ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 квітня 2017 року Справа № 915/832/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого, судді Стратієнко Л.В. (доповідач) суддів Вовка І.В. Кондратової І.Д. за участі представників: позивача: відповідача: не з'явився Мандригеля Р.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Зерновий термінал Ніка-Тера" на рішення та постанову Господарського суду Миколаївської області від 17 жовтня 2016 року Одеського апеляційного господарського суду від 12 грудня 2016 року у справі № 915/832/16 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Зерновий термінал Ніка-Тера" до товариства з обмеженою відповідальністю "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" про зобов'язання виконати умови договору
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2016 р. позивач звернувся до суду з позовом про зобов'язання товариство з обмеженою відповідальністю "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" виконати в натурі умови договору № 24/9 від 24.09.2010, що стосуються організації та фактичного надання послуг з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера", а саме виконати роботи з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу (комплекс будівель та споруд, що належать замовнику на праві власності, відповідно до п. 1.4. договору) відповідно до п. 2.2.1. договору; виконати роботи з транспортування вантажу технологічним обладнанням від зернового терміналу до причалу відповідно до п. 2.2.2. договору; виконати роботи з обробки суден (завантаження вантажу навалом на судно; штифка вантажу в просвіті трюму судна та інш.) відповідно до п. 2.2.3. договору.
Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 17.10.2016 (суддя - Олейняш Е.М.) позов задоволено частково.
Зобов'язано ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" виконати в натурі умови договору № 24/9 від 24.09.2010, що стосуються організації та фактичного надання послуг з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера", а саме виконати роботи з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу (комплекс будівель та споруд, що належать замовнику на праві власності, відповідно до п. 1.4. договору) відповідно до п. 2.2.1 договору.
В решті позову відмовлено.
Стягнуто з відповідача на користь позивача 1 378,00 грн судового збору.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 12.12.2016 (головуючий - Жеков В.І., судді - Пироговський В.Т., Мишкіна М.А.) рішення Господарського суду Миколаївської області від 17.10.2016 скасовано, у задоволенні позову ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера" відмовлено.
Додатковою постановою Одеського апеляційного господарського суду від 15.12.2016 (головуючий - Жеков В.І., судді - Мишкіна М.А., Пироговський В.Т.) розподілено судові витрати. Стягнуто з позивача на користь відповідача судовий збір за розгляд апеляційної скарги.
В касаційній скарзі позивач, посилаючись на неповноту встановлення обставин справи при вирішенні спору, порушення і неправильне застосування норм матеріального і процесуального права, просить постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.12.2016 скасувати та прийняти нове рішення, яким зобов'язати відповідача виконати в натурі умови договору № 24/9 від 24.09.2010, що стосуються організації та фактичного надання послуг з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера": виконати роботи з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу (комплекс будівель та споруд, що належать замовнику на праві власності, відповідно до п. 1.4. договору) відповідно до п. 2.2.1. договору; виконати роботи з обробки суден (завантаження вантажу навалом на судно; штифка вантажу в просвіті трюму судна та інш.) відповідно до п. 2.2.3. договору.
У відзиві на касаційну скаргу відповідача просить залишити її без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.12.2016 - без змін.
Розгляд справи відкладався з 22.03.2017 до 05.04.2017.
Заслухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд вважає, касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами, 24.09.2010 між ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера" (замовник) та ТОВ "Морський спеціалізований порт "Ніка-Тера" (порт) було укладено договір № 24/9, відповідно до п. 2.1. якого регламентуються взаємовідносини, обов'язки та відповідальність сторін, які виникають в процесі надання портом послуг з обробки судна та обробки вантажів в порту, який знаходиться за адресою: Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23, та організації надання інших послуг щодо вантажів.
Відповідно до п. 2.2. договору предметом цього договору є такі послуги, які надає порт замовнику: - подача та прибирання вагонів з залізничної станції Жовтнева до зернового терміналу (п. 2.2.1. договору); - транспортування вантажу технологічним обладнанням від зернового терміналу (пересипний пристрій) до причалу (вантажної машини) (п. 2.2.2. договору); - обробка суден (навантаження вантажу навалом на судно; штивка вантажу в просвіті трюму судна, та інше) (п. 2.2.3. договору); - допомога в оформленні документів, пов'язаних з рухом вантажу в порту (п. 2.2.4. договору); - надання інших послуг, необхідних для належного виконання портом обов'язків за договором (п. 2.2.5. договору).
Згідно з п. п. 2.4 -2.6. договору послуги за договору надаються силами та засобами порту відповідно до договору, зводом звичаїв порту та діючим законодавством України. Замовник оплачує послуги порту в сумі та на умовах, передбачених договором. Послуги за договором надаються з моменту введення в експлуатацію зернового терміналу. Сторони можуть за взаємною згодою визначити ранній строк надання послуг.
За п. п. 6.1.- 6.3. договору порт здійснює подачу навантажених вагонів з залізничної станції Жовтнева до зернового терміналу (станція вивантаження залізничних вагонів) по залізничній колії і прибирання порожніх вагонів на станцію Жовтнева після вивантаження вантажу на зерновому терміналі. Подачу та прибирання вагонів (не менше 5 (п'яти) вагонів) власними локомотивами з врахуванням графіку обробки суден. Сторони можуть спільно узгодити інші умови транспортування вантажу залізничним транспортом.
Замовник забезпечує направлення порту інформації про подачу та прибирання вагонів для поставки вантажів на зерновий термінал (п. 6.4. договору).
Згідно з п. п. 7.2., 8.1. договору порт здійснює транспортування вантажу технологічним обладнанням з переносного пристрою до причалу (вантажної машини); здійснює обробку суден у відповідності з узгодженим з капітаном судна карго-планом та на підставі доручення на обробку судна від замовника.
У п. п. 9.1, 9.3., 9.6. договору визначено, що замовник інформує порт про розмір судової партії вантажу, яка планується для навантаження на судно, згідно графіку обробки судна, не пізніше ніж за 5 (п'ять) діб до підходу судна. Замовник забезпечує подачу суден для вивезення вантажу відповідно графіку обробки суден і забезпечує направлення порту капітаном судна Нотиса про готовність до прийняття вантажу (Notice of Readiness). За 24 години до підходу судна замовник видає порту доручення на обробку судна.
Відповідно до п. 9.7. договору замовник за 5 (п'ять) діб до підходу судна згідно графіку обробки суден повідомляє порту: 1) назву судна, 2) тип судна, 3) дату подачі, 4) об'єм судової партії вантажу. Уточнена інформація повідомляється замовником через капітана судна або його агента за 72, 24 та 4 години до підходу судна в порт, а при короткій тривалості переходу - не пізніше 2 (двох) годин після виходу судна з попереднього порту.
У п. 10.7. договору сторони погодили, що впродовж 3 (трьох) робочих днів з моменту надання послуг (завершення обробки судна), порт зобов'язаний направити замовнику акт виконаних робіт (далі "акт") та рахунок на оплату послуг ("рахунок"). Замовник повинен розглянути вказаний акт протягом 3 (трьох) робочих днів з дня його отримання та відправити порту підписаний екземпляр. У випадку заперечень, замовник повертає акт порту з письмовим обґрунтуванням.
Всі правовідносини, які виникли з цього договору або пов'язані з ним, в тому числі з дійсністю, укладенням, виконанням, зміною та припиненням цього договору, тлумаченням його умов, визначенням наслідків недійсності або порушення договору, регламентуються цим договором, зводом звичаїв порту та відповідними нормами діючого законодавства України на підставі принципів сумлінності, розумності та справедливості (п. 15.1. договору).
З метою дотримання вимог законодавства щодо врегулювання порядку експлуатації залізничної колії, позивачем виготовлено документи, які підтверджують технічну готовність під'їзних шляхів ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера", а саме: Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, акт комісії від 08.04.2015 про відповідність під'їзної колії ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера" нормам ПТЕ та готовність до пред'явлення щодо приймання в експлуатацію, Інструкція по проведенню технологічних операцій при вивантаженні та навантаженні вагонів-зерновозів на під'їзній колії ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера", затверджене станцією Жовтнева, Технічний паспорт залізничної під'їзної колії ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера" при станції Жовтнева Одеської залізничної дороги.
На виконання п. 1.9. договору, ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" здійснив будівництво "Комплексу перевантаження та зберігання зернових вантажів. Зерновий термінал (ІІІ-я черга)" за адресою вул. Айвазовського, 23, 23-а, 23-в, м. Миколаїв та будівництво "Комплексу перевантаження та зберігання зернових вантажів. Зерновий термінал (ІІІ-я черга)" (ІІ черга) за адресою вул. Айвазовського, 23, 23-а, 23-в, м. Миколаїв (до складу яких входять, зокрема, але не виключно, естакади конвеєрні роздачі зерна у силоси, підземні галереї із силосів, прохідні підземні конвеєрні галереї, норійні башти, естакади конвеєрні передаточні, галереї підземні передачі зерна тощо), що підтверджується Деклараціями про готовність об'єктів до експлуатації від 20.11.2012, від 25.12.2013, Схемою транспортування вантажу, Технічними паспортами Миколаївського МБТІ.
17.07.2015 та 26.08.2015 позивач направив на адресу відповідача ТОВ "Морський спеціалізований порт "Ніка-Тера" листи № 815, № 842 з повідомленням про технічну готовність залізничної під'їзної колії ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера" та проханням надати зразок договору (з додатками) щодо врегулювання порядку подачі/прибирання вагонів рухомим складом ТОВ "Морський спеціалізований порт "Ніка-Тера" вагонів-зерновозів з залізничної станції Жовтнева на об'єкт "Зерновий термінал зберігання та перевантаження зернових вантажів вантажопідйомністю 168 000 т" за адресою вул. Айвазовського, 23-Б, м. Миколаїв.
ТОВ "Морський спеціалізований порт "Ніка-Тера" листом № 1943/НК-09 від 07.09.2015 повідомив позивача про необхідність надання погодженої документації на під'їзні залізничні колії, докази введення в експлуатацію під'їзних залізничних колій, узгоджувальні із залізницею документи (а.с. 26, т. 1).
24.09.2015 позивач направив на адресу відповідача лист № 860 з документами, що підтверджують технічну готовність під'їзних колій, У вказаному листі висловив прохання надати зразок договору (з додатками) щодо врегулювання порядку подачі/прибирання вагонів та повідомляв, що 05.10.2015 планується організувати подачу на територію зернового терміналу вагоповірочного вагону.
19.10.2015 ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера" надіслав ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" лист № 879 з проханням узгодити спеціалістами ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" Інструкцію про порядок обслуговування та організації руху на під'їзні колії та Тимчасову Інструкцію щодо забезпечення безпеки руху про виконання маневрової роботи. Також просив надати гарантійний лист щодо готовності ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" виконувати обов'язки передбачені договором № 24/9 від 24.09.2010.
11.11.2015 ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" звернувся до ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера" з листом № 2398/НК-16, у якому повідомив про передчасність укладення договору з подачі та прибирання вагонів, оскільки питання організації маневрової роботи щодо подачі/прибирання вагонів зерновозів із ст. Жовтнева на ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера" через колії ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" мають бути регламентовані з урахуванням технологічного процесу роботи ст. Жовтнева.
04.12.2015 позивач направив на адресу ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" претензію № 01, у якій просив в строк до 04.01.2016 вчинити необхідні дії, направлені на належне виконання зобов'язань передбачених договором № 24/9 від 24.09.2010, що стосуються організації та фактичного надання послуг з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера" (зокрема, забезпечити подачу/прибирання вагонів зерновозів із залізничної станції "Жовнева" на територію Зернового терміналу ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера", що обумовлено договором № 24/9 від 24.09.2010).
У відповідь на претензію, 28.12.2015 ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" надіслав на адресу ТОВ "Зерновий термінал Ніка-Тера" лист № 2858/НК-12, у якому зазначив, що претензія підписана неповноважною особою.
04.02.2016, 18.02.2016 позивач звернувся до відповідача з листами № 954 та № 964, у яких зазначив, що претензія підписана уповноважною особою та просив прийняти міри з належної організації документообігу між компаніями.
14.06.2016 позивач направив ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" пропозицію № 1026 щодо укладення додаткової угоди № 1 до договору № 24/9 від 24.09.2010 з питань організації порядку експлуатації під'їзної залізничної колії, додавши до пропозиції для підписання проект додаткової угоди з підписом позивача, що підтверджується транспортною накладною № 2100426126 від 16.06.2016, рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення та описом вкладення у цінний лист (а.с. 85, 163-165, т. 1.).
Також, позивач неодноразово надсилав відповідачу листи з проханням підтвердити готовність останнього виконати зобов'язання за договором.
Скасовуючи рішення місцевого господарського суду та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що подавання і прибирання вагонів на під'їзну колію в даному випадку було можливо не лише локомотивом ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" та, що укладеним між сторонами договором № 24/9 від 24.09.2010 передбачено умови, за яких має здійснюватися подача-прибирання вагонів, транспортування вантажу технологічним обладнанням та обробка суден, однак, оскільки ТОВ "Зерновий термінал "Ніка-Тера" не зверталося до ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" щодо виконання таких умов у порядку, передбаченому договором, то вимога про зобов'язання ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" виконати роботи з подавання та прибирання вагонів є передчасною, необґрунтованою і такий спосіб захисту не встановлений ні договором, ні чинним законодавством. Також, відмовляючи в задоволенні решти позовним вимог, виходив з того, що позивачем було порушено п. п. 3.4., 9.1., 9.7. договору.
Проте, повністю погодитись з такими висновками апеляційного суду неможливо, виходячи з такого.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення. У розумінні закону, суб'єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковими для неї. Виконання цивільного обов'язку забезпечується засобами заохочення та відповідальністю, яка встановлюється договором або актом цивільного законодавства (ст. 14 ЦК України).
Зміст зазначених у ст. 15 ЦК України підстав для захисту не розкривається, але він відображений у відповідних нормах ст. ст., що регулюють ту чи іншу категорію правовідносин.
Порушення цивільних прав може проявлятися, зокрема, в невиконанні чи неналежному виконанні умов зобов'язання (ст. 610 ЦК України).
Загальні засади цивільного законодавства встановлено статтею 3 ЦК. До цього переліку, зокрема, належить свобода договору.
За змістом положень ст. ст. 626, 627 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (ст. 638 ЦК України).
Предметом договору є дії (або утримання від дій), які повинна виконати (або утриматися від виконання) зобов'язана сторона.
Як вбачається з матеріалів справи, у п. 2.2. договору № 24/9 сторони погодили предмет цього договору.
Статтями 525, 526 і 629 ЦК України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами, а зобов'язання за ним має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться; одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Аналогічні приписи містить і ст. 193 ГК України.
Отже, місцевий господарський суд, встановивши, що у даному випадку обов'язок з надання послуги з подачі та прибирання вагонів на під'їзну колію покладено саме на порт - ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" (силами та засобами станції Жовтнева такі дії неможливо було вчинити) і порт, як зобов'язана сторона, повинен вчинити усі необхідні дії щодо належного виконання взятого на себе за договором обов'язку, правомірно задовольнив позовні вимоги в частині зобов'язання ТОВ "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" виконати роботи з подавання та прибирання вагонів із залізничної станції Жовтнева до Зернового терміналу (комплекс будівель та споруд, що належать замовнику на праві власності, відповідно до п. 1.4. договору) відповідно до п. 2.2.1 договору № 24/9 від 24.09.2010.
Також, місцевий господарський суд, врахувавши, що виконання відповідачем обов'язку з транспортування вантажу є наступним етапом надання послуг, після подачі та прибирання вагонів на під'їзну колію, і що позивачем відповідно до вимог ст.ст. 33, 34 ГПК України не було доведено, що відповідачем було порушено його права в цій частині, а також встановивши, що саме позивачем не було дотримано умов п. п. 3.4., 9.1., 9.7. договору, прийшов до правильного висновку про відмову у позові в частині виконання відповідачем робіт з транспортування вантажу технологічним обладнанням від зернового терміналу до причалу відповідно до п. 2.2.2. договору та виконання робіт з обробки суден (завантаження вантажу навалом на судно; штифка вантажу в просвіті трюму судна та інш.) відповідно до п. 2.2.3. договору.
Враховуючи викладене, постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.12.2016 не можна визнати законною і обґрунтованою, а тому вона підлягає скасуванню з залишенням в силі рішення місцевого господарського суду, яке постановлене відповідно до фактичних обставин справи та вимог закону.
Також, не може бути залишена в силі і додаткова постанова Одеського апеляційного господарського суду від 15.12.2016, якою було розподілено судові витрати на підставі ст. 49 ГПК України.
В силу ст. 49 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 1 653,60 грн судового збору, сплаченого позивачем за подачу касаційної скарги.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, 111-9 - 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Зерновий термінал Ніка-Тера" задовольнити частково.
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12 грудня 2016 року та додаткову постанову Одеського апеляційного господарського суду від 15 грудня 2016 року у справі за № 915/832/16 скасувати, а рішення Господарського суду Миколаївської області від 17 жовтня 2016 року залишити в силі.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Морський спеціалізований порт Ніка-Тера" (54052, м. Миколаїв, вул. Айвазовського, буд. 23, код ЄДРПОУ 22439446) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Зерновий термінал Ніка-Тера" (54052, м. Миколаїв, вул. Айвазовського, буд. 23, код ЄДРПОУ 36270783)1 653,60 грн витрат зі сплати судового збору.
Доручити Господарському суду Миколаївської області видати відповідний наказ.
Головуючий, суддя
Суддя
Суддя
Л. Стратієнко
І. Вовк
І. Кондратова