Додаток
до рішення XXXI сесії Харківської міської ради IV скликання “Про затвердження Комплексної Програми підтримки розвитку малого підприємництва у м. Харкові на 2005-2006 рр.”
від «29» грудня 2004 р. № ____/04
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
ПІДТРИМКИ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
У М. ХАРКОВІ
на 2005-2006 рр.
1. Паспорт Програми
2. Стан розвитку малого підприємництва у місті і аналіз його проблем
3. Основні напрямки діяльності органів місцевого самоврядування щодо підтримки
підприємництва в м. Харкові, очікувані результати
4. Основні заходи та механізми підтримки підприємництва
4.1. Нормативно-правова підтримка та заходи у сфері реалізації державної регуляторної політики
4.2. Фінансово - кредитна підтримка
4.3. Розвиток інфраструктури підтримки підприємництва
4.4. Інформаційна підтримка
4.5. Консультування і навчання
5. Специфіка і задачі підприємництва в окремих галузях:
5.1. Підтримка підприємництва у промисловості, будівництві, комунальній сфері, торгівлі
5.2. Екологія
5.3. Зовнішньоекономічна діяльність
5.4. Інвестиційна, інноваційна та науково-технічна діяльність
6. Підтримка розвитку підприємництва серед окремих соціальних груп
6.1. Сприяння залученню до підприємницької діяльності жінок
6.2. Підготовка та сприяння залученню до підприємницької діяльності дітей, підлітків та молоді
6.3. Сприяння залученню до підприємницької діяльності військовослужбовців, звільнених у запас або відставку
Назва Програми: |
|
Комплексна Програма підтримки розвитку підприємництва у м. Харкові на 2005-2006 рр.
|
Підстава до розробки Програми: |
|
- Закон України „Про місцеве самоврядування в Україні” від 21 травня 1997 року,- Закон України "Про державну підтримку підприємництва" від 19 жовтня 2000 року,- Закон України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" від 21 грудня 2000 року
|
Замовник Програми: |
|
Харківська міська рада,
|
Головний розробник Програми: |
|
Управління з питань підприємництва та інвестицій Харківської міської ради
|
Головна мета Програми: |
|
Підвищення рівня життя населення міста через подальший розвиток підприємництва; збільшення обсягів виробленої продукції та послуг, що надаються; розширення взаємодії органів місцевого самоврядування та суб’єктів підприємницької діяльності
|
Строки реалізації Програми: |
|
2005-2006 рр.
|
Джерела фінансування: |
|
- Бюджетні кошти,- кошти підприємців (виключно за їх ініціативою), - інші джерела фінансування.
|
Обсяги фінансування |
|
- на 2005 рік – 300 тис. грн..;- на 2006 рік - розмір коштів розглядається у встановленому законом порядку
|
Очікувані кінцеві результати реалізації Програми |
|
- збільшення кількості малих підприємств не менш ніж на 2 тисячі одиниць,- збільшення частки зайнятих у малому підприємництві до загальної кількості працюючих у бізнесі до 23%, - збільшення обсягів виробленої продукції (робіт, послуг) підприємствами на 122%, - подальше формування середнього класу, який сприятиме соціально-політичній стабільності у суспільстві, - встановлення партнерських зв’язків між підприємницькими структурами та органами місцевого самоврядування
|
Перехід до регульованих ринкових відносин вимагає прискореного створення мережі малих підприємств, здатних активізувати структурну перебудову економіки міста, надати широку волю вибору і нові робочі місця.
За підсумком 2003 року у м. Харкові функціонувало 13429 малих підприємств. Проти попереднього року їх кількість зросла на 5,5 відсоткових пунктів (у 2002 році проти 2001 року приріст склав 6,6 відсоткових пунктів). Кількість малих підприємств складає 79% до загальної кількості підприємств – суб’єктів підприємницької діяльності області.
У звітному році було створено 1718 підприємств. Найбільше нових підприємств створено в торгівлі (36,9% від загальної кількості створених у 2003 році по місту), серед підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам (22,8%) та промислових підприємств (18,1%).
Протягом 2003 року 2687 підприємств припинили свою діяльність. З них 8,3% в результаті тимчасового призупинення виробництва, 13,0% - підприємства в процесі ліквідації, 1,9% - повної ліквідації підприємства, 0,6% - злиття підприємств в одне.
В середньому по м. Харкову на 10 тис. осіб наявного населення припадало 92 малих підприємства. Середньорічна кількість зайнятих працівників на малих підприємствах склала 140567 осіб (у 2002 році – 135343 особи). В середньому на одному малому підприємстві працювало 8 осіб.
Фонд оплати праці у звітному періоді складав 470,5 млн. грн. Середня заробітна плата на малих підприємствах - 281,28 грн. Найвищою вона була на малих підприємствах в галузі освіти – 336,53 грн., на підприємствах, що здійснюють операції з нерухомістю, надають послуги юридичним особам – 339,51 грн.,займаються будівництвом – 326,36 грн. Найнижчою середня заробітна плата була на малих підприємствах готельного та ресторанного бізнесу – 189,65 грн.
За 2003 рік обсяг виробництва продукції (робіт, послуг) малих підприємств (у діючих цінах, без ПДВ та акцизу) склав 2240,6 млн. грн., або 10,6% від загального обсягу виробництва по економіці міста. Загальна сума витрат склала 2296,6 млн. грн.
За підсумками 2003 року у загальній структурі витрат на придбання матеріалів, покупних напівфабрикатів, доля енергоресурсів становить 38,6%, амортизаційні відрахування - 5,8%, витрати на оплату праці - 20,6%, відрахування на соціальні заходи - 3,2%, інші операційні витрати - 31,8%. Як видно, найбільшу питому вагу серед поточних витрат займають витрати на придбання сировини, матеріалів, енергоносіїв. В порівнянні з минулим роком їх частка збільшилась на 0,8 відсоткового пункту.
Мале підприємництво найбільш характерне для недержавного сектора економіки, в якому діє 66,7% (11345) підприємств колективної форми власності, 29,2% (4962) - приватної і 0,3% (44) - власності міжнародних організацій та юридичних осіб інших держав, 2,9% (502) підприємства комунальної форми власності. Державний сектор економіки представлений лише 149 (0,9%) підприємствами.
За термін виконання попередньої Програми створено додатково більш 4 тис. робочих місць.
У місті зареєстровано майже 50 громадських організацій, які ставлять за мету захист інтересів підприємців. З багатьма об`єднаннями підприємців місцевими органами влади встановлено партнерські контакти, проводяться сумісні заходи, громадські семінари, "круглі столи", обговорення нормативно – правових актів, що мають суттєвий вплив на бізнес – середовище, зустрічі з питань подальшого розвитку підприємництва.
У той же час моніторинг та вивчення проблем малого підприємництва на місцях свідчать про недостатню ефективність заходів, що вживаються.
Склад проблеми
Перспективи розвитку підприємництва безпосередньо залежать від рішення вищещазначених проблем, і таким чином основним фактором розвитку бізнесу є розгалужена система заходів державної підтримки малого підприємництва на муніципальному рівні.
Комплексна Програма підтримки розвитку підприємництва в м. Харкові на 2005-2006 рр. (надалі – Програма) зберігає зв’язок з попередніми Програмами.
Мета і основні завдання Програми
3. Основні напрямки діяльності органів місцевого самоврядування
щодо підтримки підприємництва в м. Харкові
§ визначення цілей, принципів формування та практичного застосування системи заходів державної підтримки підприємництва на муніципальному рівні;
§ розробка механізму партнерських відносин з підприємницькими структурами;
§ проведення аналізу стану і тенденцій розвитку підприємництва;
§ визначення пріоритетів економічного розвитку;
§ підтримка інвестиційно-фінансової допомоги;
§ стимулювання зовнішньоекономічної діяльності;
§ взаємодія з громадськими організаціями, спілками, асоціаціями;
§ удосконалення роботи виконавчих органів Харківської міської ради.
Орієнтація Програми на рішення соціальних задач передбачає:
§ зростання відсотку середнього класу і зниження відсотку людей, що знаходяться за межою рівня бідності, поліпшення соціальної стабільності в місті;
§ створення нових робочих місць;
§ ріст зайнятості і зниження рівня безробіття;
§ розширення можливостей в реалізації міських соціальних Програм.
Основні канали взаємодії влади і населення при реалізації Програми:
§ публічні обговорення (брифінги, круглі столи, обговорення нормативно-правових актів, що мають суттєвий вплив на бізнес-середовище, гарячі лінії з питань підприємництва, громадські слухання, громадські приймальні і т. ін.);
§ діяльність виконавчих органів Харківської міської ради;
§ діяльність депутатського корпусу;
§ ЗМІ (у т.ч. електронні);
§ об'єкти інфраструктури, створені з метою підтримки підприємництва (Бізнес-центри, Рекламно-виставковий комплекс та ін.);
Пріоритетні сфери малого бізнесу:
§ житлово-комунальне господарство;
§ промисловість;
§ будівництво;
§ готелі та ресторани;
§ колективні, громадські та особисті послуги;
§ оптова та роздрібна торгівля;
§ операції з нерухомістю;
§ фінансова діяльність;
§ транспорт;
§ туризм.
Пріоритетні проблеми, що вирішуються за допомогою малого бізнесу:
§ підвищення політичної, економічної та соціальної стабільності у місті;
§ створення нових робочих місць;
§ забезпечення зайнятості і зниження рівня безробіття;
§ зростання обсягів виробництва і послуг у місті;
§ збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів;
Очікувані результати
Очікуваними результатами реалізації Програми є прискорення розвитку підприємництва, використання його потенційних можливостей, перетворення його на дієвий механізм розв’язання економічних і соціальних проблем, сприяння структурній перебудові економіки, стійка тенденція збільшення кількості малих підприємств, зменшення рівня тіньового обігу у сфері підприємництва, збільшення внеску малого підприємництва в економіку міста Харкова, позитивний вплив на вирішення проблем безробіття, насичення вітчизняного ринку товарами та послугами.