ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-35/5 від 17.05.99
м.Київ
vd990517 vn17-35/5
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента
України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що
стримують розвиток підприємницької діяльності"
Чернігівською обласною державною адміністрацією
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98
"Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької
діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів
центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного
та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку
діяльність Державний комітет України з питань розвитку
підприємництва встановив:
Чернігівською обласною державною адміністрацією видано
розпорядження від 16.12.98 N 830 "Про додаткові заходи щодо
поліпшення забезпечення населення області хлібом і хлібобулочними
виробами" (надалі - Розпорядження).
Аналіз змісту вимог Розпорядження свідчить про порушення
чинного законодавства України та про створення перешкод для
розвитку підприємницької діяльності.
1. Вимога п.2.2 Розпорядження про недопущення відпуску хліба
і хлібобулочних виробів торговельним організаціям та приватним
особам у транспортні засоби, які не мають санітарних паспортів,
обладнаних стелажів для хлібних лотків, надписів "Хліб" на кузовах
автомобілів є незаконною.
Стосовно приватних осіб ця вимога є просто абсурдною, зокрема
для випадків, коли приватна особа купує хліб для власного
споживання. Якщо ж в даному пункті маються на увазі суб'єкти
підприємницької діяльності (фізичні та юридичні особи), які
займаються торгівлею продуктами харчування, то вони повинні
додержуватись встановлених законодавством вимог щодо умов
транспортування, обладнання транспортних засобів та забезпечення
останніх санітарними паспортами. Такі вимоги встановлюються ст.17
Закону України від 24.02.94 N 4004-XII ( 4004-12 ) "Про
забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення"
та п.8 Правил продажу продовольчих товарів, затверджених наказом
МЗЕЗторгу від 28.12.94 N 237 ( z0009-95 ). Здійснювати контроль за
відповідністю транспортних засобів встановленим вимогам
зобов'язані уповноважені на це законодавством державні органи
(зокрема, органи санітарно-епідеміологічної служби), а не
підприємства-виробники хлібопродуктів.
2. Вимога про "недопущення відпуску хліба і хлібобулочних
виробів" є також порушенням ст.4 Закону України від 07.02.91 N 697
( 697-12 ) "Про власність" та ст.10 Закону України від 27.03.91
N 887-XII ( 887-12 ) "Про підприємства в Україні", які
встановлюють право підприємств на свій розсуд володіти,
користуватись та розпоряджатись своїм майном та вчиняти щодо свого
майна будь-які дії, що не суперечать законодавству. Чинним же
законодавством не передбачені обмеження для підприємств-виробників
хлібопродуктів щодо відпуску своєї продукції іншим особам в
залежності від умов транспортування цієї продукції.
3. Юридично некоректно сформульований п.3 Розпорядження, який
містить вказівки правлінню облспоживспілки про спрямування зусиль
райспоживспілок та споживчих товариств на суттєве покращання
забезпечення сільського населення хлібом і хлібобулочними
виробами, збереження мережі сільських магазинів, розроблення
проекту договору про забезпечення населення відповідної території
хлібом.
Подібні вимоги облдержадміністрації можуть носити лише
рекомендаційний характер, оскільки згідно з п.7 ст.17 Закону
України від 10.04.92 N 2265-XII ( 2265-12 ) "Про споживчу
кооперацію" забороняється втручання в фінансово-господарську та
іншу діяльність споживчих товариств, спілок та їх підприємств,
установ і організацій з боку органів виконавчої влади.
4. Не відповідає чинному законодавству п.4.1 Розпорядження, в
якому вказується, що господарюючі суб'єкти незалежно від форми
власності, що здійснюють реалізацію хліба і хлібобулочних,
виробів, повинні забезпечити безперебійний продаж хліба і
хлібобулочних виробів відповідно до укладених з
райдержадміністраціями договорів.
Ст.5 Закону України "Про підприємництво" ( 698-12 ) вказує,
що суб'єкти підприємницької діяльності самостійно обирають
постачальників і споживачів вироблюваної продукції. Договори ж про
поставки хлібопродуктів можуть укладатися відповідно до Закону
України від 22.12.95 N 493/95-ВР "Про поставки продукції для
державних потреб" органами виконавчої влади за рахунок бюджетних
коштів, а також позабюджетних джерел, що залучаються для цієї
мети. Причому укладання подібних договорів є обов'язковим тільки
для підприємств, зазначених у ст.8 цього Закону. А з пункту 4.1
Розпорядження можна зробити висновок, що укладання договорів з
райдержадміністраціями є обов'язковим для всіх підприємств, що
здійснюють реалізацію хліба і хлібобулочних виробів.
5. Розпорядження не було погоджено з Державним комітетом
України з питань розвитку підприємництва. При цьому вимога щодо
необхідності такого погодження передбачена п. 2 постанови Кабінету
Міністрів України від 17.08.98 N 1310 ( 1310-98-п ) "Про порядок
оскарження центральними органами виконавчої влади, головами
місцевих державних адміністрацій рішень Державного комітету з
питань розвитку підприємництва".
Звертаємо окрему увагу Чернігівської обласної державної
адміністрації на низький рівень підготовки Розпорядження,
наявність в ньому стилістичних помилок та некоректних термінів.
Так, п.1.2 сформульований таким чином, що не зрозуміло,
безперебійний продаж чого потрібно забезпечувати: господарюючих
суб'єктів, населених пунктів, хлібобулочних виробів чи графіків
завозу. З п.2.1, який містить вказівку "райдержадміністраціям,
виконкомам міських рад спільно з підприємствами-виробниками вжити
заходів щодо суттєвого поліпшення якості хліба і хлібобулочних
виробів та вдосконалення реклами своєї продукції", можна зробити
висновок, що райдержадміністрації та виконкоми займаються рекламою
"своєї" продукції.
У зв'язку з виявленням положень, які стримують розвиток
підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань
розвитку підприємництва В И Р І Ш И В:
Запропонувати Чернігівській обласній державній адміністрації
скасувати розпорядження від 16.12.98 N 830 "Про додаткові заходи
щодо поліпшення забезпечення області хлібом і хлібобулочними
виробами", оскільки воно містить норми, які порушують права
суб'єктів підприємницької діяльності та не відповідають чинному
законодавству; при виданні нормативно-правових актів з питань
підприємницької діяльності погоджувати їх з Державним комітетом
України з питань розвитку підприємництва, як це передбачено п.2
постанови КМУ від 17.08.98 N 1310 ( 1310-98-п ).
Рішення Державного комітету України з питань розвитку
підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток
підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
Голова О.Кужель