НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент фінансового моніторингу
ЛИСТ
|
27.11.2012 № 48-106/2714-11225
|
Банкам України
Асоціації українських банків
Асоціації "Український
кредитно-банківський союз"
Незалежній асоціації банків
України
Територіальним управлінням
Національного банку України
Роз'яснення з питань обов'язкового фінансового моніторингу
Ураховуючи численні запити банків щодо застосування статті 15 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (
249-15)
(далі - Закон), керуючись пунктом 2 частини другої статті 14 Закону, Національний банк України повідомляє таке.
Відповідно до пункту 15 частини першої статті 15 Закону (
249-15)
фінансова операція із здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним контрактом, що не передбачає фактичного постачання-1 на митну територію України-2 товарів, робіт і послуг, на суму, що дорівнює чи перевищує 150000 гривень, або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентній 150000 гривень, підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу.
__________
-1 Визначення термінів "постачання товарів" та "постачання послуг" надані в підпунктах 14.1.191 та 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (
2755-17)
, стаття 712 Цивільного кодексу України (
435-15)
та параграф 1 глави 30 розділу VI Господарського кодексу України (
436-15)
містять положення щодо укладення та дії договору поставки.
Згідно з Великим тлумачним словником сучасної української мови, укладеним під керівництвом головного редактора В.Т. Бусела, одним з тлумачень термін "постачання" є дія за значенням постачати. При цьому термін "постачати" має тлумачення "давати, надавати, доставляти кому-небудь щось потрібне, необхідне тощо, забезпечувати когось чим-небудь".
__________
-2 Територія України, зайнята сушею, територіальне море, внутрішні води і повітряний простір, а також території вільних митних зон, штучні острови, установки і споруди, створені у виключній (морській) економічній зоні України, на які поширюється виключна юрисдикція України, становлять митну територію України (стаття 9 Митного кодексу України (
4495-17)
).
Національний банк України у листі від 04.04.2011 № 48-103/634-4584 (
v4584500-11)
висловив позицію, згідно з якою зазначена ознака не застосовується до розрахунків за експортними контрактами, а застосовується до розрахунків, що здійснюються за імпортними контрактами резидентів України, які не передбачають фактичного постачання товарів, робіт і послуг на митну територію України.
Крім того, вважаємо, що для здійснення банком аналізу фінансових операцій щодо розрахунку за зовнішньоекономічним контрактом з метою виявлення таких, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу за ознакою, передбаченою пунктом 15 частини першої статті 15 Закону (
249-15)
, термін "постачання на митну територію України" слід розглядати як дії, що регламентуються зовнішньоекономічним контрактом, кінцевим результатом яких є забезпечення надання, доставки одним з учасників зовнішньоекономічного контракту іншому учаснику на митну територію України товарів, робіт; надання на митній території України послуг, що споживаються в процесі вчинення відповідних дій або провадження відповідної діяльності.
Таким чином, аналізуючи фінансову операцію щодо розрахунку за зовнішньоекономічним контрактом на відповідність наведеній ознаці, необхідно, насамперед, ретельно вивчити відповідний зовнішньоекономічний контракт. При цьому, особливу увагу слід приділити основним умовам контракту (договору), перелік яких визначено пунктом 1 Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів) (
z0833-01)
, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 06.09.2001 № 201, а саме: базисним умовам поставки товарів (приймання-здавання виконаних робіт або послуг); умовам платежів; умовам приймання-здавання товару (робіт, послуг), якими визначаються строки та місце фактичної передачі товару, переліку товаросупровідних документів-3.
__________
-3 Товаросупровідні документи - це документи (рахунок-фактура, інвойс, специфікація та інші визначені для здійснення митного контролю документи), що долучаються до перевізних документів, містять дані про товар (вантаж) і на підставі яких здійснюються облік, прийняття, передання товару (вантажу) та взаємні розрахунки між вантажовідправником і вантажоодержувачем чи експедитором (згідно з Інструкцією про взаємодію посадових осіб митних органів, що здійснюють митні процедури з товарами (вантажами), переміщуваними залізничними вантажними поїздами, і працівників залізниць України (
z1157-08)
, затвердженою наказом Державної митної служби, Міністерства транспорту та зв'язку № 1019/1143 від 18.09.2008).
Водночас слід ураховувати також наявність додаткових умов, визначених у договорі (контракті), зокрема, умови залучення субвиконавців договору (контракту), агентів, перевізників; умови передачі технічної документації на товар; унесення змін до договору (контракту) та інше.
Зауважуємо, що відповідно до пункту 6.3 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (
z0381-03)
, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14.05.2003 № 189, банк зобов'язаний забезпечити, зокрема, ужиття передбачених законодавством України та визначених у внутрішніх документах банку з питань здійснення фінансового моніторингу заходів, спрямованих на з'ясування суті і мети фінансової операції, у тому числі шляхом витребування додаткових документів і відомостей, що стосуються цієї фінансової операції, з метою належного виконання вимог законодавства із запобігання легалізації кримінальних доходів/фінансуванню тероризму.
З огляду на викладене, на нашу думку, обов'язковому фінансовому моніторингу відповідно до пункту 15 частини першої статті 15 Закону (
249-15)
підлягатимуть фінансові операції із здійснення розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами, якщо умовами договору (контракту) визначено, що: надання послуг (наприклад, послуг у сфері науки, культури, мистецтва, освіти, розваг або інших подібних послуг, включаючи послуги організаторів діяльності в зазначених сферах; консультаційні, інженерні, інжинірингові, юридичні, бухгалтерські, аудиторські, послуги у сфері інформатизації, транспортно-експедиторські послуги), а також постачання товарів, робіт здійснюється за межами митної території України.
|
Заступник Голови Національного банку України
|
І.В. Соркін
|
|
ПОГОДЖЕНО:
В.о. Голови Державної служби
фінансового моніторингу України
|
В.П. Зубрій
|
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua