Чи можливо прийняти проданий магазином товар, якщо покупець загубив касовий чек? * * * Відповідно до статті 14 Закону України "Про захист прав спо- живачів", споживач при виявленні недоліків чи фальсифікації товару протягом гарантійного або інших термінів, установлених обов'язко- вими для сторін правилами чи договором, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: а) безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою; б) заміни на аналогічний товар належної якості; в) відповідного зменшення його купівельної ціни; г) заміни на такий же товар іншої моделі з відповідним пере- рахуванням купівельної ціни; д) розірвання договору та відшкодування збитків, яких він зазнав. Стосовно непродовольчих товарів, що були у використанні та реалізовані через роздрібні комісійні торговельні підприємства, вимоги споживача, зазначені у цій статті, задовольняються за зго- дою продавця. Згідно з цією статтею задовольняються вимоги спожи- вача щодо товарів, термін гарантії на які не закінчився. Вимоги споживача, встановлені пунктом 1 цієї статті, пред'яв- ляються або виробнику товару, або підприємству, що виконує їх фун- кції за місцезнаходженням споживача. Зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача виконують та- кож створені власником продавця торговельні підприємства та філії, що здійснюють продаж аналогічних придбаним споживачем товарів, або підприємства, на які ці функції покладено на підставі договору. Функції представників підприємств-виробників виконують їх пред- ставництва та філії, або підприємства, які виконують вказані вимо- ги на підставі договору з виробником. Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару зо- бов'язані інформувати споживача про підприємства, які виконують вимоги, встановлені пунктами 1 і 2 цієї статті. У разі ненадання такої інформації вони несуть відповідальність, встановлену статтею 18 цього Закону. Продавець, виробник (підприємство, що виконує їх функції) зо- бов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задо- вольнити його вимоги. Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) та їх повернення споживачеві здійснюється за допомогою продавця, виробника (підприємства, що виконує їх фун- кції). У разі невиконання цього зобов'язання, а також відсутності продавця, виробника (підприємства, що виконує їх функції) у міс- цезнаходженні споживача доставка і повернення товарів можуть бути здійснені споживачем за їх рахунок. За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності перевірки якості - протягом 14 днів або за домовленістю сторін. У разі відсутності товару вимога споживача про заміну підля- гає задоволенню у двомісячний термін з часу відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару у встановле- ний термін неможливо, споживач вправі за своїм вибором пред'явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші ви- моги, передбачені підпунктами "а", "в", "г", "д" пункту 1 цієї статті. Під час заміни товару з недоліками на аналогічний товар на- лежної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться. Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої моделі перерахунок вартості провадиться, виходячи з цін, що діяли на час обміну. У випадку розірвання договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться, виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а у разі зниження ціни, вихо- дячи з вартості товару на час купівлі. У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язаний замінити їх на якісні товари або по- вернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо вказані недоліки виявлені у межах терміну придатності. При цьому розрахунки із спо- живачем провадяться в порядку, передбаченому частиною третьою пун- кту 5 цієї статті. У випадку пред'явлення споживачем товару недоліки повинні бу- ти усунуті протягом 14 днів або за згодою сторін в інший термін. На вимогу споживача на час ремонту йому надається (з достав- кою) аналогічний товар незалежно від моделі. Для цього виробник разом з продавцем зобов'язані на договірній основі передбачати об- мінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України. За кожний день затримки виконання вимоги про надання анало- гічного товару та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений термін (14 днів) споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару. При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні термі- ни, гарантійний термін на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється від дня видачі споживачеві товару після ре- монту. Споживач має право пред'явити виробнику вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного терміну. Ця вимога може бути пред'явлена протягом установленого терміну служби. Якщо ця вимога не задоволена у терміни, передбачені пун- ктом 7 цієї статті, споживач має право за своїм вибором пред'явити виробникові інші вимога, встановлені пунктом 1 цієї статті. Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем квитанції, товарного чи касового чека або іншого письмового доку- мента, а щодо товарів, на які встановлено гарантійні терміни, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює. Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати спожива- чеві квитанцію, товарний чи касовий чек або інший письмовий доку- мент, що засвідчує факт купівлі. У разі втрати споживачем технічного паспорта чи іншого доку- мента, що його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством. Виробник зобов'язаний відшкодувати всі збитки продавця (під- приємства, що виконує його функції), який розглядає претензію спо- живача до виробленого товару. Продавець (виробник) товарів зобов'язаний у місячний термін відшкодувати підприємству, що виконує його функції, збитки, яких воно зазнало у зв'язку із задоволенням вимог споживача, передбаче- них цією статтею. Вимоги, встановлені пунктом 1 цієї статті щодо товарів, виго- товлених за межами України або придбаних у посередників, задо- вольняються за рахунок продавця. У цьому разі продавець може вимагати відшкодування завданих йому збитків третіми особами. Вимоги споживача, передбачені цією статтею, не підлягають за- доволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що виконує їх функції) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Спожи- вач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника. Відповідно до п. 6.17 "Положення про порядок реєстрації і застосування електронних контрольно-касових апаратів при розрахун- ках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 18.09.1997 р. N 343 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 грудня 1997 р. за N 594/2398 у випадках повернення спо- живачем товару або його відмови від наданої послуги, до підприєм- ства (господарської одиниці) подається заява про повернення кош- тів, до якої обов'язково додається касовий чек, який підтверджує купівлю товару (надання послуги). На підставі цього складається акт про повернення товару і коштів (рекомпенсацію наданої послу- ги), в якому вказуються: паспортні дані споживача, який повертає товар (відмовляється від послуги); відомості про повернений товар (послугу); сума, яку необхідно повернути споживачеві. Матеріально відповідальна особа об'єкта торгівлі, громадсько- го харчування та послуг підписує акт і за допомогою операції "службова видача готівки" проводить через ЕККА реєстрацію повер- нення готівки та видає її споживачеві безпосередньо зі скриньки ЕККА. Операція "службова видача готівки" при поверненні готівки споживачеві на підставі документів, що підтверджують факт повер- нення готівки, враховується тільки при здаванні готівки у касу підприємства. Документи, що підтверджують факт повернення готівки, збері- гаються в бухгалтерії підприємства (підприємця-громадянина) протя- гом 1 року. Враховуючи вищенаведене вважаємо, що в разі, якщо покупець загубив касовий чек, проданий магазином товар може бути прийнятий за наявності іншого письмового документа, що підтверджує факт ку- півлі товару у певного продавця. ------------------------------------------------------------------ "Финансовая консультация" N 1'99, стр. 25 [01.01.1999] АФ "ГАВІР" тел. 296-62-15