ЗАТВЕРДЖЕНО

розпорядженням голови

обласної державної адміністрації

від 8 серпня 2005 року № 386

 

ПОЛОЖЕННЯ

про головне управління праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації

 

1. Головне управління праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації (далі - головне управління) є структурним підрозділом обласної державної адміністрації, який утворюється головою облдержадміністрації, підзвітний і підконтрольний йому,  Міністерству праці та соціальної політики України (далі - Мінпраці України) та Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (далі - МНС України).

 

2. Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, розпорядженнями голови обласної державної адміністрації, наказами Мінпраці України, рішеннями обласної ради, а також цим Положенням.

 

3. Основними завданнями головного управління є:

 

3.1. Забезпечення реалізації державної політики в сфері соціально-трудових відносин, оплати, охорони і належних умов праці, безпечної життєдіяльності, зайнятості, пенсійного і пільгового забезпечення, соціального захисту та обслуговування населення, у тому числі громадян, які потребують допомоги та соціальної підтримки з боку держави.

 

3.2. Забезпечення в межах своїх повноважень дотримання законодавства про працю та охорону праці, зайнятість, загальнообов'язкове державне соціальне страхування, пенсійне забезпечення й соціальний захист населення.

 

3.3. Формування і забезпечення виконання цільових регіональних програм поліпшення стану безпеки умов праці та виробничого середовища, а також здійснення заходів, пов'язаних з охороною праці, передбачених у програмах соціально-економічного і культурного розвитку районів.

 

3.4. Сприяння ефективному використанню трудових ресурсів, раціональній, продуктивній, вільно обраній зайнятості, підвищенню конкурентоспроможності робочої сили, продуктивності праці.

 

3.5. Реалізація державної політики у сфері соціального захисту населення, постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи, створення й впровадження сучасних інформаційних технологій та банків даних з цих питань.

 

3.6. Сприяння у вирішенні питань соціально-економічного розвитку районів області, надання організаційно-методичного забезпечення діяльності відповідних структурних підрозділів органів місцевого самоврядування та райдержадміністрацій.

 

3.7. Удосконалення  форм і засад соціального  партнерства,  організація співробітництва райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування з профспілками й організаціями роботодавців.

 

3.8. Методичне забезпечення роботи органів праці та соціального захисту населення районних державних адміністрацій та місцевого самоврядування.

 

3.9. Забезпечення цільового використання коштів, передбачених для вирішення соціальних питань.

 

4. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань:

 

4.1. Здійснює моніторинг у сфері праці, зайнятості, загальнообов'язкового державного соціального страхування, пенсійного забезпечення, соціального захисту та обслуговування населення, пільгового забезпечення, соціальних допомог, аналізує та прогнозує розвиток процесів у соціально-трудовій сфері області.

 

4.2. Організовує на засадах соціального партнерства проведення переговорів і укладення регіональної угоди між місцевими органами державної виконавчої влади, об'єднаннями роботодавців і профспілок, іншими уповноваженими трудовими колективами органами.

 

4.3. Аналізує стан роботи щодо укладення колективних договорів на підприємствах, в установах та організаціях, надає сторонам переговорного процесу організаційно-методичну допомогу; забезпечує у межах своїх повноважень дотримання законодавства з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).

 

4.4. Вносить пропозиції до програм соціально-економічного розвитку області; бере участь у розробленні та здійсненні заходів, спрямованих на реалізацію довгострокової державної політики щодо розвитку трудового потенціалу; розробляє пропозиції щодо покращення збалансованості трудових ресурсів і потреби в них; організовує розробку й подання на розгляд обласної державної адміністрації цільових (комплексних) перспективних і поточних програм з питань, що віднесені до компетенції головного управління.

 

4.5. Бере участь у розробленні та реалізації заходів, спрямованих на посилення мотивації до праці, удосконалення її організації, оплати й нормування.

 

4.6. Вивчає стан використання трудових ресурсів області, аналізує розвиток процесів, які відбуваються на ринку праці та у сфері професійного навчання; бере участь у розробці пропозицій щодо розвитку виробництва і створення робочих місць, доцільності розміщення нових підприємств, створення спеціальних (вільних) економічних зон, формування професійно-кваліфікаційного складу робочої сили в області.

 

4.7. Аналізує демографічну ситуацію, міграційні процеси в області, готує пропозиції щодо регулювання міграційних потоків.

 

4.8. Бере участь у розробці мобілізаційних заходів і бронюванні військовозобов'язаних у період мобілізації та на воєнний час.

 

4.9. Контролює діяльність комісій у справах альтернативної (невійськової) служби районних державних адміністрацій та виконавчих органів місцевих рад.

 

4.10. Забезпечує соціальний захист працюючих, зайнятих на роботах із шкідливими та небезпечними умовами праці, на підприємствах, в установах і організаціях, незалежно від форм власності, вживає заходів до якісного проведення атестації робочих місць щодо їх відповідності нормативно-правовим актам про охорону праці.

 

4.11. Здійснює державний контроль за охороною праці та своєчасною і не нижче визначеного державою мінімального розміру виплатою заробітної плати, дотриманням підприємствами, установами й організаціями всіх форм власності, а також фізичними особами-суб'єктами підприємницької діяльності законодавства з питань зайнятості, пенсійного забезпечення та соціального захисту населення.

 

4.12. Сприяє профілактиці травматизму невиробничого характеру; організовує розроблення регіональної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, а також програм (заходів) щодо запобігання нещасним випадкам невиробничого характеру та контроль за їх виконанням.

 

4.13. Бере участь у розслідуванні групових, а також смертельних нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на підприємствах відповідно до чинного законодавства; організовує проведення розслідування, облік і аналіз нещасних випадків невиробничого характеру.

 

4.14. Здійснює контроль за призначенням і виплатою пенсій органами Пенсійного фонду; надає практичну, консультативно-правову та організаційно-методичну допомогу управлінням праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій та місцевого самоврядування; сприяє створенню єдиного автоматизованого банку відомостей у провадженні персоніфікованого обліку в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, розвитку недержавних систем пенсійного забезпечення, впровадження та розвитку багаторівневої пенсійної системи.

 

4.15. Контролює роботу з оформлення документів для призначення пенсій за особливі заслуги перед Україною.

 

4.16. Організовує розробку та здійснення заходів щодо соціального захисту громадян , які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи.

 

4.17. Подає голові облдержадміністрації, Міністерству праці та соціальної політики України та Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи  пропозиції до проектів державних і регіональних програм щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту громадян, які від неї постраждали, контролює виконання затверджених програм.

 

4.18. Подає голові облдержадміністрації та Міністерству праці та соціальної політики України пропозиції щодо включення до проекту Державного бюджету України, обласного бюджету витрат на захист населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, забезпечує цільове використання виділених бюджетних коштів.

 

4.19. Організує роботу з надання адресної соціальної допомоги й підтримки малозабезпечених громадян, у тому числі інвалідів; здійснює контроль за правильним,  своєчасним  призначенням і виплатою соціальних виплат і допомоги, проведенням інших заходів соціального захисту населення; здійснює керівництво й контроль за роботою підрозділів з нарахування та виплат державної допомоги.

 

4.20. Сприяє разом з органами Пенсійного Фонду України забезпеченню відшкодування підприємствами витрат на виплату пенсій, призначених у зв'язку з трудовим каліцтвом або професійним захворюванням працівників.

 

4.21. Сприяє інтеграції інвалідів у суспільство, полегшенню доступу до інфраструктури, розвитку системи професійної та соціальної реабілітації інвалідів, їх працевлаштуванню, створенню виробництв, цехів, дільниць і робочих місць; бере участь у розробці пропозицій щодо встановлення нормативів робочих місць, призначених для використання праці інвалідів; направляє інвалідів до навчальних закладів системи соціального захисту населення для професійно-технічного навчання та перекваліфікації; перевіряє роботу підприємств із цих питань.

 

4.22. Організовує роботу щодо забезпечення інвалідів протезно-ортопедичними виробами, спеціальними засобами пересування й самообслуговування, засобами реабілітації, а також матеріального та соціально-побутового обслуговування, санаторно-курортного лікування інвалідів, ветеранів війни та праці.

 

4.23. Вивчає стан матеріально-побутового забезпечення та потреби соціально незахищених громадян, у тому числі інвалідів, вживає заходи щодо створення спеціалізованих служб із надання соціальних та інших послуг цим громадянам, вносить до обласної державної адміністрації відповідні пропозиції щодо створення мережі реабілітаційних центрів, медичних закладів для соціального обслуговування малозабезпечених верств населення та інвалідів.

 

4.24. Організовує та координує роботу з питань соціального захисту бездомних громадян та осіб, звільнених із місць позбавлення волі.

 

4.25. Сприяє розвитку системи соціальної адаптації бездомних громадян та осіб, звільнених із місць позбавлення волі, їх працевлаштуванню, створенню і розвитку спеціалізованих установ; забезпеченню належного рівня комунально-побутового, медичного, культурного обслуговування цієї категорії громадян у нічліжних будинках, притулках, центрах соціальної адаптації тощо.

 

4.26. Проводить роботу, пов'язану з розвитком і зміцненням мережі територіальних центрів соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, інтернатних установ, закладів соціального обслуговування населення; сприяє розвитку їх допоміжних сільських господарств і лікувально-виробничих, трудових майстерень (цехів, дільниць тощо) та кооперації з виробничими підприємствами.

 

4.27. Забезпечує розробку та складання кошторисів видатків на утримання підпорядкованих установ І виконання заходів соціального захисту населення, здійснює методичне керівництво планово-фінансовою роботою в підвідомчих установах, здійснює заходи з економічного, раціонального витрачання грошових ресурсів, укріплення планової, штатної і фінансової дисципліни.

 

4.28. Бере участь у плануванні бюджетних капітальних вкладень на будівництво закладів  соціального  захисту населення та в роботі комісій з прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом нових об'єктів у частині доступності їх для інвалідів.

 

4.29. Організовує і контролює надання встановлених пільг за соціальною ознакою всім категоріям громадян відповідно до чинного законодавства.

 

4.30. Організовує та контролює роботу щодо створення Єдиного Державного реєстру отримувачів пільг.

 

4.31. Упорядковує відшкодування витрат на надання пільг підпорядкованим організаціям.

 

4.32. Реалізовує вимоги законодавства про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

 

4.33. Організовує роботу соціальних інспекторів.

 

4.34. Організовує, координує та контролює роботу з надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

 

4.35. Організовує, координує та контролює роботу щодо здійснення компенсаційних виплат інвалідам на бензин, технічне обслуговування автомобілів і транспортні  послуги, а також надання грошових компенсацій вартості санаторно-курортного лікування.

 

4.36. Організовує роботу обласної комісії з розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни.

 

4.37. Сприяє громадським, релігійним організаціям, благодійним фондам у наданні допомоги соціально незахищеним громадянам.

 

4.38. Бере участь у підготовці пропозицій щодо укладення (розірвання) контрактів з керівниками підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління облдержадміністрації, райдержадміністрацій.

 

4.39. Організовує роботу щодо надання гуманітарної та іншої натуральної допомоги малозабезпеченим громадянам, сім'ям із дітьми.

 

4.40. Організовує роботу управлінь праці та соціального захисту населення районних державних адміністрацій; здійснює контроль за їх діяльністю; вивчає, узагальнює й поширює досвід роботи, впроваджує прогресивні методи в практику їх роботи; надає практичну та організаційно-методичну допомогу відповідним виконавчим органам місцевих рад.

 

4.41. Проводить роботу з підвищення кваліфікації, підготовки та перепідготовки працівників головного управління й підвідомчих йому підприємств, установ та організацій; координує роботу з  підготовки кадрів соціальних працівників для потреб області.

 

4.42. Забезпечує розробку та складання кошторисів видатків на компенсаційні виплати, надання матеріальної допомоги інвалідам і малозабезпеченим особам із державного бюджету; веде облік і звітність; одержує від управлінь праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій, виконкомів міських рад міст обласного значення та районних у м. Харкові рад, територіальних центрів соціального обслуговування інвалідів та одиноких непрацездатних громадян, будинків-інтернатів, у встановленому порядку статистичну та бухгалтерську звітність; складає зведені бухгалтерські звіти й баланси; здійснює методичне керівництво по бухгалтерському обліку та звітності.

 

4.43. Забезпечує своєчасний розгляд пропозицій, заяв і скарг громадян, установ та організацій, вживає заходи для усунення причин їх виникнення, проводить прийом громадян.

 

4.44. Організовує через засоби масової інформації роз'яснення нормативно-правових актів у сфері праці, зайнятості, загальнообов'язкового державного соціального страхування, соціального захисту та обслуговування населення.

 

4.45. Створює підрозділи з автоматизованої обробки інформації, підтримує єдине інформаційне та телекомунікаційне середовище в складі єдиної інформаційної системи Міністерства праці та соціальної політики України.

 

4.46. Здійснює функції управління майном, що передане йому на праві оперативного управління.

 

4.47. Виконує інші функції, передбачені чинним законодавством із питань його компетенції.

 

5. Головне управління має право:

 

5.1. Здійснювати контроль за дотриманням законодавства з питань, що належать до його компетенції.

 

5.2. Порушувати перед головою обласної державної адміністрації клопотання про розірвання контрактів із керівниками підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління облдержадміністрації, у разі порушення умов контракту.

 

5.3. Вносити до обласної державної адміністрації, Міністерства праці та соціальної політики України пропозиції з питань удосконалення стану справ у соціально-трудовій сфері області; залучати до розгляду питань і підготовки пропозицій спеціалістів інших підрозділів обласної державної адміністрації, підприємств, об'єднань громадян (за погодженням з їх керівниками); утворювати консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи, служби й комісії, призначати радників начальника головного управління на громадських засадах.

 

5.4. Одержувати в установленому порядку від інших структурних підрозділів обласної державної адміністрації, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій документи та інші матеріали, а від органів державної статистики (безкоштовно) – статистичні дані, необхідні для виконання покладених на нього завдань.

 

5.5. Організовувати та проводити в установленому порядку семінари, наради та конференції з питань, що належать до його компетенції.

 

5.6. Засновувати в установленому чинним законодавством порядку друковані засоби масової інформації для висвітлення питань, що належать до його компетенції, а також випускати проспекти, листівки та інші матеріали.

 

5.7. Виступати замовником науково-дослідних робіт у сфері соціально-трудових відносин, оплати, нормування та охорони праці, зайнятості, загальнообов'язкового державного соціального страхування, пенсійного забезпечення, соціального захисту та обслуговування населення, налагодження соціального партнерства.

 

5.8. Брати участь у порядку, установленому чинним законодавством, у перевірці стану створення, збереження та цільового використання коштів для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення.

 

6. Головне управління у процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє з іншими структурними підрозділами обласної державної адміністрації, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, а також із релігійними організаціями, об'єднаннями громадян, благодійними організаціями тощо.

 

7. Головне управління очолює начальник, який призначається на посаду й звільняється з посади головою обласної державної адміністрації за погодженням з Міністерством праці та соціальної політики України.

 

8. Начальник головного управління має заступників, які за його поданням, погодженим з Міністерством праці та соціальної політики України, призначаються на посаду й звільняються з посади головою обласної державної адміністрації.

 

9. Начальник головного управління:

 

9.1. Здійснює керівництво та організує роботу головного управління, несе персональну відповідальність за виконання покладених на головне управління завдань, визначає функції та ступінь відповідальності заступників начальника головного управління, керівників його структурних підрозділів.

 

9.2. Діє без довіреності від імені  головного управління, представляє його інтереси в органах державної влади та місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами.

 

9.3. Укладає договори, видає довіреності.

 

9.4. Подає на затвердження голові обласної державної адміністрації кошториси доходів, видатків і штатний розпис головного управління.

 

9.5. Видає в межах своєї компетенції накази, організує та контролює їх виконання.

 

9.6. Затверджує структуру, положення про структурні підрозділи головного управління, функціональні обов'язки його працівників.

 

9.7. Розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису витрат на утримання головного управління.

 

9.8. У встановленому порядку призначає на посади та звільняє з посад працівників головного управління, погоджує призначення на посади, звільнення з посад керівників підвідомчих головному управлінню підприємств, установ і закладів, начальників управлінь праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій.

 

10. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції головного управління, утворюється колегія в складі начальника головного управління (голова колегії), його заступників, начальників відділів головного управління. До складу колегії можуть входити керівники підрозділів райдержадміністрацій та виконкомів місцевих рад, а також представники відповідних громадських організацій.

 

Персональний склад колегії затверджується головою обласної державної адміністрації за поданням начальника головного управління.

 

Рішення колегії впроваджуються в життя наказами начальника головного управління.

 

11. Для розробки наукових рекомендацій щодо основних напрямів діяльності головного управління, обговорення найважливіших програм і вирішення Інших питань у головному управлінні можуть утворюватися наукові ради.

 

Склад рад і положення про них затверджує начальник головного управління.

 

12. Головне управління є бюджетною установою, утримується за рахунок коштів Державного бюджету України.

 

13. Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників головного управління, кошторис доходів і видатків, штатний розпис в межах виділених асигнувань затверджуються головою обласної державної адміністрації.

 

14. Головне управління є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в установах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

 

Заступник керівника апарату

облдержадміністрації                                                                                            О. Рябовол