ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
09 листопада 2011 р.
Справа №2а-9078/11/0170/25
( Додатково див. ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду (rs24299848) )
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Кононової Ю.С., при секретарі Зайцевій М.О., за участю:
Прокурора – Куртбедінова Л.Х., посвідчення № 10169,
Представника відповідача – ОСОБА_1, довіреність № 318\02-12 від 25.02.2011 року,
Представника третьої особи Університету – ОСОБА_3, довіреність № 3659 від 31.12.2010 року,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Сімферопольського міжрайонного природоохоронного прокурора до Фороської селищної Ради, за участю третьої особи без самостійних позовних вимог на боці позивача – Національний університет біоресурсів і природокористування України, третіх осіб без самостійних позовних вимог на боці відповідача – ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_53, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_56, ОСОБА_57, ОСОБА_58, ОСОБА_59, ОСОБА_60, ОСОБА_61, ОСОБА_62, ОСОБА_63, ОСОБА_64, ОСОБА_65, ОСОБА_66, ОСОБА_67, ОСОБА_68, ОСОБА_69, ОСОБА_70, ОСОБА_71, ОСОБА_72, ОСОБА_73, ОСОБА_74, ОСОБА_75, ОСОБА_76, ОСОБА_77, ОСОБА_78, ОСОБА_79, ОСОБА_80, ОСОБА_81, ОСОБА_82, ОСОБА_83, ОСОБА_84, ОСОБА_85, ОСОБА_86, ОСОБА_87, ОСОБА_88, ОСОБА_89, ОСОБА_90, ОСОБА_91, ОСОБА_92, ОСОБА_93, ОСОБА_94, ОСОБА_95, ОСОБА_96, ОСОБА_97, ОСОБА_98, ОСОБА_99, ОСОБА_100, ОСОБА_101 про скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
Сімферопольський міжрайонний природоохоронний прокурор 30 жовтня 2008 року звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовом, в якому просить скасувати рішення № 15 від 02.11.2007 року Фороської селищної Ради "Про розгляд звернення ректора Національного аграрного університету ОСОБА_102 від 15.12.2006 року за № 4019 та звернення Першого проректора Національного аграрного університету ОСОБА_103 від 19.12.2006 року за № 1975", в частині прийняття пунктів 2 і 3 про відмову Національному аграрному університету в наданні дозволу на переоформлення земельної ділянки площею 14,18 га та затвердження актів комісії № 1 від 06.07.2007 року і № 2 від 01.11.2007 року; скасувати в цілому рішення № 6 від 21.03.2008 року Фороської селищної Ради "Про припинення Кримському сільськогосподарському інституту імені М.І.Калініна права постійного користування земельною ділянкою площею 14,18 га в смт. Форос".
Позовні вимоги мотивовані тим, що земельна ділянка площею 14,18 га в смт. Форос знаходилась в постійному користуванні Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна, була йому надана для створення учбово – дослідної станції з гірнічного садівництва та виноградарства, а отже відноситься до категорії особливо цінних земель, вилучення яких можливо було лише за погодженням Верховної Ради України. Інститут імені Калініна було ліквідовано та на його базі створено Кримський державний агротехнологічний університет. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.07.2004 року на базі Кримського державного агротехнологічного університету було створено Південний філіал "Кримський агротехнологічний університет" Національного аграрного університету, якій в свою чергу Постановою КМУ від 30.11.1998 року було перейменовано в Національний університет біоресурсів і природокористування України, якій є державним учбовим закладом. При проведенні заходів щодо припинення діяльності Кримського державного агротехнологічного університету та передачі всіх його майнових прав правонаступнику, - Південному філіалу – виникла необхідність в переоформленні земельних ділянок, що знаходились в його постійному користуванні, у зв’язку з чим Національний аграрний університет звернувся до Фороської селищної Ради із відповідним клопотанням про переоформлення земельної ділянки площею 14,18 га в смт. Форос, яка згідно державного акту була надана в постійне користування Кримському сільськогосподарському інституту імені М.І.Калініна. Проте, в дачі дозволу на переоформлення земельної ділянки відповідачем було відмовлено, а рішенням № 6 від 21.03.2008 року право постійного користування інституту земельною ділянкою було припинено, а землі переведено до земель запасу Фороської селищної Ради. Вважає зазначені рішення протиправними, оскільки відповідач, припинивши право постійного користування землями, що відносяться до категорії особливо цінних земель вийшов за межі наданих йому Законом повноважень, а щодо відмови в переоформленні земельної ділянки, то це рішення Фороської селищної Ради взагалі не містить будь-яких посилань на нормативно – правові акти, затверджену містобудівну документацію та документацію з землеустрою, а отже його не можна вважати обґрунтованим.
Представник відповідача Фороської селищної Ради позовні вимоги не визнав, обґрунтувавши свої заперечення тим, що до Національного університету біоресурсів і природокористування України не перейшло право постійного користування земельною ділянкою від Кримського сільськогосподарського інституту імені Калініна, оскільки він не може бути правонаступником прав та обов’язків Кримського державного агротехнологічного університету, якій до цього часу не ліквідовано. Вважає, що Фороська селищна Рада мала право розпоряджатися спірною земельною ділянкою, оскільки вона знаходилась в її комунальній власності, що підтверджується Державним актом на право постійного користування землею від 25.04.1969 року та відповідно мала передбачені пунктом "в" ч. 1 ст. 141 Земельного Кодексу України підстави для припинення постійного користування землею інститутом імені Калініна, діяльність якого була припинена. Обґрунтованість рішення Фороської селищної Ради про відмову Національному аграрному університету в переоформленні земельної ділянки також мотивує тим, що діючим на момент його винесення законодавством такого поняття як "переоформлення земельних ділянок" взагалі передбачено не було. Також вважає, що прокурор пропустив строк на звернення до суду без поважних причин.
Представник третьої особи Університету позовні вимоги підтримав та пояснив, що всі майнові права Кримського сільськогосподарського інституту імені Калініна, в тому числі і право користування земельною ділянкою перейшли спочатку до його правонаступника Національного аграрного університету, а на даний час до Національного університету біоресурсів і користування України. Земельна ділянка, яка була надана під учбово – дослідну станцію інституту імені М.І.Калініна відноситься до особливо цінних земель, вилучення яких для несільськогосподарських потреб не допускається та взагалі провадиться Верховною Радою України за поданням Верховної Ради АР Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських Рад, чого зроблено не було. Також вважає, що спірна земельна ділянка відноситься до земель державної власності та в комунальну власність Фороської селищної Ради ніколи не передавалась. Щодо рішення про відмову в переоформленні земельної ділянки, то вважає, що оскільки в ньому взагалі не викладено ніяких мотивів його прийняття, воно має бути скасоване.
Треті особи ОСОБА_87, ОСОБА_27, ОСОБА_106, ОСОБА_91, ОСОБА_100, ОСОБА_78, ОСОБА_34, ОСОБА_53, ОСОБА_51, ОСОБА_98, ОСОБА_50, ОСОБА_35, ОСОБА_73, ОСОБА_9, ОСОБА_48, ОСОБА_15, ОСОБА_42, ОСОБА_107, ОСОБА_83, ОСОБА_72, ОСОБА_108 в судовому засіданні 01.11.2011 року проти позовних вимог прокурора заперечували з тих підстав, що спірна земельна ділянка не використовувалась Університетом за її цільовим призначенням та після припинення права постійного користування нею інститутом імені Калініна частина цієї земельної ділянки була передана рішенням Фороської селищної Ради у власність громадян, для будівництва і обслуговування жилих будинків, господарських будівель і споруд, їм були видані державні акти про право власності на земельні ділянки.
Інші треті особи в судове засідання не з’явились, були повідомлені про місце та час розгляду справи належним чином, про причини неявки суд не повідомили.
Суд, вислухавши пояснення зявившихся осіб, дослідивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що рішенням 23-ї сесії 21-го скликання Фороської селищної Ради від 31.03.1995 року Кримському сільськогосподарському інституту імені Калініна було передано у постійне користування земельну ділянку загальною площею 14,18 га, для створення учбово – дослідної станції по гірничному садівництву та виноградарству, 30.04.1995 року установі був виданий Державний акт на право постійного користування зазначеною земельною ділянкою (том 1, а.с. 10-12, 29).
Відповідно до Статуту Інституту імені Калініна, він був державним учбовим закладом, знаходився в загальнодержавній власності України. Пунктом 12.7 Статуту передбачено, що володіння та користування землею і іншими ресурсами інститут здійснює на пільгових умовах, передбачених діючим законодавством України. Вилучення земель може здійснюватись лише зі згоди власника державного майна або уповноваженого ним органу (т. 1, а.с. 80-89). Постановою Кабінету Міністрів України № 313 від 07.04.1997 року (313-97-п) на базі Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна створено Кримський державний аграрний університет (т. 1, а.с. 116).
07.05.1997 року до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України було внесено зміни щодо перереєстрації Кримського сільськогосподарського інституту імені Калініна на Кримський державний аграрний університет (т. 1, а.с. 77).
Відповідно до Статуту Кримського державного аграрного університету, він є юридичною особою та правонаступником Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна, права та обов’язки якого він отримав з дня державної реєстрації (пункт 5). Згідно п. 47 Статуту, Університет здійснює права користування та розпорядження відведеною йому земельною ділянкою відповідно до діючого законодавства України. Відчуження майна, яке закріплено за Університетом, здійснюється за узгодженням з Міністерством Агропромислового комплексу України (пункт 48) (т. 1, а.с. 90-99). Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2003 року № 179-р (179-2003-р) на базі Кримського державного аграрного університету було утворено Кримський державний агротехнологічний університет. Цим Розпорядженням також встановлено, що студенти Кримського державного аграрного університету продовжують навчання у Кримському державному агротехнологічному університеті (т. 1, а.с. 117).
15.04.2003 року Міністерством аграрної політики України був прийнятий наказ № 109 (v0109555-03) "Про утворення Кримського державного агротехнологічного університету", пунктом 2 якого визначено, що правонаступником ліквідованого Кримського державного аграрного університету є Кримський державний агротехнологічний університет (т. 1, а.с. 119).
24.06.2003 року до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України було внесено зміни щодо перереєстрації Кримського державного аграрного університету на Кримський державний агротехнологічний університет (т. 1, а.с. 77).
25 червня 2003 року Кримському Державному агротехнологічному університету було видане Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи (т. 1, а.с. 23).
Згідно Статуту університету, він є правонаступником Кримського державного аграрного університету і підпорядкований Міністерству аграрної політики України. Відповідно до п. 6.2 Статуту, майно, що знаходиться в державній або комунальній власності та передане в оперативне управління університету не підлягає вилученню або передачі будь-яким підприємствам, установам, організаціям, крім випадків, передбачених законодавством (т. 1, а.с. 100-110). Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 517-р від 28.07.2004 року (517-2004-р) було утворено Південний філіал "Кримський агротехнологічний університет "Національного аграрного університету". При цьому студенти Кримського державного агротехнологічного університету продовжують навчання у Південному філіалі "Кримський агротехнологічний університет" Національного аграрного університету (т. 1, а.с. 184).
18.08.2004 року Міністерством аграрної політики України та Національним аграрним університетом був прийнятий спільний наказ № 304\377, яким створено на базі Кримського державного агротехнологічного університету, що ліквідується, - Південний філіал "Кримський агротехнологічний університет" Національного аграрного університету як структурний підрозділ з окремими правами юридичної особи та вирішено вважати його правонаступником Кримського державного агротехнологічного університету (т. 1, а.с. 61).
Національний Аграрний Університет був зареєстрований в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 01.03.2001 року, форма власності – державна (т. 1, а.с. 22).
Згідно листа Відділу Державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, станом на 30.01.2009 року Кримський державний агротехнологічний університет не надавав документів для проведення державної реєстрації ліквідації (реорганізації) (т. 1, а.с. 131), а отже відомості щодо його реорганізації в структурний підрозділ Національного аграрного університету, - Південний філіал "Кримський агротехнологічний університет" до Єдиного державного реєстру внесені не були.
15 грудня 2006 року Ректор Національного аграрного університету ОСОБА_105 та 19.12.2006 року перший проректор Національного аграрного університету звернулися до Фороської селищної Ради із заявами про надання згоди на переоформлення права постійного користування земельною ділянкою, яке належало Кримському сільськогосподарському інституту імені Калініна за Національним аграрним університетом (т. 1, а с. 181, 182).
Проте, рішенням 18-ї сесії 5-го скликання Фороської селищної Ради від 02.11.2007 року його звернення було прийнято до відома (пункт 1), в дачі дозволу Національному аграрному університету на переоформлення земельної ділянки площею 14,18 га було відмовлено (пункт 2); затверджені акти комісії № 1 від 06.07.2007 року і № 2 від 01.11.2007 року (пункт 3); скасовано рішення Фороської селищної Ради № 3 від 31.03.1995 року "Про передачу Кримському сільськогосподарському інституту імені Калініна в постійне користування 14,18 га з земель смт. Форос" (пункт 4); доручено виконавчому комітету звернутися до суду з позовом про відміну державного акту на право постійного користування землею (пункт 5); після відміни державного акту на право постійного користування землею перевести земельну ділянку площею 14,18 га до земель запасу Фороської селищної Ради (пункт 6) (т. 1, а.с. 8).
18.03.2008 року Сімферопольською міжрайонною природоохоронної прокуратурою був внесений протест із вимогою скасувати зазначене рішення, оскільки його пункт 4 прийнятий з порушенням діючого законодавства (т. 1, а.с. 31-32).
За результатами розгляду протесту, рішенням 24-ї сесії 5-го скликання Фороської селищної Ради № 01 від 21.03.2008 року він був задоволений, скасовані пункти 4, 5 і 6 рішення 18-ї сесії 5-го скликання Фороської селищної Ради № 15 (т. 1, а.с. 20).
Крім того, 21.03.2008 року на 24-й сесії 5-го скликання Фороської селищної Ради було прийнято рішення № 6, яким, у зв’язку з тим, що Кримський державний агротехнологічний університет, якій є правонаступником Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна ліквідований на підставі Наказу Національного аграрного університету Міністерства аграрної політики України від 18.08.2004 року, на підставі п. "в" ч. 1 ст. 141 Земельного Кодексу України, припинив Кримському сільськогосподарському інституту імені М.І.Калініна право постійного користування земельною ділянкою площею 14,18 га в смт. Форос (у зв’язку з припиненням діяльності даного підприємства) (пункт 1); на підставі ч. 3 ст. 24 Земельного Кодексу України було переведено земельну ділянку площею 14,18 га в смт. Форос, яка раніше знаходилась в користуванні Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна, в землі запасу Фороської селищної Ради, по категорії земель – землі сільськогосподарського призначення, не надані у власність або в користування (т. 1, а.с. 30). Постановою Кабінету Міністрів України № 945 від 30 жовтня 2008 року (945-2008-п) було вирішено прийняти пропозицію Міністерства аграрної політики про перейменування Національного аграрного університету в Національний університет біоресурсів і природокористування України. Пунктом 6 цієї постанови визначено в тому числі Раді Міністрів АР Крим вирішити в установленому порядку до 1 січня 2009 року питання про переоформлення Національному університету біоресурсів і природокористування України державних актів на право постійного користування земельними ділянками, які належали юридичних особам, що були включені до складу Національного аграрного університету на правах відокремлених структурних підрозділів (т. 1, а.с. 50-55).
20 листопада 2008 року, у зв’язку з перейменуванням, Національному університету біоресурсів і природокористування України було видане Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи. Форма власності, згідно Довідці з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, - державна (т. 3, а.с. 13, 14).
До складу Національного університету біоресурсів і природокористування України, згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 945 від 30 жовтня 2008 року (945-2008-п) також входить Південний філіал "Кримський агротехнологічний університет".
Статутом Національного університету біоресурсів і природокористування України передбачено, що він заснований на державній власності та перебуває в управлінні Кабінету Міністрів України.
Пунктом 2 Статуту передбачено, що до складу Університету входить Навчально – дослідна станція гірського лісництва і садівництва (АРК), яка раніше входила до складу Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна (п. 2.2 Статуту Інституту імені М.І.Калініна) та саме для її утворення й була надана в постійне користування земельна ділянка площею 14,18 на в смт. Форос.
Майно Університету є державною власністю та складається з основних і оборотних коштів, а також інших цінностей, вартість яких відображається в самостійному балансі Університету (пункт 77 Статуту).
В пункті 79 Статуту визначено, що питання вилучення земель, відведених у постійне користування Університету вирішується відповідно до Земельного законодавства України.
Як встановлено судом, після припинення права постійного користування земельною ділянкою інститутом імені М.І.Калініна та передачі цих земель до земель запасу Фороської селищної Ради, Фороська селищна Рада розпорядилась зазначеною земельною ділянкою шляхом затвердження схем генеральної забудови та затвердження проектів землеустрою земельних ділянок, а саме: рішенням № 6 від 28.11.2008 року – обслуговуючому кооперативу "Житлово – будівельний кооператив Споживче товариство індивідуальних забудовників "Жемчужина Фороса 2008"; рішенням № 7 від 28.11.2008 року – обслуговуючому кооперативу "Житлово – будівельний кооператив Споживче товариство індивідуальних забудовників "Фороський бриз-2008"; рішенням № 8 від 28.11.2008 року – Товариству з обмеженою відповідальністю "Сокольське ВП ЛТД"; рішенням № 03 від 16.10.2009 року – обслуговуючому кооперативу "Житлово – будівельний кооператив Споживче товариство індивідуальних забудовників "Фороський бриз-2008"; рішенням № 04 від 16.10.2009 року – ТОВ "Сокольське ВП ЛТД"; рішенням № 24 від 30.10.2009 року – обслуговуючому кооперативу Споживче товариство індивідуальних забудовників "Жемчужина Фороса-2008" (т. 3, а.с. 56-64).
Проте, постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 09 листопада 2010 року, по справі за позовом Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим до Фороської селищної Ради всі вище перелічені рішення були визнані незаконними (т. 3, а.с. 64-72).
Зазначеною постановою було встановлено, що землі учбово – дослідної станції, які раніше перебували в постійному користуванні Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна, за своїми генетико – морфологічними ознаками відносяться до категорії особливо цінних земель, вилучення та зміна цільового призначення яких можливе лише за погодженням Верховної Ради України.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Отже, той факт, що землі учбово – дослідної станції, для утворення якої було надано в постійне користування земельну ділянку сільськогосподарському інституту імені М.І.Калініна та яка відповідно до Статуту Національного університету біоресурсів і природокористування України зараз входить до його складу відносяться до категорії особливо цінних земель встановлений рішенням суду, ухваленим у господарській справі, яке набрало законної сили, а отже повторному доведенню при розгляді даної справи не підлягає.
Судом також встановлено, що на підставі рішень Фороської селищної Ради № 24 від 30.10.2009 року, № 03 від 16.10.2009 року, якими було затверджено проекти відведення земельних ділянок обслуговуючому кооперативу "Житлово – будівельний кооператив Споживче товариство індивідуальних забудовників "Фороський бриз-2008" та обслуговуючому кооперативу Споживче товариство індивідуальних забудовників "Жемчужина Фороса-2008", членам цих кооперативів були видані Державні акти на право власності на земельні ділянки, для будівництва і обслуговування жилих будинків, господарських будівель і споруд, які зареєстровані в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та на цей час зазначена реєстрація не скасована (т. 3, а.с. 80-171).
Ухвалою суду від 04 жовтня 2011 року зазначені особи, яким видані Державні акти на право власності на земельні ділянки, які пройшли державну реєстрацію, були залучені судом для участі у справі в якості третіх осіб.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що Фороська селищна Рада не мала повноважень та законним підстав на прийняття рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою Кримським сільськогосподарським інститутом імені М.І.Калініна.
Так, підставою для прийняття цього рішення було припинення діяльності інституту та ліквідації його правонаступника Кримського державного агротехнологічного університету.
Проте, суд не може з цим погодитись, оскільки такі висновки протиричать дійсним обставинам справи.
Так, відповідно до ст. 33 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) , юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов’язків іншим юридичним особам – правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ним органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
У п. "в" частині 1 статті 141 Земельного Кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) в якості підстави припинення права користування земельною ділянкою зазначено припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.
Тобто, з цієї підстави можливо припинити право користування установою земельною ділянкою лише в тому випадку, коли її припинення не допускає правонаступництво.
Проте, як встановлено судом, Кримський сільськогосподарський інститут імені М.І.Калініна був перетворений спочатку в Кримський державний аграрний університет, якій в свою чергу був перетворений в Кримський державний агротехнологічний університет, про що 24.06.2003 року до Єдиного державного реєстру було внесено відповідний запис, а запису про ліквідацію Кримського державного агротехнологічного університету до Єдиного державного реєстру взагалі не вносилось.
Отже, на час прийняття 21.03.2008 року рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою інститутом імені М.І.Калініна Фороська селищна Рада дійшла хибного висновку про припинення діяльності цього підприємства внаслідок ліквідації його правонаступника.
При цьому при дослідженні документів, які підтверджують реорганізацію інституту імені М.І.Калініна судом було достовірно встановлено, що всі майнові права цієї установи, до яких також відноситься і право користування земельною ділянкою перейшли спочатку до Кримського державного аграрного університету, потім до Кримського державного агротехнологічного університету, після чого на його базі був утворений Південний філіал "Кримський агротехнологічний університет" Національного аграрного університету як структурний підрозділ Національного аграрного університету.
Тобто, на час прийняття селищною Радою рішення саме Національний аграрний університет був правонаступником всіх майнових прав Кримського сільськогосподарського інституту імені М.І.Калініна, а на даний час таким правонаступником є Національний університет біоресурсів і природокористування України.
Суд також не погоджується з твердженнями представника відповідача, що спірна земельна ділянка перебувала в комунальній власності Фороської селищної Ради, у зв’язку з чим вони мали право нею розпоряджатися виходячи з наступного.
В матеріалах справи мається Акт на право користування землею, виданий 25.04.1969 року виконавчим комітетом Ялтинської міської Ради, відповідно до якого Фороській селищній Раді в постійне користування відведено 194,53 га (т. 1, а.с. 165-166).
Проте, як пояснив представник відповідача, рішення виконавчого комітету Ялтинської міської Ради, на підставі якого був виданий цей Державний акт, не збереглось.
В той же час, в матеріалах справи мається рішення виконавчого комітету Кримської обл Ради № 596 від 12 грудня 1972 року, яким затверджено межі селищ міського типу і площі земель в цих межах, в тому числі смт. Форос – 194,53 га, які складаються з земель санаторію "Форос" - 156,25 га і дачі "Тесели" - 38,28 га (т. 3, а.с. 36).
Про приналежність частини земель смт. Форос до земель санаторію "Форос" свідчить також і рішення 23-ї сесії 21-го скликання Фороської селищної Ради № 3 від 31.03.1995 року, яким земельна ділянка площею 14,18 га була передана в користування інституту імені М.І.Калініна саме у зв’язку з добровільною відмовою від права користування нею санаторним комплексом "Форос" (т. 3, а.с. 38).
Те, що санаторний комплекс "Форос" відносився до установ загальнодержавної власності підтверджується постановами Верховної Ради Криму від 15.03.2000 року № 982-2\2000 (rb0982002-00) ; від 29.06.1992 року № 110-1 (rb0110002-92) ; від 19.01.1995 року № 316-1 (rb0316002-95) .
Крім того, Кримський сільськогосподарський інститут імені Калініна, якому у зв’язку з відмовою СКК "Форос" була передана в постійне користування земельна ділянка, був вищим учбовим закладом державної форми власності.
Згідно ч. 2 ст. 83 Земельного Кодексу України, к комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об’єкти комунальної власності.
Відповідно до ст. 84 Земельного Кодексу України (2768-14) , у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. До земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність належать, зокрема, земельні ділянки закріплені за вищими учбовими закладами державної форми власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані державні, у тому числі казенні підприємства.
Відповідно до положень п. 12 розділу Х Земельного Кодексу України (2768-14) "Перехідні положення" (у редакції на час прийняття рішення) до розмежування земель державної і колективної власності повноваження розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, на яких розташовані державні, у тому числі казенні підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки) у межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські Ради, а за межами населених пунктів – відповідні органи виконавчої влади.
Таким чином, земельна ділянка площею 14,18 га в смт. Форос завжди перебувала в державній власності, а тому Фороська селищна Рада не мала повноважень на розпорядження нею та на її передачу у комунальну власність, що було нею зроблено пунктом 2 рішення № 06 від 21.03.2008 року.
Відповідно до ст. 80 Земельного Кодексу України (2768-14) , суб’єктом права власності на землі державної власності є держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади.
Відповідними органами державної влади Земельний Кодекс (2768-14) визначає Кабінет Міністрів України, Раду Міністрів АР Крим, місцеві, районні та обласні державні адміністрації.
Крім того, як вже було зазначено, ця земельна ділянка відноситься до категорії особливо цінних земель, що встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили, а отже відповідно до ч. 3 ст. 150 Земельного Кодексу України погодження матеріалів щодо вилучення такої земельної ділянки провадиться Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських Рад.
В той же час, доказів існування такого погодження відповідач суду не надав.
Таким чином, суд дійшов висновку про незаконність прийнятого Фороською селищною Радою рішення № 06 від 21.03.2008 року відносно земельної ділянки, яка є об’єктом державної власності, відноситься до категорії особливо цінних земель та яким припинено право користування земельною ділянкою у зв’язку з припиненням діяльності підприємством, в якого на той момент був правонаступник його майнових прав.
Аналогічний висновок, про відсутність підстав для прийняття Радою цього рішення зазначено в постанові Верховного суду України від 21 лютого 2011 року, прийнятої по цій справі за результатами розгляду заяви Національного університету біоресурсів і природокористування України, а відповідно до ст. 244-2 КАС України (2747-15) , рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов’язковим для всіх судів України.
Суд також вважає безпідставним посилання відповідача на пропуск прокурором строку на звернення до суду, оскільки ним був пред’явлений позов не в порядку ст. 21 Закону України "Про прокуратуру" (1789-12) , а згідно ст. 36-1 Закону, яка передбачає, що підставою представництва прокуратурою інтересів держави є наявність порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних чи юридичних осіб.
Частиною 2 ст. 60 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор здійснює в суді представництво громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.
При цьому суд вважає, що вимоги прокурора про скасування рішення № 15 від 02.11.2007 року Фороської селищної Ради в частині прийняття пунктів 2 і 3 задоволенню не підлягають, оскільки судом було встановлено, що відповідач не мав повноважень на прийняття будь-яких рішень, направлених на розпорядження спірною земельною ділянкою, оскільки вона відносилась до категорії державних та особливо цінних земель.
Як встановлено судом, Національний Аграрний Університет звернувся до Фороської селищної Ради із заявами, в яких просив надати згоду на переоформлення права постійного користування земельною ділянкою площею 14,18 га (т. 1, а.с. 181-182).
Разом з тим, такими повноваженнями, як надання згоди на переоформлення земельних ділянок, сільські, селищні, міські Ради земельним законодавством наділені не були.
Стаття 123 Земельного Кодексу України передбачала лише можливість надання в постійне користування земельних ділянок юридичним особам на підставі їх клопотання за проектами відведення цих ділянок.
В той же час, надання органом місцевого самоврядування згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки, затвердження цього проекту та передача земельної ділянки в користування, - все це є діями суб’єкта владних повноважень, направленими на розпорядження та відчуження земельної ділянки, але такі повноваження відносно спірної земельної ділянки у відповідача були відсутні.
Щодо рішення селищної Ради в частині затвердження актів виконавчого комітету № 2 від 01.11.2007 року та № 1 від 06.07.2007 року (т. 1, а.с. 138-140), то в цій частині прокурором в позові та в судовому засіданні не було наведено будь-яких висновків щодо його незаконності та необґрунтованості, взагалі не викладено ніяких підстав для його скасування.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи виконавчої влади та її посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Згідно частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5)добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, суд дійшов висновку, що у Фороської селищної Ради не було повноважень на прийняття рішення № 06 від 21.03.2008 року щодо припинення права користування спірною земельною ділянкою та її передачу до земель запасу Фороської селищної Ради, а тому воно має бути скасоване.
Щодо рішення відповідача № 15 від 02.11.2007 року (пункт 2 і 3), то позивач не навів суду ніяких доказів його протиправності, а тому в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Під час судового засідання, яке відбулось 09.11.2011 року були оголошені вступна та резолютивна частини постанови.
Відповідно до ст. 163 КАСУ, постанову складено 15.11.11 р.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158, 159, 160 - 163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги Сімферопольського міжрайонного природоохоронного прокурора - задовольнити частково.
Скасувати рішення № 6 від 21.03.2008 року Фороської селищної Ради "Про припинення Кримському сільськогосподарському інституту імені М.І.Калініна права постійного користування земельною ділянкою площею 14,18 га в смт. Форос".
В інший частині позовних вимог – відмовити.
постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя
' підпис ' Кононова Ю. С.