ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Київська, 150, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
06.03.09
|
Справа №2а-2744/08/10
|
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі колегії суддів: головуючої судді Кудряшової А.М.,
судді - Кушнової А.О.;
судді - Циганової Г.Ю.,
при секретарі Сисоєвій С.А., за участю
представника позивача - Вільгард В.М., довіреність б/н від 28 січня 2009 року,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом ЗАТ "Східно-Кримської енергетичної компанії"
до Міністерства палива та енергетики України
про визнання не чинним і скасування наказу та зобов'язання вчинення відповідних дій.
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим звернулося з позовом Закрите акційне товариство "Східно-Кримська енергетична компанія" до Міністерства палива та енергетики України про визнання не чинним та скасування наказу Міністерства палива та енергетики України від 22 липня 2008 року № 389 "Про виключення підприємств з переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу (Далі - ПЕК), які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості", та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу".
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 11.09.2008 року було відкрито провадження по справі.
У ході розгляду справи позивач уточнив позовні вимоги і просив визнати не чинним та скасувати наказ Міністерства палива та енергетики України від 22 липня 2008 року № 389 "Про виключення підприємства з переліку підприємств ПЕК, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості" та зобов'язати відповідача відновити ЗАТ "Східно-Кримську енергетичну компанію" в переліку підприємств ПЕК, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості.
З уточненої позовної заяви та матеріалів доданих до неї вбачається, що на підставі наказу Міністерства палива та енергетики України від 10 листопада 2005 року № 568 Закрите акціонерне товариство "Східно-Кримська енергетична компанія", код ЄДРПОУ 21515381, було внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" (номер особового запису - 0366).
У вересні 2008 року ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" стало відомо про те, що підприємство виключене з Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
, на підставі наказу Міністерства палива те енергетики України від 22 липня 2008 року № 389. Підставою для виключення з Реєстру, відповідно до підпункту 3.5.1 пункту 3.5 статті 3 Закону України від 23 червня 2005 року № 2711, стало неподання звітності за результатами проведених розрахунків із застосуванням механізмів, визначених Законом (2711-15)
. З наказом Міністерства палива та енергетики України від 22 липня 2008 року № 389 позивач не погоджується з тих підстав, що воно систематично подає необхідну звітність у зв'язку з чим просить скасувати зазначений наказ, який порушує права та інтереси позивача.
У судовому засіданні представник позивача уточнені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та пояснив, що є законодавчо визначені дві підстави виключення підприємства ПЕК з відповідного Реєстру – це підстави, визначені п. 16 Порядку ведення реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, що беруть участь у процедурі погашення заборгованості, та користування його даними, затвердженого Постановою КМУ № 1163 від 07.12.2005 року (1163-2005-п)
, а саме:
1. Неподання ним протягом трьох місяців з дати видання Мінпаливенерго наказу про затвердження переліку звітності за результатами проведених згідно із Законом України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" розрахунків;
2. Надходження до адміністратора реєстру рішення підприємства
про припинення участі у процедурі погашення заборгованості.
Також позивач зазначив, що відповідно до пункту 1.10. ст. 1 вищевказаного Закону звітність - періодичне та/або разове подання до Міністерства палива та енергетики України підприємствами паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру, документів, що складаються за наслідками підтвердження сум заборгованості та/або після застосування механізмів погашення заборгованості, визначених цим Законом (2711-15)
. Порядок, зміст та періодичність подання звітності встановлюються Міністерством палива та енергетики України, тобто в понятті Закону України від 23.06.05 року № 2711-ІV (2711-15)
вбачається два виду звітності - періодична та разова. Відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України № 389 від 22.07.2008 року "Про виключення підприємств з переліку підприємств ПЕК, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості", ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" виключена з переліку підприємств ПЕК відповідно до підпункту 3.5.1 пункту 3.5 статті 3 Закону України від 23 червня 2005 року № 2711-ІV "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу". Пунктом 3.5.1 передбачено, що у разі, якщо протягом трьох місяців з дня видання Міністерством палива та енергетики України відповідного наказу підприємство паливно-енергетичного комплексу не надає звітності за результатами проведених розрахунків із застосуванням механізмів, визначених цим Законом, тобто у даному випадку йдеться про разову звітність яка подається протягом трьох місяців з дня видання Міністерством палива та енергетики України наказу № 568 від 10 листопада 2005 року "Про включення підприємств до переліку підприємств ПЕК, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості". ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" направила відповідачу 01.02.06 року разову звітність про структуру та об'єм дебіторської та кредиторської заборгованості, яка виникла станом на 01.01.2005 р. та не погашена станом на 01.01.2006 р.
Представники відповідача у судове засідання не з'явилися про час і місце судового засідання повідомлені належним чином, причини не явки суду не повідомив, надіслав заперечення на позив у яких просили відмовити у задоволені позовних вимог.
Приймаючи до уваги, що відповідач по справі являється суб’єктом владних повноважень, який належним чином повідомлений про час, дату та місце судового розгляду, представник відповідача заявив клопотання про розгляд справи за їх відсутністю, суд вважає, що їх неявка не є перешкодою для її розгляду, оскільки в справі достатньо матеріалів для її вирішення по суті. Суд, керуючись положеннями п. 4 ст. 128 КАС України, ухвалив розглядати справу без участі представника відповідача на підставі наявних доказів.
У запереченнях на позив від 03 жовтня 2008 року та від 16.02.08 року відповідач просить відмовити у задоволенні позову та вказує, що підставою виключення ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" стало ненадання щомісячної звітності у відповідний строк, а саме у строк, зазначений у п. 2 Порядку надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості, затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 22.12.2005 року № 612 (v0612558-05)
, яким передбачено обов’язок подання підприємством ПЕК, яке внесено до Реєстру, звітності розрахунковому центру до 20-го числа місяця, наступного за звітним періодом. Також відповідач звертає увагу суду на те, що згідно інформації, наданої Розрахунковим центром ДП "Енергоринок", ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" не надавала звітність за проведені взаєморозрахунки за період січень - травень 2008 року, а останні звіти позивачем було подано за червень, липень та серпень 2008 року за результатами проведеного взаєморозрахунку. На підтвердження своїх дій надав судову практику.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази по справі в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до п. 1 частини 1 статті 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб’єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно ч. 1 ст. 1 Положення про Міністерство палива та енергетики України, затвердженого Постановою КМУ від 2 листопада 2006 р. N 1540 (1540-2006-п)
, Міністерство палива та енергетики України (Мінпаливенерго) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, Міністерство палива та енергетики України у відносинах з фізичними та юридичними особами, під час реалізації своїх завдань та функцій, встановлених законодавством України, є центральним органом виконавчої влади та суб’єктом владних повноважень.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.
Тому, вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо спонукання відповідача, який є суб’єктом владних повноважень, виконати певні дії, пов’язані із скасуванням наказу, суд зобов’язаний встановити, чи діяв відповідач на підставі закону, чи являються його дії обґрунтованими, безсторонніми та добросовісними.
Відповідно до частини 1 статті 55 Господарського кодексу України суб’єктом господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючі господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов’язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов’язаннями в межах цього майна, крім випадків встановлених законом. Згідно з п. 1 частини 2 статті 55 ГК України юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України (435-15)
, підприємства, створені відповідно до Господарського кодексу України (436-15)
та зареєстровані в установленому законом порядку визнаються суб’єктами господарювання.
Судом встановлено, що ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" (ідентифікаційний код 31059536) (далі ЗАТ СКЕК) є юридичною особою, зареєстрованою 04 вересня 2000 року виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим, що підтверджується довідкою серії АА № 006781 з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, яку видано Головним управлінням статистики в Автономній Республіці Крим 10.06.08 року.
Відповідно до Статуту ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" затвердженого Установчими зборами засновників товариства, протокол № 1 від 21.07.2000 року товариство є юридичною особою, заснованою на частки державного майна ДП "Східно-Кримська енергетична компанія" та ВАТ "Крименерго", створена з метою задоволення потреб держави, населення та підприємств в продукції і послугах з виробництва, передачі, постачання і реалізації електричної і теплової енергії та інше.
Таким чином, судом встановлено, що ЗАТ СКЕК являється суб’єктом господарювання, юридичною особою, зобов’язане виконувати обов’язки, покладені на нього законами у зв’язку зі здійсненням господарської діяльності.
Суд зазначає, що основним видом діяльності ЗАТ СКЕК є діяльність з виробництва, передачі, постачання і реалізації електричної і теплової енергії та позивач відноситься до підприємств паливо-енергетичного комплексу.
Згідно Преамбули Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" метою цього Закону (2711-15)
є сприяння поліпшенню фінансового становища підприємств паливно-енергетичного комплексу, запобіганню їх банкрутству та підвищенню рівня інвестиційної привабливості шляхом урегулювання процедурних питань та впровадження механізмів погашення заборгованості, надання суб'єктам господарської діяльності права їх застосування, визначення порядку взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування, розпорядників бюджетних коштів із суб'єктами господарської діяльності щодо застосування механізмів погашення заборгованості.
Відповідно до пункту 1.1. статті 1 Закону підприємства паливно-енергетичного комплексу - гірничі підприємства (шахти, рудники, копальні, кар'єри, розрізи, збагачувальні фабрики), газовидобувні підприємства, котельні, підключені до магістральних теплових мереж, а також підприємства, які на дату виникнення заборгованості мали ліцензію хоча б з одного виду діяльності.
Пунктом 3.1. статті 3 Закону встановлено, що для участі у процедурі погашення заборгованості шляхом застосування механізмів, визначених цим Законом (2711-15)
, орган управління підприємства паливно-енергетичного комплексу приймає відповідне рішення. Підприємство паливно-енергетичного комплексу, яке прийняло рішення про участь у процедурі погашення заборгованості, підлягає реєстрації шляхом внесення цього підприємства до Реєстру. Порядок ведення та користування даними Реєстру визначається Кабінетом Міністрів України.
Порядок внесення до Реєстру встановлений також пунктом 3.2.5. статті 3 Закону, яким визначено що розрахунковий центр протягом десяти днів після закінчення терміну, встановленого для підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості, для подачі підтверджувальних документів формує і подає до Міністерства палива та енергетики України на затвердження перелік підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості. Розрахунковий центр згідно з пунктом 1.7. Закону (2711-15)
це підрозділ оптового постачальника електричної енергії - державного підприємства "Енергоринок", уповноважений здійснювати функції, визначені цим Законом (2711-15)
, зокрема ведення Реєстру, координації дій учасників розрахунків під час проведення процедури погашення заборгованості.
Відповідно до пункту 3.2.6. статті 3 Закону Міністерство палива та енергетики України протягом п'яти днів після надання розрахунковим центром переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості, видає наказ про затвердження такого переліку. Наказ Міністерства палива та енергетики України є підставою для внесення до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, визначених переліком. Підприємство паливно-енергетичного комплексу вважається таким, що бере участь у процедурі погашення заборгованості, з дня видання наказу Міністерством палива та енергетики України про затвердження переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості. Документом, що підтверджує участь підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості, є виписка з Реєстру.
На виконання вказаного положення Міністерством палива та енергетики України прийнято наказ № 568 від 10.10.2005 року, яким затверджений перелік підприємств, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу". До зазначеного переліку під номером 0366 включено також і ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія".
Зазначений факт також підтверджується наданою Державним підприємством "Розрахунковий центр "Енергоринок" випискою з Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" від 28.11.05 року № 280, яка засвідчує, що ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" внесено до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та підтверджує участь підприємства у процедурі погашення заборгованості згідно з Законом України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу".
Судом встановлено, що наказом Мінпаливенерго від 22 липня 2008 року № 389 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" виключено з Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
у зв’язку з неподанням ним звітності за результатами проведених розрахунків із застосуванням механізмів, визначених Законом.
Перевіряючи законність та обґрунтованість зазначеного наказу відповідача судом встановлено наступне.
Пунктом 3.3. статті 3 Закону встановлено, що підприємства, що внесені до Реєстру, зобов'язані надавати звітність Міністерству палива та енергетики України. Відповідальність за достовірність наданої звітності несе керівник підприємства.
Відповідно до пункту 3.5. Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" виключення з Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу здійснюється у випадках та в порядку, встановленому цим Законом (2711-15)
.
Підпунктом 3.5.1. пункту 3.5 ст. 3 Закону передбачено, що у разі, якщо протягом трьох місяців з дня видання Міністерством палива та енергетики України відповідного наказу підприємство паливно-енергетичного комплексу не надає звітності за результатами проведених розрахунків із застосуванням механізмів, визначених цим Законом (2711-15)
, Міністерство палива та енергетики України приймає рішення про виключення підприємства з переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості.
Згідно з пунктом 3.5.4. Закону (2711-15)
підприємство вважається виключеним з переліку підприємств паливо-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
з дня видання відповідного наказу Міністерством палива та енергетики України, про що робиться відповідний запис у Реєстрі.
Крім того, процедура включення, виключення з Реєстру, вчинення дій, пов’язаних з перебуванням в Реєстрі визначена Порядком ведення реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, що беруть участь у процедурі погашення заборгованості, та користування його даними, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2005 року № 1163 (1163-2005-п)
.
Пункт 16 Порядку (1163-2005-п)
зазначає, що підприємство виключається з реєстру на підставі наказу Мінпаливенерго у разі:
1) неподання ним протягом трьох місяців з дати видання Мінпаливенерго наказу про затвердження переліку звітності за результатами проведених згідно із Законом України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" розрахунків;
2) надходження до адміністратора реєстру рішення підприємства про припинення участі у процедурі погашення заборгованості.
Таким чином, суд приходить до висновку, що законодавством передбачено виключно дві підстави виключення підприємства ПЕК з цього Реєстру.
Наказом Міністерства палива та енергетики України № 612 від 22.12.2005 року (v0612558-05)
був затверджений Порядок надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливо-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості.
Відповідно до пункту 2.1. Порядку надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості (v0612558-05)
, підприємства паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру, подають звітність Міністерству палива та енергетики через розрахунковий центр.
Пунктом 2.2. Порядку (v0612558-05)
встановлено, що звіти складаються щомісяця. Звітним періодом, вважається строк від першого до останнього числа відповідного місяця у межах дії процедури погашення заборгованості. Першим звітним періодом вважається строк від першого до останнього числа місяця, наступного за місяцем прийняття цього Порядку. Разом зі звітністю підприємства паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру, подають до розрахункового центру пояснювальну записку щодо причин коригування сум дебіторської та/або кредиторської заборгованості, якщо таке коригування відбувалось.
Відповідно до пункту 2.3 Порядку (v0612558-05)
підприємства паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру, подають звітність розрахунковому центру до 20-го числа місяця, наступного за звітним періодом.
Таким чином надання та складання звітності підприємствами ПЕК фактично та юридично стало можливим після прийняття Мінпаливенерго вищевказаного Наказу, у зв’язку з чим тримісячний строк для ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" розраховувався з 22.12.2005 року до 22.03.2006 року.
Отже, виходячи з аналізу вищенаведених норм вбачається, що виключення особи з переліку підприємств паливо-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
можливо, зокрема, у випадку ненадання підприємствами ПЕК звітності протягом трьох місяців з дня видання Мінпаливенерго України наказу про включення підприємства до реєстру та з урахуванням дати набрання чинності Наказу Міністерства палива та енергетики України № 612 від 22.12.2005 року (v0612558-05)
, тобто за період з 22.12.2005 року до 22.03.2006 року.
Судом встановлено, що підставою прийняття Наказу Мінпаливенерго від 22 липня 2008 року № 389 про виключення ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" з Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
зазначено неподання підприємством саме щомісячних звітів за проведені взаєморозрахунки за період січень - травень 2008 року.
Однак ця підстава спростовується доказами, дослідженими судом у судовому засіданні, а саме про це свідчить:
1. Супровідний лист від 19.02.2008 року № 06/322 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" до заступника директора Державного підприємства "Енергоринок" - начальника Розрахункового Центру про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості за січень 2008 року, та відповідні Звіти.
2. Супровідний лист від 19.03.2008 року № 06/548 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" до заступника директора Державного підприємства "Енергоринок" - начальника Розрахункового Центру про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості за лютий 2008 року, та відповідні Звіти.
3. Супровідний лист від 18.04.2008 року № 06/761 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" до заступника директора Державного підприємства "Енергоринок"- начальнику Розрахункового Центру про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості за березень 2008 року, та відповідні Звіти.
4. Супровідний лист від 19.05.2008 року № 06/935 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" до заступника директора Державного підприємства "Енергоринок"- начальнику Розрахункового Центру про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості за квітень 2008 року, та відповідні Звіти.
5. Супровідний лист від 17.06.2008 року № 06/1091 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" до заступника директора Державного підприємства "Енергоринок"- начальнику Розрахункового Центру про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості за травень 2008 року, та відповідні Звіти.
6. Супровідний лист від 18.07.2008 року № 06/1359 ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" до заступника директора Державного підприємства "Енергоринок"- начальнику Розрахункового Центру про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості про направлення звіту про обсяги та структуру заборгованості та звіту про стан погашення заборгованості за червень 2008 року, та відповідні Звіти.
При цьому подання звітності за період з червня по серпень 2008 року відповідачем не заперечується, що вбачається з заперечень на позов, яки знаходяться у матеріалах справи.
Таким чином, судом встановлено, що ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" надсилала до розрахункового центру звітність про стан погашення заборгованості за період з січня по червень 2008 року, що підтверджується зазначеними вище доказами в сукупності, та подання звітів до відповідача за червень - серпень не заперечується.
Отже наведені вище факти свідчать про неправомірність виключення позивача з Переліку підприємств які беруть участь у процедурі погашення заборгованості, оскільки позивач дотримувався вимог Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" та Порядку ведення реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, що беруть участь у процедурі погашення заборгованості, та користування його даними, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2005 року № 1163 (1163-2005-п)
.
Відповідно до статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Проте всупереч вказаним положенням, відповідач не надав суду доказів правомірності виключення ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" з Переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості при фактичній відсутності з боку позивача порушень вимог чинного законодавства.
Крім того, стосовно доводів відповідача щодо застосування положень наказу Міністерства палива та енергетики України № 612 від 22.12.2005 року (v0612558-05)
"Про затвердження Порядку надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" суд встановив, що цей наказ не був зареєстрований Міністерством юстиції України, через що вказаний наказ в розумінні положень Указу Президента України № 493/92 від 03.10.1992 року (493/92)
не є нормативно-правовим актом України, а тому його положення не можуть бути застосовані, з наступних підстав.
Відповідно до пункту 3 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 року № 731 (731-92-п)
(далі – Положення № 731), на державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
Разом з тим, відповідно до підпункту "д" пункту 5 Положення № 731 (731-92-п)
, на державну реєстрацію не подаються акти, спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм.
Враховуючи все вищевикладене, суд вважає, що наказ Міністерства палива та енергетики України № 612 від 22.12.2005 року (v0612558-05)
"Про затвердження Порядку надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" є нормативно-правовим актом, прийнятим уповноваженим на це суб'єктом нормотворення у визначеній законодавством формі, що містить норми права, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування. Підпункт "д" пункту 5 Положення № 731 (731-92-п)
не підлягає застосуванню, оскільки наказ Міністерства палива та енергетики України № 612 від 22.12.2005 року (v0612558-05)
"Про затвердження Порядку надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" є актом, що містить нові норми, а саме норми, що встановлюють сам процес надання такої звітності, а не просто актом реалізації права, направленим на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм.
Керуючись вищевказаними положеннями, суд приходить до висновку, що наказ Міністерства палива та енергетики України № 612 від 22.12.2005 року (v0612558-05)
"Про затвердження Порядку надання звітності підприємствами, внесеними до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" є актом, що не пройшов процедуру державної реєстрації, а тому прийнятий на його основі наказ про виключення Закритого акційного товариства "Східно-Кримська енергетична компанія" є незаконним.
Відповідно до частини 4 статті 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акту Конституції України (254к/96-ВР)
, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою АРК, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
З цих підстав суд вважає, що позовні вимоги заявлені до відповідача у відношенні Закритого акційного товариства "Східно-Кримська енергетична компанія" підлягають задоволенню, а оскільки наказом передбачено, ще виключення з реєстру інших юридичних осіб, суд вважає можливим скасувати наказ Міністерства палива та енергетики України від 22 липня 2008 року № 389, саме в частині яка стосується позивача та зобов’язання Міністерства палива та енергетики України відновити ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" в Реєстрі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу".
Суд враховує, що рішення, дії суб’єкта владних повноважень не можуть бути упередженими, тобто здійснюватися дискримінаційно через власний, у тому числі фінансовий, корпоративний інтерес. Приймаючи рішення по справі або вчинюючи дію, суб’єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може проявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб’єкта, визначених законом.
Суд також враховує, що суб’єкт владних повноважень зобов’язаний діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів.
На підставі викладеного, суд вважає, що рішення відповідача щодо виключення позивача з переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємства паливно-енергетичного комплексу" не може бути визнане таким, що вчинене на підставі, у межах повноважень, безсторонньо (неупереджено) та добросовісно, тому позовні вимоги позивача стосовно його порушених прав підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
У зв’язку зі складністю справи судом 06 березня 2009 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 11 березня 2009 року постанова складена у повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись статтею 158-163, 167 КАС України (2747-15)
, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства палива та енергетики України від 22 липня 2008 року № 389 "Про виключення з переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості" в частині виключення ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" з переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
3. Зобов'язати Міністерство палива та енергетики Українивідновити ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" в переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості згідно Закону України від 23 червня 2005 року № 2711 (2711-15)
"Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
4. В решті позовних вимог відмовити.
5. Стягнути на користь позивача ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 3 гривні 40 копійок.
постанова набирає законної сили через 10 днів з дня складення у повному обсязі у разі неподання заяви про апеляційне оскарження (апеляційної скарги).
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеляційна скарга не подана, постанова набуває законної сили через 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Протягом 10 днів з дня складення постанови у повному обсязі через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим до Севастопольського адміністративного апеляційного суду може бути подана заява про апеляційне оскарження, після подачі якої протягом 20 днів може бути подана апеляційна скарга.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження (10 днів).
Суддя Окружного
адміністративного суду
Автономної Республіки Крим
Судді
|
Кудряшова А.М.
Циганова Г.Ю.
Кушнова А.О.
|