У К А З
                        ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

          Про Концепцію виховної роботи у Збройних Силах
             та інших військових формуваннях України


     З метою  підвищення рівня виховної роботи у Збройних Силах та
інших військових формуваннях України,  визначення напрямів і засад
її перебудови відповідно до сучасних вимог  п о с т а н о в л я ю:

     1. Затвердити  Концепцію  виховної роботи у Збройних Силах та
інших військових формуваннях України (додається).

     2. Міністрові  оборони  України,   Командувачу   Національної
гвардії  України,  Голові  Державного  комітету  у справах охорони
державного кордону України,  Міністрові внутрішніх справ  України,
Голові   Служби  безпеки  України,  Міністрові  України  з  питань
надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської  катастрофи  вжити  заходів  до  усунення серйозних
недоліків у виховній роботі у військових  підрозділах,  перебудови
її  відповідно  до  затвердженої  цим Указом Концепції,  зміцнення
органів виховної роботи та підвищення їх статусу.


 Президент України                               Л.КУЧМА

 м. Київ, 4 вересня 1998 року
          N 981/98

                                            ЗАТВЕРДЖЕНО
                                     Указом Президента України
                                 від 4 вересня 1998 року N 981/98

                            КОНЦЕПЦІЯ
                 виховної роботи у Збройних Силах
             та інших військових формуваннях України


               1. Передумови розроблення Концепції

     У виховній  роботі  серед військовослужбовців Збройних Сил та
інших військових формувань України є  серйозні  недоліки.  Про  це
свідчать    факти    порушення   військовослужбовцями   військової
дисципліни,  вчинення  ними  злочинів  та   інших   правопорушень,
існування   у   стосунках   між  військовослужбовцями  нестатутних
відносин. Відбувається падіння престижу військової служби.
     Цьому певною   мірою   сприяє   наявність  низки  невирішених
проблем. До них перш за все належать:
     відсутність єдиної  системи поглядів на завдання,  напрями та
порядок управління духовними процесами;
     недосконалість            нормативно-правової            бази
військово-гуманітарної діяльності;
     невизначеність меж  повноважень  і  відповідальності  органів
виховної роботи;
     нагальна потреба    розвитку   кадрового,   інтелектуального,
технічного,  науково-аналітичного  потенціалу   органів   виховної
роботи, підвищення їх престижу, авторитету і статусу.

     Нинішній стан справ вимагає концептуального визначення єдиних
підходів  до  виховання  захисника   Батьківщини   з   урахуванням
економічної,    суспільно-політичної,    демографічної   ситуації,
становища молоді  в  суспільстві,  формування  нового  світогляду,
морально-етичних, національно-історичних основ поведінки.

                        2. Мета Концепції

     Концепція має  накреслити  шляхи і засоби перебудови виховної
роботи у військових формуваннях та привести її у відповідність  із
вимогами  забезпечення  оборони держави,  захисту її суверенітету,
територіальної цілісності і недоторканності.
     Метою Концепції є:
     забезпечення єдності   навчання,   виховання,   розвитку    і
психологічної підготовки військовослужбовців;
     координація зусиль  та  вироблення  однакових   поглядів   на
проблему  виховання  військовослужбовців,  визначення ролі органів
виховної  роботи,  що  створюються  при   військових   управліннях
військових формувань;
     створення та  вдосконалення  педагогічних  засобів,  форм   і
методів виховання військовослужбовців, узгодження дій державних та
військових  органів  управління  щодо  цілеспрямованої  підготовки
молоді до військової служби.
     Виховна робота  у  Збройних   Силах   та   інших   військових
формуваннях       України      -      система      організаційних,
морально-психологічних,  інформаційних,  педагогічних,   правових,
культурно-просвітницьких    та    військово-соціальних    заходів,
спрямованих  на  формування  і  розвиток   у   воїнів   професійно
необхідних психологічних якостей, моральної самосвідомості, що має
забезпечити  високу  бойову  і  мобілізаційну  готовність  органів
управління,  з'єднань і частин, зміцнення військової дисципліни та
правопорядку, згуртування військових колективів.
     Ця робота   повинна   здійснюватися   відповідно   до   вимог
Конституції ( 254к/96-ВР ) та законів  України,  Воєнної  доктрини
України ( 3529-12 ), актів Президента України і Кабінету Міністрів
України,  стати  невід'ємною  складовою  повсякденної   діяльності
Збройних Сил та інших військових формувань України.

          3. Основний зміст та принципи виховної роботи

     Основними складовими виховної роботи є:
     морально-психологічне забезпечення бойової  і  мобілізаційної
готовності  військ  (сил),  бойового  чергування,  бойової служби,
оперативної  та   бойової   підготовки,   специфічної   діяльності
військових формувань;
     морально-психологічне забезпечення військової  дисципліни  та
профілактика правопорушень;
     інформаційно-пропагандистське забезпечення;
     культурно-виховна і просвітницька робота;
     військово-соціальна робота.
     Морально-психологічне забезпечення  бойової  і мобілізаційної
готовності військ  (сил),  бойового  чергування,  бойової  служби,
оперативної   та   бойової   підготовки,   специфічної  діяльності
військових формувань включає комплекс організаційних,  виховних та
соціально-психологічних заходів,    спрямованих   на   підтримання
постійної  бойової  готовності  органів   управління,   об'єднань,
з'єднань,  частин та підрозділів,  установ і закладів,  реалізацію
духовного і  професійного  потенціалу  особового  складу  під  час
виконання навчально-бойових завдань.
     Морально-психологічне забезпечення військової  дисципліни  та
профілактика    правопорушень   -   це   система   організаційних,
соціально-правових та виховних заходів щодо формування і  розвитку
у   військовослужбовців   особистої  відповідальності  за  свідоме
виконання  вимог  Конституції  та  законів   України,   військових
статутів,   Військової   присяги,   функціональних   і   службових
обов'язків,  наказів командирів і начальників,  досягнення  такого
рівня морально-психологічного стану особового складу військ (сил),
який  забезпечуватиме  своєчасне,   повне   і   якісне   вирішення
поставлених завдань.
     Інформаційно-пропагандистське забезпечення     полягає      у
здійсненні  державними органами,  органами військового управління,
командувачами,  командирами  (начальниками),   штабами,   органами
виховної   роботи,   засобами   масової  інформації  заходів  щодо
впровадження гуманітарної політики держави  у  Збройних  Силах  та
інших  військових  формуваннях  України  через систему інформації,
військово-патріотичного  виховання  особового   складу   з   метою
формування   у  військовослужбовців  громадянської  свідомості  та
відповідальності.
     Культурно-виховна і     просвітницька    робота    забезпечує
формування  у  військовослужбовців  високої  духовної  культури  і
моральних   якостей,   почуття   патріотизму,  вірності  традиціям
українського народу  і  задоволення  їх  естетичних  потреб  через
впровадження культурно-просвітницьких   заходів   та   організацію
дозвілля особового складу.
     Військово-соціальна робота       передбачає        здійснення
соціально-правових, інформаційних і  організаційних  заходів  щодо
сприяння  військовослужбовцям  і працівникам Збройних Сил та інших
військових  формувань  України,  членам  їх  сімей  у   реалізації
встановлених законами України,  іншими законодавчими актами прав і
пільг,  одержанні  ними   соціальної   допомоги   та   відповідних
компенсацій,   створенні   у   військових  і  трудових  колективах
соціальних  умов  і  гарантій,  які  б  забезпечили  їх  нормальну
життєдіяльність, сумлінне ставлення до виконання покладених на них
функціональних та службових обов'язків.
     Основними принципами виховної роботи є:
     державна і патріотична спрямованість виховного процесу;
     взаємозалежність змісту, форм і методів виховної роботи;
     повага до   особистості,   конституційних   прав   і   свобод
військовослужбовця,  орієнтація на ідеали демократії та гуманізму,
загальнолюдські моральні цінності;
     безперервність та спадкоємність у виховній роботі,  органічне
поєднання  у  виховному  процесі   національних,   історичних   та
культурних традицій з почуттям нового;
     конкретність та узгодженість змісту,  форм і методів виховної
роботи;
     об'єктивно-науковий підхід  до  планування,   здійснення   та
оцінки результатів виховної роботи.
     Завдання виховної роботи визначаються положеннями про  органи
виховної  роботи,  які  затверджуються  у  Збройних Силах та інших
військових формуваннях України на основі цієї Концепції.

          4. Організація і керівництво виховною роботою

     Результативність виховної   роботи   досягається   поєднанням
зусиль командирів (начальників),  штабів, органів виховної роботи.
При цьому:
     а) загальне керівництво виховною роботою здійснюють командири
(начальники);
     б) планування  та  організацію навчального процесу і виховної
роботи забезпечують штаби разом з органами виховної роботи;
     в) безпосередніми    організаторами    виховної    роботи   і
відповідальними за планування,  методичне забезпечення,  якість та
ефективність   її  проведення,  дієвість  заходів  щодо  зміцнення
військової дисципліни є органи виховної роботи.  Вони забезпечують
взаємодію  з  органами виконавчої влади,  громадськими,  творчими,
просвітницькими організаціями,  релігійними конфесіями та засобами
масової інформації.
     Науково-методичне забезпечення виховної  роботи,  координація
зусиль  заінтересованих  міністерств,  інших  центральних  органів
виконавчої  влади,  громадських   організацій,   засобів   масової
інформації  у  сфері  виховання покладаються на Головне управління
виховної   роботи   Міністерства   оборони   України,   відповідні
управління інших військових формувань України.
     Для вирішення  завдань  виховної   роботи   в   усіх   ланках
управління військових формувань, у відповідних навчальних закладах
і центрах,  військових комісаріатах  створюються  органи  виховної
роботи.
     До них належать:
     Головне управління   виховної   роботи  Міністерства  оборони
України  та  відповідні  управління  інших  військових   формувань
України;
     управління виховної  роботи  видів  Збройних   Сил   України,
оперативних   командувань,   відділи  виховної  роботи  в  органах
управління, об'єднаннях;
     відділи (відділення)  виховної  роботи  з'єднань,  установ  і
навчальних закладів;
     відділення виховної   роботи   полків  та  рівних  їм  частин
Збройних Сил та інших військових формувань України,  а також  інші
структурні  підрозділи  у  військових  комісаріатах,  установах та
закладах військових формувань.
     У підрозділах   виховну   роботу  організовують  і  проводять
заступники командирів з виховної роботи.
     Права, обов'язки і порядок діяльності органів виховної роботи
визначаються положеннями, зазначеними у розділі 3 цієї Концепції.

        5. Підготовка кадрів з виховної роботи у Збройних
          Силах та інших військових формуваннях України

     Діяльність органів  виховної роботи у Збройних Силах та інших
військових  формуваннях  України  забезпечують  фахівці  в  галузі
психології,  соціології, політології, педагогіки, психофізіології,
історії, військової журналістики, правознавства.
     Підготовка та   перепідготовка   спеціалістів   для   органів
виховної  роботи  у Збройних Силах та інших військових формуваннях
України здійснюється  у  вищих  навчальних  закладах  Міністерства
оборони та інших військових формувань України.


 Глава Адміністрації
 Президента України                              Є.КУШНАРЬОВ