МІЖВІДОМЧА РОБОЧА ГРУПА З РОЗВ'ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ
|
|
ЗАТВЕРДЖУЮ
Голова Міжвідомчої робочої
групи
О.Білянський
м. Київ
19.10.2005
|
Члени робочої групи розглянули та обговорили типові питання, що виникли у ході реалізації постанови Уряду від 29.07.2005 р. N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) (далі - Постанова N 664).
1. Який механізм дії постанови для підприємств, які не мають заборгованості з податків перед бюджетом, неповернутих бюджетних позик, кредитів та боргів за енергоносії або взагалі не мають простроченої кредиторської заборгованості?
Якщо підприємство не має податкової заборгованості, неповернутих бюджетних позик та кредитів, воно має право погасити за рахунок прийнятих від населення чеків кредиторську заборгованість за енергоносії станом на 01.01.2005 р. або іншу кредиторську заборгованість за спожиті товари, роботи, послуги шляхом включення кредиторів до схеми розрахунків у разі визначення такої схеми.
У разі відсутності будь-якої простроченої кредиторської заборгованості підприємства повинні подати до місцевих постійно діючих комісій реєстри списання сум заборгованості громадян, розрахункові чеки та їх реєстри, а також довідку довільної форми з обгрунтуванням неможливості визначення схеми розрахунків. Обласні постійно діючі комісії до 1 листопада збирають та накопичують ці реєстри для подальшої передачі їх у Міжвідомчу робочу групу для визначення на державному рівні механізму розрахунків. Порядок прийняття реєстрів буде доведено до обласних постійно діючих комісій додатково.
2. Яким чином проводити внесення змін до доходної видаткової частини обласного бюджету та бюджетів міст і районів відповідно до фактично отриманих сум субвенції?
Внесення змін до обласних, міських або районних бюджетів можливе за офіційним поданням органу виконавчої влади про фактично отримані суми субвенції з державного бюджету за умови погодження з бюджетним комітетом (комісією) відповідної ради та з подальшим затвердженням рішенням сесії відповідної ради.
3. Чи можуть брати участь у розрахунках підприємства, щодо яких порушено справу про банкрутство та процедура банкрутства ще не завершена?
Умови та порядок відновлення платоспроможності СПД — боржника або визнання його банкрутом та застосування ліквідаційної процедури, повного або часткового задоволення вимог кредиторів встановлює Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ) (2343-12) (далі - Закон).
Зазначеним Законом ( 2343-12 ) (2343-12) передбачено необхідність стягнення дебіторської заборгованості перед підприємством, щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство, на всіх стадіях провадження у справі (ст. 17, 18 та 25 Закону).
Щодо кредиторської заборгованості підприємства-боржника слід зазначити таке.
Відповідно до ст. 4 Закону ( 2343-12 ) (2343-12) щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника, мирова угода, санація (відновлення платоспроможності) боржника, ліквідація банкрута.
Тобто підприємство-банкрут може перебувати на будь-якій з перелічених процедур.
Статтею 12 Закону ( 2343-12 ) (2343-12) передбачено, що одночасно з порушенням провадження у справі про банкрутство вводиться мораторій на задоволення вимог кредиторів, про що зазначається в ухвалі господарського суду.
Протягом дії мораторію на задоволення вимог кредиторів:
- забороняється стягнення на підставі виконавчих документів та інших документів, за якими здійснюється стягнення відповідно до законодавства;
- не нараховується неустойка (штраф, пеня), не застосовуються інші санкції за невиконання чи неналежне виконання грошових зобов'язань і зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Дія мораторію припиняється з дня припинення провадження у справі про банкрутство.
У випадках, передбачених Законом ( 2343-12 ) (2343-12) , господарський суд приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру (ст. 22 Закону).
З дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури виконання зобов'язань боржника, визнаного банкрутом, здійснюється у випадках і порядку, передбачених розділом III "Ліквідаційна процедура" Закону ( 2343-12 ) (2343-12) (ст. 23 Закону).
Стаття 23 Закону ( 2343-12 ) (2343-12) встановлює черговість задоволення вимог кредиторів. Вимоги кожної наступної черги задовольняються в міру надходження на рахунок коштів від продажу майна банкрута після повного задоволення вимог попередньої черги.
Кошти, одержані від продажу майна банкрута, спрямовуються на задоволення вимог кредиторів, у порядку, встановленому вищезазначеною статтею. Зокрема, вимоги щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) задовольняються у третю чергу.
Таким чином, з моменту порушення справи про банкрутство зупиняється виконання підприємством-банкрутом грошових зобов'язань і зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів). У разі ліквідації підприємства-банкрута вимоги кредиторів мають задовольнятися у черговості, встановленій Законом ( 2343-12 ) (2343-12) .
Закон ( 2343-12) передбачає також можливість проведення санації боржника.
Санація - система заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнання боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення у повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом кредитування, реструктуризації підприємства, боргів і капіталу та (або) зміну організаційно-правової та виробничої структури боржника.
Відповідно до ст. 18 Закону ( 2343-12 ) (2343-12) план санації повинен містити заходи щодо відновлення платоспроможності боржника, умови участі інвесторів, за їх наявності, у повному або частковому задоволенні вимог кредиторів, зокрема шляхом переведення боргу (частини боргу) на інвестора, строк та черговість виплати боржником або інвестором боргу кредиторам та умови відповідальності інвестора за невиконання взятих згідно з планом санації зобов'язань.
План санації може містити умови про задоволення вимог кредиторів способом, що не суперечить закону ( 2343-12 ) (2343-12) .
При цьому план санації боржника схвалюється комітетом кредиторів та затверджується господарським судом.
Враховуючи наведене, на нашу думку, схвалений комітетом кредиторів та затверджений господарським судом план санації підприємства-боржника може містити умови про задоволення вимог кредиторів способом, передбаченим Постановою N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) .
4. Чи може приватний підприємець - фізична особа погасити заборгованість за житлово-комунальні послуги згідно з умовами Постанови N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) ?
Ні, не може. Зазначеною постановою передбачено погашення зобов'язань держави за знеціненими заощадженнями громадян за рахунок субвенції з державного бюджету. На приватних підприємців ця постанова не розповсюджується.
5. Питання погашення податкових зобов'язань, які виникають внаслідок проведення розрахунків за механізмом, визначеним ст. 39 Закону про Держбюджет - 2005 ( 2285-15 ) (2285-15) та Постановою N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) .
5.1. Внаслідок проведення розрахунків з погашення зобов'язань держави за знеціненими грошовими заощадженнями громадян в установах Ощадного банку колишнього СРСР шляхом погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги в рахунок платежів до бюджету підприємств житлово-комунального господарства, паливно-енергетичного комплексу та інших підприємств, які надають ці послуги (далі - підприємства - надавачі житлово-комунальних послуг), за механізмом, визначеним Постановою N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) , додаткові податкові зобов'язання у підприємств - учасників розрахунків не виникають.
5.2. За умови одночасного погашення як заборгованості громадян за спожиті електричну і теплову енергію, природний газ, тверде паливо, послуги водопостачання і водовідведення, плати за користування житлом (квартирної плати), так і кредиторської заборгованості надавачів житлово-комунальних послуг перед своїми постачальниками (контрагентами) на цю ж суму валові доходи і валові витрати у податковому обліку повторно не відображаються (оскільки за правилом "першої події" були відображені у податковому обліку за фактом отримання та надання названих товарів і послуг), а податкові зобов'язання з ПДВ згідно з нормами п. 11.11 ст. 11 Закону про ПДВ ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) відображаються за касовим способом одночасно та в однаковій сумі з податковим кредитом з ПДВ.
5.3. При погашенні податкового боргу підприємств — надавачів житлово-комунальних послуг з платежів, визначених п. 24 ст. 12 Закону про Держбюджет - 2005 ( 2285-15 ) (2285-15) , пені і штрафних санкцій, нарахованих у зв'язку з порушенням податкового законодавства, а також заборгованості за бюджетними позичками та кредитами, наданими під гарантію КМУ, у таких підприємств (надавачів житлово-комунальних послуг) виникають поточні податкові зобов'язання з ПДВ (за даними поданої декларації за звітний період, в якому проведені розрахунки), які підлягають подальшому погашенню у рахунок прийнятих від населення чеків Ощадбанку.
Зазначені поточні податкові зобов'язання з ПДВ виникають у день проведення протокольних розрахунків після зарахування органом Держказначейства коштів на доходи держбюджету за відповідним кодом бюджетної класифікації.
Для визначення суми таких поточних податкових зобов'язань з ПДВ, які підлягають подальшому погашенню за механізмом, визначеним Постановою N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) , платники податків — надавачі комунальних послуг повинні разом з податковою декларацією з ПДВ надати податковому органу для погодження довідку про суму податкового зобов'язання, нарахованого в результаті проведення операції з погашення податкового боргу та/або заборгованості за бюджетними позичками та кредитами, наданими під гарантію КМУ, яка включена до цієї податкової декларації. Погоджена податковим органом довідка використовується для складання протоколу розрахунків за цими зобов'язаннями.
5.4. У підприємств - надавачів житлово-комунальних послуг, які сплачують єдиний податок, при погашенні дебіторської заборгованості за житлово-комунальні послуги, які надавались вкладникам Ощадбанку, а також кредиторської заборгованості перед своїми постачальниками виникають поточні податкові зобов'язання з єдиного податку.
Зазначені податкові зобов'язання не підлягають подальшому погашенню за механізмом, визначеним Постановою N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) , оскільки підлягають зарахуванню до місцевого бюджету.
5.5. У разі, коли у громадянина, який має заборгованість за житлово-комунальні послуги, відсутні проіндексовані заощадження або не вистачає їх залишку на компенсаційному рахунку для повного погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги, а сума цієї заборгованості (без подальшого її повернення) переводиться в установленому законодавством порядку на іншу особу, яка має такі проіндексовані заощадження, на підставі його письмової заяви до підприємства - надавача житлово-комунальних послуг, що видало довідку про заборгованість, то така сума, отримана громадянином, який мав заборгованість, розглядається як дохід і повинна оподатковуватися відповідно до Закону про ПДФО ( 889-15 ) (889-15) .
З цією метою громадяни, у випадках отримання ними протягом звітного року оподатковуваних доходів, з яких при їх нарахуванні чи виплаті податок не утримується, зобов'язані подати податковому органу річну податкову декларацію.
5.6. Для забезпечення контролю за правильністю та своєчасністю обчислення та декларування доходів громадян підприємства - надавачі житлово-комунальних послуг надають до податкових органів за своїм місцезнаходженням інформацію (реєстри) про тих громадян, яким були переведені кошти для заліку на інших фізичних осіб, з відображенням у цій інформації відомостей про прізвище та ім'я, ідентифікаційний номер фізичної особи (або серії та номера паспорта у разі відмови від прийняття ідентифікаційного номера) та суми переведеної заборгованості. Інформація протягом року надається до податкових органів у строк, визначений самим підприємством, але не пізніше строку подання податковими агентами податкового розрахунку за ф. N 1ДФ ( z0960-03 ) (z0960-03) за IV квартал звітного податкового року.
6. Правила визначення обсягів заборгованості.
У зв'язку з тим, що під час оплати послуг громадяни у більшості випадків не вказують призначення платежу або підприємства зараховують поточну оплату в рахунок погашення заборгованості минулих періодів, прийнято спрощену схему визначення обсягів заборгованості станом на 01.09.2004 р.:
1) сума заборгованості на 01.09.2004 р. дорівнює 1000 грн.;
сума заборгованості на 01.09.2005 р. дорівнює 1000 грн.
Порівнюючи дві суми заборгованості, можна зробити висновок, що приросту заборгованості немає й абонент одержує довідку для оплати внеском на суму 1000 грн.;
сума заборгованості на 01.09.2004 р. дорівнює 1000 грн.;
сума заборгованості на 01.09.2005 р. дорівнює 1300 грн.
Порівнюючи дві суми заборгованості, можна зробити висновок, що приріст заборгованості склав 300 грн. і, сплативши цю суму, абонент одержить довідку для оплати внеском на суму 1000 грн.;
3) сума заборгованості на 01.09.2004 р. дорівнює 1000 грн.;
сума заборгованості на 01.09.2005 р. дорівнює 300 грн.
Порівнюючи дві суми заборгованості, можна зробити висновок, що пройшло зменшення суми боргу станом на 01.09.2005 р., абонент може одержати довідку для оплати внеском на суму 300 грн.
7. Процедура проведення розрахунків за участю житлово-будівельних кооперативів (ЖБК) та об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ).
ЖБК, ОСББ видають громадянам довідки про обсяги заборгованості за всіма видами послуг, які їм оплачує населення. При цьому до обсягів заборгованості з квартирної плати не включаються додаткові збори на проведення капітального ремонту, утримання консьєржів тощо. Отримавши розрахункові чеки від громадян, ЖБК, ОСББ на їх суму погашають свою податкову заборгованість, а у разі її відсутності погашають кредиторську заборгованість перед постачальниками комунальних послуг шляхом включення їх у схеми розрахунків.
8. Участь у розрахунках громадян, з якими укладено угоду про реструктуризацію заборгованості.
Громадянин, який на момент виходу Постанови N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) мав укладений договір про реструктуризацію заборгованості за житлово-комунальні послуги та виконував умови цієї угоди, має право брати участь у розрахунках без сплати готівкою реструктуризованого приросту боргу після 01.09.2004 р.
Реструктуризований приріст боргу абонент продовжує погашати рівними частинами, визначеними у договорі реструктуризації.
9. Участь у розрахунках громадян, борги яких повертаються житлово-комунальним підприємствам через виконавчі служби у примусовому порядку.
Борг, зафіксований на 01.09.2004 р., сплачується за рахунок вкладів, а примусове стягнення залишається в силі на суму залишку боргу, не погашену вкладом в Ощадбанку.
10. Чи можливо побудувати систему розрахунків з погашення заборгованості за енергоносії по аналогії з системою розрахунків за пільгами і субсидіями, передбаченою діючою постановою КМУ від 11.01.2005 р. N 20 ( 20-2005-п ) (20-2005-п) ?
Міжвідомча робоча група вважає доцільним, щоб система розрахунків за Постановою N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) будувалася по аналогії з розрахунками за постановою КМУ від 11.01.2005 р. N 20 ( 20-2005-п ) (20-2005-п) .
11. Гальмуються розрахунки за електроенергію через невизначеність квот генеруючих енергокомпаній.
Для забезпечення розрахунків за спожиту електроенергію НАК "Енергетична компанія України" листом від 18.10.2005 р. N 3422-04/3/1 визначила схему закріплення енергопостачальних компаній за енергогенеруючими компаніями, які підпорядковані НАК "ЕКУ". Зазначений лист доведено відповідним регіональним компаніям.
12. Чи можливо подовжити строк видачі довідок та розрахункових чеків населенню?
Для подовження строку видачі населенню довідок та розрахункових чеків необхідно внести відповідні зміни до Постанови N 664 ( 664-2005-п ) (664-2005-п) . Така пропозиція надана Мінфіну.
Підписи членів робочої групи:
А.Мярковський,
Ю.Судникова,
І.Полонський,
А.Пишний,
Ю.Колбушкін,
М.Чмерук,
М.Кондрашов,
В.Шкура,
Л.Григор'єва,
М.Тарасова
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Голови ДПАУ С.Лекарь