КОЛЕГІЯ ГЕНЕРАЛЬНОЇ ПРОКУРАТУРИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
17.07.2003
Заслухавши і обговоривши доповідь заступника Генерального
прокурора України Корнякової Т.В., пояснення прокурорів
Закарпатської області Гошовського М.І., Херсонської -
Банчука М.В., виступи прокурорів Донецької області Пшонки В.П.,
м. Києва Присяжнюка В.С., заступника прокурора Запорізької області
Гардецького О.С., Колегія відзначає, що зі зміною критеріїв оцінки
роботи підпорядкованих прокурорів та впровадженням нових підходів
в організації нагляду за додержанням і застосуванням законів
ефективність та якість нагляду на пріоритетних напрямах
прокурорської діяльності в поточному році набули стабільної
тенденції до покращання.
Цьому сприяла послідовна позиція керівництва Генеральної
прокуратури України щодо відмови від формалізму "постійного" і
"систематичного" нагляду, від оцінки роботи за кількістю
документів реагування і натомість зосередження зусиль органів
прокуратури на реальних проблемах держави і регіонів, їх
націленість на застосування усіх засобів прокурорського впливу з
метою реального усунення порушень закону.
Активністю та результативністю відзначалася діяльність
органів прокуратури Автономної Республіки Крим, Дніпропетровської,
Донецької, Запорізької, Кіровоградської, Луганської,
Миколаївської, Одеської, Рівненської, Полтавської, Харківської,
Хмельницької областей, м. Києва, а також Головного управління
нагляду за додержанням законів щодо прав і свобод та захисту
інтересів держави Генеральної прокуратури України. За вжитими
заходами упродовж півріччя порушено понад 8 тис. кримінальних
справ, з яких 65 % направлено до суду. Відшкодовано понад 1,1
млрд. грн., у тому числі близько 500 млн. грн. заборгованості з
заробітної плати. До різних видів відповідальності притягнуто 53
тис. посадових осіб.
Водночас результати поточного року засвідчують, що не всі
прокурори зуміли організувати роботу відповідно до вимог галузевих
наказів Генерального прокурора України. Прокурори Закарпатської,
Київської, Тернопільської, Херсонської областей та м. Севастополя
не змогли належно сконцентрувати увагу на пріоритетних напрямах
прокурорської діяльності, спрямувати роботу підпорядкованих
прокуратур з урахуванням стану законності та правопорядку в
регіонах, допускали пасивність, а в окремих випадках - і
перекручення статистичних показників.
Однією з найгостріших проблем у сфері додержання
конституційних прав і свобод громадян є на сьогодні своєчасність
виплати заробітної плати, загальна заборгованість по якій
становить 2,4 млрд. грн. Проте органи прокуратури Київської
області за наявності заборгованості з виплати зарплати на суму
близько 90 млн. грн. достатніх кримінально-правових заходів до
порушників закону не вживають, при розслідуванні кримінальних
справ за фактами мільйонних боргів з оплати праці допускають
тяганину, внаслідок чого винні посадові особи уникають
відповідальності.
Факти порушень законодавства про охорону здоров'я мають місце
в кожній області (скорочується мережа державних лікувальних
закладів, грубо порушуються вимоги законодавства при наданні
громадянам медичної допомоги та послуг тощо), проте недостатньо
активно вони виявлялися прокуратурами Івано-Франківської,
Львівської областей та м. Севастополя.
Через безконтрольність органів соціального захисту
порушуються права та інтереси інвалідів, але прокурори
Закарпатської, Херсонської областей і м. Севастополя суттєвих
порушень у цій сфері наглядової діяльності не виявляли.
Занедбання виховної роботи в закладах освіти, ухилення від
навчання, розповсюдження продукції, яка пропагує культ насильства
і жорстокості, сприяють формуванню у підлітків антигромадської
поведінки. Внаслідок послаблення профілактичної роботи у 13
областях зросла кількість неповнолітніх, які брали участь у
вчиненні злочинів, - найбільше в Одеській і Черкаській областях.
Зросла питома вага підлітків у загальній кількості осіб, що скоїли
злочини, у Київській області та м. Севастополі. Однак прокуратури
цих регіонів адекватних заходів реагування не вживають.
Прокурорами Вінницької, Волинської, Житомирської, Черкаської,
Чернігівської областей не забезпечено належного нагляду за
додержанням законів при усиновленні дітей іноземними громадянами,
хоча понад 40 дітей, які передані без законних підстав на
усиновлення до іноземних країн, - саме з цих регіонів.
Потребує посилення нагляд за додержанням законів на
пріоритетних напрямах прокурорської діяльності у сфері економіки.
Незважаючи на те, що борг з виплат до бюджету в Київській
області становить понад 150 млн. грн., за документами органів
прокуратури цієї області відшкодовано лише 182 тис. грн. Тільки
117 тис. грн. при значній заборгованості стягнуто за втручання
міськрайпрокурорів Херсонської області.
Не спостерігається активності з виявлення злочинних проявів у
банківській діяльності. При п'ятимільйонному боргу за кредитами у
Закарпатській області за втручання прокурорів відшкодовано лише 3
тис. грн., а за документами міськрайпрокурорів Херсонської області
кошти взагалі не поверталися.
При поширеності порушень у сфері приватизації незадовільною є
робота окремих прокуратур при застосуванні кримінально-правових
засобів реагування. Понад 4 місяці у прокуратурі Вінницької
області розслідується нескладна кримінальна справа стосовно
посадових осіб Супівської сільради, які порушили вимоги закону при
приватизації квартири. Прокуратурою Тернопільської області
безпідставно віднесено до сфери приватизації 7 кримінальних справ,
порушених за фактами зловживань при відчуженні цінних паперів.
Фактичний стан справ вимагає від прокурорів, зокрема
Житомирської, Львівської, Волинської областей, адекватного
реагування на порушення законів при реформуванні аграрного сектора
економіки. Незважаючи на численні проблеми, які є в системі АПК
Київської області, за прокурорського втручання відшкодовано всього
33 тис. грн.
Ще не став пріоритетним напрямом роботи окремих органів
прокуратури нагляд у сфері додержання законодавства з питань
охорони довкілля. За наявності численних екологічних проблем
галузевий відділ прокуратури Київської області та Чорнобильський
міжрайонний природоохоронний прокурор актуальних питань не
порушували, а документи реагування вносили на підміну контролюючих
органів. Поширені факти незаконних порубок лісу в Закарпатській
області, де скоєно понад 50 % від усіх таких правопорушень у
державі. Проте прокуратурою області належних заходів щодо
узгодження дій правоохоронних та контролюючих органів не
вживається, до відповідальності притягаються окремі фізичні особи.
Не відповідає зрослим вимогам рівень прокурорського нагляду
майже усіх регіонів за додержанням законів на транспорті, зокрема
при списанні основних засобів виробництва на металобрухт, у сфері
зовнішньоекономічної діяльності. Внаслідок неналежного здійснення
прокуратурою Херсонської області нагляду за додержанням законності
у діяльності Скадовського морського торговельного порту незаконна
діяльність порту при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності
призвела до арешту в Росії судна "Сергій Садовський".
Колегія В И Р І Ш У Є:
1. Визнати, що у першому півріччі 2003 р. загалом відбулися
позитивні зміни на пріоритетних напрямах наглядової роботи щодо
додержання прав і свобод та захисту інтересів держави.
Водночас організацію роботи органів прокуратури
Закарпатської, Київської та Херсонської областей визнати такою, що
не повною мірою відповідає вимогам Закону України "Про
прокуратуру" ( 1789-12 ) та галузевих наказів Генерального
прокурора України.
За серйозні недоліки в роботі по здійсненню нагляду за
додержанням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів
держави вважати за необхідне притягти прокурора Херсонської
області Банчука М.В. до дисциплінарної відповідальності.
Вказати прокурору Закарпатської області Гошовському М.І. на
упущення при здійсненні нагляду за додержанням законодавства,
зокрема у сфері охорони довкілля.
Зажадати від прокурора Київської області Гайсинського Ю.О.
зміцнити керівництво відділів нагляду за додержанням і
застосуванням законів та за додержанням законів про права
неповнолітніх прокуратури області.
2. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст
Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та
Військово-Морських Сил України здійснення нагляду за додержанням і
застосуванням законів розглядати в умовах сьогодення як одну з
найважливіших складових всієї прокурорської діяльності. Зосередити
зусилля на пріоритетних напрямах наглядової діяльності з
урахуванням реальних проблем держави і регіонів. Націлювати
підлеглих працівників на реальне усунення порушень закону, захист
прав і свобод громадян та інтересів держави, при цьому
беззаперечно дотримуватися вимог Закону ( 1789-12 ) та галузевих
наказів Генерального прокурора України щодо підстав та приводів
прокурорських перевірок.
3. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст
Києва і Севастополя у IV кварталі поточного року провести
перевірки додержання підприємствами транспорту вимог
законодавства, яке регулює питання щодо списання основних засобів
виробництва, зокрема на металобрухт.
Відділу нагляду за додержанням і застосуванням законів на
транспорті здійснити таку перевірку в Державній адміністрації
залізничного транспорту України.
4. Прокурорам Волинської, Київської, Херсонської,
Чернівецької областей та м. Севастополя у вересні - жовтні 2003 р.
перевірити стан додержання бюджетного і податкового законодавства,
звернувши увагу на виконання законів контролюючими органами при
наповненні і використанні бюджетних коштів.
5. Прокурорам Автономної Республіки Крим, Вінницької,
Запорізької, Кіровоградської, Київської, Львівської,
Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернівецької і
Чернігівської областей у III кварталі поточного року провести
перевірки додержання законодавства в галузі охорони здоров'я,
звернувши особливу увагу на факти незаконного отримання коштів за
надання медичної допомоги населенню, забезпечення безоплатного
відпуску ліків, безпідставного скорочення мережі лікувальних
закладів.
6. Прокурорам Автономної Республіки Крим, Вінницької,
Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Харківської
областей та м. Києва упродовж другого півріччя поточного року
провести перевірки стану додержання законів, спрямованих на
запобігання розповсюдженню продукції, яка пропагує культ
насильства і жорстокості, його впливу на криміногенну ситуацію в
молодіжному середовищі.
Відділу нагляду за додержанням законів про права
неповнолітніх перевірку із зазначених питань провести в
Міністерстві культури і мистецтв України, Державному комітеті
інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України,
Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення.
7. Прокурорам Закарпатської, Київської, Херсонської областей
вжити вичерпних заходів щодо усунення зазначених у рішенні
недоліків, про що інформувати Генеральну прокуратуру України до 10
січня 2004 р.
Рішення Колегії направити прокурорам Автономної Республіки
Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам
регіонів та Військово-Морських Сил України.
Контроль за виконанням рішення Колегії покласти на заступника
Генерального прокурора України Корнякову Т.В.
За голову Колегії - в. о. Генерального
прокурора України, державний радник
юстиції 1 класу С.Винокуров
"Вісник прокуратури",
N 8, серпень, 2003 р.