Житомирська область
Території, яким надано статус територій пріоритетного
розвитку
Спеціальний режим інвестиційної діяльності на територіях
міст Коростень, Новоград-Волинський, а також Коростенського,
Новоград-Волинського, Лугинського, Народицького, Овруцького,
Олевського, Малинського, Ємільчинського, Володарсько-Волинського
районів цієї області запроваджено з 1 січня 2000 р.
терміном на 30 років Указом № 732/99. Законом № 1276-XIV
до переліку територій пріоритетного розвитку включено
також м. Бердичів.
Спеціальний режим інвестиційної діяльності
Згідно зі ст. 1 Закону № 1276-XIV спеціальний режим
інвестиційної діяльності передбачає введення податкових,
митних та інших пільг для суб’єктів підприємницької
діяльності, що реалізують в порядку, визначеному цим
Законом, інвестиційні проекти, схвалені Радою з питань
територій пріоритетного розвитку.
Пріоритетні види економічної діяльності
Перелік пріоритетних видів економічної діяльності на
територіях пріоритетного розвитку Житомирської області,
де встановлено спеціальний режим інвестиційної діяльності,
затверджено постановою № 1175.
Необхідно звернути увагу на те, що постановою № 658,
якою внесено зміни до постанови № 1175, встановлено
обмеження щодо віднесення до пріоритетних певних видів
економічної діяльності, а саме: деякі види діяльності
(наприклад, вирощування картоплі, прядильних культур
(льону) та шишок хмелю, виробництво м’ясних та молочних
продуктів, готових кормів для тварин, що утримуються
на фермах, солоду та солодових екстрактів) вважаються
пріоритетними в цій області (для застосування спеціального
режиму інвестиційної діяльності) лише за умови здійснення
виробництва виключно з вітчизняної сировини.
Інвестиційні проекти
а) порядок розгляду та схвалення
Згідно з п. 2 ст. 7 Закону № 1276-XIV розгляд i затвердження
інвестиційних проектів належать до повноважень Ради
з питань територій пріоритетного розвитку, створеної
Житомирською обласною радою за поданням Житомирської
облдержадміністрації (далі — Рада).
Порядок розгляду i затвердження інвестиційних проектів,
які реалізуються у пріоритетних видах економічної діяльності
на територіях пріоритетного розвитку в цій області (далі
— Порядок), затверджено постановою № 1205 (зі змінами
та доповненнями). До процедури розгляду інвестиційних
проектів, що реалізуються суб’єктами підприємницької
діяльності у пріоритетних видах економічної діяльності
на території області, включено проведення експертизи
інвестиційного проекту за участю ДПА в Житомирській
області.
У разі затвердження Радою інвестиційного проекту заявникові
видається рішення Ради (п. 7 Порядку).
Пунктом 5 ст. 8 Закону № 1276-XIV встановлено, що у
разі порушення суб’єктом підприємницької діяльності
законодавства України, установчих документів, договору
(контракту) з органом місцевого самоврядування щодо
умов реалізації інвестиційного проекту Рада може скасувати
рішення про затвердження інвестиційного проекту та внести
пропозиції до органу місцевого самоврядування про розірвання
у встановленому законодавством порядку договору (контракту),
укладеного з суб’єктом підприємницької діяльності.
Інформацію щодо прийняття рішення про затвердження інвестиційного
проекту або його скасування Рада у дводенний термін
з дня прийняття такого рішення зобов’язана надати до
органу місцевого самоврядування, органу державної податкової
служби та до митного органу (п. 15 Порядку).
б) мінімальна кошторисна вартість проекту
Застосовувати спеціальний режим інвестиційної діяльності
суб’єкти підприємницької діяльності мають право лише
за умови реалізації ними інвестиційного проекту вартістю,
еквівалентною не менше певної суми. Відповідно до Закону
№ 1276-XIV такий еквівалент становить:
200 тис. дол. США — у сільському господарстві, харчовій
та текстильній промисловості, обробленні деревини та
виробництві виробів з деревини, целюлозно-паперовій
промисловості, виробництві меблів, готового одягу та
хутра, в галузі охорони здоров’я, освіти;
300 тис. дол. США — у будівництві;
500 тис. дол. США — у добувній промисловості, хімічному
виробництві, виробництві виробів з мінеральних матеріалів,
транспорті, виробництві машин та устаткування.
Початком реалізації інвестиційного проекту вважається
дата фактичного внесення інвестиції (п. 3 ст. 3 Закону
№ 1276-XIV).
Договір (контракт) про реалізацію інвестиційного проекту
Відповідно до п. 2 ст. 6 Закону № 1276-XIV укладання
договорів (контрактів) з суб’єктами підприємницької
діяльності щодо умов реалізації інвестиційного проекту,
затвердженого Радою, належить до повноважень органу
місцевого самоврядування.
Пунктом 3 ст. 8 Закону № 1276-XIV визначено, що підставою
для укладання відповідним органом місцевого самоврядування
договору (контракту) з суб’єктом підприємницької діяльності
щодо умов реалізації інвестиційного проекту є затвердження
Радою інвестиційного проекту та видача свідоцтва про
його затвердження. Порядок укладання договору (контракту)
визначається Житомирською обласною радою.
Згідно з п. 11 Порядку договір (контракт) щодо умов
реалізації інвестиційного проекту заявник зобов’язаний
укласти з відповідним органом місцевого самоврядування
у місячний термін після прийняття рішення про затвердження
цього проекту.
У разі порушення суб’єктом підприємницької діяльності
законодавства України, установчих документів, договору
(контракту) з органом місцевого самоврядування щодо
умов реалізації інвестиційного проекту орган місцевого
самоврядування може прийняти рішення про розірвання
у встановленому законодавством порядку укладеного з
ним договору (контракту), а також внести пропозиції
до Ради про скасування рішення про затвердження інвестиційного
проекту (п. 6 ст. 8 Закону № 1276-XIV).
Відповідно до п. 13 Порядку про укладання або розірвання
з суб’єктом підприємницької діяльності договору (контракту)
щодо умов реалізації інвестиційного проекту орган місцевого
самоврядування зобов’язаний поінформувати відповідний
орган державної податкової служби, митний орган, Раду
та Житомирську облдержадміністрацію протягом двох днів
з моменту такого укладання (розірвання).
Звільнення від сплати ПДВ
Згідно з п. 3 ст. 9 Закону № 1276-XIV на період реалізації
інвестиційних проектів у пріоритетних видах економічної
діяльності, але не більше ніж на п’ять років, звільняються
від обкладання ПДВ операції із ввезення (пересилання)
на митну територію України, на території пріоритетного
розвитку устаткування, обладнання та комплектуючих виробів
до них (крім підакцизних товарів) під час їх ввезення
в Україну суб’єктами підприємницької діяльності для
потреб власного виробництва, пов’язаного з реалізацією
інвестиційних проектів.
Зазначені пільги застосовуються з моменту укладання
суб’єктом підприємницької діяльності договору (контракту)
щодо реалізації інвестиційного проекту з органом місцевого
самоврядування (п. 11 ст.9 Закону № 1276-XIV).
Варто зазначити, що абзацом сьомим п. 11.12 ст. 11 Закону
№ 168/97-ВР (пункт доповнено цим абзацом Законом № 1278-XIV)
встановлено, що на період запровадження спеціального
режиму інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного
розвитку в Житомирській області оподаткування операцій
із ввезення (пересилання) на території пріоритетного
розвитку товарів та інших предметів здійснюється з урахуванням
особливостей, встановлених Законом № 1276-XIV.
Використання товарів, ввезених без оподаткування
Ввезені без обкладання ПДВ товари повинні використовуватися
такими суб’єктами підприємницької діяльності виключно
для реалізації вищезазначених інвестиційних проектів.
У разі нецільового використання ввезених на пільгових
умовах товарів ПДВ справляється виходячи з їх договірної
(контрактної) вартості, але не нижчої за митну вартість,
перераховану в гривні за валютним (обмінним) курсом,
установленим Нацбанком України на день оформлення ввізної
вантажної митної декларації, з урахуванням пені, нарахованої
на таку суму податку, виходячи з 120 відсотків облікової
ставки Нацбанку України, що діяла на день збільшення
податкового зобов’язання, за період від дати ввезення
таких товарів на митну територію України до дати збільшення
податкового зобов’язання.
Суб’єкти підприємницької діяльності, які реалізують
на територіях пріоритетного розвитку області інвестиційні
проекти у пріоритетних видах економічної діяльності,
щомісяця зобов’язані складати звіт про цільове використання
ввезених ними у пільговому режимі товарів відповідно
до Порядку, затвердженого наказом № 532/566, та подавати
його:
до 5 числа місяця, наступного за звітним, — до митного
органу у трьох примірниках (один примірник звіту залишається
у справах митниці);
до 20 числа місяця, наступного за звітним, — до органу
державної податкової служби за своїм місцезнаходженням
другий примірник звіту (з відміткою митниці);
до 20 числа місяця, наступного за звітним, — до Ради
третій примірник звіту (з відмітками митниці та зазначеного
податкового органу).
У разі виявлення органом державної податкової служби
нецільового використання суб’єктом устаткування та обладнання,
звільнених від обкладання ПДВ, цей податковий орган
проводить донарахування та стягнення несплачених сум
податку із застосуванням передбачених законодавством
фінансових санкцій та інформує про це митницю, що здійснила
їх митне оформлення.
У наступному номері «Вісника» буде надруковано матеріали
про особливості застосування пільг щодо ПДВ при ввезенні
товарів на територію пріоритетного розвитку Автономної
Республіки Крим.