СУДОВА ПАЛАТА У ЦИВІЛЬНИХ СПРАВАХ
                     ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
                            11.03.2004
 
 
                             (Витяг)
 
     У жовтні  1999  р.  М.Т.,  М.Г.,  Р.М.,  Р.С.  та  об'єднання
співвласників багатоквартирного будинку "Добробут"  звернулися  до
суду з позовом до Франківської  районної  державної  адміністрації
м. Львова (далі - Райдержадміністрація),  К.Б.,  К.Д., К.Н., третя
особа:  Львівське  обласне  бюро   технічної   інвентаризації   та
експертної   оцінки   -   про  визнання  незаконним  розпорядження
Райдержадміністрації від 14 жовтня 1999 р.  N  1043  щодо  надання
дозволу на реконструкцію квартири з використанням горища, усунення
переобладнання горища,  демонтаж металевої решітки, посилаючись на
те,   що  зазначеним  розпорядженням  порушуються  їхні  права  як
співвласників  будинку,  оскільки  вони  позбавляються  можливості
користуватися  горищем,  у  зв'язку  з  чим  просили  задовольнити
позовні вимоги.
 
     У вересні  2000  р.  К.Б.  пред'явив  зустрічний  позов   про
усунення перешкод у проведенні реконструкції квартири, посилаючись
на те,  що у зв'язку з поганим станом покрівлі будинку та залиттям
його    квартири    дощовими    водами    він    отримав    дозвіл
Райдержадміністрації на реконструкцію квартири  з  розширенням  її
площі  за рахунок горища та подальшим проведенням ремонту покрівлі
за  власний   рахунок.   Посилаючись   на   те,   що   відповідачі
перешкоджають йому у проведенні будівельних робіт,  позивач просив
задовольнити його позовні вимоги.
 
     Франківський районний суд м.  Львова рішенням від 26  березня
2002 р.,  залишеним без зміни ухвалою Апеляційного суду Львівської
області від 5 серпня 2002 р.,  перший позов задовольнив  частково:
зобов'язано К.Б., К.Д., К.Н. демонтувати металеву решітку; в іншій
частині цього позову відмовлено і задоволено зустрічний позов.
 
     У касаційній скарзі М.Т.,  посилаючись на недодержання  судом
норм  процесуального та матеріального права,  порушила питання про
скасування зазначених судових рішень.
 
     Розглянувши матеріали   справи,  Судова  палата  у  цивільних
справах Верховного Суду  України  вирішила,  що  касаційна  скарга
підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Відмовляючи у  задоволенні  позову,  суд виходив з того,  що:
будинок перебуває у власності Райдержадміністрації,  у  зв'язку  з
чим   вона   мала  право  без  погодження  з  позивачами  видавати
розпорядження про надання  дозволу  на  реконструкцію  квартири  з
перебудовою;  права позивачів цими діями не були порушені, тому що
обов'язковою умовою виникнення права спільної власності  мешканців
будинку  на  допоміжні  приміщення  є  створення  ними  об'єднання
співвласників багатоквартирного будинку,  яке приймає весь будинок
на   утримання.   Оскільки   таке  об'єднання  на  момент  надання
розпорядження створено не  було  й  угода  про  спільне  володіння
будинком  з  Райдержадміністрацією  не  була  укладена,  то  право
спільної власності на будинок у позивачів не виникло.
 
     З таким висновком погодився також апеляційний суд,  залишивши
рішення суду першої інстанції без зміни.
 
     Проте із зазначеним висновком суду погодитися не можна.
 
     Відповідно до ст.  1 Закону від 19 червня 1992 р.  N 2482-XII
( 2482-12  ) (2482-12)
         "Про приватизацію державного житлового фонду" (далі -
Закон) приватизація державного житлового  фонду  -  це  відчуження
квартир (будинків), кімнат у квартирах та одноквартирних будинках,
де  мешкають  два  і  більше  наймачів,   та   належних   до   них
господарських   споруд   і   приміщень   (підвалів,  сараїв  тощо)
державного житлового фонду на користь громадян України.
 
     Згідно з  частинами 2,  3 ст.  10 Закону ( 2482-12 ) (2482-12)
         власники
квартир  багатоквартирних  будинків  є  співвласниками  допоміжних
приміщень будинку,  технічного обладнання та елементів зовнішнього
благоустрою;   допоміжні   приміщення   окремо   приватизації   не
підлягають.  Товариства  або  об'єднання  індивідуальних власників
квартир можуть  створюватися  ними  для  забезпечення  ефективного
використання приватизованих квартир та управління ними.
 
     Отже, Законом   ( 2482-12   ) (2482-12)
           не  передбачено,  що  після
приватизації   квартир   до   утворення   зазначеного   товариства
(об'єднання)   допоміжні   приміщення  залишаються  у  комунальній
власності,  а  тому  висновок  суду  про  те,  що  право  спільної
власності  на будинок у власників квартир цього будинку (за умови,
що всі квартири  у  ньому  приватизовані)  не  виникло,  не  можна
визнати таким, що грунтується на законі.
 
     Беручи до  уваги  викладене  та   керуючись   ст.   334   ЦПК
( 1503-06  ) (1503-06)
        ,  Судова  палата  у цивільних справах Верховного Суду
України  касаційну  скаргу  М.Т.  задовольнила  частково:  рішення
Франківського районного суду м.  Львова від 26 березня 2002 р.  та
ухвалу Апеляційного суду Львівської області від 5 серпня 2002 р. в
частині  відмови  у  задоволенні  позову  про  визнання  недійсним
розпорядження Райдержадміністрації від 14 жовтня 1999 р., усунення
переобладнання горища та задоволення зустрічних вимог про усунення
перешкод у проведенні реконструкції квартири  скасувала;  у  решті
рішення суду залишила без зміни.
 
 Вісник Верховного суду України, рік 2004, N 8, стор.11