НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ Головне управління національного банку України по м. Києву і Київській області Управління готівкового обігу та касових операцій відділ готівкового обігу N 07-115/18710 від 01.11.2001 Керівникам комерційних банків м.Києва і Київської області Про роз'яснення окремих положень постанов НБУ з питань готівкового обігу Доводимо до Вашого відома роз'яснення, надані Департаментом готівково-грошового обігу Національного банку України на запит Головного управління НБУ по м. Київу і Київській області з окремих питань, що виникли у зв'язку з введенням в дію змін до Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України ( z0732-01 ) (далі - Інструкція) та Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні ( z0237-01 ) (далі - Положення). 1. Стосовно змін до Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України ( z0732-01 ). Згідно з пунктом 4.6 у деяких випадках, згідно з особливостями діяльності підприємств та на підставі наданих ними обгрунтувань, за рішенням керівників установ банків таким підприємствам можливе встановлення ліміту каси в розмірах більших за середньоденні надходження (виручку) або середньоденну видачу готівки. Зазначені вище обгрунтування в письмовій формі разом із заявкою-розрахунком є додатком до договору (додаткової угоди) на розрахунково-касове обслуговування. Заявка-розрахунок на встановлення ліміту каси підприємству, яка є додатком до договору (додаткової угоди) на розрахунково-касове обслуговування, зберігається разом з договором (додатковою угодою) на розрахунково-касове обслуговування у юридичній справі установи банку. У разі створення підприємством нового структурного підрозділу, підприємство-юридична особа подає до установи банку заявку-розрахунок на перегляд діючого ліміту каси з урахуванням прогнозів касових оборотів нового структурного підрозділу, яка є додатком до договору на розрахунково-касове обслуговування. При такому перегляді ліміту каси дані про касові обороти підприємством надаються за будь-які три місяці ( із останніх дванадцяти, що передують перегляду ліміту каси, в яких був найбільший обсяг касових операцій, а для новоствореного підрозділу - виходячи із прогнозних розрахунків касових операцій за перші три місяці роботи). При затвердженні розміру ліміту, установа банку може вимагати від підприємств будь-які документи, що обгрунтовують достовірність даних, наведених у заявці-розрахунку. Стосовно Додатку N 6 Інструкції ( z0732-01 ), то відповідно до наданих роз'яснень, ліміт каси встановлюється підприємству не на рік, а на період дії договору (додаткової угоди) на розрахунково-касове обслуговування (до моменту перегляду ліміту за ініціативою обох сторін або припинення дії вказаного договору (додаткової угоди), з урахуванням положення пункту 4.4 Інструкції. Згідно з вимогами статті 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), комерційні банки з метою попередження злочинів зобов'язані надавати інформацію щодо ідентифікації осіб. Механізм такого інформування розроблений Департаментом платіжних систем і підготовлений до затвердження постановою Правління. До введення в дію цього документа, вказана інформація надається відповідним органам у довільній формі. 2. Стосовно змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні ( z0237-01 ). Обмеження готівкових розрахунків, зазначених в пункті 2.3. Положення ( z0237-01 ), не поширюються на добровільні пожертвування, благодійну допомогу, які надаються відповідно до Закону України "Про благодійництво та благодійні організації" ( 531/97-ВР ) підприємствами (підприємцями) незалежно від організаційно-правових форм і форм власності. У пункті 2.15 передбачений порядок звітування за витрачені кошти на закупівлю сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки, перелік якої визначений Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-97, затвердженим наказом Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 30.12.97 N 822 (коди 01.11-01.42 та 05.00.1-05.00.42). Посилання на Державний класифікатор зроблено у пункті 2.3 Положення ( z0237-01 ). Щодо проведення установами банків готівкових розрахунків, пов'язаних з їх господарською діяльністю, то на такі розрахунки мають поширюватися діючі на сьогодні обмеження. Розрахунки, пов'язані з отриманням готівки під звіт матеріально відповідальними особами установ банку, не відносяться до банківської діяльності, а вирішують суто внутрішні питання задоволення господарських потреб банку (подібно до суб'єктів господарювання), видача готівки під звіт вищезазначеним особам на закупівлю сільськогосподарської продукції і на господарські потреби, може регулюватися пунктом 2.15 Положення ( z0237-01 ), яким, зокрема, передбачено обов'язкове звітування підзвітних осіб на наступний робочий день після видачі готівки (крім коштів на відрядження та закупівлю сільськогосподарської продукції, максимальний термін звітування за використання яких складає відповідно 3 і 10 днів). Заступник начальника Головного управління П.І.Іванець