Чи можливо  прийняти проданий магазином товар, якщо  покупець
     загубив касовий чек?

     * * *

     Відповідно до статті 14 Закону України "Про захист прав  спо-
живачів", споживач при виявленні недоліків чи фальсифікації товару
протягом гарантійного або інших термінів, установлених  обов'язко-
вими для сторін правилами чи договором, має право за своїм вибором
вимагати від продавця або виробника:
     а) безоплатного усунення недоліків товару  або  відшкодування
витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою;
     б) заміни на аналогічний товар належної якості;
     в) відповідного зменшення його купівельної ціни;
     г) заміни на такий же товар іншої моделі з відповідним  пере-
рахуванням купівельної ціни;
     д) розірвання договору та  відшкодування  збитків,  яких  він
зазнав.
     Стосовно непродовольчих товарів, що були  у  використанні  та
реалізовані через роздрібні  комісійні  торговельні  підприємства,
вимоги споживача, зазначені у цій статті, задовольняються за  зго-
дою продавця.  Згідно з цією статтею задовольняються вимоги спожи-
вача щодо товарів, термін гарантії на які не закінчився.
     Вимоги споживача, встановлені пунктом 1 цієї статті, пред'яв-
ляються або виробнику товару, або підприємству, що виконує їх фун-
кції за місцезнаходженням споживача.
     Зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача виконують та-
кож створені власником продавця торговельні підприємства та філії,
що здійснюють продаж аналогічних придбаним споживачем товарів, або
підприємства, на які ці функції покладено  на  підставі  договору.
Функції представників підприємств-виробників  виконують  їх  пред-
ставництва та філії, або підприємства, які виконують вказані вимо-
ги на підставі договору з виробником.
     Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару  зо-
бов'язані інформувати споживача про  підприємства,  які  виконують
вимоги, встановлені пунктами 1 і 2 цієї статті.  У разі  ненадання
такої інформації вони несуть відповідальність, встановлену статтею
18 цього Закону.
     Продавець, виробник (підприємство, що виконує їх функції) зо-
бов'язані прийняти товар неналежної якості  у  споживача  і  задо-
вольнити його вимоги.  Доставка великогабаритних товарів і товарів
вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що
виконує їх функції) та їх повернення споживачеві  здійснюється  за
допомогою продавця, виробника (підприємства, що  виконує  їх  фун-
кції).
     У разі невиконання цього зобов'язання,  а  також  відсутності
продавця, виробника (підприємства, що виконує їх функції)  у  міс-
цезнаходженні споживача доставка і повернення товарів можуть  бути
здійснені споживачем за їх рахунок.
     За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає
негайному задоволенню, а в разі необхідності  перевірки  якості  -
протягом 14 днів або за домовленістю сторін.
     У разі відсутності товару вимога споживача про заміну  підля-
гає задоволенню у двомісячний термін  з  часу  відповідної  заяви.
Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару у  встановле-
ний термін неможливо, споживач вправі за своїм вибором  пред'явити
продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші ви-
моги, передбачені підпунктами "а", "в", "г",  "д"  пункту  1  цієї
статті.
     Під час заміни товару з недоліками на аналогічний  товар  на-
лежної якості, ціна на який  змінилася,  перерахунок  вартості  не
провадиться.
     Під час заміни товару з недоліками на такий  же  товар  іншої
моделі перерахунок вартості провадиться, виходячи з цін, що  діяли
на час обміну.
     У випадку розірвання договору розрахунки із споживачем у разі
підвищення ціни на товар провадяться, виходячи з його вартості  на
час пред'явлення відповідної вимоги, а у разі зниження ціни, вихо-
дячи з вартості товару на час купівлі.
     У разі придбання споживачем продовольчих  товарів  неналежної
якості продавець зобов'язаний замінити їх на якісні товари або по-
вернути споживачеві сплачені  ним  гроші,  якщо  вказані  недоліки
виявлені у межах терміну придатності. При цьому розрахунки із спо-
живачем провадяться в порядку, передбаченому частиною третьою пун-
кту 5 цієї статті.
     У випадку пред'явлення споживачем товару недоліки повинні бу-
ти усунуті протягом 14 днів або за згодою сторін в інший термін.
     На вимогу споживача на час ремонту йому надається (з  достав-
кою) аналогічний товар незалежно від моделі.  Для  цього  виробник
разом з продавцем зобов'язані на договірній основі передбачати об-
мінний фонд товарів.  Перелік таких товарів визначається Кабінетом
Міністрів України.
     За кожний день затримки виконання вимоги про  надання  анало-
гічного товару та за кожний день затримки усунення недоліків понад
установлений термін (14 днів) споживачеві виплачується неустойка в
розмірі одного відсотка вартості товару.
     При усуненні недоліків шляхом  заміни  комплектуючого  виробу
або складової частини товару, на які встановлено гарантійні термі-
ни, гарантійний термін на новий  комплектуючий  виріб  і  складову
частину обчислюється від дня видачі споживачеві товару  після  ре-
монту.
     Споживач має право пред'явити виробнику вимогу про безоплатне
усунення недоліків товару після закінчення  гарантійного  терміну.
Ця вимога може бути  пред'явлена  протягом  установленого  терміну
служби.  Якщо ця вимога не задоволена у терміни, передбачені  пун-
ктом 7 цієї статті, споживач має право за своїм вибором пред'явити
виробникові інші вимога, встановлені пунктом 1 цієї статті.
     Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення  споживачем
квитанції, товарного чи касового чека або іншого письмового  доку-
мента, а щодо товарів, на які встановлено  гарантійні  терміни,  -
технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює.
     Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати спожива-
чеві квитанцію, товарний чи касовий чек або інший письмовий  доку-
мент, що засвідчує факт купівлі.
     У разі втрати споживачем технічного паспорта чи іншого  доку-
мента, що його замінює, їх  відновлення  здійснюється  у  порядку,
визначеному законодавством.
     Виробник зобов'язаний відшкодувати всі збитки продавця  (під-
приємства, що виконує його функції), який розглядає претензію спо-
живача до виробленого товару.
     Продавець (виробник) товарів зобов'язаний у  місячний  термін
відшкодувати підприємству, що виконує його функції,  збитки,  яких
воно зазнало у зв'язку із задоволенням вимог споживача, передбаче-
них цією статтею.
     Вимоги, встановлені пунктом 1 цієї статті щодо товарів, виго-
товлених за межами України або  придбаних  у  посередників,  задо-
вольняються за рахунок продавця.
     У цьому разі продавець може вимагати  відшкодування  завданих
йому збитків третіми особами.
     Вимоги споживача, передбачені цією статтею, не підлягають за-
доволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що  виконує  їх
функції) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок  порушення
споживачем правил користування товаром або його зберігання. Спожи-
вач має право брати участь у перевірці якості товару особисто  або
через свого представника.
     Відповідно до п. 6.17 "Положення  про  порядок  реєстрації  і
застосування електронних контрольно-касових апаратів при розрахун-
ках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг",
затвердженого наказом Державної податкової  адміністрації  України
від 18.09.1997 р.  N 343 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України 12 грудня 1997 р. за N 594/2398 у випадках повернення спо-
живачем товару або його відмови від наданої послуги, до  підприєм-
ства (господарської одиниці) подається заява про  повернення  кош-
тів, до якої обов'язково додається касовий чек,  який  підтверджує
купівлю товару (надання послуги).  На підставі  цього  складається
акт про повернення товару і коштів  (рекомпенсацію  наданої послу-
ги), в якому вказуються: паспортні дані споживача,  який  повертає
товар (відмовляється від послуги); відомості про повернений  товар
(послугу); сума, яку необхідно повернути споживачеві.
     Матеріально відповідальна особа об'єкта торгівлі, громадсько-
го харчування та послуг  підписує  акт  і  за  допомогою  операції
"службова видача готівки" проводить через ЕККА  реєстрацію  повер-
нення готівки та видає її споживачеві  безпосередньо  зі  скриньки
ЕККА.  Операція "службова видача готівки" при  поверненні  готівки
споживачеві на підставі документів, що підтверджують  факт  повер-
нення готівки, враховується тільки при  здаванні  готівки  у  касу
підприємства.
     Документи, що підтверджують факт повернення  готівки,  збері-
гаються в бухгалтерії підприємства (підприємця-громадянина) протя-
гом 1 року.
     Враховуючи вищенаведене вважаємо, що в  разі,  якщо  покупець
загубив касовий чек, проданий магазином товар може бути  прийнятий
за наявності іншого письмового документа, що підтверджує факт  ку-
півлі товару у певного продавця.

------------------------------------------------------------------
"Финансовая консультация"
N 1'99, стр. 25
[01.01.1999]

АФ "ГАВІР" тел. 296-62-15