П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань
"Наслідки і перспективи приватизації в Україні"
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2003, N 38, ст. 324 )
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Наслідки і
перспективи приватизації в Україні" (далі - Рекомендації
парламентських слухань) (додаються).
2. Кабінету Міністрів України забезпечити виконання цієї
Постанови, зокрема врахувати Рекомендації парламентських слухань у
процесі доопрацювання Програми діяльності Уряду, розробки
галузевих програм розвитку, підготовки проектів
нормативно-правових актів.
3. Рекомендувати Фонду державного майна України, Державній
комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольному
комітету України, Генеральній прокуратурі України в практичній
діяльності враховувати Рекомендації парламентських слухань.
4. Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з
питань приватизації, комітетам Верховної Ради України з питань
економічної політики, управління народним господарством, власності
та інвестицій; з питань промислової політики і підприємництва;
з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та
ядерної безпеки; з питань будівництва, транспорту,
житлово-комунального господарства і зв'язку у другому півріччі
2003 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання
Рекомендацій парламентських слухань.
5. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на
Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань
приватизації, надавши їй статус Комітету Верховної Ради України.
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 22 травня 2003 року
N 883-IV
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 22 травня 2003 року
N 883-IV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань
"Наслідки і перспективи приватизації в Україні"
Учасники парламентських слухань, які відбулися 26 лютого
2003 року, обговоривши соціально-економічні наслідки приватизації
та перспективи розвитку процесу приватизації в контексті
реформування національної економіки, відзначають, що особливою
ознакою приватизації в Україні є те, що вона стала не наслідком
економічних реформ, а їх рушієм, що значною мірою зумовило
відсутність того результату, якого суспільство очікувало від
приватизації.
З метою подолання негативних соціально-економічних наслідків
приватизації, забезпечення ефективності використання
приватизованих об'єктів для економіки України в подальшому та
створення конкурентоспроможного вітчизняного товаровиробника
учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь:
Верховній Раді України:
прискорити розгляд та прийняття законів про управління
об'єктами державної власності; про право комунальної власності та
управління об'єктами права комунальної власності; про внесення
змін до Закону України "Про контрольно-ревізійну службу в Україні"
(стосовно розширення повноважень щодо здійснення перевірок на
підприємствах, де є державна частка, з питань повноти та
своєчасності нарахування дивідендів на державну частку, збереження
власних активів, сплату коштів за оренду державного майна тощо);
організувати проведення за участю усіх зацікавлених сторін
круглого столу з проблем приватизації житла, створення та
діяльності товариств співвласників багатоквартирних житлових
будинків, розвитку комунального господарства.
Кабінету Міністрів України:
переглянути концепцію приватизації державного майна з
урахуванням її негативних результатів, відзначених учасниками
парламентських слухань, та стратегії економічного розвитку
держави, а також урядової програми структурної перебудови
економіки. Особливу увагу звернути на приватизацію підприємств, що
знаходяться у державній власності та мають стратегічне значення
для економіки та безпеки держави, і підприємств-монополістів;
підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України
концепцію розвитку фондового ринку держави та Національної
депозитарної системи, а також проекти законів про Фонд державного
майна України; про акціонерні товариства; про захист прав дрібних
інвесторів; про реприватизацію майна; про націоналізацію майна;
про державне регулювання та нагляд за діяльністю приватизованих
підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і
безпеки держави;
підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України
пропозиції про внесення змін до законів України щодо зобов'язання
підприємств недержавної форми власності та підприємств із
державною часткою в статутному фонді надавати у встановленому
порядку правоохоронним та іншим уповноваженим органам визначений
перелік видів інформації та документів, зокрема, щодо ведення
реєстрів акціонерів, осіб, які скористалися послугами фінансових
посередників при здійсненні операцій з пакетами акцій вартістю
понад 100 тис. грн., та власників приватизованих підприємств;
передбачити законодавче закріплення норми про те, що у разі
виникненя загрози припинення діяльності приватизованих
підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та
безпеки держави, такі підприємства можуть бути примусово відчужені
з мотивів суспільної необхідності відповідно до Конституції
( 254к/96-ВР ) та законів України;
у Програмі діяльності Уряду передбачити заходи щодо
підвищення соціально-економічної ефективності роботи
приватизованих підприємств за економічно обгрунтованими
показниками;
виробити єдину державну політику щодо забезпечення
ефективного управління державними корпоративними правами в
акціонерних товариствах та контролю за фінансовою діяльністю цих
товариств, розробити критерії ефективності управління державними
корпоративними правами;
створити сприятливі умови діяльності підприємств, які
отримують частину доходів від науково-дослідної,
проектно-конструкторської та іноваційної діяльності, та запобігати
вилученню їх майна за рішенням органів приватизації та виконавчої
влади;
підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України
пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів стосовно:
чіткішого врегулювання питання відносин власності та захисту
прав власності;
недопущення корпоратизації державних підприємств, які не
підлягають приватизації, та казенних підприємств;
визначення критеріїв відбору підприємств, контрольні пакети
акцій яких повинні зберігатися у державній власності безстроково
або протягом невизначеного терміну, та забезпечення їх закріплення
у державній власності;
включення в умови конкурсів з продажу пакетів акцій
підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та
безпеки держави, вимоги про недопущення до участі в конкурсі
суб'єктів, у статутних фондах яких частка нерезидентів перевищує
50 відсотків, та/або афілійованих з ними осіб, які є конкурентами
цих вітчизняних підприємств на світовому ринку, або зареєстровані
в офшорних зонах, або не надають у встановленому порядку повної
інформації про реальних власників таких нерезидентів;
формування спостережних рад акціонерних товариств на
пропорційній основі залежно від розмірів пакетів акцій акціонерів;
заборони передачі належних державі пакетів акцій до статутних
фондів державних (національних) акціонерних і холдингових компаній
чи інших суб'єктів підприємницької діяльності;
вирішення питання ліквідації державних (національних) і
холдингових компаній, діяльність яких є збитковою, а також
компаній, які допустили порушення законодавства при відчуженні
переданого цим компаніям державного майна, в тому числі державних
корпоративних прав;
встановлення адміністративної та кримінальної
відповідальності посадових осіб господарських товариств за
порушення ними прав акціонерів та інших учасників, заподіяння
збитків цим товариствам.
Фонду державного майна України:
здійснювати належний контроль за ефективністю управління
державними корпоративними правами з метою підвищення
соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів
на його модернізацію;
вжити заходів щодо обов'язкового збільшення статутних фондів
товариств, в яких є державні корпоративні права, на суму
індексації основних фондів згідно з нормативними актами Кабінету
Міністрів України;
посилити контроль за виконанням умов договорів
купівлі-продажу та фіксованих умов конкурсів, а також за
виконанням функцій з управління державними корпоративними правами
в господарських товариствах.
Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку:
створити систему запобігання маніпулюванню ринком цінних
паперів, нечесній торговій практиці і порушенню етики професійної
діяльності на фондовому ринку;
забезпечити концентрацію торгівлі цінними паперами та
похідними цінними паперами на організованих фондових ринках та
здійснити інші заходи з метою забезпечення прав покупців і
продавців;
дієвіше захищати в межах наданої компетенції права та законні
інтереси акціонерів у процесі діяльності акціонерних товариств та
укладення угод з цінними паперами;
забезпечити безумовне виконання акціонерними товариствами
положень закону щодо обов'язкової видачі акціонерам сертифікатів
акцій протягом встановленого терміну;
надавати рівні можливості доступу до інформації всім
учасникам фондового ринку з метою забезпечення його прозорості та
заохочення інвестицій у підприємства з високими технологіями;
здійснювати моніторинг укладення угод на ринку цінних
паперів;
удосконалити роботу національної депозитарної системи та
системи розрахунків за угодами щодо цінних паперів відповідно до
міжнародно-правових зобов'язань України.
Антимонопольному комітету України:
забезпечити недопущення у процесі приватизації підприємств,
які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, та
підприємств-монополістів концентрації власності в руках однієї
особи (групи пов'язаних осіб) у розмірах, що дають можливість
встановити повний контроль над цими підприємствами;
запобігати концентрації власності в руках іноземних
інвесторів, які походять з однієї країни, щодо підприємств, які
мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.
Генеральній прокуратурі України:
з метою забезпечення виконання державою функцій, передбачених
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, посилити
прокурорський нагляд за дотриманням приватизаційного та
корпоративного законодавства на підприємствах із державною часткою
власності державними органами та посадовими особами цих
підприємств;
ширше застосовувати норми Кримінального кодексу України
( 2341-14 ) до посадових осіб господарських товариств, які
здійснили відчуження активів цих товариств усупереч цілям їх
діяльності, що призвело до заподіяння їм збитків, згортання
виробництва і звільнення працівників та/або до банкрутства цих
підприємств.
Органам місцевого самоврядування:
рекомендувати провести інвентаризацію комунальної власності
та створити реєстри об'єктів права комунальної власності;
відповідним комісіям місцевих рад з питань приватизації
здійснювати контроль за збереженням та належним використанням
комунального майна, а також за дотриманням законодавства у ході
його відчуження.