ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
Стахановській міській
раді Луганської області
Виконавчий комітет
вул. Кірова, 32,
м. Стаханов,
Луганська область, 94000
Про розгляд листа
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваш лист від 22.03.2011 N 01-28/1195 стосовно документів, які підтверджують право власності на нерухоме майно та, в межах компетенції, повідомляє.
Перш за все слід зазначити, що інститут права власності регулює Цивільний кодекс України (
435-15)
. У відповідності до статті 316 Цивільного кодексу України (
435-15)
правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Проте Цивільний кодекс України (
435-15)
не встановлює чіткий перелік правовстановлюючих власницьких документів. Досить широкий перелік таких документів зустрічається в Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженій наказом Міністерства юстиції України від 03.03.04 N 20/5 (
z0283-04)
.
Згідно із пунктом 62 вказаної Інструкції (
z0283-04)
право власності на житловий будинок, квартиру, дачу, садовий будинок, гараж, інші будівлі і споруди, що відчужуються, може бути підтверджено, зокрема, одним з таких документів або їх дублікатів:
- нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу, пожертви, довічного утримання (догляду), ренти, дарування, міни;
- спадковим договором;
- свідоцтвом про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів);
- свідоцтвом про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися;
- свідоцтвом про право власності на об'єкти нерухомого майна;
- свідоцтвом про право на спадщину;
- свідоцтвом про право власності на частку в спільному майні подружжя;
- договором про поділ майна;
- договором про припинення права на утримання за умови набуття права на нерухоме майно;
- договором про припинення права на аліменти для дитини у зв'язку з передачею права власності на нерухоме майно;
- іпотечним договором, який містить застереження про задоволення вимог іпотекодержателя, що укладений після набрання чинності Законом України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" (
800-17)
, або договором про задоволення вимог іпотекодержателя, якими передбачена передача іпотекодержателю права власності на предмет іпотеки;
- рішенням суду;
- договором купівлі-продажу, зареєстрованим на біржі, за умови реєстрації права власності в органах, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (
1952-15)
(далі - Закон) права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону (
1952-15)
, виникають з моменту такої реєстрації (зокрема й право власності на нерухоме майно - частина 1 статті 4 Закону (
1952-15)
) .
Згідно із частиною 4 тієї ж статті права на нерухоме майно, що виникли до набрання чинності цим Законом (
1952-15)
, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав.
Разом з тим зазначимо, що листи Держкомпідприємництва не є нормативно-правовими актами, а носять інформаційний характер. Центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів був Державний комітет України із земельних ресурсів, який, згідно Указу Президента України від 9 грудня 2010 року N
1085/2010 (
1085/2010)
"Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", реорганізований у Державне агентство земельних ресурсів України. Тому за роз'ясненнями Земельного кодексу України Ви можете звернутися до Державного агентства земельних ресурсів України.
Заступник Голови
|
О.Т.Сохар
|