ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                          Р І Ш Е Н Н Я
 
 від 01.03.2002
     м. Київ
 
 
 
 
     Верховний Суд України під головуванням судді Верховного  Суду
України  Пшонки М.  П.  при секретарі Ілляш О.  І.,  розглянувши у
відкритому  судовому  засіданні   цивільну   справу   за   скаргою
Соціалістичної  партії  України  на постанову Центральної виборчої
комісії (далі - ЦВК) від 22 лютого 2002 р.  N 377 ( v0377359-02  ) (v0377359-02)
        
"Про   Роз'яснення   Центральної  виборчої  комісії  щодо  порядку
використання кандидатами    у    народні     депутати     України,
зареєстрованими  в  одномандатних виборчих округах,  ефірного часу
для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів Державного
бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів
народних депутатів України 31 березня 2002 р.", встановив:
 
     Постановою ЦВК від 22 лютого 2002 р.  N 377 ( v0377359-02  ) (v0377359-02)
        
(далі  -  постанова)  затверджено  роз'яснення  ЦВК  щодо  порядку
використання   кандидатами    в    народні    депутати    України,
зареєстрованими  в  одномандатних виборчих округах,  ефірного часу
для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів Державного
бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів
народних  депутатів  України  31   березня   2002   р.   (далі   -
роз'яснення).
     У роз'ясненні ( v0377359-02 ) (v0377359-02)
         зазначено,  що ефірний час  для
проведення  передвиборної  агітації  за  рахунок коштів Державного
бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів
народних депутатів України, в обсязі не менше 10 хвилин відповідно
на регіональних теле-  та  радіоканалах,  що  охоплюють  територію
одномандатного  виборчого  округу,  згідно  з ч.  5 ст.  54 Закону
України "Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 ) (2766-14)
          (далі
-  Закон)  надається  лише  для  телерадіотрансляції передвиборної
агітації телерадіопрограми тільки  кандидату  в  народні  депутати
України,   зареєстрованому   в  одномандатному  виборчому  окрузі.
Використання  цього  ефірного  часу  іншими  суб'єктами  виборчого
процесу,  в  тому  числі  за  згодою  кандидата у народні депутати
України,  якому за результатами жеребкування виділено цей час,  не
відповідає вимогам Закону.
     Соціалістична партія України (далі - скаржник) вважає названі
постанову та  роз'яснення  ( v0377359-02 ) (v0377359-02)
         такими,  що суперечать
Конституції України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          та  Закону  ( 2766-14   ) (2766-14)
        ,
посилаючись  на  те,  що  ЦВК  вийшла  за  межі своїх повноважень,
регулюючи  порядок  використання  наданого  кандидатам  у  народні
депутати  ефірного  часу,  чим  обмежила  можливості  кандидатів у
народні депутати України по веденню агітації в електронних засобах
масової  інформації,  що суперечить принципу свободи передвиборної
агітації,  рівних можливостей доступу до засобів масової агітації,
закріпленому п. 6 ч. 2 ст. 10 Закону.
     Скаржник просить визнати дії ЦВК щодо обмеження  у  формах  і
способах  ведення  агітації  кандидатів  у  народні депутати,  які
зареєстровані в одномандатних виборчих округах, у межах наданих їм
10  хвилин  ефірного  часу  відповідно  на  регіональних  теле- та
радіоканалах  за  рахунок  коштів   Державного   бюджету   України
неправомірними; скасувати  постанову  ( v0377359-02 ) (v0377359-02)
         як таку,  що
прийнята  з  перевищенням наданих ЦВК повноважень і суперечить ст.
19  Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , п. 1 ч. 2 ст. 22, частинам
1,  4  ст.  51,  ч.  2  ст.  53, ч. 6 ст. 54, ч. 1  ст. 56  Закону
( 2766-14  ) (2766-14)
        ;  зобов'язати  ЦВК  відкликати незаконну постанову і
текст   роз'яснення  з  окружних  виборчих  комісій,  Національної
телекомпанії    України,   Національної   радіокомпанії   України,
державних   регіональних   телерадіокомпаній  та  оприлюднити  для
відома  виборців і кандидатів у народні депутати України в газетах
"Голос  України" та "Урядовий кур'єр" у десятиденний термін з часу
прийняття   судом   рішення   повідомлення   про  втрату  чинності
названими постановою та роз'ясненням.
     У судовому   засіданні   представник   скаржника    підтримав
викладені вище вимоги скарги.
     Представник ЦВК,  не погоджуючись з доводами  скарги,  просив
відмовити  в  її  задоволенні,  посилаючись  на  те,  що зазначена
постанова ( v0377359-02  ) (v0377359-02)
         відповідає вимогам Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         і Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
        .
     Суд, заслухавши    пояснення    представника   скаржника   та
представника ЦВК,  дослідивши матеріали справи,  вважає, що скарга
не підлягає задоволенню з таких підстав:
     Частиною 1  ст.  51  Закону  ( 2766-14  ) (2766-14)
          передбачено,   що
передвиборна  агітація  може  здійснюватись  у  будь-яких формах і
будь-якими засобами,  що   не   суперечить   Конституції   України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         та законам України.
     Відповідно до ч.  4 цієї  статті  ( 2766-14  ) (2766-14)
          передвиборна
агітація   за   рахунок  коштів  Державного  бюджету  України,  що
виділяються на підготовку та проведення  виборів,  здійснюється  з
додержанням  принципу  відповідно  рівних  умов:  надання  партіям
(блокам),  кандидатів  у  депутати  від   яких   зареєстровано   в
багатомандатному   окрузі,   а   також   кандидатам   у  депутати,
зареєстрованим у одномандатному окрузі,  однакових друкованих площ
у  друкованих  засобах масової інформації (далі - ЗМІ) та ефірного
часу на радіо і телебаченні.
     Згідно з ч.  4 ст. 53 Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
         кандидат у депутати,
зареєстрований в одномандатному окрузі,  має  право  користуватися
державними  та  комунальними  ЗМІ  за  рахунок  та  в межах коштів
Державного  бюджету  України,  що  виділяються  на  підготовку   і
проведення виборів, на умовах, передбачених цим Законом.
     Частиною 4 ст.  54 Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
         визначено,  що  порядок
надання  ефірного  часу  за  рахунок  і  в межах коштів Державного
бюджету  України,  що  виділяються  на  підготовку  та  проведення
виборів, встановлюється ЦВК. Пунктом 31 ст. 14 Закону України "Про
Центральну виборчу комісію" ( 733/97-ВР ) (733/97-ВР)
         закріплено  повноваження
ЦВК  щодо  визначення  порядку  використання  ЗМІ під час виборчих
кампаній відповідно до порядку, встановленого законами України.
     Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 22 Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
         ЦВК приймає
обов'язкові для виборчих комісій роз'яснення з питань застосування
Закону.
     Отже, приймаючи  22  лютого   2002   р.   постанову   N   377
( v0377359-02 ) (v0377359-02)
        ,  ЦВК діяла в межах своїх повноважень,  визначених
ст. 14   Закону   України   "Про   Центральну   виборчу   комісію"
( 733/97-ВР ) (733/97-ВР)
         та п. 1 ч. 2 ст. 22, ч. 4 ст. 54 Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
        ,
що не суперечить ч. 2 ст. 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        .
     Посилання скаржника на  перевищення  ЦВК  своїх  повноважень,
мотивоване тим,  що ч.  4 ст.  54 Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
         визначено, що
порядок надання ефірного часу встановлюється ЦВК, і Закон не надає
ЦВК повноважень щодо встановлення порядку використання кандидатами
у народні депутати наданого їм ефірного часу, є безпідставним і не
грунтується  на  Законі,  оскільки  ст.  54   Закону   регулюється
загальний  порядок використання електронних (аудіовізуальних) ЗМІ,
а відповідно до ч.  4 цієї статті ЦВК наділена повноваженнями щодо
регулювання  всіх  питань використання ефірного часу,  наданого за
рахунок і в межах коштів Державного бюджету України.
     Твердження скаржника   про   те,   що  положення  роз'яснення
( v0377359-02  ) (v0377359-02)
          щодо  надання  ефірного  часу   для   проведення
передвиборної   агітації  за  рахунок  коштів  Державного  бюджету
України,  що  виділяються  на  підготовку  і  проведення   виборів
народних депутатів України, в обсязі не менше 10 хвилин відповідно
на регіональних теле-  та  радіоканалах,  що  охоплюють  територію
одномандатного   виборчого  округу,  тільки  кандидату  в  народні
депутати  України,  зареєстрованому  в  одномандатному   виборчому
окрузі,  є  обмеженням  свободи  ведення  агітації,  не відповідає
нормам Закону  ( 2766-14  ) (2766-14)
        ,  оскільки  ч.  6   ст.   54   Закону
встановлено,      що     загальний     час,     який     надається
телерадіоорганізаціями для проведення  передвиборної  агітації  за
рахунок  і в межах відповідних коштів Державного бюджету України і
який  не  може  становити  менше  10   хвилин   на   регіональному
телеканалі,   що  охоплює  територію  відповідного  одномандатного
округу,  та 10 хвилин  на  відповідному  радіоканалі,  що  охоплює
територію відповідного одномандатного округу,  надається кандидату
у народні депутати,  зареєстрованому  в  одномандатному  виборчому
окрузі.  Тобто  в  зазначеній  частині  ст.  54 визначено суб'єкта
виборчого  процесу  -  кандидата  в  депутати,  зареєстрованого  в
одномандатному  окрузі,  -  якому надається телерадіоорганізаціями
ефірний час не менше 10 хвилин за рахунок і  в  межах  відповідних
коштів, виділених з Державного бюджету України.
     Надання ефірного часу для проведення  передвиборної  агітації
за  рахунок  коштів  Державного  бюджету  України  іншим суб'єктам
виборчого процесу, крім визначених ч. 5 ст. 54 Закону ( 2766-14 ) (2766-14)
        ,
чинним законодавством не передбачено.
     Із врахуванням наведеного,  керуючись ст.  243-20 ЦПК України
( 1502-06  ) (1502-06)
        ,  Законом  України  "Про  вибори  народних  депутатів
України" ( 2766-14 ) (2766-14)
        , суд В И Р І Ш И В:
 
     скаргу Соціалістичної    партії    України    про    визнання
неправомірними   дій  Центральної  виборчої  комісії  України  при
прийнятті 22 лютого 2002 р.  постанови N 377 ( v0377359-02 ) (v0377359-02)
          "Про
Роз'яснення Центральної виборчої комісії щодо порядку використання
кандидатами  у  народні  депутати   України,   зареєстрованими   в
одномандатних  виборчих  округах,  ефірного  часу  для  проведення
передвиборної  агітації  за  рахунок  коштів  Державного   бюджету
України,   що  виділяються  на  підготовку  і  проведення  виборів
народних депутатів України 31 березня 2002 р." та скасування  цієї
постанови залишити без задоволення.
     Рішення суду є остаточним і оскарженню не підлягає.
 
 Суддя Верховного Суду України                   М.П.Пшонка
 
 www.scourt.gov.ua