - позивач, пенсійний орган) звернувся до суду з позовом до Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» в особі відокремленого підрозділу Донецької виконавчої дирекції з ліквідації шахт Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» (далі - відповідач) про стягнення фактичних витрат на виплату і доставку пенсій за Списком № 1 по шахті «№6 Червона зірка» за період з 01.12.2010 року по 28.02.2011 року в сумі 1 897 381 грн. 10 коп.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2011 року у задоволенні позовних вимог позивачу було відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить постанову суду першої інстанції скасувати, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, та прийняти нову постанову суду, якою задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що здійснюючи розгляд справи і ухвалюючи рішення у справі, суд керувався і виходив із того, що відповідач ДП "Донвуглереструктуризація" не є правонаступником ДП "Шахта "№6 Червона Зірка" щодо обов'язків по відшкодуванню органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, оскільки Законом України "Про порядок списання заборгованості вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетами та державними цільовими фондами" (10/97-ВР) визначено порядок списання заборгованості збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств Мінвуглепрому України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, з метою скорочення видатків на ліквідацію таких підприємств.
Відповідно до приписів п.7 ч. 1 ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" у разі реорганізації страхувальника зобов'язання із сплати недоїмки покладаються на осіб, до яких відповідно до закону перейшли його права та обов'язки (правонаступників страхувальника, що ліквідується). Суд зробив висновок, що дана норма стосується сплати недоїмки зі страхових внесків, а не фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
У п.п.3.2 Статуту ДП "Донвуглереструктуризація" зазначено, що підприємство є правонаступником прав та обов'язків ДП "Укрвуглереструктуризація".
Наказом № 612 від 29.12.2007р. створено Державне підприємство з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств "Укрвуглеторфреструктуризація". Пунктом 3 цього наказу припинено діяльність Державного підприємства "Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств". Пунктом 8 наказу №612 від 29.12.2007р. встановлено, що ДП "Укрвуглеторфреструктуризація " є правонаступником усіх майнових прав та обов'язків ДП "Донвуглереструктуризація". У складі Державного підприємства з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств Укрвуглеторфреструктуризація" наказом № 10 від 29.02.2008 року створена Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт, як відокремлений підрозділ ДП "Укрвуглеторфреструктуризація", до складу якої введені гірничі підприємства та зокрема ДП "Шахта "№6 Червона Зірка ".
Судом не встановлено факт проведення фізичної ліквідації ДП "Шахта "№6 Червона Зірка" та виключення його з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій.
Виконання робіт по фізичній ліквідації шахт та заходів щодо соціального захисту працівників, вивільнених у зв'язку з ліквідацією шахт покладено на спеціально створену компанію "Укрвуглереструктуризація", яка згідно з Наказом Мінпалевенерго № 280 від 05.06.2003 року була перетворена в ДП "Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств".
Згідно з розподільчим балансом від 01.02.2008р. ДП "Донвуглереструктуризація" передало до правонаступника ДП "Укрвуглетрофреструктуризація" заборгованість по "шахті №6 Червона Зірка" з витрат на виплату і доставку пенсій за Списком №1, №2 за 2006-2007 роки, що підтверджує визнання ДП "Донвуглереструктуризація" боргу перед УПФУ.
Згідно з розподільчим балансом станом на 01.06.2008 року ДП "Донвуглереструктуризація" передало ДП "Укрвуглетрофреструктуризація" борги по витратам на виплату і доставку пільгових пенсій за 2007-2008 рік.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.
Представник відповідача заперечував проти доводів апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції необхідно залишити без змін з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено судом апеляційної інстанції, відповідач є платником страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.1997 р. № 939 (939-97-п) затверджений Порядок ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості.
Зазначеним Порядком визначено особливості збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств, на які поширюється дія Закону України "Про порядок списання заборгованості вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетами та державними цільовими фондами" (10/97-ВР) . Ліквідації підлягає гірниче підприємство, яке не спроможне провадити передбачену статутом діяльність і подальша діяльність якого згідно з техніко-економічним обґрунтуванням визнана недоцільною. Ліквідація гірничого підприємства передбачає здійснення заходів щодо припинення господарської діяльності, приведення його виробничих фондів до стану, який гарантує безпеку людей, майна і довкілля, соціальний захист працівників, що вивільняються, а також вирішення інших соціально-економічних питань.
Рішення про ліквідацію гірничого підприємства приймається Кабінетом Міністрів України за пропозицією Мінвуглепрому, погодженою в установленому порядку із заінтересованими органами виконавчої влади, в тому числі з відповідними облдержадміністраціями, пропозицій щодо ліквідації підприємств.
Відповідно до п. 9 даного Порядку Мінвуглепром створює ліквідаційну комісію, яка здійснює заходи щодо ліквідації гірничого підприємства, погашення кредиторської заборгованості, стягнення дебіторської заборгованості, скорочення чисельності працівників, а також готує і подає для затвердження Мінвуглепрому розподільний баланс з переліком основних виробничих фондів, які підлягають ліквідації та можуть бути використані для виконання робіт з фізичної ліквідації підприємства, та пропозиції щодо встановлення правонаступників майна, яке не підлягає фізичній ліквідації. Акт приймання-передачі погоджується з головою ліквідаційної комісії та керівником замовника і затверджується Мінвуглепромом. Після затвердження акта ліквідаційна комісія гірничого підприємства вживає заходів для завершення ліквідаційної процедури відповідно до законодавства з виключенням його з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій.
Датою фізичної ліквідації гірничого підприємства, виконання у повному обсязі зазначених робіт і заходів вважається дата затвердження Мінвуглепромом актів прийняття цих робіт, складених зазначеною комісією, та передачі в установленому порядку об'єктів, в тому числі відбудованих в процесі ліквідації гірничого підприємства, на підставі яких складаються та затверджуються ліквідаційні баланси і закриваються кошториси, а також визначення в установленому порядку правонаступника щодо соціального захисту категорій осіб відповідно до частини п'ятої статті 48 Гірничого закону України.
Наказом Міністерства вугільної промисловості України № 67 від 12.08.2000 р. «Про ліквідацію державного підприємства шахти № 6 «Червона Зірка» вказане підприємство підлягає передачі до складу компанії «Укрвуглереструктуризація». Цим наказом передбачено створення ліквідаційної комісії, яка була зобов'язана провести ліквідаційні заходи та подати ліквідаційний баланс. Виконання робіт з фізичної ліквідації шахт та заходів щодо соціального захисту працівників було покладено на компанію -«Укрвуглереструктуризація».
Наказом Міністерства палива та енергетики України «Про вдосконалення структури управління процесом ліквідації вугледобувних, вуглепереробних і торфодобувних підприємств, що належать до сфери управління Мінпаливенерго» від 05.06.2003 року № 280 державне підприємство "Українська державна компанія реструктуризації підприємств вугільної промисловості» була реорганізована шляхом злиття з ДП «Міжрегіональна державна компанія з реструктуризації підприємств вугільної та торф'яної промисловості» та на їх базі створене об'єднання - «Українська державна об'єднана дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних і торфодобувних підприємств».
Відповідно до п. 2.1 цього наказу у складі об'єднаної дирекції «Укрвуглеторфреструктуризація» на базі структурних підрозділів створені державні підприємства, зокрема, на базі структурного підрозділу Донецька об'єднана дирекція ДП «Укрвуглереструктуризація» - Державне підприємство «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств», яке відповідно до п. 9.1 наказу є правонаступником майнових прав та обов'язків ДП «Укрвуглереструктуризація» згідно з розподільчим балансом.
Пунктом 3 наказу № 612 від 29.12.2007 року припинено діяльність державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» шляхом реорганізації - приєднання до новоствореного державного підприємства з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств «Укрвуглеторфреструктуризація».
Наказом № 8 від 15.02.2008 року припинена діяльність ДП «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» та відокремлених підрозділів ДП «Донвуглереструктуризація» шляхом реорганізації - приєднання до ДП «Укрвуглеторфреструктуризація».
У складі ДП з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств «Укрвуглеторфреструктуризація» наказом № 10 від 29.02.2008 р. створена Донецька виконавча з ліквідації шахт без утворення юридичної особи, як відокремлений підрозділ ДП "Укрвуглеторфреструктуризація", до складу якої включено 23 шахти, в тому числі Державне підприємство шахта № 6 «Червона Зірка».
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 02.04.2010 року № 99 (v0099644-10) припинена діяльність ДП «Укрвуглеторфреструктуризація» шляхом його поділу на Державні підприємства: «Донвуглереструктуризація», «Обласна дирекція «Луганськвугле-реструктуризація"», «Центрально-Західна Компанія "Вуглеторф-реструктуризація».
Наказом ДП «Донвуглереструктуризація» № 2 від 14.04.2010 року змінена структура управління, а саме: створені відособлені підрозділи із самостійним балансом баз права юридичної особи: «Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт», «Горлівська виконавча дирекція з ліквідації шахт», «Шахтарська виконавча дирекція з ліквідації шахт».
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач не є правонаступником Державного підприємства шахта № 6 «Червона Зірка» щодо обов'язків по відшкодуванню органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, оскільки Законом України «Про порядок списання заборгованості вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетами та державними цільовими фондами» (10/97-ВР) визначено порядок списання заборгованості збиткових вугледобувних і вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, з метою скорочення видатків на ліквідацію таких підприємств.
Згідно п. 9 наказу Мінвуглепрому від 02.04.2010 р. № 99 (v0099644-10) ДП «Донвуглереструктуризація» є правонаступником усіх прав та обов'язків пов'язаних з діяльністю саме ДП «Укрвуглеторфреструктуризація» згідно з розподільчими балансами. За розподільчо-передавальними балансами була передана кредиторська заборгованість зі страхування (рядок 570) в розмірі без зазначення виду такої заборгованості та дати її виникнення. За актами передачі первинної документації у рядках кредиторської заборгованості, в тому числі за пільговими пенсіями, не визначено вугледобувне підприємство, за яким рахується ця заборгованість та дата її виникнення. З урахуванням періоду з 01.12.2010 р. по 28.02.2011 р., за який позивач просить відшкодувати витрати на пільгові пенсії, заборгованість за вказаними витратами не могла бути відображена в розподільчо-передавальних балансах, оскільки на дату їх складення вказані пенсії ще не були сплачені.
Крім того, позивачем не надано доказів того, що ДП шахта №6 «Червона Зірка» є такою, що припинилася, оскільки згідно із ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Порядок припинення юридичної особи в процесі відновлення її платоспроможності або банкрутства встановлюється законом. Відповідно до ст. 111 Цивільного кодексу України юридична особа є ліквідованою з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Виходячи із приписів ч. 4 ст. 91 Цивільного кодексу України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення, тобто саме з моменту втрати юридичною особою цивільної правоздатності юридична особа є такою, що припинилася. Частина 2 статті 104 та частина п'ята статті 111 Цивільного кодексу України, пов'язують момент припинення юридичної особи (суб'єкта господарювання) з однією подією: внесенням до державного реєстру запису про припинення такої особи (суб'єкта господарювання). Аналогічна позиція викладена й у нормах Господарського кодексу України (436-15) .
Отже, за відсутністю факту виключення з ЄДРПОУ шляхом внесення до державного реєстру запису про припинення суб'єкта господарювання, він має цивільну правоздатність, може відповідати за своїми зобов'язаннями до моменту виключення підприємства з ЄДР та не звільнений від покладених на нього обов'язків, в тому числі щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно зроблено висновок про те, що позивачем не доведено обов'язку відшкодування пільгових пенсій працівникам ДП шахти № 6 «Червона Зірка» у спірних правовідносинах Державним підприємством «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств».
Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) підставами для скасування рішення є порушення судом норм матеріального чи процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Судова колегія дійшла висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 160, 167, 184, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2011 року у справі № 2а/0570/17592/2011 за позовом Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька до Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» в особі відокремленого підрозділу Донецької виконавчої дирекції з ліквідації шахт Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у розмірі 1897381 грн. 10 коп. - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частина ухвали складена в нарадчій кімнаті та проголошена в судовому засіданні 18 січня 2013 року, в повному обсязі складена 18 січня 2013 року.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.
ухвала суду може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складання рішення відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складання рішення в повному обсязі.
Головуючий суддя С.В.Білак Судді Т.Г.Гаврищук М.Г.Сухарьок