Додаток

до рішення ХІХ сесії Харківської

міської ради ХХІV скликання

“Про затвердження “Програми

зайнятості населення м.Харкова

на 2004 рік” від 25.02.04р. №______/04

 

 

П Р О Г Р А М А

зайнятості населення

м. Харкова на 2004 рік

 

 

 

 

 ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

Програма  зайнятості  населення м. Харкова на 2004 рік розроблена відповідно до ст.34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст.14 Закону України "Про зайнятість населення", розпорядження голови обласної державної адміністрації від 23.07.2003 р. № 235 “Про розробку обласної та територіальних програм зайнятості населення на 2004 рік”, розпорядження міського голови від 11.09.2003 р. № 2222 “Про розроблення міської програми зайнятості населення на 2004 рік”.

В основу  програми покладені положення Послання Президента України до Верховної Ради України “Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки”, Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття”, Указів Президента України “Про Стратегію подолання бідності” та “Про Концепцію державної регіональної політики”, результати обстеження в місті економічного стану підприємств і організацій провідних галузей економіки та перспектив їх розвитку на 2004р., пропозиції виконавчих органів місцевого самоврядування та служби зайнятості щодо стабілізації ситуації із зайнятістю населення.

Програма є механізмом реалізації Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки.

Головна мета програми - здійснення конкретних заходів, спрямованих на проведення державної політики зайнятості щодо забезпечення продуктивної зайнятості на підприємствах, в установах, організаціях всіх форм власності та видів економічної діяльності, розвитку підприємницької діяльності і самозайнятості населення, створення нових та збереження існуючих робочих місць, регулювання процесів на ринку праці, посилення взаємодії з роботодавцями і надання їм фінансової підтримки, повернення незайнятих громадян до економічно доцільної діяльності, запобігання явищ довготривалого безробіття, реалізації додаткових гарантій працевлаштування громадян, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, соціального захисту безробітних.

Основними завданнями Програми є:

визначення основних напрямів сприяння зайнятості населення;

координація роботи структурних підрозділів міськвиконкому, районних органів виконавчої влади з питань забезпечення зайнятості населення;

здійснення моніторингу стану  ринку праці міста, обсягів зайнятості населення, створення робочих місць, рівня безробіття та інформаційне забезпечення міськвиконкому та міської ради з питань реалізації завдань та заходів Програми.

Програма розроблена, виходячи з основних параметрів економічного розвитку міста на 2004 рік. Враховує динаміку процесів, що відбуваються на ринку праці міста, результати обстеження економічного стану провідних підприємств і організацій та перспектив їх розвитку на 2004 рік, пропозиції управлінь міськвиконкому, виконкомів місцевих рад щодо стабілізації ситуації із зайнятістю населення.

Реалізація програми здійснюватиметься на засадах соціального партнерства.

Витрати на фінансування програми на 2004 рік здійснюються за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

 

 

ІІ. ОСНОВНІ ПІДСУМКИ ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ І ЗАХОДІВ,

ПЕРЕДБАЧЕНИХ ПРОГРАМОЮ ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ м.ХАРКОВА НА 2003 РІК

 

Стан економіки за 2001-2003 роки та основні  тенденції

 її розвитку на 2004 рік

 

Протягом 2001-2002 років поступово стабілізувалося економічне та соціальне становище міста.

За 9 місяців 2003 року промисловим комплексом міста виготовлено продукції на суму 5850,1 млн.грн., що на 14,1% вище, ніж за аналогічний період минулого року. У цілому за 2003 рік очікується приріст обсягів виробництва до обсягів  2002 року у розмірі 9,0 %.

Покращився економічний стан ряду підприємств міста.

Високі темпи приросту виробництва мали галузі, зорієнтовані, в основному на випуск продукції кінцевого споживання: харчова промисловість та перероблення сільськогосподарських продуктів – на 15,5 %, целюлозно-паперова, поліграфічна промисловість та видавнича справа – на 11,9 %.

Позитивною  ознакою є значний приріст виробництва у галузі машинобудування – на 18,0 %, у тому числі виробництва машин та устаткування – на 18,2 %.

Серед підприємств машинобудування найбільшу питому вагу у загальному обсязі виробництва галузі займають ВАТ "Турбоатом", ДП "Завод   ім. Малишева", ВАТ "Харківський   тракторний   завод   ім. С. Орджонікідзе", Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, ЗАТ "Південкабель", ВАТ "Харпідшипник".

Стабільно працюють ДП "Харківський машинобудівний завод "ФЕД", ДП "Електроважмаш", ДП "Приладобудівний  завод ім. Т.Г.Шевченка", ВО "Комунар", ВАТ "Укрелектромаш".

За попередніми підсумками у 2003 році приріст обсягу випуску товарів народного споживання  складе  11,0%.

Обсяги освоєння інвестицій в основний капітал (у порівняних цінах) збільшилися у 2002 році порівняно з попереднім  роком на 24%, в 2003 році очікується - на 1,7%, прогноз на 2004 р.- на 3%.

Продовжується робота щодо реалізації переваг спеціального режиму інвестиційної діяльності (СРІД) на території міста.

Станом на 01.10.2003 року Харківською інвестиційною Радою затверджено 73 інвестиційних проекти загальною вартістю 359,2 млн дол. США (із них 62,2 млн дол. США – іноземні інвестиції), що становить 98,3 % від очікуваної на кінець 2003 року.

До кінця 2004 року кількість інвестиційних проектів  складе 90, загальна вартість – 421,3 млн дол. США.

За весь період функціонування СРІД створено 4108 нових і збережено 2396  робочих місць.

На кінець 2004 року прогнозується відповідно 6500 і 1500 робочих місць.

 

Створення умов щодо розвитку малого підприємництва обумовило збільшення кількості малих підприємств до 13,4 тис. одиниць (або на 5,5%), якими вироблялось 11,8 % від загального обсягу промислової продукції.

На цей час на 10 тисяч населення приходиться 86 малих підприємств (по області – 56 од., Україні – 53 од.).

Розвивалась інфраструктура малого підприємництва, яка включає  в себе мережу бізнес-центрів, бізнес-інкубаторів, кредитних спілок, консалтингових фірм, інформаційних центрів тощо.

За рахунок усіх джерел фінансування у 2002 році створено  31,5 тис. робочих місць, що у 1,6 рази більше, ніж у 2001 році. За 9 місяців 2003 р. їх кількість склала більше 23,0 тис. одиниць., з них 555 од. – за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Однак, при досягнутих результатах, стан економіки в цілому та в її окремих галузях не був стабільним.

Складним залишається фінансовий стан підприємств і організацій, особливо промисловості, транспорту та будівництва.

Проблемою залишається зростання кредиторської (на 01.09.03 р. – 12,9 млрд. грн..) і дебіторської (на 01.09.03 р. – 9,8 млрд. грн..)  заборгованості підприємств, де більше половини суб’єктів господарювання були збиткові.

Тому, головним завданням на 2004 рік є збереження та розвиток позитивних змін, що відбувались в економіці у цьому році.

Передбачається здійснення комплексу заходів, які спрямовані на покращення загальної структури промислового виробництва, проведення структурних змін на підприємствах тракторного, сільськогосподарського машинобудування та приведення їх потужностей до реальних потреб ринку, оздоровлення фінансового стану підприємств, активізацію їх інноваційної діяльності, пошук нових ринків збуту, розширення міжрегіональних економічних зв`язків.

На 2004 рік у промисловості прогнозується досягти темпів приросту обсягів виробництва на рівні 102,9 % до очікуваних обсягів 2003 року.

Прогнозується, що позитивну динаміку розвитку матимуть усі галузі промисловості, особливо машинобудування (106,0 %), харчова промисловість та перероблення сільськогосподарчих продуктів (105,0 %), хімічна і нафтохімічна промисловості (105,0 %).

Буде продовжено розробку механізмів підтримки, виходу з кризи та розвитку тракторного та сільськогосподарського машинобудування, як основи для технічного переоснащення сільського господарства вітчизняною технікою.

У 2004 році планується приріст виробництва товарів народного споживання по всіх товарних групах у цілому на 8,7 %, у тому числі непродовольчих – на 5,6 %, із них товарів легкої промисловості – на 8,2 %.

Буде продовжено роботу з впровадження інвестиційних проектів на підприємствах легкої промисловості – АТ "Харківський канатний завод", АТ "Фабрика театральних реквізитів", ЗАТ "Харківська панчішна фабрика". Відповідно до цих проектів  передбачається використання прогресивних технологій, розробка нових видів товарів, заміна морально і фізично застарілого устаткування, створення нових робочих місць.

 Набуватиме подальшого розвиток малого бізнесу. Темпи збільшення кількості малих підприємств у 2004 році становитимуть 106,7%, чисельність працюючих на них зросте до 99,0 тис.чол. Питома вага малих підприємств у загальному обсязі виробництва складатиме 12,4 %.

У 2004 р. загальна кількість робочих місць, створених за рахунок усіх джерел фінансування, становитиме 26,7 тис.од. Головним джерелом інвестицій для створення робочих місць залишатимуться власні кошти підприємств.

Пріоритетним напрямком у створенні робочих місць залишається підтримка місцевими органами виконавчої влади самостійної зайнятості населення, за рахунок чого буде створено більше 17,8 тис. робочих місць.

 

 

Стан зайнятості населення

 

Поступова стабілізація протягом останніх двох років економічного та соціального становища міста позитивно позначилась на стані зайнятості населення.

Чисельність населення, зайнятого економічною діяльністю, збільшилася з 763,8 тис. чол. у 2002 році до 765,8 тис. чол. у 2003 році. Загальний рівень зайнятості населення складатиме у 2003 році близько 76,0 % при обласному показнику -  60,4% (по Україні – 56,2%).

У поточному році уповільнились темпи скорочення чисельності зайнятих за видами економічної діяльності.  Збільшилась чисельність зайнятих в установах державного управління, фінансової діяльності, в організаціях, що надають колективні, громадські та особисті послуги та на підприємствах транспорту і зв'язку, практично стабілізувалася в торгівлі.

У 2003 році із 555,2 тисяч працівників майже кожен третій працював в промисловості, кожний восьмий – в освіті та організаціях, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найом та надання послуг юридичним особам, 8-9 % - на транспорті, в установах охороні здоров’я та державного управління, близько 7% - в торгівлі, менше 4 % - в будівництві та в інших видах економічної діяльності .

Зросла закріпленість кадрів на підприємствах. Число вивільнених працівників за 9 місяців 2003 року було на 68,3 % менше, ніж передбачалось роботодавцями, і склало 3,5 тис. чол. Зі складу вивільнених працівників майже кожний другий раніше працював у промисловості, кожен десятий – в торгівлі.

Позитивно позначився на розв’язанні проблеми зайнятості населення розвиток малого бізнесу. За даними виконкомів місцевих рад ця сфера економічної діяльності забезпечує роботою кожного четвертого від загальної чисельності зайнятих у всіх сферах економічної діяльності.

Відстежується стійка тенденція зростання попиту на робочу силу. Середньомісячна заявлена потреба в кадрах зросла на 7,7% і на 1.10.2003 року склала 8,4 тис. чол. Збільшення попиту на робочу силу обумовило стабілізацію навантаження на 1 вільне заявлене робоче місце і складає по м. Харкову - 1 чол. 

У поточному році знизилась напруженість на фіксованому ринку праці. Проти січня-вересня 2002 року чисельність офіційно зареєстрованого незайнятого населення в цілому по місту зменшилась на 4,0% та склала 29,3 тис.чол, з яких 21,1 тис. осіб, або 72,0 %, мали статус безробітного.

Із загального числа осіб, зареєстрованих у службі зайнятості,  майже кожен другий раніш займав посаду службовця, третій – місце робітника, решту складали особи без професії або такі, що займали місця, які не потребують спеціальної підготовки. 

Основними складовими офіційного ринку праці були такі категорії населення, як вивільнені працівники (13,5%), звільнені з причин плинності кадрів (21,2%), незайняті з інших причин (біля 40%) та особи, які не працювали з різних причин більше року (27,4%).

Зростання попиту на робочу силу поширило можливості служби зайнятості щодо надання допомоги незайнятим громадянам у працевлаштуванні. Відстежується зростання обсягу цих послуг в цілому по місту з 2001 року. За 9 місяців 2003 року працевлаштовано майже                  10,0 тис.чол.,  або на 8,6 % більше порівняно з аналогічним періодом 2002 року. Відповідно підвищився рівень працевлаштування як в цілому населення:  з      29,8 % у 2002 році до 33,8 % у поточному році, так і жінок (з 25,6% до 28,7%) та молоді (з 33,0% до 39,4%). У поточному році ріст обсягів та рівня працевлаштування спостерігається в більшості районів міста.

Вживались заходи щодо забезпечення тимчасової зайнятості населення міста. В оплачуваних громадських роботах прийняло участь 4,6 тис.чол.

Підготовкою та перепідготовкою незайнятого населення, як важливим заходом підвищення конкурентоспроможності безробітних громадян на регіональному ринку праці, було охоплено 3,1 тис. чол., які за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття отримали нову професію, спеціальність або підвищили кваліфікацію, тобто на 18,2 % більше, ніж торік.

Рівень офіційно зареєстрованого безробіття станом на 1.10.03 року знизився з 1,19% до 1,15%.

Протягом 2001-2003 років склалась стійка тенденція скорочення середньої тривалості зареєстрованого безробіття, яка 9 місяців поточного року склала 7,9 місяців проти 8,5 місяця – за 9 місяців 2002 року .

 

Формування професійно-освітнього потенціалу

 

Отримання необхідної професійної підготовки підвищує рівень соціальної активності населення, поширює його можливості у трудовій самореалізації. За даними вибіркових обстежень рівень зайнятості громадян, які мають вищу або професійно-технічну освіту, більш ніж в 2 рази перевищує відповідний показник для осіб, які не мають професійної підготовки.

В умовах подальшої стабілізації економіки, нарощування обсягів виробництва залишається актуальним питання підвищення якості робітничого потенціалу.

Фактична періодичність підвищення кваліфікації персоналу в середньому по місту становить 10,9 років та значно перевищує нормативну (3 – 5 років). У 2002 році професійною підготовкою та підвищенням кваліфікації було охоплено 54,2 тис.чол. (На 42% більше, ніж у 2001 році). 

У наступному році буде продовжуватись робота щодо розвитку  системи навчання кадрів на виробництві. Очікується, що обсяги підвищення кваліфікації персоналу на виробництві у 2004 році зростуть на 1,6%.

При існуючій невідповідності між професійно - кваліфікаційною структурою робочої сили та попитом на неї набуватиме  розвитку  профорієнтаційна діяльність служби зайнятості та поширення напрямків роботи з професійної підготовки безробітних.

Усвідомлений вибір громадянами професії, створює передумови для отримання максимальних результатів від наступної трудової діяльності. Правильна професійна орієнтація сприяє збільшенню продуктивності праці, подовженню активної працездатності, сприяє більш точному вибору конкретної професії та підвищенню ступеню задоволеності у майбутньому.

З найбільшою актуальністю  ця  проблема постає перед молоддю, особливо школярами. Біля чотирьохсот випускників шкіл звертається  до служби зайнятості міста щорічно.

Професійне навчання безробітних буде спрямовано на максимальне задоволення потреб ринку праці та здійснюватиметься за  напрямами:

- підвищення кваліфікації та розширення компетенції за робітничими професіями та спеціальностями;

- стажування безпосередньо на підприємствах;

- навчанняна курсах цільового призначення з вивчення нових технологій, устаткування тощо;

- навчання та проведення семінарів з основ підприємницької діяльності, складання бізнес-планів;

- консалтинговий супровід осіб, які започатковують власну справу;

- інноваційні гнучкі технології, зокрема модульне профнавчання.

 

 

 

ІІІ. ТЕНДЕНЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ АКТИВНОСТІ,

ПРОГНОЗ ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ  НА 2004 РІК

 

Прогноз чисельності трудових ресурсів,

їх розподіл за сферами і видами економічної діяльності 

 

У 2004 році відбуватимуться подальші позитивні зрушення у формуванні природної бази трудового потенціалу, зумовлені переважно зміною демографічної ситуації.

За прогнозом, у 2004 році, незважаючи на затяжну соціально-економічну кризу і прогресуючу депопуляцію, чисельність населення працездатного віку у порівнянні з 2003 роком збільшиться на 1,6 тис. чол. і складе 940,1 тис. чол., передусім за рахунок перевищення чисельності молодших поколінь, що перейдуть до працездатного віку над чисельністю поколінь передпенсійного віку, які вийдуть за його межі.

З урахуванням чисельності працездатного населення працездатного віку і працюючих пенсіонерів, обсяги трудових ресурсів прогнозуються на рівні 1012,3 тис. чол.

Чисельність учнів працездатного віку, які навчаються з відривом від виробництва,  збільшиться з 160,5 тис. чол. до 163,9 тис. чол.

У 2004 році передбачається, що чисельність зайнятих в усіх сферах економічної діяльності зросте проти 2003 року на 2,2 тис.чол. і складе              768,0 тис.чол..

За прогнозними даними уповільняться темпи скорочення чисельності в будівництві, промисловості, в освіті, охороні здоров'я, зростуть -  в торгівлі.

Набуватиме подальшого розвитку підприємницька діяльність населення, питома вага осіб, зайнятих підприємницькою діяльністю,  становитиме 27,8 % від загальної чисельності зайнятого населення.

Чисельність незайнятого населення зменшиться до 69,2 тис. чол.

 

Прогноз зайнятості населення та безробіття

 

У 2004 році передбачається подальший розвиток позитивних тенденцій в сфері зайнятості населення.

Зберігатиметься  активність незайнятого населення на офіційному ринку праці. Чисельність громадян, що звернуться до послуг служби зайнятості, збільшиться до 36,5 тис.чол.

Основними складовими ринку будуть такі категорії населення, як вивільнені працівники (10,3%), звільнені з причин плинності кадрів (15,8%), на підставі припинення трудового договору (17,4%), з інших причин (24,4%) та ін.

Регулювання ринку праці здійснюватиметься за рахунок розширення напрямків роботи з роботодавцями та зростання обсягів надання соціальних послуг незайнятим громадянам і безробітним,  а також  реалізації  заходів, пов’язаних з активізацією їх життєвої позиції.

 

Основні проблемні питання

 

У 2004 році на стан зайнятості населення міста впливатимуть наступні  проблеми:

1. Стан офіційного ринку праці характеризується значним дисбалансом між пропозицією робочої сили та попитом на неї. Взагалі на кінець 1 півріччя 2003 року попитом користувалось лише 740 професій та спеціальностей із  2318, які мають  безробітні, або 31,9 %. Вагомий надлишок робочої сили існує з таких професій та спеціальностей як кухар, пекар, кондитер, продавець продовольчих та непродовольчих товарів, перукар, бухгалтер, економіст Потреба в цих працівниках у десятки разів менше пропозиції на фіксованому ринку праці. Підвищуються вимоги з боку роботодавців до професійного рівня  найманих працівників. В той же час значна частина безробітних має низьку конкурентоспроможність на ринку праці: більше 20% осіб на момент реєстрації у службі зайнятості не мали професії або роботи більше 1 року.

2. Середній  рівень заробітної плати обумовлює низьку якість вакансій, що пропонуються роботодавцями. Більше 70% вакансій мають заробітну плату нижче прожиткового рівня та тривалий час залишаються незаповненими.   

3. Нестабільний стан більшості підприємств ускладнює реалізацію додаткових гарантій зайнятості для соціально незахищених категорій населення шляхом працевлаштування на заброньовані робочі місця. На цей час більше половини таких місць залишаються невикористаними.  Серед громадян, які потребують соціального захисту та нездатні на рівних конкурувати на ринку праці, значну частину становлять фахівці та спеціалісти, що викликає необхідність  удосконалення механізму бронювання робочих місць.

4. В умовах постаріння трудового потенціалу міста, необхідності його якісного поновлення потребує розвитку система професійної підготовки кадрів на виробництві. 

5. Актуальним залишиться  проблема  подолання довготривалого та родинного безробіття.  Питома вага безробітних, які тривалий час перебувають на обліку у службі зайнятості, залишається значною – біля 30%.

 

Основні напрямки розв’язання проблем  в сфері зайнятості

 

Головними напрямками розв’язання проблем  зайнятості населення у 2004 році будуть:

1.   Участь у формуванні нормативно-правової бази у сфері зайнятості.

2.   Професійно – освітня підготовка кадрів, підвищення якості робочої сили.

3.  Збереження та  створення робочих місць, сприяння підприємництву та самостійній зайнятості населення.

4. Сприяння зайнятості громадян, які потребують соціального захисту і не здатні конкурувати  на ринку праці.

4.1. Сприяння зайнятості інвалідів.

4.2. Сприяння зайнятості молоді.

4.3 Зайнятість громадян, які постраждали внаслідок аварії на                Чорнобильській АЕС.

7. Надання соціальних послуг зареєстрованим безробітним.

8. Регулювання соціально-трудових відносин, розвиток соціального партнерства.

 

Контроль за реалізацією програми

 

В реалізації Програми беруть участь управління міськвиконкому, виконкоми районних рад, обласний центр зайнятості у взаємодії з об’єднаннями роботодавців та профспілок.

Контроль за реалізацією Програми здійснюватиметься управлінням праці та соціального захисту населення міської ради, обласним центром зайнятості шляхом постійного моніторингу виконання її основних заходів та показників в розрізі районів міста. Підведення підсумків  виконання Програми буде здійснюватися щоквартально з підготовкою відповідної інформації  керівництву міськвиконкому та міської ради.

 

Очікувані результати виконання міської програми зайнятості населення у 2004 році:

 

·        доведення загального рівня зайнятості населення до 75,9%;

·        збільшення чисельності осіб, зайнятих підприємницькою діяльністю, на 1,5%, залучення до цього виду економічної діяльності 0,8 тисячі безробітних;

·        створення за рахунок усіх джерел фінансування 26,7 тисяч робочих місць;

·        надання допомоги у пошуку роботи 14,5 тисяч офіційно незайнятих громадян, в тому числі шляхом працевлаштування на вільні та новостворені робочі місця 12,8 тис.чол., з них на заброньовані робочі місця – 1,5 тис.чол., на робочі місця, що створені за рахунок надання дотацій роботодавцям, - 0,9 тис.чол.;

·        підвищення конкурентоспроможності шляхом професійної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації 3,6 тис.чол.;

·        організація оплачуваних громадських робіт для 5,8 тис.чол.