ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 лютого 2012 р. (16:12)
|
Справа
№2а-7305/11/0170/2
|
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Яковлєва С.В.,
при секретарі Дрягіні В.П.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим
до ОСОБА_1
про стягнення переплати пенсії у розмірі 3117,06 грн.
за участю представників:
від позивача – ОСОБА_2 – представник, довіреність № 175/09-5 від 10.01.2012р.
від відповідача – ОСОБА_3 - представник
Суть спору: Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим (далі позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило стягнути з ОСОБА_1 (далі відповідач) 3117,06 грн. переплати пенсії на підставі ст. 50 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 20.062011 року відкрито провадження в адміністративній справі.
Від позивача 13.10.2011 року надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій він просив стягнути з ОСОБА_1 1418,26 грн., у зв’язку з тим, що залишок переплати пенсії станом на 27.09.2011 року становить 1418,26 грн.
Ухвалою суду від 24.10.2011 року зупинено провадження у справі до отримання від слідчого управління Головного управління МВС України в АР Крим відповіді на запит.
Ухвалою від 17.02.2012 року провадження у справі поновлено, у зв’язку з надходженням до суду відповіді на запит від слідчого управління Головного управління МВС України в АР Крим.
Представник позивача у судовому засіданні, яке відбулось 13.02.2012 року, наполягав на задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у адміністративному позові.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував з мотив, викладених у запереченні на позов, посилаючись на те, що заява ОСОБА_1 про перерахунок пенсії до Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим не надавалась.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 10.04.19989 року звернулась до Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим з заявою про призначення пенсії по інвалідності.
На підставі наданих документів відповідачу призначено пенсію по інвалідності.
Позивач зазначає, що за період з 01.01.2004 року по 28.02.2007 року, у зв’язку з наданням відповідачем заяви про переведення пенсії з пенсії по інвалідності на пенсію за віком та про перерахунок пенсії у відповідності до заробітної плати, а також у зв’язку з наданням фіктивної довідки про заробіток для обчислення пенсії, виникла переплата в загальній сумі 8856,39 грн.
Таким чином Управлінням Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 пенсії за віком з 01.01.2004 року довічно.
Позивач наполягає на тому, що оформлення довідки про заробітну плату від 21.02.2004 року, наданої відповідачем для перерахунку пенсії у 2004 році відбулось з порушенням норм чинного законодавства, у зв’язку з чим виникла переплата пенсії відповідачу в сумі в сумі 8856,39 грн. Управлінням Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим прийнято рішення про утримання з ОСОБА_1 переплати в розмірі 20% від щомісячної суми пенсії.
За таких обставин станом на день розгляду справи переплата пенсії становить 1418,26 грн., яку позивач просить стягнути з відповідача.
Ст. 102 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що пенсіонери зобов'язані повідомляти органу, що призначає пенсії, про обставини, що спричиняють зміну розміру пенсії або припинення її виплати.
У разі невиконання цього обов'язку і одержання у зв'язку з цим зайвих сум пенсії пенсіонери повинні відшкодувати органу, що призначає пенсії, заподіяну шкоду.
Згідно зі ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (в редакції, що діяла на момент подачі відповідачем заяви про призначення пенсії) право на пенсію за віком мають: чоловіки - після досягнення 60 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 20 років.
Пенсії за віком призначаються довічно, незалежно від стану здоров'я (ст. 22 Закону).
Згідно з ч. 1 ст. 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (в редакції, яка діяла на момент перерахунку позивачем пенсії) особи мали право на призначення пенсії за віком після досягнення чоловіками 60 років, жінками - 55 років та наявності страхового стажу не менше п'яти років.
Розмір пенсії за віком відповідно до ст. 27 Закону визначався за формулою:
П = Зп х Кс, де:
П - розмір пенсії, у гривнях;
Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях;
Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.
За бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
Під час розгляду справи судом встановлено, що перерахунок пенсії відповідача здійснений позивачем на підставі заяви від 15.12.2003 року та довідки про заробіток для обчислення пенсії від 21.02.2004 року, виданої комерційною фірмою "Штамп-плюс". Відповідач наполягає на тому, що з заявою про переведення виплати пенсії з пенсії по інвалідності на пенсію за віком від 15.12.2003 року він не звертався, жодних довідок про заробіток для обчислення пенсії, виданих комерційною фірмою "Штамп-плюс", не надавав.
Судом досліджено надану позивачем копію заяви від 15.12.2003 року, на якій взагалі відсутній підпис заявника.
Так, заява це документ, який містить прохання особи або установи щодо здійснення своїх прав або захисту інтересів. Реквізит документа – обов’язковий елемент. У заяві реквізити розташовуються в такій послідовності: адресат (назва установи або посада, прізвище та ініціали керівника у давальному відмінку, на ім'я яких подається заява), адресант (назва установи або посада, прізвище, ім'я, по батькові у родовому відмінку (іноді адреса і паспортні дані) особи, яка звертається із заявою), назва виду документа (заява), текст заяви, де чітко викладається прохання з коротким його обґрунтуванням. Після тексту заяви ліворуч вміщується дата, а праворуч - підпис особи, яка писала заяву. Заява пишеться власноручно.
Таким чином, відсутність підпису на заяві як обов’язкового реквізиту, взагалі унеможливлює ідентифікацію особи, яка подала заяву та не свідчить про намір особи та настання для неї відповідних наслідків, за результатом розгляду такої заяви.
Більш того, згідно з п. 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15)
, затвердженого постановою Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 року (z1566-05)
, при прийманні документів орган, що призначає пенсію перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів; перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження.
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в трьохмісячний термін з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, а також перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі.
За таких обставин обов’язок щодо перевірки правильності оформлення заяви, а також змісту, належного оформлення та обґрунтованості видачі представлених документів покладений на орган, що призначає пенсію, у даному випадку на Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АР Крим. Таким чином позивачем не надано доказів того, що заява від 15.12.2003 року без підпису та довідка про заробіток для обчислення пенсії, на підставі яких був здійснений перерахунок пенсії, подані саме відповідачем.
Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги, що під час розгляду справи позивачем в порядку ст. 71 КАС України не доведено, що переплата пенсії відповідачу відбулась з вини пенсіонера, суд дійшов висновку про необґрунтованість застосування позивачем ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", у зв’язку з чим у задоволенні позовних вимог про стягнення з ОСОБА_1 1418,26 грн. переплати пенсії, повинно бути відмовлено.
У судовому засіданні, яке відбулось 13.02.2012 р., оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
постанова оформлена та підписана 20.02.2012 року.
Керуючись ст. ст. 160- 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.
постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.