ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 вересня 2012 р. Справа №2а-8060/12/0170/16
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs33406855) ) ( Додатково див. ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду (rs29935586) )
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Александрова О.Ю., за участю секретаря судового засідання Павленко Н.О.,
позивача - ОСОБА_1, паспорт НОМЕР_1; та представників сторін:
представник позивача - ОСОБА_2, довіреність б/н від 17.03.2010р., договір від 22.07.2012р.;
представник відповідача (Рада міністрів АР Крим) - Сальков Андрій Сергійович, довіреність № 01-01/409 від 24.02.2011р., посвідчення №1044;
представник відповідача (Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим) - Доляновська А.М., довіреність № 1911/10-29 від 11.11.10, посвідчення №159;
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Ради міністрів АР Крим, Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим
про визнання протиправним та скасування розпорядження, визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій
Суть спору: ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Ради міністрів АР Крим (далі - відповідач 1), Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим (далі - відповідач 2), у якому просить визнати протиправним та скасувати розпорядження Ради міністрів АР Крим № 343-р (rb343p001-12) «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1» від 29.05.2012р., визнати протиправними дії Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим та зобов'язати Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим підготувати та винести на розгляд Ради міністрів АР Крим проект постанови про затвердження проекту відведення та надання в оренду ФОП ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,20га, що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району, для розміщення будинку відпочинку та передати в оренду земельну ділянку; зобов'язати Раду Міністрів АР Ким розглянути та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,20га сільськогосподарських земель (пасовищ), розташованих на землях запасу за межами населених пунктів на території Молочненської сільської ради, в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1
Ухвалами Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 23.07.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у листопаді 2010року позивач вдруге, посилаючись на Постанову Окружного адміністративного суду АРК від 02.06.2010р. по справі №2а-1924/10/6/0170 про визнання протиправним та скасування рішень, протиправною бездіяльності та спонукання до виконання певних дій, якою позов задоволено частково, ухвалу від 19.10.2010р Севастопольського апеляційного адміністративного суду, якою залишено апеляційну скаргу Республіканського Комітетух по земельних ресурсах АРК без задоволення, а Постанову Окружного адміністративного суду АРК від 02.06.2010р без змін, Ухвалу Вищого Адміністративного суду України від 03.04.2012р, справа №К-37673/10, якою постанова Окружного адміністративного суду АРК від 02.06.2010р та ухвала Севастопольського апеляційного суду від 19.10.2010р залишені без змін, - звернулася до Ради Міністрів АРК з проханням підготувати та затвердити відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,20га сільськогосподарських земель (пасовищ), розташованих на землях запасу за межами населених пунктів на території Молочненської сільської ради, в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1
Позивач стверджує, що два з половиною роки Комітет та Рада Міністрів розглядала дане звернення та тільки після звернення на гарячу телефонну лінію до Голови Ради Міністрів АРК позивачу стало відомо, що Рескомзем АРК, всупереч рішень суду, підготував проект розпорядження Ради Міністрів АРК «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду». 29 травня 2012 року Рада Міністрів АРК винесла Розпорядження №343-р (rb343p001-12) «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1 у зв'язку з неможливістю погодження проекту землеустрою та передачі ділянки в оренду без проведення земельних торгів (аукціону). Посилаючись на п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008р №509-VI (509-17) , п. 3 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) позивач вважає, що відмова, викладена у листі від 21.12.2009 року № 3519/10-25, суперечить вимогам чинного законодавства.
У судовому засіданні позивач та представник позивача на позовних вимогах наполягали, посилаючись на положення ст. ст. 93, 116, 123, 124, "Перехідні положення" Земельного кодексу України (2768-14) та на те, що фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 були виконані всі необхідні вимоги законодавства для отримання земельної ділянки в оренду.
Представник Ради міністрів АР Крим позовні вимоги не визнав з підстав, викладених у запереченнях на позов, зокрема, посилаючись на те, що ухвала Севастопольського апеляційного адміністративного суду по справі №2а-1924/10/6/0170, відповідно до якої постанову Окружного адміністративного суду АРК від 02.06.2010р. по справі №2а-1924/10/6/0170 залишено без змін, а Раду міністрів АРК зобов'язано розглянути звернення ОСОБА_1, прийнято 19.10.2010р. Таким чином прийняття Радою міністрів АРК рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передача цієї земельної ділянки в оренду ФОП ОСОБА_1 для розміщення будинку відпочинку без проведення земельних торгів (аукціону) призвело б до порушення вимог чинного земельного законодавства України (станом на 19.10.2010), коли норма про можливість надання земельної ділянки без проведення аукціону за певних умов, вже не діяла. Також зазначив, що рішеннями судів, на які посилається позивач, відповідача зобов'язано розглянути звернення ОСОБА_1, що і було зроблено, а не прийняти конкретне, у тому числі на користь позивача, рішення.
Представник Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим у судовому засіданні проти позову заперечував, підтримавши позицію та доводи представника Ради міністрів АРК.
Розглянув матеріали справи, дослідив докази, надані сторонами, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням 20 сесії 4 скликання Молочненської сільської ради Сакського району № 202 від 20.12.2004 року узгоджено громадянці ОСОБА_1, яка є суб'єктом підприємницької діяльності, місце розташування будинку для відпочинку на земельній ділянці площею 0,20 га сільськогосподарських земель (пастбищ), розташованій на землях запасу за межами населених пунктів на території Молочненської сільської ради, південніше села Молочне на відстані 400 метрів від урізу води Чорного моря на території Молочненської сільської ради.
Відповідно до п. 1.21 Постанови Верховної ради АР Крим від 18.10.2006 року № 229-5/06 (rb0229002-06) "Про внесення змін до Постанови Верховної ради АР Крим від 22.02.2006 р. № 1590-4/06 (rb1590002-06) "Про узгодження матеріалів місця розташування об'єктів" суб'єкту підприємницької діяльності ОСОБА_1 узгоджено матеріали місця розташування будинку для відпочинку на землях запасу Молочненської сільської ради (0,2 га) (Сакський район).
Постановою Ради Міністрів АР Крим № 367 від 07.06.2007 року (rb0367001-07) узгоджено місце розташування будинку відпочинку фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 та дозволено розроблення проекту відведення земельної ділянки на умовах оренди.
Проект землеустрою з відводу земельної ділянки фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку розроблено Приватним підприємством "Вега".
Зазначений проект узгоджений: 17.09.2007 року Сакським районним відділом земельних ресурсів № 10-20-34/3657, висновком Республіканського комітету по лісному та полювальному господарству від 06.03.2007 року, висновком про узгодження проекту відведення земельної ділянки від 13.03.2006 року республіканського комітету охорони навколишнього природного середовища АР Крим Управління екологічної інспекції Західно-Кримського регіону; висновком державної Азово-чорноморської екологічної інспекції від 24.04.2008 року № 11/1015; висновком про можливість відведення земельної ділянки Республіканським комітетом з охорони культурної спадщини від 06.12.2007 року № 8016.
13.02.2009 року Республіканським комітетом по земельних ресурсах АР Крим було винесено висновок № 246-11 державної експертизи землевлаштувальної документації, яке 30.03.2009 року було узгоджено.
На підставі проведеного розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, 27.03.2009р. ТОВ» Геосфера» затверджено висновок про вартість земельної ділянки ОСОБА_1
Як вбачається з матеріалів справи, після одержання необхідних погоджень та рішень органів місцевого самоврядування і органів виконавчої влади про погодження місця розташування земельної ділянки, фізична особа - підприємець ОСОБА_1 звернулася до Ради міністрів АР Крим з клопотанням від 19.05.2009 р. затвердити проект землеустрою з відведення земельної ділянки фізичній особі ОСОБА_1 за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку і передачі в оренду земельної ділянки площею 0,20 га строком на 49 років.
Листом за вих. № 3519/10-25 від 21.12.2009 року Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим повідомив позивачку про те, що порядок передачі в оренду земельної ділянки визначений ст. 124 Земельного кодексу України. Відповідно до цієї норми закону земельні ділянки державної і комунальної власності передаються в оренду за результатами проведення земельних торгів, крім випадків зазначених в частині 2 ст. 134 Земельного кодексу України. Розміщення будинку відпочинку не входить до переліку випадків, визначених ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, а тому не є підставою для звільнення від проведення земельних торгів при передачі земельної ділянки в оренду. Комітет повідомив, що до проведення земельних торгів він не може підготувати проект постанови Ради Міністрів АР Крим про передачу в оренду фізичної особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної ділянки державної власності площею 0,20 га, розташованої за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку.
З даною відмовою позивач була не згодна та звернулася до суду.
02.06.2010р Окружним адміністративним судом АР Крим було винесено постанову по адміністративній справі №2а-1924/10/6/0170за позовом ОСОБА_1 до Ради Міністрів АРК, Республіканського Комітету по земельних ресурсах АРК про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання виконати певні дії, якою позов було задоволено частково, визнано протиправною відмову Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК в підготовці проекту постанови Ради міністрів АРК про затвердження проекту відведення земельної ділянки площею 0,20га з земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку на умовах оренди, яку викладено в листі Рескомзему АРК від 21.12.2009р №3519/10-25, зобов'язано Республіканський комітет по земельних ресурсах АРК внести Раді міністрів АРК пропозиції по зверненню фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 щодо затвердження проекту відведення земельної ділянки площею 0,20га з земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку на умовах оренди, зобов'язано Раду міністрів АРК розглянути звернення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про затвердження проекту відведення земельної ділянки площею 0,20га з земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку на умовах оренди.
19.10.2010р . Севастопольський апеляційний адміністративний суд виніс ухвалу, якою апеляційну скаргу Республіканського Комітету по земельних ресурсах АРК залишено без задоволення, а Постанову Окружного адміністративного суду АРК від 02.06.2010р - без змін (ухвалою Вищого Адміністративного суду України від 03.04.2012р, справа №К-37673/10, постанова Окружного адміністративного суду АРК від 02.06.2010р та ухвала Севастопольського апеляційного суду від 19.10.2010р залишені без змін).
Судом встановлено, що на підставі цих рішень суду, у листопаді 2010 року позивачка вдруге звернулася до Ради Міністрів АРК з проханням підготувати та затвердити відповідний проект землеустрою з відведення земельної ділянки фізичній особі ОСОБА_1 за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку і передачі в оренду земельної ділянки площею 0,20 га строком на 49 років.
29 травня 2012 року Рада Міністрів АРК винесла Розпорядження №343-р (rb343p001-12) . «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1» у зв'язку з неможливістю погодження проекту землеустрою та передачі ділянки в оренду без проведення земельних торгів (аукціону).
Позивач не погодившись з даним розпорядженням та діями Рескомзему АРК звернулася до суду.
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При вирішенні цього спору суд керується законодавством, що діяло на час винесення спірного розпорядження Радою Міністрів АРК (29.05.2012р.) та вчинення оскаржуваних дій Рескомземом АР Крим (15.02.2012р.).
Земельні правовідносини в України регулюються Конституцією України (254к/96-ВР) , Земельним кодексом України (2768-14) , а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, що передбачено ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) у відповідної редакції, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. . Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Частиною 2 ст. 134 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч.3 ст. 124 ЗК України).
В силу ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється виключно на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою по відведенню земельних ділянок
Статтею 134 (частина 1) ЗК України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до частини 2 ст. 134 ЗК України Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій); використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об'єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок державним та комунальним підприємствам, бюджетним установам; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу); створення озеленених територій загального користування; будівництва об'єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об'єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок особам взамін тих, що були викуплені (примусово відчужені) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування; розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельної ділянки взамін викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику або його спадкоємцю (правонаступнику) у разі, якщо така потреба відпала; поновлення договорів оренди землі; використання земельних ділянок для здійснення концесійної діяльності;передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання земельних ділянок в інших випадках, визначених законом.
Також земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, (сінокосіння, випасання худоби, садівництво, безоплатна передача у межах норм) а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу (частина 3 ст. 134 ЗК України).
Статтею 135 ЗК України передбачено, що земельні торги проводяться у формі аукціону. У земельних торгах можуть брати участь громадяни і юридичні особи, які сплатили реєстраційний та гарантійний внески і можуть бути покупцями відповідно до законодавства України.
При цьому відповідно до абзацу 3 пункту 1 розділу Х «Перехідні положення» " ЗК України (2768-14) , у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).
Саме на це положення, яке на той час було діючим, посилався Окружний адміністративний суд АР Крим при понятті рішення по справі № 2а-1924/10/6/0170, визначаючи відсутність проведення земельних торгів (аукціону) при наданні земельної ділянки в оренду позивачці.
Суд зазначає, що вказані зміни були внесені до ЗК України (2768-14) підпунктом 17 пункту 2 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008 р. № 509-VI (509-17) , який набрав чинності з 14 жовтня 2008 року, та з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла» від 29.06.2010р. № 2367-VI (2367-17) , діяли протягом двох років, тобто до 15 жовтня 2010 року.
Статтею. 16 Земельного кодексу України (2768-14) визначено, що розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. належить до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим
В свою чергу, ч. 6 ст. 122 Земельного кодексу України, якою визначені повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, обумовлено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим на території Автономної Республіки Крим передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст та за їх межами для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті, якими врегульовані повноваження районних державних адміністрацій та Кабінету Міністрів України відповідно, а також погоджує передачу таких земель у власність або у користування районними державними адміністраціями на їх території для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
Порядок підготовки, узгодження та прийняття актів Ради міністрів АР Крим затверджено Регламентом роботи Ради міністрів АРК, затвердженим постановою Ради міністрів АРК № 295 від 23.09.1998р. (rb0295001-98) (далі - Регламент).
Відповідно до п.32.4 Регламенту головним розробником проекту акта Ради Міністрів, ВР АРК є орган виконавчої влади АРК, який вносить проект акту до Ради міністрів.
Згідно п.32.5. Регламенту головним розробником проектів актів Ради Міністрів по земельним питанням є Республіканський комітет по земельних ресурсах АРК.
Пунктом 93 Регламенту встановлено, що головним виконавцем проектів рішень із земельних питань є виключно Республіканський комітет Автономної Республіки Крим по земельним ресурсам.
Згідно п. 81 Регламенту орган виконавчої влади АР Крим, що здійснює підготовку проекту рішення Ради міністрів АР Крим є головним виконавцем проекту
Проаналізувавши зміст зазначеного нормативно-правового акту, суд доходить висновку про те, що до повноважень Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим, який є суб'єктом владних повноважень, віднесено надання висновку про можливість або неможливість відведення земельної ділянки.
У відповідності до п. 35.1. Регламенту, головний розробник направляє зацікавленому органу проект акта Ради міністрів, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, завізований керівником органу, що є головним розробником, разом з пояснювальною запискою, а також порівняльною таблицею (якщо проектом акта передбачено внесення змін до інших актів Ради міністрів, Верховної Ради Автономної Республіки Крим).
Згідно з п.35.6. Регламенту роботи Ради міністрів АРК, затвердженого постановою Ради міністрів АРК № 295 від 23.09.1998р, (rb0295001-98) проект акта Ради міністрів, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, розпорядження Голови Ради міністрів узгоджується і візується
35.6.1 на довідці до проекту акта:
1) керівником юридичної служби органу, що є головним розробником проекту акта;
2) керівником органу, що є головним розробником проекту акта;
3) органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим:
Міністерством фінансів Автономної Республіки Крим, якщо проекти актів стосуються фінансових питань;
Міністерством економічного розвитку і торгівлі Автономної Республіки Крим, якщо проекти актів стосуються економічних питань;
Фондом майна Автономної Республіки Крим, якщо проекти актів стосуються питань управління майном, що належить Автономній Республіці Крим;
4) органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим, що згадуються в проекті акта;
5) начальником структурного підрозділу Управління справами з кадрових питань, якщо проекти актів стосуються кадрових питань;
6) посадовою особою структурного підрозділу Управління справами з правових питань;
7) Першим заступником, заступником Голови Ради міністрів, заступником Голови Ради міністрів - керівником апарату Ради міністрів, безпосередньо координуючим орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, який є головним розробником проекту акта.
З матеріалів справи судом встановлено, що у листопаді 2010 року позивачка звернулася до Ради Міністрів АРК з проханням підготувати та затвердити проект землеустрою з відведення земельної ділянки фізичній особі ОСОБА_1 за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку і передачі в оренду земельної ділянки площею 0,20 га строком на 49 років.
Зверненню був привласнений вх. номер №12435/01-15 від 18.11.2010р.
Резолюцією заступника Голови Ради Міністрів АР Крим Псарева Г.Ю. від 25.11.2010р. заяву було передано на розгляд Голові Республіканського Комітету по земельних ресурсів АРК Чабанову А.І., яка зареєстрована у відповідача 25.11.2010р., вхідний номер 13245/10-25.
Листом від 11.01.2011р. вих. № 13245/10-25-90 відповідачем 2 повідомлено позивачку про те, що проект землеустрою буде розглядатися після надання оригіналів документів.
У відповідності до матеріалів справи, ФОП ОСОБА_1 надіслано до Голові Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК листи (вхідні номері від 07.02.2011р. та від 07.04.2011р.), у яких зазначено, про направлення на виконання листа вих. № 13245/10-25-90 від 11.01.2011р оригіналів необхідних документів, згідно додатку, для затвердження проекту відведення земельної ділянки площею 0,20 га, розташованої за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку і передачу земельної ділянки в оренду строком на 49 років.
Листом від 06.05.2011 №Г-8/1044/1 Республіканський комітет по земельних ресурсах АРК за дорученням Ради Міністрів АРК розглянув клопотання Позивача про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки площею 0,20га, який розташовано за межами населених пунктів Молочненьскої сільської ради міста Сакського району, для розміщення будинку відпочинку, а також долучені до нього матеріали, та повідомив, що за результатами розгляду наданих позивачем документів, підготовлено відповідний проект постанови Ради Міністрів АРК, який в даний час проходить стадію внутрішнього узгодження в Комітеті. Після завершення даної процедури, проект постанови у відповідності з вимогами Регламенту буде передано в Міністерство фінансів АРК.
Листом відповідача 2 від 31.05.12р №Г-8/1146/2-70 ОСОБА_1 повідомлено, що Рескомзем АРК за дорученням Ради Міністрів АРК від 10.05.2012р №Г-8/3136/2 розглянув звернення позивача від 07.05.2012р та в частині своєї компетенції повідомив, що затвердження вказаного проекту землеустрою у зв'язку з відсутністю нерухомості на даній земельній ділянці з урахуванням вимог ст.134 Земельного кодексу України (2768-14) , без проведення земельних торгів (аукціону) законодавством не передбачено. В зв'язку з чим, з урахуванням норм діючого земельного законодавства Рескомзем АРК підготував проект розпорядження Ради Міністрів АРК «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1». Даний проект розпорядження 15.02.2012р направлено до Головного управління правової політики Управління справами Ради міністрів АРК для подальшого узгодження. Передача в оренду земельної ділянки ОСОБА_1 можливо лише при продажу даного права шляхом проведення земельних торгів (аукціону).
Матеріалами справи підтверджено, що дійсно листом від 15.02.2012р. вих. № 13245/10-25-90, Рескомземом АРК направлено до Головного управління правової політики Управління справами Ради міністрів АРК для подальшого узгодження проект розпорядження Ради Міністрів АРК «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1».
До проекту була додана Пояснювальна записка Голови Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК А.Чабанова, в якої зазначено про неможливість надання земельної ділянки в оренду без проведення аукціону, враховуючи приписи ст.ст. 124, 134 ЗК України.
Відповідно до Довідки до проекту розпорядження Ради міністрів АРК від 29.05.2012р. № 343 (rb343p001-12) «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1», який наданий Рескомземом АРК, проект погоджено заступником Голови Ради міністрів АРК Псаревим Г.Ю., скріплений підписом Голови Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК А.Чабанова та прошов робочу експертизу у юридичної службі Рескомзему АРК та Головному управлінні правової політики Управління справами РМ АРК.
Судом встановлено, що зміст прийнятого відповідачем 1 спірного рішення відповідає змісту проекту, наданого відповідачем 2.
Таким чином, судом встановлено, що при прийнятті розпорядження Ради міністрів АРК від 29.05.2012р. № 343 (rb343p001-12) «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1», відповідачами Регламент було дотримано, тобто після отримання документів Радою Міністрів нею було доручено Республіканському комітету по земельних ресурсах АРК розглянути звернення Позивача та підготовити відповідний проект постанови Ради Міністрів АРК. За результатами даного доручення Рескомзем АРК підготовив проект розпорядження Ради Міністрів АРК «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1», яке було погоджено та прийнято у встановленому порядку.
Що стосується правових підстав для відмови відповідачів в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,20 га, що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку, та передачі її в оренду фізичній особі- підприємцю ОСОБА_1, суд зазначає наступне.
У відповідності до спірного рішення Ради міністрів АР Крим від 29.05.2012р. № 343-р (rb343p001-12) в затвердженні проекту землеустрою ФОП ОСОБА_1 відмовлено у зв'язку з необхідністю проведення земельного аукціону, оскільки, земельна ділянка, що підлягає переданню в оренду, не відноситься до випадків, передбачених ст. 134 ЗК України, та у зв'язку з закінченням строку дії абз.3 п.1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (2768-14) на час прийняття рішення.
Дослідивши приписи ч.2 та ч.3 ст. 134 ЗК України та матеріали справи, які відображають підстави передачі земельної ділянки ОСОБА_1, суд зазначає, що передача земельної ділянки для розташування будинку відпочинку (тобто, для рекреаційного призначення) не виключає проведення земельних торгів у порядку ст. 134 ЗК України.
Крім того, як вже зазначалось, у відповідності до вимог абз.3 п.1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (2768-14) зі змінами, внесеними Законом України від 16.09.2008р №509-VI (509-17) «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України відносно сприяння будівництву», в разі прийняття відповідними органами рішення про узгодження місця розташування об'єкта або про дачу дозволу на розробку проекту відводу земельної ділянки до 01 січня 2008р., передача в оренду таких земель здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Але, відповідно п.2 Прикінцевих положень Закону України від 16.09.2008р №509- VI (509-17) «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України відносно сприяння будівництву» з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла» від 29.06.2010р. № 2367-VI (2367-17) , абз. 3 п.1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (2768-14) діє впродовж 2 років з дня вступу в законну силу цього Закону, тобто до 15.10.2010р.
Аналіз зазначених норм законодавства дозволяє дійти висновку, що спеціальний (пільговий) режим для передачі в оренду земельних ділянок, відповідно до зазначених норм закону мав тимчасовий характер та був обмежений у часі. При цьому, будь яких виключень з цього правила з будь-яких підстав не передбачено.
Суд вважає за необхідне підкреслити, що при прийнятті рішення суб'єкт владних повноважень повинен діяти на підставі і у спосіб, які передбачені законодавством, що є діючим на час прийняття такого рішення.
Відповідно до ст. 58 Конституції України Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до рішень Конституційного Суду України № 1-зп від 13 травня 1997р. (v001p710-97) , № 1-рп/99 від 9 лютого 1999 року та № 3-рп/2001 від 5 квітня 2001 року (v003p710-01) , нормативно-правові акти поширюють свою дію на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.
Дію нормативно-правового акту в часі треба розуміти так, що до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовой акт, під час дії якого вони настали або малі місце. Дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом. Це стосується і нормативно-правових актів, дія яких вже закінчилася.
Таким чином, судом встановлено, що на час набрання законної сили постанові Окружного адміністративного суду АР Крим по адміністративної справі № 2а-1924/10/6/0170 згідно ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду АР Крим від 19.10.2010р., звернення позивачці до Ради міністрів АРК (у листопаді 2011р.), розгляду проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 Рескомземом АРК та направлення їм проекту рішення до Ради міністрів АРК (15.02.2012р.), прийняття Радою Міністрів АР Крим розпорядження від 29.05.2012р. № 343 (rb343p001-12) «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1», нормативні підстави для звільнення від проведення земельних торгів (аукціону) щодо передачі земельної ділянки ОСОБА_1, які існували до 15.10.2010р., були вже відсутні.
Крім того суд зазначає, що прийняття Радою міністрів АРК розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1, є складовою частиною процедури передачі земельної ділянки в оренду, та, як слідство, здійснення вищевказаних дій повинно передбачати проведення земельних торгів. Така думка суду повністю узгоджується з позицією судів (зокрема, Вищого адміністративного суду України) по справі № 2а-7106/09/10/0170 за позовом заступника прокурора АР Крим до Ради міністрів АР Крим, третя особа ТОВ «Ланіко».
Що стосується посилань позивачці на невиконання відповідачами постанові Окружного адміністративного суду АР Крим по адміністративної справі № 2а-1924/10/6/0170 від 02.06.10р, якою дії Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК по відмові у підготовці проекту постанови Ради Міністрів АРК про передачу в оренду фізичної особі-підприємцю ОСОБА_1 земельної ділянки державної власності площею 0,20га, визнані протиправними та Рескомзем зобов'язано внести Раді Міністрів пропозиції по зверненню ф/о -підприємця ОСОБА_1, щодо затвердження проекту відведення даної ділянки, суд зазначає наступне.
Позивач, посилаючись на вказане рішення, яке набрало законної сили, вважає, що на його виконання Рескомзем АРК мав підготувати та надати до Ради міністрів АР Крим проект рішення, а Рада міністрів прийняти рішення виключно на користь позивачці, а саме, щодо затвердження проекту відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1
Дані висновки є помилковими. Задовольняючи частково позовні вимоги, у постанові по справі № 2а-1924/10/6/0170, суд постановив визнати протиправною відмову Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим в підготовці проекту постанови Ради міністрів АР Крим про затвердження проекту відведення земельної ділянки площею 0,20 га з земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку на умовах оренди, яку викладено в листі Рескомзему АР Крим від 21.12.2009р. № 3519/10-25; Зобов'язати Республіканський комітет по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим внести Раді міністрів Автономної Республіки Крим пропозиції по зверненню фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 0,20 га з земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку на умовах оренди та зобов'язати Раду Міністрів Автономної Республіки Крим розглянути звернення фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 0,20 га з земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку на умовах оренди.
При цьому, як вбачається зі змісту постанови, обґрунтовуючи своє рішення, суд керувався законодавством, що діяло на час винесення рішення, зокрема, вимогами абз.3 п.1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (2768-14) зі змінами, внесеними Законом України від 16.09.2008р №509-VI (509-17) «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України відносно сприяння будівництву», які на той час були діючими.
В той же час, суд у постанові від 02.06.2010р, зазначив, що вимоги позивача про спонукання Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим підготувати та винести на розгляд Ради міністрів АР Крим проект постанови про затвердження проекту відведення та надання в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянки площею 0,20 га, що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку та передати в оренду земельну ділянку, а також про спонукання Раду міністрів АР Крим розглянути клопотання фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, яке надійшло до Ради міністрів АР Крим та затвердити проект відведення та надати в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,20 га, що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку, не можуть бути задоволені, оскільки суд не може зобов'язати суб'єктів владних повноважень прийняти рішення, які приймаються ними з використанням власного адміністративного розсуду.
Відповідачі наділяються правом розсуду при вирішенні відповідних питань про підготовку та внесення на розгляд Ради міністрів АРК проекту постанови про надання дозволу на розробку проекту відведення спірної земельної ділянки, та про зобов'язання Ради міністрів АРК надати особі дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки, тому суд не має повноважень вирішувати по суті звернення позивача про затвердження проекту відведення та надання в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,20 га, що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району для розміщення будинку відпочинку, що є підставою для відмови в позові в цій частині позовних вимог.
Таким чином, судове рішення утлумачується позивачем помилково, без огляду на його фактичний зміст.
Враховуючи наведене, суд вважає, що розпорядження №343-р (rb343p001-12) «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1 прийнято Радою Міністрів АРК в межах повноважень та у відповідності до законодавства. Вказаний висновок суду тягне визнання позовних вимог позивача необґрунтованими та відмову у їх задоволенні.
Крім того, як встановлено судом, позивачем не вчинено будь-яких заходів щодо примусового виконання постанови Окружного адміністративного суду АР Крим від 02.06.2010р. по справі № 2а-1924/10/6/0170 після набрання нею законної сили, а до компетенції суду при розгляді цієї справи вказане питання не входить. Тому, позовні вимоги щодо визнання протиправними дій Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК в цій частині задоволенню не підлягають і з ціх підстав.
Що стосується позовних вимог в частині зобов'язання Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим підготувати та винести на розгляд Ради міністрів АР Крим проект постанови про затвердження проекту відведення та надання в оренду ФОП ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,20га, що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району, для розміщення будинку відпочинку та передати в оренду земельну ділянку та зобов'язання Ради Міністрів АР Ким розглянути та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,20га сільськогосподарських земель (пасовищ), розташованих на землях запасу за межами населених пунктів на території Молочненської сільської ради, в оренду фізичній особі підприємцю ОСОБА_1, то суд зазначає, що він не наділений повноваженнями підміняти суб'єктів владних повноважень, які наділені визначеною компетенцію та виконують повноваження, передбачені законодавством, тобто, не може їх зобов'язати прийняти рішення, які приймаються з використанням власного адміністративного розсуду.
Вказане підтверджує неможливість суду вирішувати по суті звернення позивача про затвердження проекту відведення та надання в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,20 га., що знаходиться за межами населених пунктів Молочненської сільської ради Сакського району, для розміщення будинку відпочинку.
Тому позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню також і зі зазначених підстав.
На підставі наявних в матеріалах справи документів суд дійшов висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
Вступна та резолютивна частини постанови проголошені в судовому засіданні 13.09.2012р., у повному обсязі постанову складено та підписано 17.09.2012р.
Керуючись ст.ст, 158-163, 167 КАС України (2747-15) , суд
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим відмовити в повному обсязі.
постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя
Александров О.Ю.