НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
              Головне управління національного банку
             України по м. Києву і Київській області
             Управління готівкового обігу та касових
                операцій відділ готівкового обігу

 N 07-115/18710 від 01.11.2001
                                     Керівникам комерційних банків
                                     м.Києва і Київської області


            Про роз'яснення окремих положень постанов
                  НБУ з питань готівкового обігу


     Доводимо до  Вашого відома роз'яснення,  надані Департаментом
готівково-грошового обігу Національного  банку  України  на  запит
Головного управління НБУ по м. Київу і Київській області з окремих
питань,  що виникли у зв'язку з введенням в дію змін до Інструкції
про  організацію  роботи  з  готівкового  обігу  установами банків
України ( z0732-01 ) (далі - Інструкція) та Положення про  ведення
касових  операцій  у  національній  валюті  в Україні ( z0237-01 )
(далі - Положення).

     1. Стосовно змін  до  Інструкції  про  організацію  роботи  з
готівкового обігу установами банків України ( z0732-01 ).
     Згідно з  пунктом   4.6   у   деяких   випадках,   згідно   з
особливостями  діяльності  підприємств та на підставі наданих ними
обгрунтувань,  за  рішенням  керівників   установ   банків   таким
підприємствам  можливе встановлення ліміту каси в розмірах більших
за середньоденні надходження (виручку)  або  середньоденну  видачу
готівки.  Зазначені  вище обгрунтування в письмовій формі разом із
заявкою-розрахунком є додатком до договору (додаткової  угоди)  на
розрахунково-касове обслуговування.
     Заявка-розрахунок на встановлення ліміту  каси  підприємству,
яка    є    додатком    до    договору   (додаткової   угоди)   на
розрахунково-касове обслуговування, зберігається разом з договором
(додатковою   угодою)   на  розрахунково-касове  обслуговування  у
юридичній справі установи банку.
     У разі    створення    підприємством    нового   структурного
підрозділу,  підприємство-юридична особа подає до  установи  банку
заявку-розрахунок  на  перегляд  діючого ліміту каси з урахуванням
прогнозів касових оборотів нового структурного підрозділу,  яка  є
додатком  до  договору на розрахунково-касове обслуговування.  При
такому перегляді ліміту каси дані про касові обороти підприємством
надаються  за  будь-які  три  місяці ( із останніх дванадцяти,  що
передують перегляду ліміту  каси,  в  яких  був  найбільший  обсяг
касових  операцій,  а  для новоствореного підрозділу - виходячи із
прогнозних  розрахунків  касових  операцій  за  перші  три  місяці
роботи).
     При затвердженні розміру ліміту, установа банку може вимагати
від підприємств будь-які документи, що обгрунтовують достовірність
даних, наведених у заявці-розрахунку.
     Стосовно Додатку  N 6 Інструкції ( z0732-01 ),  то відповідно
до наданих роз'яснень,  ліміт каси встановлюється підприємству  не
на   рік,   а   на  період  дії  договору  (додаткової  угоди)  на
розрахунково-касове обслуговування (до моменту перегляду ліміту за
ініціативою  обох  сторін  або  припинення  дії вказаного договору
(додаткової угоди), з урахуванням положення пункту 4.4 Інструкції.
     Згідно з  вимогами  статті  64  Закону  України  "Про банки і
банківську діяльність" (  2121-14  ),  комерційні  банки  з  метою
попередження   злочинів   зобов'язані   надавати  інформацію  щодо
ідентифікації  осіб.  Механізм  такого  інформування   розроблений
Департаментом  платіжних  систем  і  підготовлений до затвердження
постановою Правління.  До введення в дію цього документа,  вказана
інформація надається відповідним органам у довільній формі.

     2. Стосовно  змін до Положення про ведення касових операцій у
національній валюті в Україні ( z0237-01 ).
     Обмеження готівкових  розрахунків,  зазначених  в пункті 2.3.
Положення  (   z0237-01   ),   не   поширюються   на   добровільні
пожертвування,  благодійну  допомогу,  які надаються відповідно до
Закону України  "Про  благодійництво  та  благодійні  організації"
( 531/97-ВР   )   підприємствами   (підприємцями)   незалежно  від
організаційно-правових форм і форм власності.
     У пункті  2.15  передбачений  порядок звітування за витрачені
кошти на закупівлю сільськогосподарської продукції та продуктів її
переробки,   перелік   якої  визначений  Державним  класифікатором
продукції та послуг ДК  016-97,  затвердженим  наказом  Державного
комітету  стандартизації,  метрології  та сертифікації України від
30.12.97 N 822 (коди 01.11-01.42 та  05.00.1-05.00.42).  Посилання
на Державний   класифікатор   зроблено   у  пункті  2.3  Положення
( z0237-01 ).
     Щодо проведення  установами  банків  готівкових  розрахунків,
пов'язаних  з  їх господарською діяльністю,  то на такі розрахунки
мають поширюватися діючі на сьогодні обмеження.
     Розрахунки, пов'язані   з   отриманням   готівки   під   звіт
матеріально відповідальними особами установ банку,  не відносяться
до банківської діяльності,  а  вирішують  суто  внутрішні  питання
задоволення  господарських  потреб  банку  (подібно  до  суб'єктів
господарювання),  видача готівки під звіт вищезазначеним особам на
закупівлю   сільськогосподарської   продукції  і  на  господарські
потреби,  може регулюватися пунктом 2.15 Положення (  z0237-01  ),
яким,  зокрема, передбачено обов'язкове звітування підзвітних осіб
на наступний робочий день після видачі  готівки  (крім  коштів  на
відрядження    та   закупівлю   сільськогосподарської   продукції,
максимальний  термін  звітування  за  використання  яких   складає
відповідно 3 і 10 днів).

 Заступник начальника
 Головного управління                            П.І.Іванець