Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" квітня 2012 р.справа № 2а-1422/11/0408
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs29680946) )
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Ясенової Т.І.
суддів: Проценко О.А. Шлай А.В.
секретар судового засідання Ліпіна О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на постанову Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 жовтня 2011 року по справі № 2а- 1422/11/0408 за адміністративним позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Криворізької міської ради, третя особа ОСОБА_3 про порушення порядку виборів секретаря Криворізької міської ради, порядку проведення сесій Криворізької міської ради та засідань постійних комісій, -
ВСТАНОВИВ:
22.04.2011 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області за адміністративним позовом до Криворізької міської ради, третя особа ОСОБА_3, в якому просили:
визнати бездіяльність Криворізької міської ради щодо відмови від внесення змін до Регламенту Криворізької міської ради про обрання секретаря Криворізької міської ради, а також проведення першої та інших сесій з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , порушуючи ст. 46, 47 Закону України "Про місцеве самоврядування" - протиправними;
скасувати рішення Криворізької міської ради від 11 листопада 2010 року про обрання секретарем Криворізької міської ради ОСОБА_3, як таке, що прийнято з порушенням вимог ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", а саме без урахування вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) ;
скасувати рішення Криворізької міської ради І сесії (друге засідання) від 11 листопада 2010 року, усі рішення Криворізької міської ради, прийняті на пленарних засіданнях Криворізької міської ради на III сесії від 22.12.2010 року, на IV сесії від 30.12.2010 року, на V сесії від 26.01.2011 року, на VI сесії від 23.02.2011 року, на VII сесії від 30.03.2011 року, на VIII сесії від 27.04.2011 року, на IX сесії від 25.05.2011 року та інших сесій Криворізької міської ради, як такі, які прийняті з порушенням вимог ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", а саме без урахування вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) ;
зобов'язати відповідача -Криворізьку міську раду внести зміни до Регламенту Криворізької міської ради в частині порядку обрання секретаря Криворізької міської ради, а також проведення першої та інших сесій, призначення пленарних засідань, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень про затвердження порядку денного сесії та інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) ;
зобов'язати відповідача -Криворізьку міську раду провести сесію Криворізької міської ради щодо обрання секретаря Криворізької міської ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) ;
зобов'язати відповідача -Криворізьку міську раду провести сесії Криворізької міської ради щодо розгляду та прийняття рішень по питанням, які були розглянуті до змін у Регламенті Криворізької міської ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) .
В обґрунтування позовних вимог позивачі посилались на те, що на їх звернення : ОСОБА_2 -депутата Криворізької міської ради та ОСОБА_1 -помічника-консультанта народного депутата України IV скликання ОСОБА_4 (кожного окремо) до відповідача щодо надання інформації про порядок проведення першої сесії Криворізької міської ради згідно з регламентом Криворізької міської ради, про обрання на першій сесії секретаря Криворізької міської ради, про порядок скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії ради, згідно з регламентом Криворізької міської ради, з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) ; про перелік, функціональну спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій Криворізької міської ради згідно з регламентом Криворізької міської ради та Положенням про постійні комісії Криворізької міської ради, що затверджується Криворізькою міською радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) щодо реалізації повноважень Криворізької міської ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями Криворізької міської ради, відповідачем надано не повні відповіді від 07.04.2011р. та 11.04.2011р., що призвело до порушення їх прав на отримання інформації та свідчать про порушення інтересів позивачів, як членів територіальної громади, оскільки обрання секретаря Криворізької міської ради, а також порядок проведення першої та інших сесій не відповідає вимогам законодавства, зокрема змінам до ст.ст. 45, 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", внесеними Законом України від 01.07.2010 року "Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення їх у відповідність із Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (2388-17) , які зобов'язали органи місцевого самоврядування внести зміни до регламентів рад відповідно до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) .
Криворізька міська рада V скликання не вносила зміни до Регламенту щодо обрання секретаря, а також проведення першої та інших сесій з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , тому перша і інші сесії ради VI скликання, а також обрання секретаря проходять з порушенням норм Конституції та законів України. Не були внесені зміни до Регламенту і в частині переліку, функціональної спрямованості і порядку організації роботи постійних комісій ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.
Постановою Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 жовтня 2011 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Позивачами подано апеляційну скаргу в якій, з урахуванням поданих уточнень, просять скасувати оскаржувану постанову посилаючись на порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги: визнати бездіяльність Криворізької міської ради щодо відмови від внесення змін до Регламенту Криворізької міської ради про обрання секретаря Криворізької міської ради, а також проведення першої та інших сесій з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , порушуючи ст. 46, 47 Закону України "Про місцеве самоврядування" - протиправними; скасувати рішення Криворізької міської ради від 11 листопада 2010 року про обрання секретарем Криворізької міської ради ОСОБА_3, як таке, що прийнято з порушенням вимог ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", а саме без урахування вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , а також п.5 ст. 47 Закону Укаїни "Про місцеве самоврядування", щодо попереднього розгляду на засіданні постійних комісій кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань; скасувати рішення Криворізької міської ради І сесії (друге засідання) від 11 листопада 2010 року, усі рішення Криворізької міської ради, прийняті на пленарних засіданнях Криворізької міської ради на III сесії від 22.12.2010 року, на IV сесії від 30.12.2010 року, на V сесії від 26.01.2011 року, на VI сесії від 23.02.2011 року, на VII сесії від 30.03.2011 року, на VIII сесії від 27.04.2011 року, на IX сесії від 25.05.2011 року та інших сесій Криворізької міської ради, як такі, які прийняті з порушенням вимог ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", а саме без урахування вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) та п. 4 ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування", щодо попереднього розгляду на засіданні постійних комісій проектів програм соціально -економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіту про виконання програм і бюджету, вивчення і підготовки питань про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально -культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробки проектів рішень ради та підготовки з цих питань, виступів на сесіях з доповідями і співдоповідями.
В судовому засіданні позивачі підтримали доводи викладені в апеляційній скарзі.
Представник відповідача просив відхилити апеляційну скаргу, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, як законну та обґрунтовану.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши, в межах апеляційної скарги постанову суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги і заперечень на неї, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачі, кожен окремо, звернулися до Криворізької міської ради із заявами від 28.03.2011 року, які відповідачем отримано 28.03.2011 року, про надання інформації щодо порядку проведення першої сесії Криворізької міської ради, про порядок обрання секретаря ради, про перелік, функціональну спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій Криворізької міської ради згідно з регламентом Криворізької міської ради та Положенням про постійні комісії Криворізької міської ради.
На питання, поставлені у заявах, у встановлені законом строки позивачам надано відповіді за підписом секретаря Криворізької міської ради Маляренка C.B. за № 7/26-150 від 07.04.2011 року та за № Р-2228-П від 11.04.2011 року. Відповіді надавалися з урахуванням вимог Закону України "Про інформацію" (2657-12) .
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність порушення відповідачем прав позивачів на звернення та на отримання інформації, огляду на надання відповідей в установлений термін, з у рахуванням вимог Закону України "Про надання інформації" (2657-12) .
Відповідно до пункту 13 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.
Пунктом 14 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) .
Відповідно до пункту 15 статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.
Визначення поняття регуляторного акту надано в статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", так, регуляторний акт - це: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом».
Відповідно до статті 32 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" планування діяльності міських, районних у містах рад з підготовки проектів регуляторних актів здійснюється в рамках підготовки та затвердження планів роботи відповідних рад у порядку, встановленому Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) та регламентами відповідних рад, з урахуванням вимог частин третьої та четвертої статті 7 цього закону.
Криворізька міська рада відповідно до статті 4 Глави 2 Розділу І Регламенту Криворізької міської ради VI скликання, затвердженого рішенням Криворізької міської ради від 30.11.2010 року № 7, у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР) , Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) та "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) , іншими законодавчими актами і цим Регламентом. До прийняття зазначеного Регламенту відповідачем застосовувався Регламент ради V скликання, що відповідає вимогам частини 14 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Процедура прийняття рішень з урахуванням особливості підготовки проектів рішень, які носять регуляторний характер передбачена Регламентом Криворізької міської ради VI скликання (глава 5).
Порядок проведення першої та наступних сесій визначено ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Порядок обрання та діяльності постійних комісій регламентовано статтею 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Регламентом Криворізької міської ради VI скликання зазначені норми законодавства дотримані.
Порядок обрання секретаря міської ради передбачений статтею 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно якої секретар міської ради працює в раді на постійній основі та обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією міського голови.
Дослідженням протоколів засідання І сесії Криворізької міської ради VI скликання (перше та друге пленарне засідання) від 08.11.2010 року та від 11.11.2010 року, встановлено, що порядок її проведення та процедура розгляду питань відповідають вимогам статей 46, 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту, який діяв на той час.
Регламент відповідної ради визначає порядок її діяльності, як представницького органу місцевого самоврядування, що здійснює від імені територіальної громади та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України (254к/96-ВР) , Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , "Про службу в органах місцевого самоврядування" (2493-14) та іншими законодавчими актами України. В свою чергу, положення про постійні комісії ради має визначати порядок формування та організації діяльності, структуру цих комісій. Отже, норми регламенту відповідної ради та положення про постійні комісії ради за своїм змістом не можуть бути прямо спрямовані на правове регулювання господарських відносин.
В зазначених документах містяться процедурні норми, що визначають порядок організації роботи, прийняття рішень відповідними радами та їх постійними комісіями. Зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) внесені Законом України від 01.07.2010 № 2388-УІ (2388-17) не містять прямих приписів, якими б визначалося, що регламент відповідної ради та положення про постійні комісії ради є регуляторними актами.
Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що на прийняття рішень про затвердження регламенту, обрання секретаря міської ради та положення про постійні комісії - не розповсюджується процедура, передбачена чинним законодавством для регуляторних актів.
З огляду на викладене, колегія суддів, погоджується з висновками суду першої інстанції, та вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, 205, 206 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - залишити без задоволення.
Постанову Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 жовтня 2011 року по справі № 2а- 1422/11/0408 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Постанова у поновному обсязі складена 17 квітня 2012 року.
Головуючий:
Суддя:
Суддя:
Т.І. Ясенова
О.А. Проценко
А.В. Шлай