ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Л И С Т
1. Підпунктом "г" пункту 8 частини другої статті 5 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (
249-15)
(далі - Закон) до спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу віднесено, зокрема адвокатів, а також суб'єктів господарювання, що надають юридичні послуги (за винятком осіб, які надають послуги у рамках трудових правовідносин), у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону (
249-15)
.
Частиною другою статті 4 Закону України "Про адвокатуру" (
2887-12)
передбачено, що адвокат має право займатись адвокатською діяльністю індивідуально, відкрити своє адвокатське бюро, об'єднуватися з іншими адвокатами в колегії, адвокатські фірми, контори та інші адвокатські об'єднання, які діють відповідно до цього Закону (
2887-12)
та статутів адвокатських об'єднань.
Згідно з роз'ясненням від 21.03.2008 N V/3-71 (
n0003369-08)
, наданим Вищою кваліфікаційною комісією адвокатури, адвокатська діяльність не є господарською.
Таким чином, в силу зазначених вимог адвокатське об'єднання не є спеціально визначеним суб'єктом первинного фінансового моніторингу. Водночас адвокати, що входять до складу адвокатського об'єднання, відповідно до статті 5 Закону (
249-15)
є спеціально визначеними суб'єктами первинного фінансового моніторингу і на них поширюються вимоги Закону (
249-15)
.
2. На адвокатів, як на спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу, поширюються обов'язки, передбачені статтею 6 Закону (
249-15)
. Водночас, згідно з частиною першою статті 8 Закону (
249-15)
виконання обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується адвокатами, якщо вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо:
- купівлі-продажу;
- управління активами клієнта;
- управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
- залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб;
- утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.
При цьому, відповідно до частини сьомої статті 8 Закону (
249-15)
адвокати не повідомляють Держфінмоніторинг про свої підозри щодо фінансових операцій у разі, якщо відповідна інформація стала їм відома за обставин, що є предметом їх адвокатської таємниці та професійної таємниці, коли вони виконують свої обов'язки щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів.
3. До юридичних послуг, в розумінні підпункту "г" пункту 8 частини другої статті 5 та частини першої статті 8 Закону (
249-15)
, належать будь-які послуги, що надаються адвокатами та юристами в межах професійної діяльності, у випадках, коли вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо:
- купівлі-продажу нерухомості;
- управління активами клієнта;
- управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
- залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;
- утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.
4. Законом не визначено коло правочинів, віднесених до забезпечення діяльності юридичних осіб та управління ними, в розумінні частини 1 статті 8 Закону (
249-15)
. Тому, будь-які правочини, пов'язані із забезпеченням діяльності юридичних осіб та управління ними, можуть бути віднесені до таких, що підпадають під ознаки вказаної норми.
5. В Законі поняття "предмети високої вартості" вживається в частині третій статті 8 Закону (
249-15)
, в контексті виконання суб'єктами господарювання, які здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінними камінням та виробами з них, обов'язків суб'єктів первинного фінансового моніторингу.
Разом з тим, питання щодо здійснення фінансового моніторингу суб'єктами господарювання, які здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них, при проведенні операцій з предметами високої вартості, згідно статті 14 Закону (
249-15)
відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.
6. Надання адвокатських послуг клієнту щодо забезпечення його господарської діяльності з метою захисту від впливу негативних наслідків підпадає під ознаки частини сьомої статті 8 Закону (
249-15)
щодо необов'язковості повідомлення Держфінмоніторингу про свої підозри стосовно фінансових операцій, у випадку коли адвокати виконують свої обов'язки щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів.