ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2015 року Справа № 914/98/15
|
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Плюшка І.А. - головуючого,
Кочерової Н.О.,
Самусенко С.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну
скаргу Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму"
на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року
та на рішення господарського суду Львівської області від 06 травня 2015 року
у справі № 914/98/15
господарського суду Львівської області
за позовом Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму"
до Публічного акціонерного товариства "Львівобленерго"
про визнання недійсним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією ПАТ "Львівобленерго", оформленого протоколом засідання комісії № 173 від 05.07.2013р. про нарахування обсягу та вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем Правил користування електричною енергією
за участю представників
позивачів Коніжай Р.О
відповідача Коцай О.Б.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Львівської області від 06 травня 2015 року (судді Кітаєва С.Б., Сухович Ю.О., Петрашко М.М.) залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року (судді Михалюк О.В., Плотніцький Б.Д., Кордюк Г.Т.) у справі № 914/98/15 відмовлено в задоволенні позову Державного навчального закладу післядимломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом і фінансування тероризму" до ПАТ "Львівобленерго" про визнання недійсним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією ПАТ "Львівобленерго", оформленого протоколом засідання комісії № 173 від 05 липня 2013 року про нарахування обсягу та вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем Правил користування електричною енергією.
Не погоджуючись з вищезазначеними рішенням та постановою позивач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою в якій просить рішення господарського суду Львівської області від 06 травня 2015 року та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року скасувати повністю, а справу передати на новий до господарського суду.
В обґрунтування зазначених вимог заявник касаційної скарги посилається на неправильне застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 20 червня 2013 року під час проведення технічної перевірки схеми позивача представниками енергоінспекції ПАТ "Львівобленерго" було складено акт про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510, в якому зазначено про самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі енергопостачальника, споживання електроенергії без договору.
На підставі акту комісії з розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
прийняла рішення провести нарахування вартості недоврахованої електроенергії у відповідності до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яке оформлено протоколом № 173 від 05 липня 2013 року. Вартість недоврахованої електроенергії становить 180 481,78 грн.
ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" оскаржив вищевказане рішення оформлене протоколом № 173 від 05 липня 2013 року.
За наслідками розгляду, 09 жовтня 2013 року комісією з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією виконавчої дирекції ПАТ "Львівобленерго" прийнято рішення оформлене протоколом № 173-а ЛОЕ про залишення без змін рішення Львівських міських електромереж від 05 липня 2013 року.
У господарській справі № 914/4157/13 ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" просило визнати недійсним рішення ПАТ "Львівобленерго" (комісії по розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією виконавчої дирекції ПАТ "Львівобленерго") від 09 жовтня 2013 року № 173-аЛОЕ.
У процесі розгляду справи № 914/4157/13 судом було встановлено, що:
ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" є орендарем приміщень по вул. Валовій, 31 у м. Львові починаючи з 2006 р.
Так, 22 грудня 2006 року між ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" (орендар) та Управлінням майном спільної власності Львівської обласної ради (орендодавець) укладено договір оренди № 2 нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад області.
Відповідно до зазначеного договору орендарю передано в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі КП ЛОР "Нерухомість та майно", загальною площею 160,4 кв. м., розміщене за адресою: м. Львів, вул. Підвальна, 3 у т.ч. нежитлові приміщення №№ 5-2, 5-3, 6-1, 6-2, 7-1, 7-2, 7-3 згідно з поверховим планом загальною площею 142,1 м. кв.; площі загального (спільного) користування №№ ХХХVІ, ХL, ХL площею 18,3 м. кв.
Майно передано за актом приймання-передачі нежитлового приміщення від 01 січня 2007 року.
06 грудня 2007 року між ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" (орендар) та Управлінням майном спільної власності Львівської обласної ради (орендодавець) укладено договір оренди № 220/07 нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад області, згідно якого орендарю передано у строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Валова, 31 (Підвальна,3) загальною площею 72,00 м. кв., у т.ч. нежитлові приміщення 1-го поверху площею 59,7 м. кв. та приміщення загального (спільного) користування площею 12,3 м. кв. згідно з поверховим планом.
11 грудня 2007 року між ВАТ "Львівобленерго" (перейменоване у ПАТ "Львівобленерго" відповідно до вимог Закону України "Про акціонерні товариства" (514-17)
; постачальник) та ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" (споживач) укладено договір про постачання електричної енергії № 69682 у приміщення загальною площею 160,4 кв. м., що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Підвальна, 3.
29 грудня 2007 року між Управлінням майном спільної власності Львівської обласної ради (орендодавець) та ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" (орендар) укладено договір оренди № 370/07 нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад області.
За цим договором орендарю передано в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі КП ЛОР "Нерухомість та майно", загальною площею 232,4 кв. м., яке розміщене за адресою: м. Львів, вул. Валова,31/вул.Підвальна,3 відповідно до акту приймання-передачі нежитлових приміщень.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався, зокрема, на те, що договору на електропостачання приміщення площею 232,4 кв. м. між позивачем та відповідачем укладено не було, незважаючи на неодноразові звернення позивача (листи від 27 травня 2009 року вих. № 439/9120-5 та від 28 жовтня 2009 року вих. № 65/9160-04) та на те, що відповідач всупереч п.6.41 Правил не повідомляв позивача про час та місце проведення перевірки. Зазначений в акті перевірки представник позивача за первісним позовом ОСОБА_7 не брав участі у перевірці, що підтверджується відсутністю його підпису в акті та не мав права на представництво інтересів позивача, в тому числі і на підставі довіреності; зазначена в акті схема незаконного підключення не містить жодної інформації, яка б свідчила про порушення з боку позивача; позивач орендує приміщення у іншої особи - балансоутримувача будівлі (споруди), яка перебуває у комунальній власності і цілком ймовірно, що зазначене підключення, якщо воно мало місце, було зроблене задовго до того, як позивач орендував відповідні приміщення.
Також позивач посилався на факт відсутності схеми електропостачання приміщення, яка могла б підтвердити, що електроенергія із зазначеної в акті точки надходить напряму до орендованих приміщень.
Позивач звертав увагу на те, що схема, що міститься у акті про порушення не може прийматись до уваги при визначенні доведеності факту порушень, оскільки креслення зроблено поза межами об'єкту та жодним чином не підтверджує висновків акту. Позивач стверджував, що з огляду на перебування нежитлових приміщень в оренді у позивача та наявності їх балансоутримувача - КП ЛОР "Нерухомість та майно", будь-які претензії від відповідача повинні додатково обґрунтовуватись документами про розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін, за відсутності якого позивач не може нести відповідальність за дії вчинені щодо електромережі.
У справі № 914/4157/13 ПАТ "Львівобленерго" було заявлено зустрічний позов про стягнення з відповідача за зустрічним позовом (позивача у даній справі) вартості недоврахованої електроенергії в сумі 180 481,78 грн. з огляду на наступне.
В обґрунтування зустрічного позову, ПАТ "Львівобленерго" посилалось на те, що 11 грудня 2007 року між сторонами укладено договір про постачання електричної енергії № 69682 у приміщення, що знаходяться за адресою: м.Львів, вул.Підвальна, 3.
За умовами договору, постачальник продає електричну енергію споживачу для потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної електроенергії та здійснює інші платежі згідно з умовами договору. Під час виконання умов договору, а також вирішення усіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов'язалися керуватися чинним законодавством України та Правилами користування електричною енергією.
Відповідно до акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін відповідач за зустрічним позовом несе відповідальність за технічний стан ввідного пристрою приміщень КЛ-1 кВ від ввідного пристрою будинку по вул.Підвальна, 3, до вводу офісу і стан внутрішнього електрообладнання.
20 червня 2013 року під час проведення технічної перевірки схеми обліку ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму", представниками енергоінспекції ПАТ "Львівобленерго" було виявлено, що частина офісних приміщень живиться від кабеля, самовільно приєднаного до ввідного пристрою будинку по вул. Валова, 31 у м. Львів.
За наслідками перевірки складено акт про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510 від 20 червня 2013 року, в якому зазначено про самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі енергопостачальника, споживання електроенергії без договору.
На підставі акту комісія з розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
прийняла рішення провести нарахування вартості недоврахованої електроенергії у відповідності до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яке оформлено протоколом № 173 від 05 липня 2013 року. Вартість недоврахованої електроенергії становить 180 481,78 грн.
У зв'язку з відсутністю представника позивача (Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму") на засіданні комісії, протокол засідання комісії та рахунок скеровано йому листом № 30-02146 від 05 серпня 2013 року.
Зазначаючи про самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку, посилаючись на ст.ст. 5, 26, 27 Закону України "Про електроенергетику", ст.ст. 1212, 1213 ЦК України, п.6.40, п.6.41 Правил користування електричною енергією (z0417-96)
позивач за зустрічним позовом просить стягнути з відповідача за зустрічним позовом 180 481,78 грн. вартості недорахованої електричної енергії.
Під час прийняття рішення у справі № 914/4157/13 господарський суд Львівської області виходив із наступного:
Згідно ст. 11 Цивільного кодексу України, однією з підстав виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема є договори та інші правочини. Згідно ст. 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов'язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.
Положеннями ст.ст. 627, 628, 629 ЦК України визначено, що відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільні в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст. 26 Закону України "Про електроенергетику" споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. Споживач енергії зобов'язаний додержуватися вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії. Споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною енергією.
Відповідно до ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушенням в електроенергетиці є самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку.
Згідно п.5.1 Правил користування електричною енергією, затвердженими Національною комісією регулювання електроенергетики України № 28 від 31 липня 1996 року (z0417-96)
(в редакції постанови НКРЕ України від 17 жовтня 2005 року № 910 (z1399-05)
із змінами та доповненнями), договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов'язків сторін.
26 березня 2007 року Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" звернувся до Львівських міських електромереж ВАТ "Львівобленерго" щодо укладення договору про постачання електроенергії в офісні приміщення за адресою: м. Львів, вул. Підвальна,3, при цьому долучив договір оренди № 2 від 22 грудня 2006 року.
11 грудня 2007 року між ДНЗПО Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" (споживач) та ВАТ "Львівобленерго" (постачальник; перейменоване у ПАТ "Львівобленерго" відповідно до вимог Закону України "Про акціонерні товариства" (514-17)
) укладено договір про постачання електроенергії № 69682.
Предмет договору - постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з приєднаною потужністю зазначеною в додатку № 9 "Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії", а споживач оплачує постачальнику вартість використаної електроенергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.
Відповідно до п.2.1 договору під час виконання умов договору, а також вирішення всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов'язуються керуватися чинним законодавством України та Правилами користування електричною енергією.У випадку зміни чинного законодавства України, зокрема нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини, що виникають з приводу постачання електричної енергії та стосуються предмету цього договору, застосовуються положення цих нормативно-правових актів, які мають перевагу перед положеннями цього договору (п.2.1.2).
Додатковою угодою № 6 до договору про постачання електроенергії № 69682 від 11.12.2007р. п.9.4 договору викладено в наступній редакції: "Цей договір набирає чинності з дня його підписання і укладається на строк до 31.12.2013 року". Усі інші умови договору залишаються незмінними.
Відповідно до додатку № 9 до договору в переліку об'єктів і точок комерційного обліку зазначений офіс за адресою: м.Львів, вул.Підвальна,3; дозволена потужність 7кВт; прилад обліку № 019057, встановлений на сходовій клітці.
Згідно додатку № 6 до договору "Однолінійна електрична схема" напрям живлення Л3-ЦРПБ/II-ТП243; постачання електроенергії в офісні приміщення здійснюється від ввідного пристрою будинку по вул.Підвальна,3.
Відповідно до додатку № 11 до договору "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" споживач несе відповідальність за технічний стан ввідного пристрою офісу, КЛ-1 кВ від ввідного пристрою будинку по вул. Підвальна, 3 до вводу офісу і стан внутрішнього електрообладнання офісу.
Відповідно до п.4.2.3. договору, споживач сплачує постачальнику вартість недоврахованої електричної енергії, розраховану виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до Методики обчислення обсягу електричної енергії, недоврахованої унаслідок порушення споживачем-юридичною особою ПКЕЕ (z0417-96)
, затвердженою постановами НКРЕ, у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електричної енергії, споживання електричної енергії поза засобами обліку, інших умов, передбачених Методикою.
Відповідно до п.4.4. договору, у разі виявлення однією зі сторін договору порушень умов договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін договору в двох примірниках. Сторона, дії чи бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. У разі відмови відповідальної сторони від підписання акта, в акті робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо його на місці складання підписали не менше трьох уповноважених представників сторони договору, що складала акт. Сторони погодили, що уповноваженим представником сторони вважається також особа, яка перебуває у трудових відносинах зі стороною та є присутньою при здійсненні перевірки та/або складання двостороннього акту порушення.
20 червня 2013 року під час проведення технічної перевірки схеми обліку ДНЗПО "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму", представниками енергоінспекції ПАТ "Львівобленерго" було виявлено, що частина його офісних приміщень живиться від кабеля, самовільно приєднаного до ввідного пристрою будинку по вул. Валова, 31 у місті Львові.
Факт виявленого порушення оформлено актом порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510, в якому зазначено про самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі енергопостачальника, споживання електроенергії без договору. До акту про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
складена схема-додаток (графічне зображення електричної схеми самовільного підключення ).
Відповідно до п.6.41 ПКЕЕ (z0417-96)
у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електроенергії порушень ПКЕЕ (z0417-96)
на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт порушень. В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електроенергії. Акт підписується представником постачальника електроенергії та представником споживача.
У разі відмови споживача підписати акт в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації).
Акт порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510 складено трьома уповноваженими представниками енергоінспекції ПАТ "Львівобленерго", а саме інспектором ВРНС РЕМ-2 ОСОБА_8, інспектором ВРНС ОСОБА_9, інспектором ВРНС ОСОБА_10 в присутності працівника ДНЗПО Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" ОСОБА_7 та працівника балансоутримувача будинку КП "Нерухомість та майно" ОСОБА_11. В акті зазначено, що ОСОБА_7 від підпису акту відмовився.
Судом на підставі пояснення ОСОБА_7, було встановлено, що він допустив працівників енергопостачальника до перевірки та надав доступ до засобу обліку, який знаходився в щитку, закритому на ключ.
Інспекторами проводився комплекс робіт з метою визначення відповідності стану засобу обліку електричної енергії та схеми його підключення, а також відповідності стану електропроводки та електроустановок від межі балансової належності до точки обліку ПУЕ та іншим нормативно-технічним документам.
За результатами перевірки 20.06.2013 р. була також видана Вимога № 048244 про приведення розрахункових засобів обліку і схем їх підключення у відповідність до вимог ПКЕЕ (z0417-96)
та нормативно-технічних документів, яку підписав представник споживача ОСОБА_7
Судами встановлено, що листом № 30-01812 від 21 червня 2013 року ДНЗПО Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" скеровано Акт порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510 та запрошено останнього на засідання комісії.
На підставі акту, комісія ЛМЕМ з розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
прийняла рішення провести нарахування вартості недоврахованої електроенергії у відповідності до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією (в подальшому Методика), затв. постановою НКРЕ № 562 від 04 травня 2006 року (z0782-06)
із змінами і доповненнями, яке оформлене протоколом № 173 від 05 липня 2013 р.
Порушення, зафіксоване в акті № 026510, а саме "…самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі енергопостачальника" відповідає п.5.п.2.1 Методики.
Відповідно до п.2.6. Методики у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у п.5.п.2.1 Методики та за умови відсутності Договору величина розрахункового добового обсягу споживання електроенергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення розраховується за формулою п.2.7 Методики:
Wдоб.с.п.=Pс.п.*t вик.с.п.,
де Рс.п.-потужність самовільного підключення, визначена за формулою п.2.9: Рс.п.=3*I*U*cos ц, де I- сила струму, визначена виходячи з найменшої поперечної площі перерізу жили проводу, що використаний у схемі самовільного підключення до мережі та зафіксований в Акті (мідь, 10 ммІ) та допустимого тривалого струму, який може ним протікати. Поперечна площа перерізу проводів, що використана у схемі самовільного підключення, визначена на підставі показів повіреного штангенциркуля (ШЦ-1).
t вик.с.п.- час використання самовільного підключення протягом доби приймається 12 год./доб.
Для розрахунку загального обсягу самовільно спожитої електроенергії взята кількість днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення. Відповідно вартість недоврахованої електроенергії становить 180 481,78 грн.
Суд також встановив, що Протокол № 173 від 05 липня 2013 року з рахунком скеровано листом № 30-02146 від 05 серпня 2013 року.
08 жовтня 2013 року ДНЗПО Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" звернувся до відповідача листом № 116/9160-06 щодо перегляду нарахувань за актом № 026510.
Комісія виконавчої дирекції ПАТ "Львівобленерго" з розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
вирішила рішення комісії ЛМЕМ з розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
згідно протоколу № 173 від 05 липня 2013 року залишити без змін. Таке рішення оформлене протоколом № 173-а ЛОЕ від 09 жовтня 2013 року та скероване рекомендованим листом 11 жовтня 2013 року.
За змістом норм пунктів 6.40-6.42 ПКЕЕ (z0417-96)
за своєю правовою природою акт про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
є лише фіксацією факту порушення, яке було виявлено при проведенні перевірки дотримання споживачем ПКЕЕ (z0417-96)
. Підставою для перерахунку обсягу спожитої електроенергії та нарахування плати за недовраховану електроенергію є факт порушення ПКЕЕ (z0417-96)
.
Виявлене порушення полягало у самовільному підключенні електроустановок до мережі енергопостачальника, безоблікове споживання електроенергії без відповідного договору.
Порядок укладення договору на споживання електричної енергії врегульований розділом 5 Правил. Відтак, позивач після реконструкції приміщення та приєднання додаткової площі до раніше орендованих приміщень зобов"язаний був звернутися до відповідача за первісним позовом із заявою про укладення договору.
Посилання позивача на відсутність акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін суд визнав безпідставним, оскільки такий акт є невід"ємним додатком до договору про постачання електричної енергії та підписується сторонами під час укладення договору. Оскільки договір між сторонами на постачання електроенергії у приміщення площею 72,00 кв.м. за адресою: м.Львів, вул.Валова, 31 (Підвальна,3) не було укладено, про що не заперечував позивач, відтак зазначений акт не може існувати.
Посилання позивача на відсутність повноважень у ОСОБА_7 на представництво інтересів позивача, в тому числі і на підставі довіреності при проведені перевірки представниками ПАТ "Львівобленерго" суд визнав безпідставним та таким, що спростовується п.4.4. договору про постачання електроенергії укладеного між сторонами 11 грудня 2007 року за № 69682, у якому міститься положення про те, що уповноваженим представником сторони вважається також особа, яка перебуває у трудових відносинах зі стороною та є присутньою під час здійснення перевірки.
Судом у справі № 914/4157/13 встановлено, що у відповідності до наказу від 18 липня 2012 року за № 26-К, який підтверджує факт перебування п.Борецького О.В. у трудових відносинах з позивачем станом на дату проведення перевірки.
Споживач енергії зобов'язаний додержуватися вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії.
Безпечну експлуатацію енергетичних установок споживача та їх належний технічний стан забезпечує сам споживач.
Суд встановив, що невід'ємним додатком та істотною умовою договору про постачання електричної енергії № 64718 від 29 листопада 2007 року є додаток № 6 "Однолінійна електрична схема", на якій зазначено тип та номінал силового трансформатора, довжину, переріз та марку лінії, тип і номінал трансформаторів струму та напруги, величину дозволеної до використання потужності. Так, зокрема зазначена марки та тип кабеля ВВГ-1 3х6,0 + 1х4,0 м.м.кв., L = 21 м.
Водночас додатком № 1 до акту про порушення "Правил користування електричною енергією" від 20 червня 2013 року № 026510 є схема виявленого порушення, на якій вказано виявлений кабель З ПВ-З 1х10 м.м.2, що веде до приміщень позивача, який є іншим ніж той, що міститься у договорі постачання електричної енергії № 64718 від 29 листопада 2007 року.
Рішення суду мотивоване ст. 235 ГК України, відповідно до якої за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором; частиною 1 ст. 236 ГК України, якою встановлено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо; частиною 2 ст. 236 ГК України, відповідно до якої перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.
Суд дійшов висновку, що рішення постачальника електричної енергії про донарахування споживачу 180 481,78 грн. вартості недоврахованої спожитої електроенергії є саме оперативно-господарською санкцією, а не одностороннім правочином в розумінні статті 202 ЦК України.
За частиною 2 статті 237 ГК України порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.
Крім того, право споживача на оскарження в судовому порядку рішення комісії постачальника електроенергії передбачено пунктом 6.42 ПКЕЕ (z0417-96)
. Зазначене положення узгоджується з позицією Верховного суду України викладеною у постанові від 16 травня 2011 року за № 2-28/2397-2010).
Зважаючи на вищенаведені обґрунтування суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову про визнання недійсним рішення ПАТ "Львівобленерго" (комісії по розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією виконавчої дирекції ПАТ "Львівобленерго") про нарахування обсягу та вартості недоврахованої електроенергії від 09 жовтня 2013 року за № 173-аЛОЕ.
Під час прийняття рішення у справі № 914/4157/13 за зустрічним позовом, суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 275 Господарського кодексу України - за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов'язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.
Відповідно до вимог ст. 26 Закону України "Про електроенергетику" та Правил користування електричною енергією (z0417-96)
(далі- ПКЕЕ), затверджених Національною комісією регулювання електроенергетики України № 28 від 31 липня 1996 року (в редакції постанови НКРЕ України від 17 жовтня 2005 року № 910 (z1399-05)
із змінами та доповненнями) постачання електричної енергії здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, який укладається між споживачем та постачальником електричної енергії.
Згідно із п. 5.1 ПКЕЕ (z0417-96)
, договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов'язків сторін.
Відповідно до вимог ст. 27 Закону України "Про електроенергетику", правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушенням в електроенергетиці є самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку.
Згідно розділу 10 ПКЕЕ (z0417-96)
, споживач зобов'язаний: забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок; не допускати безоблікового користування електроенергією від технологічних електричних мереж споживача (внутрішньобудинкових мереж); оперативно повідомляти щодо виявлення безоблікового користування електроенергією від технологічних електричних мереж споживача.
Пунктом 1.2 ПКЕЕ (z0417-96)
визначено, що недоврахована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом, але не врахований розрахунковими засобами обліку або врахований неправильно.
Відповідно до вимог п.6.41 ПКЕЕ (z0417-96)
, у разі виявлення уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень ПКЕЕ (z0417-96)
або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється двосторонній акт порушень. У разі відмови споживача підписати акт у ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше, ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації).
20 червня 2013 року під час проведення технічної перевірки схеми позивача представниками енергоінспекції ПАТ "Львівобленерго" було виявлено, що частина офісних приміщень живиться від кабеля, самовільно приєднаного до ввідного пристрою будинку по вул. Валова, 31 у м. Львів.
За наслідками перевірки складено акт про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510 від 20.06.2013 р., в якому вказано про самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі енергопостачальника, споживання електроенергії без договору.
На підставі акту комісія по розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
прийняла рішення провести нарахування вартості недоврахованої електроенергії у відповідності до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яке оформлено протоколом № 173 від 05 липня 2013 року. Вартість недоврахованої електроенергії становить 180 481,78 грн.
Позивач своїм правом бути присутнім на засіданні комісії не скористався, про що зазначено у протоколі, відтак, протокол засідання комісії та рахунок скеровано листом № 30-02146 від 05 серпня 2013 року. Факт надсилання підтверджується списками відправленої кореспонденції з штемпелем поштового відділення зв'язку від 21 червня 2013 року та фіскальним чеком від 21 червня 2013 року № 4185.
08 жовтня 2013 року позивач звернувся листом № 116/9160-06 щодо перегляду нарахувань за актом № 026510 від 20 червня 2013 року.
Комісія виконавчої дирекції ПАТ "Львівобленерго" з розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
вирішила рішення комісії ЛМЕМ по розгляду актів про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
згідно протоколу № 173 від 05 липня 2013 року залишити без змін. Зазначене рішення оформлено протоколом № 173-а ЛОЕ від 09 жовтня 2013 року та скероване рекомендованим листом 11 жовтня 2013 року.
Зважаючи на вищенаведені обґрунтування по первісному позову, враховуючи, відсутність підстав для визнання недійсним рішення ПАТ "Львівобленерго" оформленого протоколом № 173-а ЛОЕ від 09 жовтня 2013 року, суд дійшов висновку, що зустрічний позов про стягнення з Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" недоврахованої електричної енергії в сумі 180 481,78 грн. підлягає задоволенню.
Таким чином, рішенням господарського суду Львівської області від 19 лютого 2014 року у задоволенні первісного позову відмовлено. Зустрічний позов задоволено у повному обсязі.
За наслідками перегляду справи в апеляційному порядку, постановою Львівського апеляційного господарського суду від 17 квітня 2014 року рішення місцевого господарського суду залишено без змін.
За наслідками перегляду справи в касаційному порядку, постановою Вищого господарського суду України від 18 червня 2014 року постанова Львівського апеляційного господарського суду від 17 квітня 2014 року залишена без змін.
Під час огляду матеріалів у справі № 914/4157/13 судом з'ясовано, що ухвалою від 05 вересня 2014 року Вищий господарський суд України відмовив Державному навчальному закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" у допуску справи № 914/4157/13 до провадження Верховного Суду України.
11 вересня 2014 року позивач звертався до суду із заявою від 08.09.2014 р. № 532/9110-04 (заява зареєстрована в суді за вх.№ 4417/14) про відстрочку та встановлення порядку виконання рішення (наказ у справі № 914/4157/13 на стягнення вартості недоврахованої електроенергії в сумі 180481,78 грн. був виданий господарським судом Львівської області 29.04.2014 р.).
Ухвалою господарського суду Львівської області від 22 жовтня 2014 року заяву Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" про відстрочку та встановлення порядку виконання рішення суду у справі № 914/4157/13 задоволено частково: відстрочено виконання рішення господарського суду Львівської області від 19 лютого 2014 року у справі № 914/4157/13 до 31 грудня 2015 року; припинено провадження з розгляду заяви в частині встановлення порядку виконання рішення у справі № 914/4157/13.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 10 жовтня 2014 року позивач, Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" звертався до господарського суду Львівської області із заявою від 06 жовтня 2014 року № 599/9100-05 ( вх.№ 4837/14) про перегляд за нововиявленими обставинами рішення господарського суду Львівської області від 19 лютого 2014 року у справі № 914/4157/13.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 13 жовтня 2014 року у справі № 914/4157/13 заяву Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" від 06 жовтня 2014 року за № 599/9100-5 про перегляд за нововиявленими обставинами рішення господарського суду Львівської області від 19 лютого 2014 року у справі № 914/4157/13 повернуто заявнику без розгляду.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 22 грудня 2014 року ухвалу господарського суду Львівської області від 13 жовтня 2014 року у справі № 914/4157/13 залишено без змін.
У справі № 914/98/15, Державний навчальний заклад післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму" просить визнати недійсним та скасувати рішення комісії з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією (далі-ПКЕЕ) ПАТ "Львівобленерго", оформленого протоколом засідання комісії № 173 від 05 липня 2013 року про нарахування обсягу та вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПКЕЕ (z0417-96)
( далі-Рішення).
Так, у справі № 914/4157/13 позивач не заявляв вимогу про визнання недійсним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією (z0417-96)
(далі-ПКЕЕ) ПАТ "Львівобленерго", оформленого протоколом засідання комісії № 173 від 05 липня 2013 року про нарахування обсягу та вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПКЕЕ.
Рішенням господарського суду Львівської області від 19 лютого 2014 року у справі № 914/4157/13 відмовлено позивачу у задоволенні позову про визнання недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією (z0417-96)
(далі-ПКЕЕ) ПАТ "Львівобленерго", оформленого протоколом засідання комісії № 173-а від 09 жовтня 2013 року, яким залишено без змін рішення комісії, оформлене протоколом № 173 від 05 липня 2013 року.
Рішення № 173-а від 09 жовтня 2013 року, як встановлено, приймалось комісією з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією ПАТ "Львівобленерго", оскільки позивач оскаржив рішення комісії, оформлене протоколом № 173 від 05 липня 2013 року, яке було прийнято на підставі акту про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
№ 026510, у якому зафіксовано самовільне підключення позивачем електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі енергопостачальника, споживання електроенергії без договору. До акту про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
була складена схема-додаток (графічне зображення електричної схеми самовільного підключення).
За змістом норм пунктів 6.40-6.42 ПКЕЕ (z0417-96)
за своєю правовою природою акт про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
є лише фіксацією факту порушення, яке було виявлено при проведенні перевірки дотримання споживачем ПКЕЕ (z0417-96)
. Підставою для перерахунку обсягу спожитої електроенергії та нарахування плати за недораховану електроенергію є факт порушення ПКЕЕ (z0417-96)
.
Під час розгляду справи № 914/4157/13 судом встановлено факт порушення позивачем ПКЕЕ (z0417-96)
, яке полягало у самовільному підключенні електроустановок до мережі енергопостачальника, без облікове споживання електроенергії без відповідного договору.
З висновками викладеними у рішенні суду першої інстанції від 19 лютого 2014 року у справі № 914/4157/13 про наявність факту порушення позивачем ПКЕЕ (z0417-96)
, яке зафіксоване в акті № 026510 від 08 жовтня 2013 року, складеному у відповідності з Правилами користування електричною енергією і за яке (порушення) передбачена відповідальність, про правильність застосування норм Методики визначення обсягу і та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, під час проведення енергопостачальником відповідних розрахунків та встановлено, що ці розрахунки відповідають приписам названої Методики, погодились апеляційна і касаційна інстанції у прийнятих постановах. Як зазначалось вище залишено без змін рішення господарського суду Львівської області від 19 лютого 2014 року та постанову апеляційної інстанції від 17 квітня 2014 року, у тому числі в частині стягнення з позивача на користь відповідача 1804891,78 грн. вартості недорахованої електроенергії.
Встановлені в судовому рішенні від 19 лютого 2014 року факти не спростовані вищими судовими інстанціями і мають преюдиціальне значення при розгляді даної справи.
Крім того, відсутнє судове рішення у справі № 914/4157/13 про перегляд рішення від 19 лютого 2014 року (у якому встановлені перелічені факти, важливі для розгляду даної справи) за нововиявленими обставинами, якими в силу положень п.1 ч.2 ст. 112 ГПК України є істотні для справи обставини, що не були і не могли бути відомі позивачу, як, можливо, наявність договору оренди № 1390 від 04 лютого 2009 року, укладеного між Територіальною державною інспекцією праці у Львівській області та КП ЛОР "Нерухомість та майно".
Рішенням № 173-а від 09 жовтня 2013 року, комісія лише констатувала правомірність прийнятого рішення № 173 від 05 липня 2013 року і як наслідок - залишила рішення № 173 від 05 липня 2013 року без змін.
З огляду на викладене Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення позову оскільки рішення комісії № 173-а від 09 жовтня 2013 року було прийнято за наслідком порушенням позивачем Правил ПКЕЕ (z0417-96)
, які зафіксовані в Акті № 026510 (встановив факт порушення); акт про порушення складений у відповідності з приписами ПКЕЕ (z0417-96)
; відсутні порушення порядку, передбаченого Правилами, стосовно проведення засідання комісії енергоспостачальника; відповідачем правильно застосовано норми Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, при проведенні енергопостачальником відповідних розрахунків на суму 180 481,78 грн. (а це рішення комісії № 173), а розрахунки відповідають приписам зазначеної Методики.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає лише ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Колегія суддів Вищого господарського суду дійшла висновку про те, що оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції прийнята з повним, всебічним та об'єктивним з'ясуванням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим, правові підстави для задоволення касаційної скарги відсутні.
Таким чином, доводи заявника касаційної скарги про порушення і неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права під час прийняття оскаржуваного процесуального документу не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового рішення колегія суддів Вищого господарського суду України не вбачає.
З огляду на зазначене. Вищий господарський суд України дійшов висновку, що постанову суду апеляційної інстанції слід залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
На підставі наведеного вище та керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Державного навчального закладу післядипломної освіти "Навчально-методичний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму"залишити без задоволення.
2. Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року зі справи № 914/98/15 залишити без змін.
Головуючий суддя
Судді
|
І. А. Плюшко
Н. О. Кочерова
С. С. Самусенко
|