ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
13 жовтня 2009 року 12:20 № 14/429
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24372292) ) ( Додатково див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду (rs10678233) )
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В при секретарі судового засідання Остапенко Д.О., за участю представників сторін:
від позивача: Краснящих Богдана Миколайовича
від відповідача: Шевченко Оксани Іванівни
за позовом
Приватне підприємство "Фенікс і К"
до
Державна податкова інспекція у Дніпровському районі м.Києва
про
визнання протиправним та скасування рішення №0002652340 від 08.07.2008р.
На підставі частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 13 жовтня 2009 року проголошено вступну та резолютивну частину постанови.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне підприємство "Фенікс і К"звернулося до суду з позовом про скасування рішення державної податкової інспекції у Дніпровському районі міста Києва від 08.07.2008 №0002652340 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 3 900 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано відсутністю порушень, за які відповідачем накладено штрафні санкції. На думку позивача, неоснащення гральних автоматів запам’ятовуючими пристроями (фіскальною пам’яттю) не може бути підставою для притягнення до відповідальності, оскільки Міністерством промислової політики України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 №121 (121-2001-п) не розроблено запам’ятовуючих пристроїв (фіскальної пам’яті) для оснащення гральних автоматів.
Відповідач проти позову заперечував з огляду на правомірність оспорюваного рішення. В обґрунтування свого заперечення відповідач вказує на те, що при проведенні органом державної податкової служби 22.06.2008 перевірки позивача, встановлено порушення пунктів 1, 2, 3, 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а саме: непроведення розрахункових операцій у сфері грального бізнесу через реєстратор розрахункових операцій, невидача відповідного розрахункового документа встановленої форми, невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті та надання послуг у сфері грального бізнесу із застосуванням 10 гральних автоматів, які непереведені у фіскальний режим роботи, незареєстровані та неопломбовані.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав, відповідач підтримав свої заперечення.
Розглянувши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Фенікс і К"звернулося до суду з позовом про скасування рішення державної податкової інспекції у Дніпровському районі міста Києва від 08.07.2008 №0002652340 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 3 900 грн.
Державною податковою адміністрацією у Київській області 22.06.2008 здійснено перевірку приватного підприємства "Фенікс і К"щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу в залі гральних автоматів, що знаходиться за адресою: Київська область, місто Ірпінь, вулиця Центральна, 6.
Перевіркою встановлено порушення пунктів 1, 2, 3, 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а саме: непроведення розрахункових операцій у сфері грального бізнесу через реєстратор розрахункових операцій, невидача відповідного розрахункового документа встановленої форми, невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті та надання послуг у сфері грального бізнесу із застосуванням 10 гральних автоматів, які непереведені у фіскальний режим роботи, незареєстровані та неопломбовані.
За результатами перевірки державною податковою інспекцією у Дніпровському районі місті Києва за порушення приватним підприємством "Фенікс і К"пунктів 1 та 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"винесено рішення від 08.07.2008 №0002652340 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 3 900 грн.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3 та 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі –Закон) суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані:
1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
2) видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції;
3) застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування;
13) забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.
Згідно з приписами пунктів 1 і 2 статтті 17 Закону за порушення вимог цього Закону (265/95-ВР) до суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
1) у п'ятикратному розмірі вартості проданих товарів (наданих послуг), на які виявлено невідповідність, - у разі проведення розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів (наданих - послуг), у разі непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій, у разі нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки;
2) двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі застосування при здійсненні розрахункових операцій непереведеного у фіскальний режим роботи, незареєстрованого, неопломбованого або опломбованого з порушенням встановленого порядку реєстратора розрахункових операцій.
Відповідно статті 22 Закону у разі невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня, до суб'єктів підприємницької діяльності застосовується фінансова санкція у п'ятикратному розмірі суми, на яку виявлено невідповідність.
На підставі пунктів 1 і 2 статті 17 та статті 22 Закону до позивача було застосовано штрафні санкції на загальну суму 3 900 грн.: з них 250 грн. (50*5) –за непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій; 250 грн. (50*5) –за невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті; 3 400 грн. –за застосування незареєстрованого, неопломбованого, не переведеного у фіскальний режим роботи реєстратора розрахункових операцій (10 гральних автоматів).
Відповідно до статті 2 Закону реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг). До реєстраторів розрахункових операцій відносяться: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, комп'ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо;
автомат з продажу товарів (послуг) - реєстратор розрахункових операцій, який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за готівкові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів тощо товарів (послуг) і забезпечує відповідний облік їх кількості та вартості.
Відповідно до розділу 1 Ліцензійних умов провадження організації діяльності з проведення азартних ігор, затверджених спільним наказом Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва та Міністерства фінансів України від 18.04.2006 №40/374, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.05.2006 за №622/12496 (z0622-06) гральний автомат - механічне, електричне, електронне обладнання або пристрій, що використовується для проведення азартних ігор, результат яких визначається без участі працівника ліцензіата програмою роботи цього обладнання (пристрою) з використанням генератора випадкових чисел, який міститься всередині корпусу такого обладнання (пристрою), і сума виграшу нараховується обладнанням (пристроєм) автоматично.
Отже, із викладеного вбачається, що гральний автомат в автоматичному режимі здійснює видачу виграшу за готівкові кошти або із застосуванням жетонів як і автомат з продажу товарів (послуг) в автоматичному режимі за готівкові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів здійснює видачу товарів (послуг), а отже, гральний автомат –це автомат з надання послуг у сфері грального бізнесу.
Згідно зі статтею 12 Закону на території України у сферах, визначених цим Законом (265/95-ВР) , дозволяється реалізовувати та застосовувати лише ті реєстратори розрахункових операцій вітчизняного та іноземного виробництва, які включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та конструкція і програмне забезпечення яких відповідає конструкторсько-технологічній та програмній документації виробника.
Відповідно до статті 13 Закону, вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування встановлюються Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 №121 "Про терміни переведення суб’єктів підприємницької діяльності на облік розрахункових операцій у готівковій та безготівковій формі із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій" (121-2001-п) дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій при використанні гральних автоматів до 31.12.2006.
Отже, виходячи з вищенаведеного, суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють підприємницьку діяльність у сфері грального бізнесу шляхом надання послуг з використанням гральних автоматів зобов’язані з 01 січня 2007 року використовувати у своїй ліцензованій діяльності з надання послуг грального бізнесу гральні автомати з продажу послуг, які оснащені запам’ятовуючими пристроями (фіскальною пам’яттю), в т.ч. тих, що вже задіяні у використанні.
Разом з тим, вина суб’єкта господарювання у недотриманні вимог щодо використання гральних автоматів, які виконують фіскальні функції, може бути наявна лише в тому випадку, коли існувала об’єктивна можливість ужити всіх заходів для забезпечення використання таких пристроїв.
Наказом Державної податкової адміністрації України від 01.07.2008 №430 (v0430225-08) "Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій у новій редакції" до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій було включено комп’ютерно-касову систему "Фіскал", яка призначена для фіскалізації гральних автоматів, автоматизації збору, обліку і контролю даних про функціонування залів гральних автоматів.
Отже, до вказаної дати у Державному реєстрі реєстраторів розрахункових операцій України не було реєстратора розрахункових операцій, який би забезпечував технічну можливість виконувати фіскальні функції гральним автоматом, а у суб’єктів господарювання була відсутня об’єктивна можливість дотримання приписів Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (265/95-ВР) у частині використання гральних автоматів, оснащених фіскальною функцією.
Отже, підсумовуючи викладене, лише з 1 липня 2008 року суб’єкти підприємницької діяльності, які надають послуги в сфері грального бізнесу з використанням рулетки чи гральних автоматів мали технічну можливість перейти на оснащення гральних автоматів портативними електронними контрольно-касовими апаратами при здійсненні розрахункових операцій на окремо визначеному гральному апараті. Враховуючи, що перевірку позивача здійснено до 01.07.2008, застосування відповідачем штрафних санкцій у сумі 3 400 грн. є необґрунтованим.
Разом з тим, неможливість оснащення гральних автоматів фіскальною пам’яттю не звільняє суб’єкта підприємницької діяльності від застосування реєстратора розрахункових операцій, що включений до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування. Позивачем не спростовано, що розрахункова операція на суму 50 грн. не була проведена через реєстратор розрахункових операцій. А тому застосування штрафних сакцій на загальну суму 500 грн. за непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та за невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті, є правомірним.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За наведених обставин та нормативного обґрунтування, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення державної податкової інспекції є правомірним лише в частині застосування штрафних санкцій на суму 500 грн., а тому позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
На підставі викладеного, керуючись статтями 69, 70, 71, 158- 163 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва
П О С Т А Н О В И В:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Скасувати рішення державної податкової інспекції у Дніпровському районі міста Києва про застосування штрафних (фінансових санкцій) від 08.07.2008 №0002652340 в частині застосування до приватного підприємства "Фенікс і К""штрафних (фінансових) санкцій у сумі 3 400 грн.
3. В іншій частині позовних вимог відмовити.
постанова відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження.
постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185- 187 Кодексу адміністративного судочинства України
Суддя
А.В. Літвінова