СУДОВА ПАЛАТА У ЦИВІЛЬНИХ СПРАВАХ
                     ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
                            08.12.2004
 
 
                             (Витяг)
 
     У листопаді 2002 р.  С.  звернувся  до  суду  зі  скаргою  на
рішення  виконавчого комітету Сєверодонецької міської ради (далі -
виконком) від 5 листопада 2002 р.  N 1836  "Про  визначення  місця
проведення зборів,  мітингів та інших акцій у м.  Сєверодонецьку",
обґрунтовуючи її тим,  що це рішення суперечить нормам Конституції
України ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          та  ст.  11  Конвенції про захист прав і
основних свобод людини ( 995_004 ) (995_004)
         (Рим,  1950; далі - Конвенція),
яка з 11 вересня 1997 р. набрала чинності для України.
 
     Сєверодонецький міський суд рішенням від 25 грудня 2002 р.  в
задоволенні скарги відмовив.
 
     Апеляційний суд Луганської області 29 травня 2003 р.  рішення
суду першої інстанції скасував і постановив нове - про задоволення
скарги.
 
     У касаційній  скарзі  виконком   просив   скасувати   рішення
апеляційного суду й залишити в силі рішення суду першої інстанції,
пославшись на  неправильне  застосування  апеляційним  судом  норм
матеріального та процесуального права.
 
     Перевіривши матеріали справи та обговоривши наведені у скарзі
доводи,  Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України
дійшла  висновку,  що  касаційна  скарга не підлягає задоволенню з
таких підстав.
 
     Суд першої інстанції встановив,  що  рішенням  виконкому  від
5 листопада  2002  р.  N  1836  "Про  визначення  місця проведення
зборів,  мітингів та інших акцій у  м.  Сєверодонецьку",  частково
зміненим рішенням виконкому від 10 грудня 2002 р.  N 2063, з метою
забезпечення правопорядку і запобігання порушенням  конституційних
прав  громадян  громадським організаціям і політичним партіям було
рекомендовано проводити мітинги та інші  масові  заходи  в  певних
місцях  і  визнано  недоцільним проведення таких заходів на площах
міста біля адміністративних будівель,  торгових центрів,  основних
транспортних магістралей.
 
     Вирішуючи справу  на  підставі  ст.  39  Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,   суд  першої  інстанції  виходив   з   того,   що
оскаржуваними  рішеннями  виконкому не порушуються права заявника,
гарантовані  цією   нормою   Конституції,   оскільки   зазначеними
рішеннями  не  були  встановлені  обмеження цих прав,  а дано лише
рекомендацію щодо порядку їх реалізації,  яка не має обов'язкового
характеру,  тобто  не  покладає на заявника певного обов'язку,  не
встановлює  будь-якої  заборони  здійснення  права  і  санкцій  за
недотримання встановленого рішенням порядку.
 
     Скасовуючи рішення  суду  першої  інстанції  та постановляючи
нове  -  про  задоволення  скарги,  апеляційний  суд  вважав,   що
оскаржувані  рішення  виконкому прийняті з порушенням норм ст.  39
Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         й фактично є обмеженням прав  заявника,
гарантованих цією нормою.
 
     Висновки апеляційного  суду  відповідають  вимогам  закону та
обставинам справи.
 
     Так, відповідно до ст.  39 Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
           право
громадян  на  мирні  збори,  мітинги,  походи і демонстрації,  про
проведення яких вони завчасно сповіщають органи  виконавчої  влади
чи  органи  місцевого  самоврядування,  може  бути  обмежене судом
відповідно до закону і лише в інтересах  національної  безпеки  та
громадського   порядку  -  з  метою  запобігання  заворушенням  чи
злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод
інших людей.
 
     Статтею 11  Конвенції  ( 995_004 ) (995_004)
         передбачено свободу мирних
зборів та обов'язок  держави  забезпечити  ефективне  використання
особою  цього  права,  допускаючи  встановлення  законом обмежень,
необхідних у демократичному суспільстві в  інтересах  національної
або  громадської  безпеки,  з  метою  запобігання  заворушенням  і
злочинам,  для захисту здоров'я або моралі чи з метою захисту прав
і свобод інших людей.
 
     Виходячи з   положень   п.   1   ч.   1  ст.  92  Конституції
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         про те,  що виключно законами визначаються права  і
свободи  людини  й  громадянина  та  гарантії  цих  прав і свобод,
Конституційний Суд  України  в  Рішенні  від  19  квітня  2001  р.
N 4-рп/2001  ( v004p710-01  ) (v004p710-01)
          визнав,  що лише суд відповідно до
закону може встановлювати обмеження щодо реалізації права громадян
на проведення масових зібрань (ч. 2 ст. 39 Конституції).
 
     Оскільки порядок   здійснення   права  на  свободу  мітингів,
демонстрацій і мирних зборів та порядок і підстави обмеження цього
права  законами  України  не  врегульовано,  у  виконкому  не було
передбачених ч. 2 ст. 39 Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         та ч. 2 ст. 11
Конвенції ( 995_004 ) (995_004)
         підстав для втручання в права, гарантовані в
частинах 1 цих норм.
 
     Доводи, наведені у касаційній  скарзі,  про  те,  що  рішення
виконкому  не  є втручанням у права заявника,  гарантовані ст.  39
Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
          та  ст.  11  Конвенції  ( 995_004  ) (995_004)
        ,
оскільки вони мають рекомендаційний характер, є безпідставними.
 
     Рішення виконкому,  хоча й дійсно мають рекомендаційний, а не
обов'язковий характер,  однак  у  розумінні  ст.  22   Конституції
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
             є   обмеженням   прав   заявника,  оскільки  як
рекомендаційна норма вказує на бажаний характер поведінки особи  й
уповноважує   її   діяти  певним  чином,  зокрема  утриматись  від
проведення масових зібрань в одних визначених рішеннями  місцях  і
вжити  заходів  до  їх  проведення  в  інших  визначених рішеннями
місцях.
 
     Виходячи з аналізу змісту  норм  статей  22,  39  Конституції
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,   обмеження  прав і свобод людини є нічим іншим як
звуженням змісту та обсягу прав і свобод,  головним елементом яких
є  можливість  особи  діяти певним чином або утриматися від певних
дій задля задоволення певних потреб та інтересів,  застосовуючи  з
цією метою певні форми і засоби діяльності.
 
     З огляду  на  наведене  звуження  (обмеження)  змісту  прав і
свобод,  зокрема  шляхом  зменшення  часу  чи   місця   реалізації
гарантованих прав у розумінні ст. 22 Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , є
обмеженням прав і свобод, гарантованих Конституцією.
 
     У зв'язку  з   цим   рішення   виконкому   про   встановлення
рекомендованих  місць  проведення  масових  зібрань  як  такі,  що
обмежують права заявника і прийняті  з  перевищенням  повноважень,
передбачених ч.  2 ст. 39, ч. 1 ст. 144 Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
та Законом від 21 травня 1997 р.  N 280/97-ВР ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
           "Про
місцеве    самоврядування   в   Україні",   обґрунтовано   визнані
апеляційним судом незаконними.
 
     Ураховуючи наведене,  Судова  палата  у   цивільних   справах
Верховного  Суду  України,  керуючись  ст.  334  ЦПК  ( 1503-06 ) (1503-06)
        ,
касаційну скаргу виконкому відхилила й залишила без зміни  рішення
апеляційного суду Луганської області від 29 травня 2003 р.