МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
05.04.2005 N 1/9-167
Міністру освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
начальникам управлінь
освіти і науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських держадміністрацій
Про посилення роботи навчальних та
оздоровчих закладів щодо забезпечення безпеки
життєдіяльності дітей у літній період
З настанням літнього періоду особливої гостроти й
актуальності набуває проблема збереження життя і здоров'я дітей,
підлітків та учнівської молоді.
Цей період вимагає особливої уваги з боку батьків,
педагогічних і соціальних працівників, громадськості до проблеми
запобігання дитячій бездоглядності, організації дозвілля дітей за
місцем проживання, у пришкільних таборах та інших дитячих
об'єднаннях.
Міністерство освіти і науки України звертає особливу увагу на
необхідність безумовного виконання нормативних документів:
розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 року
N 391-р ( 391-2001-р ) "Про затвердження комплексних заходів
профілактики травматизму невиробничого характеру на 2001-2005
роки", Закону України "Про пожежну безпеку" ( 3745-12 ) (ст.5,8),
спільного наказу міністерств освіти і науки, транспорту,
внутрішніх справ, у справах сім'ї, дітей та молоді від 27.07.04 р.
N 672/831/623/120 ( z1064-04 ) (зареєстровано в Мін'юсті України
від 30.08.04 р. за N 1064/9663), рішення Колегії Міністерства
освіти і науки України від 23.12.2004 р. протокол N 13/4-10
"Про стан дитячого дорожньо-транспортного травматизму в
побуті та забезпечення дотримання Правил дорожнього руху
установами, закладами освіти і науки".
На виконання вищезазначених документів необхідно напередодні
літньої кампанії керівникам навчальних та дитячих оздоровчих
закладів провести інструктаж та видати відповідні накази про
відповідальність педагогічних працівників за збереження життя і
здоров'я дітей під час відпочинку та оздоровлення.
Особливого значення в період літнього відпочинку набуває
питання попередження дитячого травматизму, нещасних випадків в
оздоровчих закладах України.
Керівники дитячих оздоровчих закладів, працівники соціальної
служби, організатори дитячих колективів за місцем проживання
готують наказ про відповідальність працівників за збереження життя
і здоров'я дітей під час відпочинку та попередження усіх можливих
випадків дитячого травматизму, інших нещасних випадків.
З першого дня перебування в оздоровчому закладі діти мають
пройти медичний огляд, ознайомитися із правилами внутрішнього
розпорядку, поведінки на воді, у лісі, під час екскурсій тощо.
Всім працівникам необхідно заздалегідь ознайомитися з
територією оздоровчого закладу, розташуванням водойм і
особливостями ландшафту місцевості з метою попередження нещасних
випадків, дитячого травматизму під час екскурсій, прогулянок тощо.
Перед екскурсією чи прогулянкою з дітьми проводиться
інструктаж, який фіксується у "Журналі інструктажів з питань
попередження дитячого травматизму".
Посиленої уваги потребує підготовка до правильного проведення
оздоровчих процедур: повітряних, сонячних, водних. Використовуючи
природні фактори загартовування організму дітей, необхідно
дотримуватися правил поступовості, систематичності та дозування.
Інструкторам з плавання необхідно перевіряти місце для
купання (визначити його розміри, глибину, стан дна, берега,
встановити обмежувальні буї), організувати рятувальну службу,
помічників з числа педагогів та вихователів, готувати належний
інвентар (плавзасоби).
Медичний персонал повинен постійно слідкувати за станом
здоров'я дітей, повноцінним якісним харчуванням, здійснювати
систематичний контроль за дотриманням оздоровчих і гігієнічних
процедур.
Важливо зазначити, що влітку найпоширенішими серед дітей і
підлітків є захворювання системи травлення, зокрема кишкової групи
бактеріального та вірусного походження: дизентерія, сальмонельоз,
вірусні ентерити, ентероколіти, гепатит. Більшість цих захворювань
можна попередити, забезпечивши належне харчування, ретельне
дотримання санітарно-гігієнічних правил і норм перебування дітей і
підлітків в оздоровчому закладі та під час організованого
дозвілля.
Педагогічні працівники спільно з медичним персоналом мають
здійснювати заходи щодо формування у дітей та підлітків навичок
здорового способу життя (ЗСЖ) через проведення диспутів, дискусій,
профілактичних консультацій, свят та вечорів здоров'я, рольових
ігор, вправ, вікторин, тренінгів щодо зміцнення здоров'я,
конкурсів-уроків першої медичної допомоги, виставок дитячих
творчих робіт тощо.
Доцільно створювати спеціальні куточки під назвою "Я обираю
здоровий спосіб життя !", де розміщувати поради про надання першої
допомоги потерпілим у різних життєвих ситуаціях, інформувати
відпочиваючих про шкідливий вплив нікотину, алкоголю та наркотиків
на організм підлітків.
Необхідно більше уваги приділяти тематичним бесідам,
заздалегідь планувати їх, підбирати ілюстративний та інший
матеріал. Медичні та педагогічні працівники оздоровчого закладу
повинні проводити бесіди з дітьми і підлітками на такі теми:
"Погані звички і здоров'я особистості", "Довкілля і діти",
"Головні засоби особистої та загальної гігієни", "Значення
фізичної культури в житті людей".
Важливо організовувати перегляд кінофільмів або
прослуховування аудіокасет "Права і обов'язки учнів", "Що таке
добре, а що погано", "Охорона громадського порядку - обов'язок
кожного", "Як запобігти вуличному травматизму", "Учням про
алкоголь і наркотики" тощо.
Педагогічні працівники у своїй практичній роботі повинні
звертати більше уваги на створення психологічного комфорту у
дитячому колективі, запобігати виникненню конфліктів, активніше
використовувати сюжетні ігри: "Зростаємо здоровими", "Юні
пожежники", "Котигорошко", "Дорожні знаки" та ін.
Педагогічна громадськість, медичні, соціальні працівники,
батьки (в першу чергу) своїми спільними зусиллями мають сприяти
організації якісного, здорового та змістовного проведення літнього
відпочинку дітей та учнівської молоді як в оздоровчих закладах,
так і в побуті.
Заступник міністра В.О.Огнев'юк