НАДАННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК У КОРИСТУВАННЯ


Одним із найважливіших у вітчизняними земельному праві є інститут надання землі в користування, оскільки землі державної і комунальної власності е не тільки об'єктами приватизації та передачі громадянам у приватну власність. Є ще й питання їх використання для досягнення найрізноманітніших цілей і здійснення різних видів господарської діяльності. На сьогодні у межах столиці 83.6 тис. га землі (у структурі земельного фонду Країни - 0.14%), абсолютна більшість яких перебуває в державній власності (97,5%), решту становлять приватні землі громадян та юридичних осіб (2.5%). Не дивлячись на те, що у місті понад 100 тис. власників землі та землекористувачів, попит на землю значно перевищує пропозицію. Наприклад, лише до Головного управління земельних ресурсів КМДА у 2002 р. надійшло 34300 звернень щодо надання земельних ділянок, за пів-роКу 2003 р. - 28 тис.

Нещодавно Київською міською радою з метою реалізації права на землю фізичними та юридичними особами рішенням № 512/672 від 26. 06. 2003 р. затверджено Порядок надання земельних ділянок у Користування в м. Києві, що набув чинності з 01.09.2003 р. (далі — Порядок). Про деякі особливості цієї процедури і йдеться в матеріалі аспіранта юридичного факультету Національного аграрного університету Дмитра КОВАЛЬСЬКОГО.


Провадження з приводу надання земельних ділянок у постійне користування в м. Києві має логічну послідовність виконуваних дій, які можна об'єднати у взаємопов'язані стадії, а саме: порушення клопотання про надання земельної ділянки у користування (початкова стадія); визначення можливості задоволення клопотання про надання земельної ділянки шляхом розгляду клопотання та додаткових матеріалів, поданих зацікавленою особою (підготовча стадія); розробка, узгодження і затвердження землевпорядного проекту, винесення рішення про надання земельної ділянки, визначення меж земельної ділянки на місцевості (основна стадія); видача документів зацікавленій особі, що засвідчує право постійного користування конкретною земельною ділянкою та державна реєстрація (заключна стадія).

Звернення з клопотанням

На початковій стадії юридична або фізична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки в оренду або у постійне користування із земель державної або комунальної власності і має на це право згідно з законодавством України, звертається з клопотанням до Київської міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування, а також документи із відомостями про зацікавлену особу. До клопотання про погодження місць розташування об'єктів додаються, крім відомостей про зацікавлену особу, також необхідні матеріали та розрахунки. Так, додатковими документами для зацікавлених осіб — фізичних осіб є: копії сторінок паспорта фізичної особи, з яких встановлюється громадянство, прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання; довідка про реєстрацію за місцем проживання фізичної особи (у випадку, коли це не встановлюється із записів у паспорті); копія довідки про внесення фізичної особи до Державного реєстру фізичних осіб; доручення від імені фізичної особи конкретним особам на право подавати до Київради клопотання, заяви, інші документи і отримувати від Київради документи; нотаріально засвідчені копії наявних документів про право власності або право користування земельною ділянкою; нотаріально засвідчені копії правовстановлюючих документів на нерухомість, розташовану на земельній ділянці.

До клопотання про відведення земельної ділянки (місця розташування об'єкта містобудування) та документів, які обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування, обов'язково додаються: виколювання з чергового плану міста; план земельної ділянки в масштабі 1:2000 або 1:500 з визначенням орієнтовних меж земельної ділянки, розміщення на ній об'єкта містобудування; інформація про бажане цільове призначення земельної ділянки з визначенням основних характеристик її забудови (поверховість, площа, кількість мешканців (для житлових будинків) тощо; попередній висновок організації комунальної власності "Інститут генерального плану м. Києва", який надається протягом двох тижнів, про можливість розташування об'єкта містобудування, запропонованого зацікавленою особою, на зазначеній земельній ділянці. Документи, що обґрунтовують розмір, призначення та місце розташування земельної ділянки, можуть бути надані у вигляді: 1) документів з офіційною інформацією про правовий статус, допустимі види забудови та іншого використання земельної ділянки, єдині умови і обмеження забудови окремої земельної ділянки; 2) документів, підготовлених підприємствами та організаціями, які визначені зацікавленими особами; 3) документів, самостійно підготовлених зацікавленою особою. Останній варіант цілком зручний для великих компаній (вони складають 85% забудовників у м. Києві).

Розгляд клопотання

На підготовчій стадії клопотання про відведення земельної ділянки (погодження місця розташування об'єкта) реєструється приймальною Київради із земельних питань у день надходження і протягом доби або наступного дня після вихідних подається Київському міському голові (або заступнику) для розгляду. Клопотання, подане до Київської міської ради, Київський міський голова (або заступник) впродовж п'яти робочих днів з дня надходження направляє із відповідним дорученням до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради КРДА (далі — ГУЗР) для підготовки відповідного проекту висновку постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування. Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) розглядає клопотання і на виконання доручення Київського міського голови (або заступника), в тижневий термін готує проект висновку постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування та передає його до постійної комісії.

Постійна комісія Київради з питань містобудування та землекористування в двотижневий термін розглядає клопотання про відведення земельної ділянки (погодження місця розташування об'єкта) разом із проектами документів, які підготовлені Головним управлінням земельних ресурсів КМДА.

На підставі висновку постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування ГУЗР подає разом із висновком постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування на розгляд Київського міського голови (або заступника) один із наступних проектів: проект згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки; проект дозволу на підготовку матеріалів погодження місця розташування об'єкта; проект згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки із дозволом на підготовку матеріалів погодження місця розташування об'єкта; проект повідомлення зацікавленій особі про відмову або залишення клопотання без розгляду з мотивів, передбачених чинним законодавством або цим Порядком. Київський міський голова (або заступник) на підставі висновку постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування впродовж одного тижня підписує один з вищеназваних документів.

Основна стадія

Розробленням проекту відведення земельної ділянки (підготовкою матеріалів місця розташування об'єкта містобудування) розпочинається основна стадія надання земельної ділянки у постійне користування. Особи, які отримали відповідно до цього Порядку згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки (дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування об'єкта), мають право звертатися із замовленням про розроблення проекту відведення земельної ділянки або про підготовку матеріалів погодження місця розташування об'єкта до організацій, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт.

Проект відведення земельної ділянки (місце розташування об'єкта) погоджується з відповідними управліннями КМДА, підприємствами, установами та організаціями, землекористувачами та власниками земельних ділянок, з якими відповідно до вимог законодавства необхідно погодити проект відведення земельної ділянки (місце розташування об'єкта).

Особи, уповноважені чинним законодавством погоджувати відведення земельної ділянки (місця розташування об'єкта), впродовж двох тижнів приймають позитивне або негативне рішення. Проект відведення земельної ділянки, погоджений із визначеними особами, подається для отримання висновку до державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають. Державна землевпорядна експертиза проводиться в термін до 20 днів. Про наслідки державної землевпорядної експертизи надається висновок. Належним чином погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання висновку землевпорядної експертизи по об'єктах, що їй підлягають, подається до Київради через приймальну Київради Ь земельних питань.

Проект рішення Київради про проект відведення земельної ділянки (погодження місця розташування об'єкта) і передачі земельної ділянки в користування впродовж десяти днів від дати звернення готується ГУЗР, погоджується із Головним управлінням економіки та розвитку міста КМДА, відділом правового забезпечення секретаріату Київської міської ради і за поданням заступника голови КМДА — начальника Головного управління земельних ресурсів подається до постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування для розгляду.

Остання впродовж двох тижнів після дня отримання проекту рішення Київради про надання земельної ділянки в постійне користування, в оренду або погодження місця розташування об'єкта готує висновок і подає проект рішення разом із висновком комісії на розгляд пленарного засідання Київради. У випадку ухвалення постійною комісією з питань містобудування та землекористування висновку про відхилення проекту рішення, проект рішення разом із проектом відведення (матеріалами погодження місця розташування) повертається до ГУЗР, яке розглядає зауваження і рекомендації комісії і впродовж одного тижня подає доопрацьований проект на повторний розгляд постійної комісії.

Проект рішення Київради про відведення земельної ділянки (погодження місця розташування об'єкта) після ухвалення постійною комісією Київради з питань містобудування та землекористування висновку з цього питання подається до Президії Київради для винесення на розгляд на найближчому пленарному засіданні Київради.

На заключній стадії надання земельних ділянок у постійне користування відбувається видача документів зацікавленій особі, що засвідчує право постійного користування конкретною земельною ділянкою та державна реєстрація. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Цей Порядок, що спрямований на спрощення процесу передачі земельних ділянок зацікавленим особам та робить його максимально прозорим, стосується тільки земельних ділянок під капітальне будівництво. Для тих, хто бажає відвести землю під індивідуальний будинок, працює стара схема (таких зараз по м. Києву приблизно 6 тис.).

На сьогодні неможливо просто подати клопотання про намір придбати ділянку під будівництво якогось об'єкта, оскільки значна кількість вільних земельних ділянок у столиці починає продаватись через аукціони, проведення яких, на думку місцевої влади, буде себе виправдовувати (продаж у минулому році лише перших трьох земельних ділянок поповнив міський бюджет на 10 млн 295,2 тис. гривень).

У статті використано матеріали сайту www.podrobnosti.ua

По материалам газеты "Юридичний вісник України" від 21-27 лютого 2004 р. № 8