ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2010 р.
|
№ 27/212-09
|
Вищий господарський суду України в складі колегії
суддів:
|
Гоголь Т.Г.-головуючого,
Олійника В.Ф.
Швеця В.О.
|
розглянувши у відкритому судовому засіданні за участю представників сторін:
прокурора
Кабінету міністрів України
Міністерства оборони України
відповідача
третьої особи
матеріали касаційної скарги
|
ГПУ Спорий І.Г. посв. № 4 від 09.01.02 Андреєва О.Г. дов. від 18.03.10 №29-22/89
не з’явились (повідомлені належним чином)
не з’явились (повідомлені належним чином)
Голова товариства –Тувайкін О.М. (виписка з протоколу № 1 від 17.03.07)
Криворізької гарнізонної організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України
|
на постанову
|
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 24.03.10
|
за позовом
|
Військового прокурора Криворізького гарнізону в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України в особі Міністерства оборони України
|
до
|
Виконавчого комітету Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області
|
третя особа
|
Криворізької гарнізонної організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України
|
про
|
визнання незаконним та скасування рішення
|
Військовий прокурор Криворізького гарнізону звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України в особі Міністерства оборони України з позовом до вико-
Доповідач:суддя Гоголь Т.Г.
навчого комітету Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, третя особа: Криворізька гарнізонна організація товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 22.05.2007 року №29 "Про видачу права власності Криворізькій гарнізонній організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних сил України ". Зазначеним рішенням визнано право власності на об’єкти, які розташовані за адресою: комплекс відпочинку "Кудашівський" с.Кудашівка Криворізького району Дніпропетровської області по вул. Правобережна, 5. Позовні вимоги вмотивовані тим, що цілісний майновий комплекс – Карачунівський будинок мисливця та рибалки, розташований в селі Кудашівка є військовим майном та належить до державної власності; спірне рішення було прийняте відповідачем з порушенням положень Цивільного кодексу України (435-15)
, Закону України "Про правовий режим майна у збройних Силах України" (1075-14)
та Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 року № 1282 (1282-2002-п)
; Міністерством оборони не вносилося подання, а Кабінетом Міністрів України не приймалося рішення про відчуження вказаного військового майна; відповідне майно було незаконно вилучено та привласнено Криворізькою гарнізонною організацією товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України.
Господарський суд Дніпропетровської області рішенням від 19.11.2009 року (суддя Татарчук В.О.) позовні вимоги задовольнив, визнав незаконним рішення виконавчого комітету Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 22.05.2007 року №29 "Про видачу права власності Криворізькій гарнізонній організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних сил України ". При ухваленні рішення господарський суд виходив з того, що позивачем належним чином доведено факт неправомірного відчуження спірного майна, яке відбулось на підставі рішення виконавчого комітету Кіровської сільської Ради Криворізького району Дніпропетровської області за № 29 від 22.05.07.
Дніпропетровський апеляційний господарський суд постановою від 24.03.2010 року ( судді Павловський П.П., Чус О.В., Швець В.В.) рішення господарського суду Дніпропетровської області залишив без змін, з тих самих підстав.
З касаційною скаргою до Вищого господарського суду України звернулася Криворізька гарнізонна організація товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України, яка просить рішення господарського суду Дніпропетровської області від 19.11.2009 року та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 24.03.2010 скасувати, справу скерувати на новий розгляд до господарського суду першої інстанції. Скаржник посилається на те, що оскаржувані судові акти ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема: статей 1, 3 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", статей 316, 318, 322 Цивільного кодексу України, статей 22, 65, 93, 107 Господарського процесуального кодексу України. Скаржник зазначив, що господарські суди попередніх інстанцій неповно з’ясували фактичні обставини справи, які мають суттєве значення для розгляду справи, що призвело до прийняття незаконних та необґрунтованих рішень. Він, зокрема, зауважує на тому, що спірне майно у 2006 році вибуло з обліку Криворізької КЕЧ і не було закріпленим за військовими частинами та організаціями Збройних сил України. Також скаржник зазначає, що з 2001 року по 2006 рік утримання спірного нерухомого майна здійснювалось виключно за його рахунок.
Сторони не скористались наданим їм законом правом на подання відзиву на касаційну скаргу.
Заслухавши доповідь судді Гоголь Т.Г., присутніх у судовому засіданні прокурора та представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, Рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської обласної ради депутатів і трудящих "Про відведення земельних ділянок підприємствам і організаціям" під будівництво "Будинку риболова" Криворізькій гарнізонній раді всеармійського військово-мисливського округу було виділено земельну ділянку площею 0,5 га за рахунок землекористування Криворізького лісництва Криворізького лісгоспу в постійне
користування. Рішенням цього ж виконкому, 23.12.71 було прийнято рішення "Про відведення земельних ділянок підприємствам і організаціям" за яким відведено Криворізькій квартирно-експлуатаційній частині району земельну ділянку площею 1,0 га за рахунок Криворізького лісництва та радгоспу "Комуніст" з дозволом проводити будівництво споруд капітального типу. У 2000 році на підставі розпоряджень начальника розквартирування військ і капітального будівництва Збройних Сил України –начальника головного управління розквартирування військ і капітального будівництва Міністерства оборони України та начальника Головного квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України у Міністерстві оборони України було проведено інвентаризацію майна товариств військових мисливців та рибалок, розташованого на території Південного оперативного командування. За результатами інвентаризації, начальником квартирно-експлуатаційного управління Південного оперативного командування було видано наказ №86 від 12.12.00 "Про прийняття на облік майна товариства військових мисливців та рибалок", яким було передбачено прийняття Криворізькою квартирно-експлуатаційною частиною району на облік "Карачунівського будинку мисливця та рибалки". Суди попередніх інстанцій встановили, що комісією, яка була створена за наказом начальника Криворізької квартирно-експлуатаційної частини району №22 від 15.05.01 "Про створення комісії по передачі Карачунівського будинку мисливця та рибалки на облік Криворізької КЕЧ району" було складено акт від 24.04.01 прийому передачі будівель та споруд "Карачунівського будинку мисливця та рибалки". Криворізькою КЕЧ району було прийнято на картковий облік нерухоме майно військового містечка №49 і таке майно набуло статусу військового майна. В процесі розгляду справи, господарським судами попередніх інстанцій встановлено, що 22.05.07 виконавчим комітетом Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області було прийнято рішення №29 "Про видачу права власності Криворізькій гарнізонній організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України". Зазначеним рішенням було визнано за Криворізькою гарнізоною організацією товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України право власності на будівлі та споруди (майновий комплекс –Карачунівський будинок мисливця та рибалки (військове містечко №49, с.Кудашівка Криворізького району Дніпропетровської області), перелік яких відповідає переліку військового майна, отриманого товариством від Криворізької
КЕЧ району. Суди також встановили, що зазначений майновий комплекс –Карачунівський будинок мисливця та рибалки (військове містечко №49, с. Кудашівка Криворізького району Дніпропетровської області) є військовим майном та належить до державної власності.
Предметом спору у даній справі є вимога прокурора визнати незаконним та скасувати рішення виконавчим комітетом Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 22.05.07 №29 "Про видачу права власності Криворізькій гарнізонній організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України".
Спірні відносини, що склались між сторонами, регулюються, зокрема, Цивільним кодексом України (435-15)
, Законом України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" (1075-14)
та Порядком вилучення і передачі військового майна Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.02 №1282 (1282-2002-п)
.
Відповідно до пунктів 1, 3 постанови Верховної Ради України від 04.02.94р. №3943-ХІІ "Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР" (3943-12)
, тимчасово, до законодавчого визначення суб'єктів права власності майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташованого на території України, зазначене майно є державною власністю. Правонаступником орендодавця за договорами оренди майнових комплексів, розташованих на території України, які укладено з центральними органами загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, є Фонд державного майна України. До законодавчого визначення правонаступників майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР Фонд державного майна України здійснює право розпорядження цим майном у процесі приватизації та повноваження орендодавця майнових комплексів підприємств та організацій (їх структурних підрозділів). Постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.95 №18 "Про визначення органів управління майном загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР" (18-95-п)
передбачено Міністерствам, зазначеним у додатку, прийняти до 15.01.95 до сфери управління відповідне майно з наступним повідомленням органів державної статистики, податкових і фінансових органів. Так, Міністерству оборони України приписано прийняти підприємства, організації та об’єкти колишнього військово-мисливського товариства Збройних Сил СРСР, зокрема: мисливські і риболовецькі господарства, будинки мисливця-рибалки, туристичні бази. Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном, у тому числі закріплює військове майно за військовими частинами (у разі їх формування, переформування), приймає рішення щодо перерозподілу цього майна між військовими частинами Збройних Сил України, в тому числі у разі їх розформування. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України (далі - військові частини). До військового майна належать будинки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пально-мастильні матеріали, продовольство, технічне, аеродромне, шкіперське, речове, культурно-просвітницьке, медичне, ветеринарне, побутове, хімічне, інженерне майно, майно зв'язку тощо. Відповідно до частини 2 статті 3 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" з моменту надходження майна до Збройних Сил України і закріплення його за військовою частиною Збройних Сил України воно набуває статусу військового майна. Облік, інвентаризація, зберігання, списання, використання та передача військового майна здійснюються у спеціальному порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. Згідно зі статею 2 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" вирішення питань щодо забезпечення Збройних Сил України військовим майном, а також визначення порядку вилучення і передачі його до сфери управління центральних або місцевих органів виконавчої влади, інших органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядним установам і організаціям та у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність (за згодою відповідних органів місцевого самоврядування з дотриманням вимог Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" (147/98-ВР)
) належить до компетенції Кабінету Міністрів України з урахуванням того, що озброєння та бойова техніка можуть передаватися лише до військових формувань, існування яких передбачено законом. За приписами статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" відчуження військового майна здійснюється Міністерством оборони України через уповноважені Кабінетом міністрів України підприємства та організації, визначені за результатами тендеру, після його списання. Рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України. В процесі розгляду справи, господарські суди встановили, що Кабінетом Міністрів України не приймалось рішення щодо відчуження спірного майна, а тому останнє є військовим майном та належить до державної власності. В матеріалах справи міститься лист Фонду державного майна України від 18.12.08 №10-24-18455, де зазначено, що в установленому порядку не надавалося погодження Фонду на відчуження майна - Карачунівського будинку мисливця-рибалки, який розташований на території військового містечка №49 Криворізького гарнізону с. Кудашеве, Криворізького району Дніпропетровської області. Крім того, в Єдиному реєстрі об’єктів державної власності обліковується Міністерство оборони України та нерухоме майно, яке перебуває на його балансі, у тому числі і спірне майно. Також судами встановлено, що Міністерство оборони згоди на відчуження спірного майна не надавало.
Отже, оскільки суди встановили особливий статус спірного майна, а саме, що воно є військовим майном та перебуває у державній власності, суди попередніх інстанцій підставно задовольнили позов, визнавши незаконним рішення Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 22.05.07 №29, яким визнано право власності на спірне майно за Криворізькою гарнізонною організацією товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України.
З огляду на зазначене та враховуючи вимоги статті 1117 Господарського процесуального кодексу України підстав для зміни чи скасування постанови у даній справі колегія суддів не вбачає.
На підставі викладеного, керуючись статтями 1115, 1117, пунктом 1 статті 1119, статтею 11111, Господарського процесуального кодексу України (1798-12)
, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 24.03.10 у справі № 27/212-09 –залишити без змін.
Касаційну скаргу Криворізької гарнізонної організації товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України –без задоволення.
постанова набуває чинності з дня її прийняття і не підлягає перегляду у касаційному порядку.
Головуючий суддя
Судді
|
Гоголь Т.Г.
Олійник В.Ф.
Швець В.О.
|