ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
10.01.2009 N 264/7/12-0117
|
Державним податковим
адміністраціям в Автономній
Республіці Крим, областях,
мм. Києві і Севастополі
Про набрання чинності Конвенцією про уникнення подвійного оподаткування з Йорданією
Державна податкова адміністрація України доводить до відома та врахування в роботі, що за повідомленням Міністерства закордонних справ України (лист від 19.12.2008 N 72/16-612/1-3859) 23 жовтня 2008 року набрала чинності Конвенція між Урядом України і Урядом Йорданського Хашимітського Королівства про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи та капітал і Протокол до неї (
400_012)
, підписані 30 листопада 2005 р., ратифіковані Верховною Радою України 3 вересня 2008 р. (Закон України N 358-VI (
358-17)
).
Положення цієї Конвенції (
400_012)
застосовуються:
а) стосовно податків, що утримуються у джерела (дивіденди, проценти, роялті), щодо сум доходу, отриманих на або після 1 січня 2009 р.;
б) стосовно інших податків на доходи або капітал, що стягуються протягом будь-якого податкового періоду, що починається на або після 1 січня 2009 р.
В Україні положення Конвенції (
400_012)
застосовуються до податків, що справляються згідно з Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" (
334/94-ВР)
та Законом України "Про податок з доходів фізичних осіб" (
889-15)
.
Ця Конвенція (
400_012)
буде також застосовуватись до будь-яких ідентичних або значним чином подібних податків, які будуть справлятися в Україні після дати підписання цієї Конвенції на додаток до існуючих податків або замість них.
Конвенція (
400_012)
застосовується до осіб (юридичних та фізичних), які є резидентами однієї з держав - України або Йорданії, або резидентами обох держав. Для цілей Конвенції (
400_012)
вираз "резидент Договірної Держави" означає будь-яку особу, яка за законодавством цієї Держави підлягає оподаткуванню в ній на підставі місця проживання, постійного місця перебування, місця управління, місця реєстрації або іншого аналогічного критерію, а також включає цю Державу і будь-яку її адміністративно-територіальну одиницю чи місцевий орган влади. Цей термін, проте, не включає будь-яку особу, яка підлягає оподаткуванню в цій Державі лише стосовно доходів із джерел у цій Державі або стосовно капіталу, що в ній знаходиться.
Якщо згідно з вищенаведеним визначенням фізична особа є резидентом обох Договірних Держав, Конвенцією (
400_012)
встановлено відповідні правила, за якими можна визначити, резидентом якої з двох Держав буде вважатися ця особа для цілей оподаткування.
Відповідно до положень статті 7 Конвенції (
400_012)
, якщо йорданське підприємство здійснює підприємницьку діяльність в Україні через розташоване в Україні постійне представництво, то прибуток цього підприємства може оподатковуватись в Україні, але тільки щодо тієї частини прибутку, яка стосується: 1) цього постійного представництва; 2) продажу в Україні товарів чи виробів такого самого або аналогічного характеру з товарами або виробами, що продаються через постійне представництво; 3) іншої підприємницької діяльності такого самого або аналогічного характеру, яка здійснюється в Україні через це постійне представництво. Причому до такого постійного представництва відносять прибуток, який воно могло б одержати, якби було окремим та самостійним підприємством, що здійснює таку саму або аналогічну діяльність у таких самих або аналогічних умовах, і діяло б в повній незалежності від підприємства, постійним представництвом якого воно є.
Податок на прибуток постійного представництва визначається відповідно до пункту 13.8 статті 13 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (
334/94-ВР)
(далі - Закон) та Порядку складання розрахунку податку на прибуток нерезидента, що проводить діяльність на території України через постійне представництво, затвердженого наказом ДПА України від 31.07.97 р. N 274 (
z0352-97)
та зареєстрованого Міністерством юстиції України 28 серпня 1997 р. за N 352/2156 (із змінами та доповненнями).
Чинне законодавство України дає узагальнене визначення терміна "постійне представництво" (п. 1.17 статті 1 Закону (
334/94-ВР)
). В Конвенції (
400_012)
цей термін розглядається більш детально, обумовлюються випадки, коли діяльність не розглядається як така, що утворює постійне представництво. Зокрема, будівельний майданчик, будівельний, складальний або монтажний об'єкт чи пов'язана з ними наглядова діяльність, утворюють постійне представництво, лише якщо тривалість робіт, пов'язана з таким майданчиком, об'єктом чи діяльністю, перевищує 9 місяців. Надання послуг, технічних послуг, у тому числі консультативних, підприємством через співробітників або інший персонал, найнятий підприємством для таких цілей, утворюють постійне представництво тільки у тому разі, якщо діяльність такого характеру (у рамках одного й того самого або пов'язаного з ним проекту) триває протягом періоду (періодів), які перевищують у сукупності шість місяців у будь-якому дванадцятимісячному періоді.
Доходи, що одержуються резидентом Йорданії від нерухомого майна, яке знаходиться в Україні, та доходи від відчуження такого майна будуть оподатковуватись в Україні. При цьому треба брати до уваги, що вищезазначене положення буде застосовуватись до доходів, що одержуються від прямого використання, здавання в оренду або використання в будь-якій іншій формі нерухомого майна. Морські, річкові та повітряні судна не розглядаються як нерухоме майно.
Прибутки, одержані підприємством Йорданії від експлуатації морських або повітряних суден у міжнародних перевезеннях, не підлягають оподаткуванню в Україні.
Що стосується оподаткування так званих пасивних доходів (дивідендів, процентів, роялті), одержуваних з джерел в Україні резидентом Йорданії, який не здійснює підприємницьку діяльність в Україні через постійне представництво, такі доходи підлягають оподаткуванню в Україні (підпункти "а", "б", "в" пункту 13.1 та пункт 13.2 статті 13 Закону (
334/94-ВР)
), але згідно з положеннями Конвенції (
400_012)
право України як країни - джерела доходу обмежене певною, встановленою у відповідних статтях Конвенції ставкою оподаткування.
Якщо фактичним власником дивідендів є компанія - резидент Йорданії, яка володіє безпосередньо принаймні 25% капіталу компанії - резидента України, що сплачує дивіденди, то податок, що стягується в Україні, обмежується ставкою 10% від загальної суми дивідендів. В інших випадках - 15% від загальної суми дивідендів.
Оподаткування процентів, що виникають в Україні і сплачуються резиденту Йорданії, що є фактичним власником цих процентів, обмежується в Україні ставкою 10% від загальної суми процентів.
Незважаючи на попереднє положення, проценти, що виникають в Україні, підлягають звільненню від оподаткування в Україні, якщо вони одержуються і дійсно належать Урядові Йорданії, у тому числі її місцевим органам влади, адміністративно-територіальній одиниці, Центральному банку чи будь-якій іншій фінансовій організації, яка контролюється цим Урядом і капітал якої знаходиться у повному володінні Уряду Йорданії.
Оподаткування в Україні доходів у вигляді роялті, що виникли в Україні і сплачуються резиденту Йорданії, який є фактичним власником таких роялті, обмежується ставкою 10% загальної суми роялті.
Вищезазначені положення щодо оподаткування дивідендів, процентів і роялті за пільговими ставками не застосовуються в Україні, якщо фактичний власник таких доходів є резидентом Йорданії, але здійснює свою діяльність в Україні через постійне представництво (постійну базу), і холдинг, стосовно якого сплачуються дивіденди, або боргова вимога, на підставі якої сплачуються проценти, або право, стосовно якого сплачуються роялті, дійсно відносяться до цього постійного представництва. У такому випадку ці види доходу вважаються одержаними через постійне представництво.
Конвенція (
400_012)
також встановлює, що доход, одержаний фізичною особою - резидентом Йорданії щодо професійних послуг чи іншої діяльності незалежного характеру (незалежної наукової, літературної, художньої, освітньої або викладацької діяльності, а також від незалежної діяльності лікарів, адвокатів, інженерів, архітекторів, стоматологів і бухгалтерів), буде оподатковуватись в Україні, якщо: 1) ця особа володіє в Україні постійною базою, що використовується нею з метою здійснення своєї діяльності; або 2) якщо ця особа перебуває в Україні протягом періоду, що становить у сукупності 183 дні у будь-якому дванадцятимісячному періоді, що починається або закінчується у відповідному фінансовому році (у такому разі оподаткуванню підлягає тільки та частина доходу, що отримується від діяльності цієї особи в Україні); або 3) якщо винагорода за діяльність цієї особи в Україні сплачується резидентом України або витрати зі сплати винагороди несуть постійне представництво або постійна база, розташовані в Україні (у такому разі тільки та частина винагороди, яка отримується у зв'язку з цим, може оподатковуватись в Україні).
Платня, заробітна плата та інші подібні винагороди, що одержуються фізичною особою - резидентом Йорданії у зв'язку з роботою за наймом, що здійснюється в Україні, підлягають оподаткуванню в Україні. Така винагорода не підлягає оподаткуванню в Україні лише за умови одночасного виконання наступних трьох умов:
1) одержувач перебуває в Україні протягом періоду або періодів, що не перевищують у сукупності 183 днів у будь-якому дванадцятимісячному періоді, що починається або закінчується у відповідному фінансовому році; та
2) винагорода сплачується наймачем або від імені наймача, який не є резидентом України; та
3) витрати зі сплати винагород не несуть постійне представництво або постійна база, які наймач має в Україні.
Незважаючи на попередні положення, винагорода, яка одержується у зв'язку з роботою за наймом, що здійснюється на борту морського або повітряного судна, яке експлуатується в міжнародних перевезеннях підприємством України, буде оподатковуватись лише в Україні.
Заробітна плата, платня та інші подібні винагороди, що отримуються резидентом Йорданії як посадовою особою, що обіймає вищу керівну посаду в компанії, яка є резидентом України, а також директорські гонорари та інші аналогічні виплати, які одержуються резидентом Йорданії як членом ради директорів компанії, яка є резидентом України, підлягають оподаткуванню в Україні.
Незалежно від попередніх положень доход фізичної особи - резидента Йорданії, що одержується в Україні від здійснення особистої діяльності у якості працівника мистецтв (артиста театру, кіно, радіо, телебачення або музиканта) або спортсмена, буде оподатковуватись в Україні.
Незважаючи на попередні положення, доход фізичної особи - резидента Йорданії від особистої діяльності в Україні у якості працівника мистецтв або спортсмена буде звільнений від оподаткування в Україні, якщо така діяльність значним чином фінансується за рахунок суспільних фондів України та Йорданії або якщо ця діяльність виконується на підставі угоди або домовленості про культурне співробітництво між Україною і Йорданією.
Платежі, що одержуються для цілей оплати проживання, навчання або професійної підготовки студентом, стажистом або практикантом, який є або був безпосередньо до приїзду в Україну резидентом Йорданії і перебуває в Україні виключно з метою навчання чи професійної підготовки, не оподатковуються в Україні за умови, що такі платежі здійснюються з джерел, які знаходяться за межами України.
Право на використання переваг Конвенції (
400_012)
надається відповідно до Порядку звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України згідно з міжнародними договорами України про уникнення подвійного оподаткування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. N 470 (
470-2001-п)
.
Доведіть зазначене до підпорядкованих державних податкових інспекцій.
Заступник Голови
|
С.І.Лекарь
|