ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
08.06.2004 N 3817

Про розгляд звернення

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув ваш лист від 12.05.2004 N 13 та надає роз'яснення з питань, порушених у вашому листі.
1. Про сплату внесків на соціальне страхування суб'єктами, що використовують найману працю та застосовують спеціальні режими оподаткування
Указом Президента України від 03.07.98 N 727/98 (727/98) "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (в редакції Указу Президента України N 746/99 (746/99) передбачено перерахування частини коштів від сум єдиного податку на обов'язкове соціальне страхування - 15 відсотків (у тому числі до Державного фонду сприяння зайнятості населення - 4 відсотки) для відшкодування витрат, які здійснюються відповідно до законодавства у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, а також витрат, зумовлених народженням та похованням.
Зауважуємо, що сьогодні відносини у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування регулюються Основами законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14.01.98 N 16/98-ВР (16/98-ВР) та прийнятими відповідно до них Законів України, які з 2001 року набули чинності: "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" (від 18.01.2001 N 2240-III (2240-14) ; "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (від 02.03.2000 N 1533-III (1533-14) ; "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (від 23.09.99 N 1105-XIV (1105-14) .
Нормами цих Законів визначено, що всі суб'єкти підприємницької діяльності. які використовують найману працю, у тому числі ті, які обрали спрощені систему оподаткування, повинні сплачувати внески до цільових страхових фондів за найманих працівників у терміни і в розмірах, встановлених ними.
Внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності та на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття сплачуються у розмірах, визначених Законом України від 11.01.2001 N 2213-III (2213-14) "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування", на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання сплачуються роботодавцем по тарифах, встановлених Законом України від 22.02.2001 N 2272-III (2272-14) "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".
Отже, до останнього часу залишаються чинними акти законодавства, що передбачають різний порядок сплати суб'єктами внесків на соціальне страхування, а тому проблеми щодо сплати страхових внесків суб'єктами, які обрали спрощену систему оподаткування, чекають на своє остаточне вирішення.
Разом з тим слід зауважити, що на сьогодні такі фонди як Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та з тимчасової втрати працездатності висловлюють розуміння складної ситуації законодавчої невизначеності, у якій опинилися суб'єкти-спрощенці, та не вимагають від роботодавців сплати страхових внесків на загальних підставах, враховуючи сплачені ними суми внесків у складі єдиного податку.
Так, Державним центром зайнятості та Мінпраці на численні запити з місць надано роз'яснення (лист від 15.04.2004 N ДЦ-09-1596 (v1596327-04) стосовно сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття роботодавцями - суб'єктами підприємницької діяльності, які обрали спрощену систему оподаткування (сплачують єдиний податок, фіксований сільгоспподаток, фіксований податок).
Лише платникам єдиного податку дозволено сплачувати страхові внески "на безробіття" у складі єдиного податку, платники фіксованого податку та фіксованого сільгоспподатку, які мають найманих працівників, від сплати внесків не звільнені. Утримання внеску із заробітної плати працівників (0,5%) здійснюють всі спрощенці без виключення.
Що стосується внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, то вони повинні сплачуватись усіма роботодавцями, незалежно від обраної системи оподаткування (адже відрахування до цього фонду відсутні у складі єдиного податку).
2. Про сплату внесків на пенсійне страхування
Указом Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (727/98) передбачається сплата страхових пенсійних внесків у складі єдиного податку.
Прикінцевими положеннями нового пенсійного закону передбачалось разом із проектом Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" (1344-15) подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо сплати страхових внесків у фіксованому розмірі фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності - спрощенцями, а також пропозиції щодо вилучення із законодавства про спрощену систему оподаткування положень, які стосуються спрямування коштів до Пенсійного фонду України.
Пенсійним фондом України було розроблено та подано на розгляд Верховної Ради України два законопроекти "Про встановлення фіксованого розміру страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування для окремих категорій платників" (реєстр. N 4501 від 11.12.2003) та "Про встановлення ставок єдиного податку та порядок перерозподілу сум єдиного та фіксованого податків" (реєстр. N 5158 від 19.02.2004). Останнім законопроектом передбачено зменшення для юридичних осіб ставок єдиного податку вдвічі.
Проте, до цього часу відповідні зміни до законодавства про спрощену систему оподаткування не внесені.
Держпідприємництво України вважає, що норми вищезгаданого Закону не можуть бути поширеними на суб'єктів спрощеної системи оподаткування до моменту законодавчого врегулювання цих питань.
З метою недопущення подвійної сплати внесків на пенсійне страхування Комітетом було видано та оприлюднено інформаційний лист від 26.12.2003 N 7577 (v7577563-03) , в якому викладено позицію Держпідприємництва з цього питання (додається).
2. Щодо сплати суб'єктом підприємницької діяльності, який оподатковується за спрощеною системою оподаткування та здійснює торгівлю ювелірними виробами, збору до Пенсійного фонду України
Роз'яснення з цього питання надані у листі Пенсійного фонду України від 03.02.2004 N 1040/04 (v1040572-04) (додається) (див. окремо в базі), відповідно до якого збір з операцій від продажу ювелірних виробів із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння сплачується продавцями ювелірних виробів незалежно від обраного способу оподаткування своїх доходів.
3. Щодо звітності суб'єкта підприємницької діяльності, який оподатковується за спрощеною системою оподаткування, до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування
Підприємство, що перебуває на єдиному податку, повинно надавати звітність до фондів соціального та пенсійного страхування:
- Розрахунок суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування
Розрахунок подається платником до органів Пенсійного фонду України протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця (Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 N 21-1 (z0064-04) (додаток 23);
- розрахункову відомість про нарахування і перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття
Роботодавці щокварталу складають у двох примірниках, один екземпляр якої подається до центру зайнятості за місцем реєстрації платника в такі строки: 10 квітня, 10 липня, 10 жовтня, 15 січня (Інструкція про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (наказ Міністерства праці та соціальної політики України від N 339 (z0030-01) від 18.12.2000 (додаток 5);
- розрахункову відомість про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду
Юридичні особи - платники страхових внесків складають щоквартально у двох примірниках, один примірник якої подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцем реєстрації страхувальника в такі строки: до 20 квітня, до 20 липня, до 20 жовтня поточного року, до 25 січня року, наступного за звітним (Інструкція про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (постанова Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 20.04.2001 N 12 (v0012583-01) (додаток 2).
- "Звіт про нараховані внески, перерахування та витрати, пов'язані із загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності" за формою Ф4-ФСС з ТВП.
Складається щоквартально та наростаючим підсумком з початку року і подається до органів Фонду за місцем реєстрації не пізніше 20 числа наступного за звітним періодом місяця (20.04; 20.07; 20.10; 20.01), затверджено постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 04.03.2004 р. N 21 (v0021598-04) .
Заступник Голови
О.М.Сахненко