Проект 
                            вноситься народними депутатами України
                                                   В.Ф. Януковичем
                                                     М.Я. Азаровим
 
                          Закон України
 
               Про внесення змiн до Закону України
                 "Про Нацiональний банк України"
 
 
     Верховна Рада України постановляє:
 
     I. Внести до Закону України "Про Нацiональний  банк  України"
( 679-14 ) (679-14)
	 (Вiдомостi Верховної Ради України, 1999 р., №  29,  ст.
238; 2000 р., № 42, ст. 351; 2002 р., № 17, ст. 117,  2006  р.,  №
12, ст. 100) такi змiни:
     1. Статтю 7 доповнити новими пунктами 23 та 24 такого змiсту:
     "23.  забезпечує  контроль  за  роботою  органiв   управлiння
банкiв, що  одержали  кошти  державної  пiдтримки,  вiдповiдно  до
Закону  України  "Про   першочерговi   заходи   щодо   запобiгання
негативним наслiдкам фiнансової кризи  та  про  внесення  змiн  до
деяких  законодавчих  актiв  України",  з   метою   їх   цiльового
використання;
     24. проводить  монiторинг  спрямування  коштiв  банками,  якi
використовують державну пiдтримку, вiдповiдно  до  Закону  України
"Про першочерговi заходи  щодо  запобiгання  негативним  наслiдкам
фiнансової кризи та про внесення змiн до деяких законодавчих актiв
України", з метою кредитування прiоритетних секторiв економiки".
     У зв'язку з цим пункт 23  вважати пунктом 25.
     2. У статтi 9:
     1) пункт 11 частини першої  доповнити  новим  пiдпунктом  "е"
такого змiсту:
     "е) полiтики курсоутворення;"
     У зв'язку з цим пiдпункт "е" вважати пiдпунктом "є";
     2) частину другу виключити;
     3) частину четверту  пiсля  слiв  "своїх  позицiй"  доповнити
словами "та/або оголосити Правлiнню Нацiонального банку  недовiру,
що має наслiдком вiдставку Голови Нацiонального банку"
     3. Статтю 13 викласти в такiй редакцiї:
     "Стаття 13. Рiшення Ради Нацiонального банку та  вiдкладальне
вето
     Матерiали засiдань Ради Нацiонального  банку  оформлюються  у
виглядi протоколiв та  рiшень  i  пiдписуються  головуючим  на  її
засiданнi.
     Рiшення  Ради  Нацiонального  банку   щодо   Основних   засад
грошово-кредитної полiтики та з питань, визначених  пунктами  4-8,
11 статтi 9 цього Закону є обов'язковими для виконання  Правлiнням
Нацiонального банку.
     Рекомендацiї   Ради   Нацiонального    банку    розглядаються
Правлiнням Нацiонального банку протягом  трьох  робочих  днiв.  За
результатами  такого  розгляду   Правлiння   Нацiонального   банку
зобов'язане  надiслати  Радi   Нацiонального   банку   вмотивовану
вiдповiдь.
     Рада Нацiонального банку не має права втручатися в оперативну
дiяльнiсть Правлiння Нацiонального банку.
     У разi коли Рада Нацiонального банку застосовує  вiдкладальне
вето щодо рiшення Правлiння, таке рiшення  набирає  чинностi  лише
при його пiдтвердженнi двома  третинами  вiд  загальної  кiлькостi
членiв Правлiння Нацiонального банку не пiзнiше триденного  строку
вiд   дня   застосування   вето.   Якщо   рiшення   своєчасно   не
пiдтверджується двома третинами  вiд  загальної  кiлькостi  членiв
Правлiння  Нацiонального  банку,  воно  вважається  таким,  що  не
набрало чинностi. У  разi  коли  рiшення  Правлiння  Нацiонального
банку набрало чинностi до моменту застосування вiдкладального вето
щодо нього, його дiя зупиняється  на  перiод  розгляду  Правлiнням
Нацiонального банку вiдкладального вето.
     Якщо Правлiння  пiдтвердило  двома  третинами  вiд  загальної
кiлькостi членiв Правлiння Нацiонального банку рiшення щодо  якого
Радою Нацiонального банку було застосовано вiдкладальне вето, Рада
не пiзнiше триденного строку вiд дня прийняття  Правлiнням  такого
рiшення може повторно застосувати щодо нього вiдкладальне вето  та
одночасно з цим звернутися до Верховної Ради України та Президента
України з викладенням своїх  позицiй  та/або  оголосити  Правлiнню
Нацiонального банку недовiру.
     Рiшення  щодо  оголошення  недовiри  Правлiнню  Нацiонального
банку приймається двома третинами вiд загальної  кiлькостi  членiв
Ради Нацiонального банку.
     Дiя рiшення щодо якого повторно було  засновано  вiдкладальне
вето зупиняється  на  перiод  розгляду  Правлiнням  вiдкладального
вето,  яке  застосовано  повторно.  Рiшення  щодо  якого  повторно
застосовано  вiдкладальне   вето   набирає   чинностi   при   його
пiдтвердженнi всiма Членами Правлiння Нацiонального банку.
     Засiдання  Правлiння  Нацiонального  банку  з  цього  питання
проводиться в триденний строк пiсля доповiдi Голови Ради та Голови
Нацiонального банку у Верховнiй Радi України про причини подолання
вiдкладального вето та  необхiднiсть  подолання  чи  пiдтвердження
вiдкладального вето,  яке  було  застосовано  Радою  Нацiонального
банку повторно.
     Рiшення Ради  Нацiонального  банку  пiдлягають  оприлюдненню,
крiм випадкiв, коли такi рiшення становлять  державну,  банкiвську
або службову таємницю вiдповiдно до закону.
     Членам Ради Нацiонального банку  забороняється  розголошувати
державну, банкiвську або службову таємницю, яка стала їм вiдома  у
зв'язку  iз  здiйсненням  ними  їх   повноважень   вiдповiдно   до
Регламенту".
     4. У статтi 14 слова "згiдно з Основними  засадами"  замiнити
словами "в межах затверджених Радою Нацiонального  банку  Основних
засад".
     5. У статтi 16:
     1) назву статтi викласти в такiй редакцiї:
     "Стаття  16.  Склад  та  формування  Правлiння  Нацiонального
банку";
     2) пiсля  частини  другої  доповнити  новою  частиною  такого
змiсту:
     "Оголошення  Радою  Нацiонального  банку  недовiри  Правлiнню
Нацiонального  банку  має  наслiдком  змiну  персонального  складу
Правлiння.   В   такому   випадку   Голова   Нацiонального   банку
зобов'язаний у  двотижневий  строк  подати  на  затвердження  Ради
Нацiонального  банку  новий  кiлькiсний  та   персональний   склад
Правлiння Нацiонального банку".
     У зв'язку з цим частину третю вважати частиною четвертою.
 
     6. Частину третю статтi 18 викласти в такiй редакцiї:
 
     "Голова Нацiонального банку звiльняється з  посади  Верховною
Радою України за поданням Президента України у таких випадках:
 
     1) закiнчення строку повноважень;
 
     2)  набрання  законної  сили  обвинувальним  вироком  суду  у
скоєннi кримiнального злочину;
 
     3) у зв'язку  з  заявою  про  вiдставку  за  полiтичними  або
особистими причинами, поданою у письмовому  виглядi  та  прийнятою
Президентом України;
 
     4) смертi або на пiдставi рiшення суду про  оголошення  особи
померлою, визнання її безвiсно вiдсутньою або недiєздатною;
 
     5)  неможливостi  виконувати  свої  повноваження  за   станом
здоров'я;
 
     6) у разi оголошення Правлiнню Нацiонального  банку  недовiри
Радою Нацiонального банку;
 
     7) припинення громадянства або  виїзду  за  межi  України  на
постiйне мiсце проживання;
 
     8) за поданням Президента України в межах його конституцiйних
повноважень".
 
     7. Статтю 20 викласти в такiй редакцiї:
     "Стаття 20. Заступники Голови Нацiонального банку
     Голова Нацiонального банку має одного першого  заступника  та
чотирьох заступникiв, якi призначаються  та  звiльняються  ним  за
погодженням з Радою Нацiонального банку.
     Оголошення  Радою  Нацiонального  банку  недовiри   Правлiнню
Нацiонального  банку  має  наслiдком  вiдставку  всiх  заступникiв
Голови Нацiонального банку. В такому випадку Голова  Нацiонального
банку зобов'язаний у двотижневий строк подати  Радi  Нацiонального
банку на затвердження кандидатури на посади першого заступника  та
заступникiв".
     8. Статтю 28 пiсля слiв "Нацiональний банк" доповнити словами
"вiдповiдно до затверджених  Радою  Нацiонального  банку  Основних
засад грошово-кредитної полiтики".
     9. Статтю 36 пiсля слiв "Нацiональний банк" доповнити словами
"вiдповiдно до затверджених  Радою  Нацiонального  банку  Основних
засад грошово-кредитної полiтики".
     10. Доповнити новою статтею 52-1 у такiй редакцiї:
     Меморандум про взаємодiю мiж Нацiональним банком i  Кабiнетом
Мiнiстрiв України.
     Нацiональний банк i  Кабiнет  Мiнiстрiв  України  до  першого
грудня  року,  що  передує  плановому,  укладають  Меморандум  про
взаємодiю.  Проект  Меморандуму  готується  експертною  групою  iз
представникiв Нацiонального банку, Кабiнету Мiнiстрiв  України  та
профiльних   комiтетiв   Верховної   Ради   України.    Меморандум
пiдписується Прем'єр-мiнiстром України  та  Головою  Нацiонального
банку.
     Меморандум  включає  узгодженi  позицiї  Кабiнету   Мiнiстрiв
України i Нацiонального банку щодо:
     1. Цiльових орiєнтирiв iнфляцiї на короткострокову  (плановий
рiк)  i  середньострокову  (наступнi  три  роки  пiсля  планового)
перспективу.
     2.  Основних  iнструментiв  та   заходiв   грошово-кредитної,
валютно-курсової   та   економiчної   полiтики,   необхiдних   для
досягнення  цiльових  орiєнтирiв  iнфляцiї  у  короткостроковiй  i
середньостроковiй перспективi, iз розподiлом сфер вiдповiдальностi
мiж Нацiональним банком i Кабiнетом мiнiстрiв України.
     3. Реалiзацiї iнших заходiв i напрямiв грошово  -  кредитної,
валютно-курсової та економiчної полiтики, що  потребують  спiльних
дiй Нацiонального банку та Кабiнету мiнiстрiв України,  направленi
на  досягнення  стiйких  темпiв  економiчного  зростання   та   не
суперечать цiлям цiнової стабiльностi
     4.  Форм  спiвробiтництва  та  координацiї   дiяльностi   мiж
Кабiнетом  мiнiстрiв  України  i  Нацiональним  банком   з   метою
виконання Меморандуму про взаємодiю.
     Меморандум  затверджується   спiльною   постановою   Кабiнету
Мiнiстрiв України та  Нацiонального  банку  України  -  у  частинi
завдань  i  напрямiв  економiчної  полiтики,  якi  вiдносяться  до
вiдповiдальностi Кабiнету Мiнiстрiв України, та у частинi  завдань
i напрямiв грошово-кредитної  та  валютно-курсової  полiтики,  якi
вiдносяться до вiдповiдальностi Нацiонально банку.
     Меморандум публiкується  протягом  трьох  днiв  з  дати  його
пiдписання  у  газетi  "Урядовий  Кур'єр",  та   розмiщується   на
офiцiйних сторiнках Кабiнету мiнiстрiв  України  та  Нацiонального
банку в мережi Iнтернет.
 
     II. Прикiнцевi положення
     1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування та дiє
до прийняття Верховною Радою України рiшення вiдповiдно до  пункту
2 Прикiнцевих положень Закону  України  "Про  першочерговi  заходи
щодо запобiгання негативним  наслiдкам  фiнансової  кризи  та  про
внесення змiн до деяких законодавчих актiв України".
     2. Нацiональному банку України:
     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз  цим
Законом.
     розглянути питання про  зменшення  облiкової  ставки,  ставки
рефiнансування  та  запровадження  заходiв  щодо  мiнiмiзацiї  або
зменшення ставок у реальному секторi економiки по кредитуванню.
     3. На перiод дiї Закону України "Про першочерговi заходи щодо
запобiгання негативним наслiдкам фiнансової кризи та про  внесення
змiн до  деяких  законодавчих  актiв  України"  або  до  прийняття
окремого рiшення Верховної Ради України надати право Нацiональному
банку України встановлювати:
     обмеження на спiввiдношення кредитiв (крiм довгострокових)  у
кредитному портфелi  з прiоритетом на кредитування економiки.
     тимчасову  заборону  на  пiдвищення  банкiвськими  установами
процентних ставок за кредитами, виданими до 1 вересня 2008 року.
     вiдстрочку, на  перiод  до  1  листопада  2009  року,  сплати
платежiв  з  погашення  основної  суми   боргу   за   користування
iпотечними або iншими кредитами, без нарахування пенi та  штрафних
санкцiй, особам звiльненим або тимчасово  не  працюючим  та  iншим
особам, якщо виплати за кредитом  становлять  бiльше  половини  їх
мiсячного доходу.