ПОСТАНОВА
Іменем України
01 вересня 2019 року
м. Київ
справа № 855/372/19
адміністративне провадження № А/9901/264/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого - Яковенка М. М. (суддя-доповідач),
суддів: Єресько Л. О., Шишова О. О.
за участю секретаря судового засідання - Бугаєнко Н. В.
учасники справи:
представники позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2 .
представник відповідача - Ющенко О. О.
представник третьої особи - ОСОБА_6, ОСОБА_7
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_4 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Лічевецький І. О., Кузьменко В. В., Ісаєнко Ю. А.) від 28 серпня 2019 року у справі № 855/372/19 за позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_5 про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.
1. 21 серпня 2019 року Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 р. ОСОБА_4 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 16 серпня 2019 року № 1880 "Про виконання судового рішення";
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 16 серпня 2019 року № 1882 "Про факти порушення виборчого законодавства окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року";
- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії по складанню протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 р. від 16 серпня 2019 року;
- визнати протиправним та скасувати протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року від 16 серпня 2019 року.
2. Вимоги адміністративного позову обґрунтовані тим, що 15 серпня 2019 року ОВК № 210 прийняла протокольне рішення про: виконання рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19 шляхом опрацювання списків виборців та витягів зі списків виборців щодо 32 виборчих дільниць та перевірки правильності відображення у протоколах про повторний підрахунок голосів на цих виборчих дільницях відомостей, передбачених пунктами 3 - 7 протоколів; визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210; складання та підписання протоколу про встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з поміткою "Уточнений".
Це рішення є не скасованим і всі дії по складанню протоколів про повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 210 вчинялись на його виконання.
Постановою Центральної виборчої комісії № 1880 від 16 серпня 2019 року "Про виконання судового рішення" складено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року. При цьому, в порушенням вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (4061-17)
(далі - Закон № 4061-VI (4061-17)
) відповідачем враховано лише відомості, зазначені у пунктах 1 - 8 протоколу ОВК № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці, складений окружною виборчою комісією 06 серпня 2019 року. Окрім цього, ЦВК зобов`язана була скласти протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці.
Позивач зазначив, що постанова ЦВК № 1882 від 16 серпня 2019 року "Про факти порушення виборчого законодавства окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", якою визнано протиправними та такими, що не зумовлюють правових наслідків дії ОВК № 210 та дії осіб, повноваження яких як членів окружної виборчої комісії достроково припинено постановою Комісії від 16 серпня 2019 року № 1877, прийнята всупереч Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17)
та без урахуванням усіх обставин, що мали значення для її прийняття.
Позивач зазначив, що оскільки постанова ЦВК № 1877 від 16 серпня 2019 року була прийнята приблизно о 13 годині 45 хвилин, до цього часу ОВК № 210 вчиняла дії правомочним складом.
Також, позивач зазначив, що дії ЦВК по встановленню результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 не були направлені на забезпечення встановлення реального волевиявлення виборців, а також вчинені необґрунтовано та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці дії.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року відмовлено у задоволенні адміністративного позову.
Стягнуто з ОСОБА_4 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2305,20 грн.
4. Суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, з огляду на те, що ЦВК, здійснюючи повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, зобов`язана була виконати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19, яке набрало законної сили та визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210, відтак відповідачем правомірно складено протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі № 210.
5. Також, суд першої інстанцій зазначив про помилковість твердження позивача про те, що ЦВК зобов`язана була скласти протокол про повторний підрахунок голосів виборців, з огляду на те, що Законом № 4061-VI (4061-17)
визначено вичерпний перелік обставин за яких здійснюється такий підрахунок та за такого правового регулювання у ЦВК були відсутні підстави для складання відповідного протоколу.
6. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, 30 серпня 2019 року ОСОБА_4 звернувся до Верховного Суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.
Рух справи
7. Ухвалами Верховного Суду від 30 серпня 2019 року відкрито апеляційне провадження у справі; установлено строк для подання відзиву; закінчено підготовку справи до розгляду та призначено її розгляд у судовому засіданні з повідомленням сторін.
8. 31 серпня 2019 року до Верховного Суду від ЦВК надійшов відзив на апеляційну скаргу, та від ОСОБА_5 надійшли пояснення щодо апеляційної скарги ОСОБА_4, в яких відповідач та третя особа просять відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
9. У судовому засіданні представники позивача підтримали вимоги апеляційної скарги та просили її задовольнити.
10. Представники відповідача та третьої особи, у судовому засіданні, просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Установлені судом першої інстанції обставини справи
11. Указом Президента України № 303/2019 від 21 травня 2019 року достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
12. Постановою Центральної виборчої комісії № 1096 від 20 червня 2019 року ОСОБА_4 зареєстровано кандидатами у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
13. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року, визнано протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 по складанню протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з поміткою "Уточнений" від 06 серпня 2019 року та зобов`язано Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210.
14. 16 серпня 2019 року Центральна виборча комісія прийняла постанову № 1877 "Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", якою зокрема:
- встановила грубе порушення окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 Конституції та законів України, що полягає у бездіяльності стосовно виконання нею визначеного Законом України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17)
та рішенням Центральної виборчої комісії від 15 серпня 2019 року обов`язку встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з урахуванням рішення суду в справі № 620/2335/19;
- достроково припинила повноваження всього складу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 у зв`язку з грубим порушенням нею Конституції України (254к/96-ВР)
, Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17)
та інших законів України;
- визначила, що повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 стосовно встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснює Центральна виборча комісія.
15. Відповідно до постанови № 1880 від 16 серпня 2019 року "Про виконання судового рішення" Центральна виборча комісія постановила:
- визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;
- скласти протокол Центральної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, врахувавши у протоколі Комісії, зокрема, відомості, зазначені у пунктах 1 - 8 протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці, складений окружною виборчою комісією 16 серпня 2019 року, відобразивши в решті пунктів протоколу Комісії щодо цієї виборчої дільниці відомості з урахуванням визнання голосування на ній недійсним.
16. Постановою Центральної виборчої комісії № 1882 від 16 серпня 2019 року "Про факти порушення виборчого законодавства окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" прийнято:
- визнати дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, вчинені 16 серпня 2019 року та прийняті за їх результатом рішення без законних на це підстав, протиправними та такими, що не зумовлюють правових наслідків;
- встановити, що дії осіб, повноваження яких як членів окружної виборчої комісії достроково припинено постановою Комісії від 16 серпня 2019 року № 1877 "Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", є протиправними та такими, що не зумовлюють правових наслідків;
- звернутися до Національної поліції України, передавши копії цієї постанови разом з копіями звернень та скарг голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, інших членів цієї комісії, кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_5, інших суб`єктів виборчого процесу та доданими до них актами, відеоматеріалами, для проведення перевірки викладених у них обставин та вжиття заходів реагування відповідно до законодавства України.
17. 16 серпня 2019 року Центральною виборчою комісією складено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210.
Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги
18. Позивач, у своїй апеляційній скарзі не погоджується з висновками суду першої інстанцій, вважає їх необґрунтованими, невмотивованими та такими, що зроблені на підставі неповно з`ясованих обставин, що мають значення для справи, відтак підлягають скасуванню, оскільки судом неправильно застосовано норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення у справі.
19. Зокрема скаржник зазначає, що положення Закону № 4061-VI (4061-17)
вказують на те, що ОВК може скласти протокол про підсумки голосування лише за наявності з усіх виборчих дільниць відповідних протоколів, що фіксують результати проведеного голосування на цих дільницях - протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців, у тому числі з поміткою "Уточнений", та, у разі прийняття рішення про визнання голосування недійсним самою ОВК, протоколу ОВК про повторний підрахунок голосів виборців. Іншого способу та підстав для складання протоколу про підсумки голосування Закон не передбачає.
20. ЦВК, виконуючи обов`язки ОВК, не виконала вимоги Закону № 4061-VI (4061-17)
і власні зобов`язання для ОВК та, за наслідками прийняття рішення про визнання недійсним голосування, не склала відповідний протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 740243, який є єдиною правовою підставою для врахування відомостей щодо голосування на цій дільниці у протоколі ОВК про підсумки голосування.
21. Натомість, 15 серпня 2019 року ОВК № 210, на підставі рішення Чернігівського окружного адміністративного суду у справі № 620/2335/19 прийняла протокольне рішення, яким визначила, що ОВК повинна з урахуванням мотивувальної частини цього судового рішення належним чином опрацювати списки виборців по всім 32 виборчим дільницям, де проводився повторний підрахунок голосів, та на виконання рішення суду визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 та скласти за наслідками відповідний протокол. Зазначене протокольне рішення не було оскаржене до суду та не було скасоване ЦВК.
22. На виконання цього протокольного рішення, ОВК 15 серпня 2019 року розпочала опрацьовувати списки виборців на виборчих дільницях. Так, на дільниці № 740311 ОВК виявлено, що в списках виборців розписались за отримання виборчих бюлетенів виборців менше, ніж було вкинуто виборчих бюлетенів до скриньок для голосування. У зв`язку з цим, ОВК 16 серпня 2019 року о 13.20 склала Акт, визнає голосування недійним та о 13.30 складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740311 з поміткою "Уточнений". Однак, ЦВК 16 серпня 2019 року приблизно о 13.45 прийняла постанову № 1877, відповідно до якої достроково припинила повноваження усіх членів ОВК № 210. Того ж дня о 21.30 ЦВК вчинила дії по складанню протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210, хоча відповідачу достеменно було відомо про те, що по виборчій дільниці № 740311 є факт незаконного голосування (більше ніж 9 %).
23. Крім цього, скаржник зазначає, що хибними є висновки суду першої інстанції, що ЦВК не зобов`язана скласти протокол про повторний підрахунок голосів виборців, а також висновок, що ЦВК мала право лише враховувати окремі відомості зазначені у п. 1 - 8 протоколу ОВК про повторний підрахунок голосів виборців від 06 серпня 2019 року.
24. Також, скаржник у апеляційній скарзі цитує норми права, що на його думку, регулюють спірні правовідносини, надає оцінку таким нормам та відповідне тлумачення, а також викладає зміст спірних правовідносин та обставин справи, вказуючи на наявність підстав для задоволення скарги та, відповідно - позовних вимог.
Оцінка Верховного Суду
25. Переглядаючи справу та надаючи оцінку рішенню Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
26. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 12 Закону № 4061-VI Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія є суб`єктами виборчого процесу.
27. Згідно з п. 16 ч. 2 ст. 31 Закону № 4061-VI до повноважень окружної виборчої комісія віднесено встановлення підсумків голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складення протоколів про підсумки голосування, передачі протоколів та іншої виборчої документації, передбаченої цим Законом, Центральній виборчій комісії.
28. Відповідно до ч. 2, 3, 8 ст. 96 Закону № 4061-VI відомості про підсумки голосування в одномандатному окрузі цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, форму якого встановлено Центральною виборчою комісією. Протокол про підсумки голосування в одномандатному окрузі складається окружною виборчою комісією у кількості примірників, на три більшій, ніж кількість осіб, які входять до складу окружної виборчої комісії. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Перший примірник протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, окружна виборча комісія транспортує до Центральної виборчої комісії.
29. Згідно ч. 2 ст. 97 Закону № 4061-VI у разі виявлення у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей Центральна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу в порядку, встановленому частиною сьомою статті 94 цього Закону, про що зазначається у протоколі засідання Центральної виборчої комісії.
30. Відповідно до ч. 7, 10, 11 ст. 94 Закону № 4061-VI у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
Окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів.
У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.
31. Частинами 1, 2, 4, 8 статті 12 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30 червня 2004 року № 1932-IV встановлено, що за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови.
З питань поточної внутрішньої діяльності Комісія може ухвалювати протокольне рішення.
Рішення Комісії приймається на засіданні Комісії відкритим голосуванням більшістю голосів від складу Комісії.
Рішення Комісії може бути оскаржене до суду в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
32. Згідно п. 11 ч. 1 ст. 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом.
33. Відповідно до п. 21 ч. 2 ст. 30 Закону № 4061-VI крім повноважень, визначених Законом України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15)
, Центральна виборча комісія здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, а також у разі бездіяльності окружної виборчої комісії.
34. В силу вимог статті 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.
35. Згідно ч. 2 ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
36. З аналізу наведених норм права, що регулюють відносини під час виборчого процесу слідує, що Центральна виборча комісія, здійснюючи повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, зобов`язана була виконати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19, яке набрало законної сили, та визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
37. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року у справі № 855/363/19, яке набрало законної сили, відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 1877 від 16 серпня 2019 року "Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", відтак зазначена постанова ЦВК № 1877 є чинною та такою, що підлягає обов`язковому виконанню та врахуванню з боку ЦВК.
38. Крім цього, суд зазначає, що передумовою прийняття постанови ЦВК № 1877 від 16 серпня 2019 року було прийняте протокольне рішення Комісії на своєму засіданні та вимоги ЦВК від 15 серпня 2019 року до ОВК № 210 розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців на цьому окрузі, скласти протокол з поміткою "Уточнений" та транспортувати його до ЦВК не пізніше 12 годин 16 серпня 2019 року.
39. Оцінка на предмет законності постанови ЦВК № 1877 від 16 серпня 2019 року, а також питання та обставини пов`язані з її прийняттям, вже були предметом судового дослідження та їм надана належна правова оцінка, про що свідчить, в тому числі рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2019 року у справі № 855/370/19, яке набрало законної сили. Будь-яких протиправних дій та/або рішень Комісії встановлено не було.
40. Доводи скаржника про те, що рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19, були визнанні в цілому протиправними дії ОВК № 210 по складанню протоколу від 06 серпня 2019 року з позначкою "Уточнений" про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №210, є безпідставними, з огляду на таке.
41. Суть спірного питання, що складало предмет судового розгляду в межах справи № 620/2335/19 було оскарження результатів голосування саме на виборчій дільниці № 740243 та які, в подальшому, визнані недійсними, а не в цілому по усім дільницям цього округу. Тому, з урахуванням визнання недійсним голосування на цій виборчій дільниці № 740243, ОВК № 210 в подальшому повинна була виконати свої зобов`язання встановлені Законом № 4061-УІ (4061-17)
.
42. Отже, рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним було прийнято ЦВК не за власною ініціативою, а на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року у справі 620/2335/19, яке набрало законної сили, відтак діяла у межах повноважень, визначених постановою ЦВК № 1877 від 16 серпня 2019 року.
43. При цьому, Центральна виборча комісія під час прийняття оскаржуваної постанови № 1880 від 16 серпня 2019 року "Про виконання судового рішення", з урахуванням постанови № 1877 від 16 серпня 2019 року, щодо визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 та складання протоколу про підсумки голосування здійснювала повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 стосовно встановлення підсумків голосування у цьому окрузі.
44. Отже, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови ЦВК № 1880 від 16 серпня 2019 року "Про виконання судового рішення".
45. Щодо постанови Центральної виборчої комісії № 1882 від 16 серпня 2019 року "Про факти порушення виборчого законодавства окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", якою визнано дії ОВК № 210 вчинені 16 серпня 2019 року та прийняті за їх результатом рішення без законних на це підстав, протиправними та такими, що не зумовлюють правових наслідків, а також встановлено, що дії осіб, повноваження яких як членів окружної виборчої комісії достроково припинено постановою Комісії від 16 серпня 2019 року № 1877 "Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", є протиправними та такими, що не зумовлюють правових наслідків, колегія суддів зазначає таке.
46. Підставою прийняття такої постанови стало те, що ЦВК встановлено, що на засіданні Комісії 16 серпня 2019 року під час розгляду проекту постанови № 1880 "Про виконання судового рішення" довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_4, поінформовано комісію, що ОВК № 210 того самого дня проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740311, за результатами якого голосування виборців на цій виборчій дільниці визнано недійсним.
47. На підставі вимог ст. 129-1 Конституції України, ч. 6 ст. 96, ст. 97 Закону № 4061-VI, Комісія дійшла висновку, що такі дії ОВК № 210 та прийняті за їх результатом рішення є перевищенням установлених законом повноважень цієї комісії та не зумовлюють правових наслідків, оскільки вчинялися без законних на це підстав.
48. За вказаних обставин та наявної інформації у Комісії, ЦВК мала всі підстави для звернення до Національної поліції України для перевірки та вжиття відповідних заходів реагування, та, як наслідок, прийняття оскаржуваної постанови № 1882 від 16 серпня 2019 року.
49. Доводи скаржника щодо наявності порушень виборчого законодавства, що відбулись на виборчій дільниці № 740311 під час голосування та встановлення результатів на всіх його етапах, що є підставою для визнання таких результатів виборів на зазначеній виборчій дільниці недійсними, є безпідставними. Оскільки такі результати по виборчій дільниці № 740311 в судовому порядку не оскаржувались та недійсними не визнавалися, на відміну від результатів голосування на виборчій дільниці № 740243.
50. Оцінюючи фактичні обставини у цій справі, установлені судом першої інстанції та під час апеляційного перегляду, колегія суддів зазначає, що доводи позивача, висловлені у позовній заяві, а також у апеляційній скарзі, та підтримані під час судового засідання, зводяться до того, що ЦВК під час встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 необхідно було провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740243 та скласти протокол про повторний підрахунок голосів виборців з поміткою "Уточнений" по виборчій дільниці № 740243. Проте, колегія суддів вважає такі доводи необґрунтованими та такими, що не відповідають обставинам справи, а також та не ґрунтуються на вимогах закону, які регламентують такий процес.
51. Статтею 94 Закону № 4061-VI встановлено вичерпний перелік обставин, за яких здійснюється повторний підрахунок голосів. При цьому, Суд зазначає, що у даному випадку повторний підрахунок голосів ЦВК не здійснювався, а тому відсутні підстави стверджувати, що у Комісії виник обов`язок для складання відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів.
52. Колегія суддів наголошує, що на виконання саме рішення суду у справі № 620/2335/19 відповідачем була прийнята оскаржувана постанова № 1880 від 16 серпня 2019 року, в якій Комісія лише відобразила та закріпила вимоги судового акту, та відповідно, не вчиняла дій щодо повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 740243, що відповідає вимогам законодавства, що регулює спірні правовідносини.
53. Щодо вимог позивача про визнання протиправними дії ЦВК по складанню протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року від 16 серпня 2019 року, визнання його протиправним та скасування, колегія суддів зазначає таке.
54. Центральна виборча комісія під час засідання, відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17)
, постанови ЦВК від 16 серпня 2019 року № 1880 "Про виконання судового рішення", на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 210, у тому числі з поміткою "Уточнений", протоколів окружної виборчої комісії ОВО № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці Комісія встановила підсумки голосування в цьому окрузі, про що склала відповідний протокол.
55. Надаючи правову оцінку таким діям Комісії та протоколу про підсумки голосування, Суд зазначає, що вони вчинені на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Доказів протилежного, відповідно до вимог КАС України (2747-15)
, Судом не встановлено. Результати, в їх математичному виражені, які зафіксовані у цьому спірному протоколі про підсумки голосування, є правильними. Показники виборчої дільниці № 740243 у зв`язку з визнанням виборів на цій дільниці недійсними не були враховані Комісією у цьому протоколі від 16 серпня 2019 року, а тому посилання скаржника на протиправність включення показників по цій дільниці є безпідставними.
56. Крім цього, посилання скаржника на визнання ОВК № 210 недійсним голосування на виборчій дільниці № 740311, ще до передачі повноважень від ОВК № 210 до ЦВК, не знайшли свого підтвердження, оскільки такі дії ОВК № 210 і прийняті за їх результатом рішення є перевищенням установлених законом повноважень указаної комісії та не зумовлюють правових наслідків, оскільки вчинялися без законних на це підстав. Зазначене знайшло своє відображення у постанові ЦВК № 1882 від 16 серпня 2019 року, оцінка якій надана Судом вище у межах цієї справи.
57. Також, колегія суддів звертає увагу, що дії Комісії щодо прийняття постанови № 1880 та 1882 від 16 серпня 2019 року були логічними та послідовними правовими наслідками, що виникли внаслідок прийняття постанови ЦВК № 1877 від 16 серпня 2019 року та були направлені на належне виконання повноважень, визначених законодавством. В даному випадку, саме грубе порушення ОВК № 210 Конституції України (254к/96-ВР)
та виборчого законодавства, привело ЦВК до прийняття законодавчо обумовлених відповідних дій та рішень, що є предметом судового оскарження.
58. Ретроспективний аналіз обставин справи встановлених у численних судових рішеннях, що були предметами оцінки подій та спірним питанням, що відбувалися на одномандатному виборчому окрузі № 210 у продовж усього виборчого процесу, дає підстави дійти висновку про відсутність жодних підстав вважати протиправними прийняті спірні постанови № 1880 та 1882 від 16 серпня 2019 року, а також протокол про підсумки голосування в ОВК № 210 від 16 серпня 2019 року.
59. Крім цього, колегія суддів зазначає, що рішенням Верховного Суду від 23 серпня 2019 року, залишеним без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 27 серпня 2019 року, у справі № 9901/465/19 відмовлено у задоволенні позову кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 до Центральної виборчої комісії, третя особа - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_5, про визнання протиправним і скасування протоколу, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
Предметом розгляду в межах зазначеної справи було перевірка законності протоколу ЦВК про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 від 16 серпня 2019 року та дії ЦВК щодо встановлення 16 серпня 2019 року результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210.
60. У зазначених судових рішеннях, суди дійшли висновку, що встановивши 16 серпня 2019 року результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 та склавши протокол від 16 серпня 2019 року про результати цих виборів, ЦВК діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР)
та Законом № 4061-VI (4061-17)
.
61. За такого правового регулювання, предмета і підстави позову в даному адміністративному спорі, суд апеляційної інстанції встановив, що суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого та законного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
62. Отже, жодні доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та фактично зводяться до переоцінки обставин у справі, а також власної оцінки скаржника достатності, належності і допустимості таких доказів.
63. За таких умов, колегія суддів, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
64. Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
65. На підставі викладеного, апеляційний суд констатує, що оскаржуване судове рішення ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи, відповідно підстави для скасування чи зміни оскарженого рішення суду відсутні.
66. Згідно ч. 9 ст. 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, установлених цим Кодексом.
67. Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
68. Під час звернення з позовом до суду першої інстанції позивач мав сплатити 2305,20 грн. судового збору, а за подачу апеляційної скарги 150% від вказаної суми.
69. З огляду на положення статей 139, 273 КАС України, беручи до уваги результати апеляційного розгляду, Суд дійшов висновку про необхідність стягнення з ОСОБА_4 до спеціального фонду Державного бюджету України судового збору в розмірі 3457,80 грн.
Керуючись ст. 271, 272, 273, 278, 310, 315, 316, 317, 321, 322 КАС України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_4 залишити без задоволення.
Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року у справі № 855/372/19 залишити без змін.
Стягнути з ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 ; паспорт серії НОМЕР_1, виданий Шевченківським РУ ГУ МВС України в м. Києві 02 серпня 2011 року, РНОКПП НОМЕР_2 ) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3457 (три тисячі чотириста п`ятдесят сім) гривень 80 копійок.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та не може бути оскаржена.
Головуючий суддя: М. М. Яковенко
Судді: Л. О. Єресько
О. О. Шишов