ПРЕЗИДІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
                   ПРЕЗИДІЯ РАДИ СУДДІВ УКРАЇНИ

                        П О С Т А Н О В А

                         16.05.2003  N 20


                 Про стан організації здійснення
                 правосуддя в Луганській області


     Розглянувши матеріали комплексного вивчення стану організації
здійснення  правосуддя  в Луганській області,  Президія Верховного
Суду України та  президія  Ради  суддів  України  відзначають,  що
Апеляційним   судом   області,   радою   суддів  і  територіальним
управлінням державної судової  адміністрації  здійснюються  заходи
щодо  вдосконалення  цієї  роботи,  в  тому числі намічені в Указі
Президента України від 18 лютого 2002 р. "Про заходи щодо дальшого
зміцнення правопорядку,    охорони   прав   і   свобод   громадян"
( 143/2002 ) і Розпорядженні  Президента  України  від  11  грудня
2002 р. "Про  заходи  щодо  забезпечення  належних умов діяльності
судів" ( 395/2002-рп ).

     На виконання   цих   нормативних   актів   була   розроблена,
затверджена розпорядженням голови обласної державної адміністрації
від   17  березня  2003  р.  і  виконується  Регіональна  програма
організаційного забезпечення діяльності судів на 2003-2005 рр.

     Так, виконкомами місцевих рад вирішено питання щодо  передачі
будівель    для    розташування    Сватівського,    Біловодського,
Антрацитівського районних,       Кам'янобрідського       районного
м. Луганська та Сєверодонецького,  Ровеньківського міських  судів.
25  із  34  судів  області оснащені технічними засобами фіксування
судового процесу,  10 судів мають комп'ютери,  25 -  факси,  27  -
копіювальну техніку,  12 судів забезпечені автомобілями.  Всі суди
підключені до теплота електромережі й  системи  газопостачання.  У
стадії  вирішення  перебуває питання про виділення нових приміщень
Краснодонському   районному,   Кіровському   міському   судам    і
Ленінському районному суду м. Луганська.

     Рішенням обласної ради народних депутатів у  бюджеті  області
на  2003  р.  передбачено  відповідні кошти на перетворення готелю
"Україна"  м.  Луганська  в  Палац   правосуддя,   де   планується
розмістити  адміністративний,  господарський  суди,  територіальне
управління  державної  судової  адміністрації,  а   за   наявності
можливості - й інші суди.

     Територіальним управлінням  державної  судової  адміністрації
розроблено  програму  будівництва  жилих  будинків  для  суддів  і
працівників судів, спільно з обласним управлінням охорони здоров'я
видано наказ про створення системи медичного обслуговування суддів
та  членів  їхніх  сімей  у медичних закладах міст і районів,  про
порядок диспансерного обліку, регулярного оздоровлення й лікування
суддів у відставці.

     Управлінням юстиції,  а  з  січня  2003  р.  - територіальним
управлінням державної судової адміністрації спільно з  апеляційним
судом  регулярно  провадилися заходи з комплексного вивчення стану
організації здійснення правосуддя  у  місцевих  судах,  результати
яких   розглядалися   колегією   управління   юстиції,   президією
апеляційного суду та доводились до  відома  суддів  і  працівників
судів на нарадах, семінарах.

     Здійснюється постійно контроль за строками розгляду справ,  у
тому числі кримінальних, в яких особи тримаються під вартою.

     Робота місцевих судів області планується.  У більшості з  них
на належному рівні аналізується судова практика.

     Разом з   тим  в  організації  діяльності  місцевих  судів  з
розгляду справ виявлено й істотні недоліки.

     Нерідко кримінальні  та  цивільні   справи   не   вирішуються
протягом тривалого часу.  Причинами порушення строків розгляду цих
справ є не тільки збільшення навантаження на  одного  суддю,  а  й
недоліки в організації роботи самих суддів та відсутність контролю
з боку голів судів.

     Так, кримінальна справа за  обвинуваченням  Маслова  Є.В.  та
Єфанова В.А.  за ч.  1 ст.  115, ч. 1 ст. 122 КК України (2001 р.)
( 2341-14   )   надійшла   до   Кам'янобрідського  районного  суду
м. Луганська  1  жовтня  2002  р.,  проте   внаслідок   неналежної
організації  роботи була призначена до судового розгляду лише на 1
квітня 2003 р.  Весь цей час обвинувачений у  справі  Єфанов  В.А.
тримався під вартою,  хоча будь-які процесуальні дії щодо нього не
виконувалися.

     У Кіровському міському суді станом на  1  січня  2003  р.  11
кримінальних справ не розглядались у зв'язку з розшуком підсудних,
причому окремі з них - із 1995,  1998,  1999 рр.,  тобто  протягом
чотирьох - восьми років.

     Кримінальна справа  за обвинуваченням Лисакова В.В.  за ч.  3
ст. 141  КК  України (1960 р.) ( 2001-05 ) рахується за судом з 16
травня 1995 р.  З її матеріалів видно, що Лисаков В.В. перебуває в
Російській Федерації,  про  що  суд  було  повідомлено ще в травні
1997 р.  Проте до цього часу питання про екстрадицію підсудного не
вирішувалось. Відданий до суду в цій же справі за ст. 19, ч. 3 ст.
140 КК України (1960 р.) Битков В.А. був засуджений лише 15 травня
2001 р. після того, як вчинив іще ряд злочинів.

     Унаслідок неналежної організації  в  Стахановському  міському
суді    розгляду   кримінальної   справи   щодо   Чабанова   В.В.,
обвинуваченого за ч.  3 ст. 142, ч. 2 ст. 141 КК України (1960 р.)
( 2001-05 ),  та ін.  (усього вісім осіб) вона не знаходить  свого
остаточного вирішення із серпня 1999 р.

     У судах допускається невиправдана  тяганина  і  при  розгляді
цивільних справ.

     Так, позовні  матеріали  Мілютіної С.М.  до ЛТКП-ТВЦ "Сервіс"
про відшкодування матеріальної  та  моральної  шкоди  надійшли  до
Кам'янобрідського районного суду м.  Луганська 6 грудня 2002 р., а
справа була призначена до розгляду лише  14  лютого  2003  р.  При
цьому  за  вказаний  період  жодних  підготовчих  дій  у справі не
проведено.

     Подібні випадки мали місце у Стахановському, Ровеньківському,
Краснодонському міських та в деяких інших судах.

     Місцеві суди області в 2002 р. винесли лише 273 окремі ухвали
(постанови) щодо встановлених фактів порушення  закону,  причин  і
умов,  які  сприяли  вчиненню  злочину,  тобто  тільки у 2,7%  від
кількості справ,  розглянутих із постановленням вироку (проти 3,1%
у 2001 р.).  Так,  якщо в Перевальському районному і Рубіжанському
міському судах окремі ухвали (постанови)  винесено  у  12%  справ,
розглянутих   із   постановленням   вироку,   то   в  Кіровському,
Краснодонському, Свердловському міських судах - жодної.

     Окремі суди області мало приділяють уваги аналітичній роботі.
Проведені  за дорученням апеляційного суду аналізи й узагальнення,
як  правило,  мають  поверховий,  суто   інформативний   характер,
аналізовані  проблеми  і  причини  виявлених  помилок  глибоко  не
вивчаються   (Кам'янобрідський   районний   суд   м.    Луганська,
Кіровський, Ровеньківський міські суди).

     Рада суддів  області  ще не повною мірою здійснює контроль за
організацією діяльності місцевих судів.

     На підставі наведеного Президія Верховного  Суду  України  та
президія  Ради суддів України,  керуючись статтями 54,  116 Закону
України     "Про     судоустрій     України"     (   3018-14    ),
П О С Т А Н О В Л Я Ю Т Ь:

     1. Інформацію про стан організації  здійснення  правосуддя  в
Луганській області взяти до відома.

     2. Звернути  увагу  голів  Кам'янобрідського  районного  суду
м. Луганська   Сараєва   О.І.   та   Кіровського   міського   суду
Стельмаха Б.Г.  на серйозні недоліки в організації діяльності  цих
судів,   обмежившись   її   обговоренням   на   даному  засіданні.
Зобов'язати голів названих судів  усунути  зазначені  недоліки  до
листопада 2003 р. і поінформувати про результати проведеної роботи
голову ради суддів та голову Апеляційного суду Луганської області.

     3. Раді суддів Луганської області (Молчанов О.О.):
     протягом III-IV кварталів 2003 р.  вивчити  стан  організації
діяльності по здійсненню правосуддя Кіровського,  Ровеньківського,
Первомайського міських,  Біловодського  районного  судів  області,
заслухати  інформацію  голів  цих  судів із зазначеного питання на
засіданні ради та вжити заходів щодо вдосконалення цієї роботи;
     за наслідками   комплексного   вивчення   стану   організації
здійснення  правосуддя  в  Луганській  області  за  розпорядженням
Голови   Верховного  Суду  України  додатково  вивчити  діяльність
суддів,  які  допускають  порушення  чинного   законодавства   при
здійсненні  правосуддя,  і за наявності підстав ініціювати питання
про дисциплінарну відповідальність винних;
     своєчасно реагувати  на  звернення фізичних та юридичних осіб
щодо порушення суддями при розгляді справ вимог законодавства  або
присяги судді.

     4. Раді   суддів   (Молчанов   О.О.)   та  Апеляційному  суду
(Фесенко Л.І.) Луганської області постійно надавати місцевим судам
методичну   допомогу  в  належній  організації  їх  діяльності  по
здійсненню правосуддя.
     Про проведену роботу та про стан організації діяльності судів
області по здійсненню правосуддя,  в тому числі  Кам'янобрідського
районного   суду   м.   Луганська  і  Кіровського  міського  суду,
поінформувати в грудні 2003 р.  Голову Верховного Суду України  та
голову Ради суддів України.

     5. Постанову  спільного  засідання  Президії  Верховного Суду
України та президії Ради суддів України  довести  до  відома  всіх
суддів судів загальної юрисдикції.