З редакційної пошти


 
 


Передача комп’ютерного обладнання

Підприємство безоплатно передає навчальному закладу комп’ютерне обладнання для навчальних цілей. Якими первинними документами слід підтвердити передачу комп’ютерного обладнання?

Відповідно до п. 33 ПБО 7 об’єкт основних засобів вилучається з активів, тобто списується з балансу, в разі його вибуття внаслідок продажу, безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.
Рішення про безоплатну передачу майна закріплюється розпорядчим документом власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.
При безоплатній передачі основних засобів іншому підприємству складається Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1), затверджений наказом № 352. Після оформлення акт складається у двох примірниках, до нього додається технічна документація, яка відноситься до даного об’єкта, та передається до бухгалтерії підприємства, підписується головним бухгалтером і затверджується керівником підприємства. Один примірник акта залишається у підприємства, що передає основний засіб, другий — передається навчальному закладу. Повноваження особи на приймання комп’ютера i підписання акта повинно бути підтверджено довіреністю навчального закладу на одержання матеріальних цінностей, яка залишається у підприємства.

Бухгалтерський облік гуманітарної допомоги

Як відображається в бухгалтерському обліку суб’єктами підприємницької діяльності — юридичними особами гуманітарна допомога?

Наказом № 298 затверджено порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги. Цей порядок поширюється на юридичних осіб незалежно від видів діяльності та форм власності (крім бюджетних установ).
З метою забезпечення збереження товарно-матеріальних цінностей, що надходять як гуманітарна допомога, та цільового їх використання встановлено порядок обліку. Матеріальні цінності, що надходять, приймає комісія, створена наказом керівника установи, з обов’язковою участю працівника бухгалтерії. Приймання цінностей провадиться шляхом перелічування, зважування в присутності матеріально відповідальної особи, якій передаються цінності на зберігання. Отримувач гуманітарної допомоги i набувач (юридична особа) щомісяця в установленому порядку подають до відповідної комісії з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги. В разі отримання іноземної валюти, яка надійшла як гуманітарна допомога на рахунок в іноземній валюті отримувача гуманітарної допомоги, юридична особа-резидент здійснює її облік за правилами обліку операцій в іноземних валютах.
Бухгалтерія та матеріально відповідальні особи відображають надходження, переміщення та вибуття гуманітарної допомоги в облікових регістрах за діючим порядком, але окремо від матеріальних цінностей, придбаних установою за рахунок коштів.
У бухгалтерському обліку надходження та передача гуманітарної допомоги відображається такими записами:

Таблиця. Файл PDF (13 kb)

Отримувачі та набувачі гуманітарної допомоги в примітках (поясненнях) до річного фінансового (бухгалтерського) звіту наводять інформацію про види i вартість одержаної гуманітарної допомоги та її використання за цільовими напрямами.

Напівфабрикати власного виробництва

Як відображаються в бухгалтерському обліку напівфабрикати власного виробництва?

Напівфабрикати — це продукція, що не пройшла всіх установлених технологічним процесом стадій виробництва i потребує доопрацювання або укомплектування. Для обліку й узагальнення інформації про наявність та рух напівфабрикатів власного виробництва підприємства застосовують різні рахунки залежно від напряму використання таких напівфабрикатів.
Підприємства, в яких напівфабрикати, крім використання у виробництві, реалізуються на сторону як готова продукція, ведуть облік напівфабрикатів власного виробництва на рахунку 25 «Напівфабрикати». За дебетом рахунку 25 «Напівфабрикати» відображається надходження напівфабрикатів, за кредитом — вибуття напівфабрикатів унаслідок продажу, передача в подальшу переробку, безоплатна передача або невідповідність критеріям визначення активу.
Аналітичний облік за рахунком 25 «Напівфабрикати» ведеться за видами напівфабрикатів, виходячи з потреб підприємства.
Підприємства, на яких напівфабрикати власного виробництва використовуються лише для власних виробничих потреб, обліковують їх рух i залишки на рахунку 23 «Виробництво». За дебетом рахунку 23 «Виробництво» відображаються прямі матеріальні, трудові та інші прямі витрати, а також розподілені загальновиробничі витрати та втрати від браку продукції (робіт, послуг), за кредитом — суми фактичної виробничої собівартості завершеної виробництвом продукції (у дебет рахунків 26, 27), виконаних робіт та послуг (у дебет рахунку 90).
Аналітичний облік за рахунком 23 «Виробництво» ведеться за видами виробництва, за статтями витрат i видами або групами продукції, що виробляється.
Розглянемо відображення в бухгалтерському обліку напівфабрикатів власного виробництва:

Таблиця. Файл PDF (13 kb)


Відповіді підготовлено за сприяння
начальника Управління методології бухгалтерського обліку
Мінфіну України
Валерія ПАРХОМЕНКА

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 33 вересень2003 року