ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України (
254к/96-ВР)
Указом Президента України від 21 грудня 2009 року N 1080 (
1080/2009)
"Про зупинення дії постанов Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року N 854 та від 22 жовтня 2008 року N 934" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України (
254к/96-ВР)
зупинено дію постанов Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року N 854 (
854-2008-п)
"Про надання акваторії у користування державному підприємству "Спеціалізований морський порт "Октябрьск" і від 22 жовтня 2008 року N 934 (
934-2008-п)
"Про надання акваторії у користування державному підприємству "Миколаївський морський торговельний порт".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України (
254к/96-ВР)
, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" (
422/96-ВР)
звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанов Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року N 854 (
854-2008-п)
(опублікована в "Офіційному віснику України" 6 жовтня 2008 року N 73) та від 22 жовтня 2008 року N 934 (
934-2008-п)
(опублікована в "Офіційному віснику України" 7 листопада 2008 року N 82).
Постановою Уряду України від 24 вересня 2008 року N 854 (
854-2008-п)
"Про надання акваторії у користування державному підприємству "Спеціалізований морський порт "Октябрьск" державному підприємству "Спеціалізований морський порт "Октябрьск" надано у постійне користування акваторію в межах, визначених у системі координат WSG-84 (згідно з додатком), за умови недопущення в подальшому передачі зазначеної акваторії або її частини іншим суб'єктам господарювання ( пункт 1 (
854-2008-п)
) .
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року N 934 (
934-2008-п)
"Про надання акваторії у користування державному підприємству "Миколаївський морський торговельний порт" державному підприємству "Миколаївський морський торговельний порт" надано у постійне користування акваторію в межах, визначених у системі координат WSG-84 (згідно з додатком), за умови недопущення в подальшому передачі зазначеної акваторії або її частини іншим суб'єктам господарювання.
Зазначені постанови (
854-2008-п,
934-2008-п)
не відповідають Конституції України (
254к/96-ВР)
, виходячи з такого. Основний Закон (
254к/96-ВР)
держави зобов'язує органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснювати свої повноваження в установлених Конституцією (
254к/96-ВР)
межах і відповідно до законів України та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України (частина друга статті 6, частина друга статті 19 (
254к/96-ВР)
) .
За Основним Законом (
254к/96-ВР)
держави Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади (частина перша статті 113 (
254к/96-ВР)
) ; Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України, здійснює визначені Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України повноваження (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116 (
254к/96-ВР)
) .
Відповідно до статті 13 Конституції України (
254к/96-ВР)
водні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України (
254к/96-ВР)
. До повноважень Кабінету Міністрів України віднесено забезпечення проведення політики у сфері природокористування (пункт 3 частини першої статті 116 Конституції України (
254к/96-ВР)
) .
За Водним кодексом України (
213/95-ВР)
до відання Кабінету Міністрів України у галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить розпорядження водними об'єктами загальнодержавного значення (пункт 2 частини першої статті 14 (
213/95-ВР)
) .
Відведення водного простору для торговельного мореплавства повинно бути погоджено з центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту та місцевими органами влади і самоврядування (стаття 12 Кодексу торговельного мореплавства України (
176/95-ВР)
) . Однак постанови Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року N 854 (
854-2008-п)
та від 22 жовтня 2008 року N 934 (
934-2008-п)
не погоджені із органами місцевого самоврядування.
Таким чином, Уряд України, видаючи зазначені постанови, проігнорував вимоги Кодексу торговельного мореплавства України (
176/95-ВР)
, а відтак, діяв усупереч нормам частини третьої статті 113 Конституції України (
254к/96-ВР)
, яка зобов'язує Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керуватися Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України. Крім того, постановою Уряду N 854 (
854-2008-п)
разом з акваторією в користування державному підприємству "Спеціалізований морський порт "Октябрьск" надано й земельні ділянки водного фонду, інші земельні ділянки, які перебувають у власності та користуванні інших суб'єктів господарювання (без згоди на таке включення), чим порушено їх права власників і користувачів.
Стаття 41 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю ( частина перша (
254к/96-ВР)
) ; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності, право приватної власності є непорушним ( частина четверта (
254к/96-ВР)
) ; примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом ( частина п'ята (
254к/96-ВР)
) .
Надавши державному підприємству "Спеціалізований морський порт "Октябрьск" в постійне користування акваторію, не врахувавши при цьому інтересів інших власників земельних ділянок та землекористувачів, Кабінет Міністрів України порушив вищеназвані положення Конституції України (
254к/96-ВР)
в частині гарантованого права кожного розпоряджатися своєю власністю.
Також слід зауважити, що постановою N 934 (
934-2008-п)
до акваторії державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт" віднесено транзитні судноплавні шляхи: тринадцяте коліно Бузько-Дніпровсько-Лиманського каналу та перше коліно каналу акваторії порту Миколаїв, у зв'язку з чим назване державне підприємство заволоділо транзитним судноплавним шляхом, зруйнувавши його цілісність, здобуло монопольне становище на ринку спеціалізованих послуг портів і отримало можливість зловживати таким становищем, неналежним чином виконуючи обов'язок щодо утримання судноплавного шляху.
Таке рішення Кабінету Міністрів України не відповідає Конституції України (
254к/96-ВР)
, за якою кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом, держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція не допускаються, види і межі монополії визначаються законом ( частини перша і третя статті 42 (
254к/96-ВР)
) , правила конкуренції визначаються виключно законами України (пункт 8 частини першої статті 92 (
254к/96-ВР)
) , держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, усі суб'єкти права власності рівні перед законом (частина четверта статті 13 (
254к/96-ВР)
) . Вирішивши підзаконним актом питання, віднесені Конституцією України (
254к/96-ВР)
до сфери законодавчого регулювання, Кабінет Міністрів України порушив і норми статті 75, пункту 3 частини першої статті 85, статті 91 Конституції України (
254к/96-ВР)
, за якими прийняття законів належить до повноважень парламенту - Верховної Ради України як єдиного законодавчого органу в Україні.
Відтак, постанови Кабінету Міністрів України N 854 (
854-2008-п)
і N 934 (
934-2008-п)
не відповідають також нормам частини другої статті 8 Основного Закону (
254к/96-ВР)
держави, за якою закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України (
254к/96-ВР)
і повинні відповідати їй, частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України (
254к/96-ВР)
, які зобов'язують органи виконавчої влади здійснювати повноваження у встановлених Конституцією (
254к/96-ВР)
межах та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України, частини третьої статті 113, за якою Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується, зокрема, Конституцією України (
254к/96-ВР)
, частини першої статті 117 Конституції України (
254к/96-ВР)
, за якою Кабінет Міністрів України видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції.
З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності постанов Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року N 854 (
854-2008-п)
"Про надання акваторії у користування державному підприємству "Спеціалізований морський порт "Октябрьск" і від 22 жовтня 2008 року N 934 (
934-2008-п)
"Про надання акваторії у користування державному підприємству "Миколаївський морський торговельний порт".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України
|
В.ЮЩЕНКО
|
м. Київ, 21 грудня 2009 року
|
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)