СУДОВА КОЛЕГІЯ В ЦИВІЛЬНИХ СПРАВАХ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
 від 09.02.2000
 
 
 
 
 
 
                             (Витяг)
 
     Оскільки відповідно до Указу Президента України від 23 серпня
1998 р. N 932/98 "Про врегулювання діяльності нотаріату в Україні"
вчинення  нотаріальних  дій  не  є підприємницькою діяльністю і не
має  на меті одержання прибутку, приватні нотаріуси не належать до
громадян,   які   одержують   доходи   від  підприємств,  установ,
організацій,  фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності
у  зв'язку  з трудовими відносинами або додатково одержують доходи
не   за   місцем   основної   роботи,  тому  їхні  доходи  повинні
оподатковуватися  за правилами розд. IV Декрету Кабінету Міністрів
України  від  26 грудня 1992 р. N 13-92 "Про прибутковий податок з
громадян"   як   доходи   громадян,   не  передбачені  як  об'єкти
оподаткування у розд. II та III зазначеного Декрету
 
     Приватні нотаріуси:  Н.  -  у  жовтні,  а  М.  -  в листопаді
1998 р.  - звернулися в суд із  позовом  до  Державної  податкової
інспекції  в  Київському  районі  м.  Сімферополя  та  фінансового
управління Київської районної ради м.  Сімферополя про  повернення
грошових  сум.  Вони  зазначали,  що за 1996-1997 рр.  сплатили до
місцевого  бюджету  прибутковий  податок   у   розмірі   40%   від
оподатковуваного доходу,  а не 20%,  як це передбачено п.  3 ст. 7
Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 р.  N  13-92
"Про  прибутковий  податок з громадян" (далі - Декрет).  Позивачки
вважали,  що  прибутки,  одержані   від   приватної   нотаріальної
діяльності, не є прибутками, одержаними за місцем основної роботи,
оскільки за правовим статусом приватний нотаріус є не працівником,
а  самозайнятим  громадянином,  тому повинен сплачувати податки за
ставкою 20%.  Виходячи  з  наведеного  вони  просили  повернути  з
місцевого бюджету   безпідставно  перераховані  ними  суми:  Н.  -
19 тис. 628 грн. і М. - 41 тис. 215 грн.
     Рішенням Київського   районного   суду   м.  Сімферополя  від
9 грудня 1998 р.,  залишеним без зміни ухвалою судової  колегії  в
цивільних  справах  Верховного суду Автономної Республіки Крим від
10 лютого  1999  р.  та  постановою  президії  цього  ж  суду  від
21 травня 1999 р., позовні вимоги було задоволено.
     Заступник Генерального прокурора України порушив  у  протесті
питання про  скасування  зазначених  судових  рішень і направлення
справи на  новий  розгляд.  Судова  колегія  в  цивільних  справах
Верховного Суду України протест задовольнила з таких підстав.
     Постановлюючи  рішення  про  задоволення  позовних вимог, суд
виходив  із  того,  що  приватні  нотаріуси  належать до категорії
платників прибуткового податку,  зазначеної  в  розд.  IV  Декрету
( 13-92 ) (13-92)
        .  У платників цієї категорії оподатковуються доходи,  не
передбачені як об'єкти оподаткування  в  розд.  II  та  III  цього
Декрету, і  через  це  до  них необхідно застосовувати ставку 20%,
згідно з п. 3 ст. 7 Декрету.
     Із такою  позицією  суду  погодились  касаційна  та  наглядна
інстанції.
     Проте з  таким  висновком  погодитись не можна,  оскільки суд
дійшов його без достатнього з'ясування дійсного характеру  спірних
правовідносин.
     Розмір, порядок  і  строки  сплати  громадянами  прибуткового
податку регулюються  Декретом  ( 13-92 ) (13-92)
         та виданою відповідно до
його  ст.  23  Інструкцією  про  прибутковий  податок  з  громадян
(затверджена   наказом  Головної  державної  податкової  інспекції
України від 21 квітня 1993 р.  N 12 ( z0064-93 ) (z0064-93)
        ,  зареєстрована в
Міністерстві юстиції України 9 червня 1993 р. за N 64).
     Згідно з  п.  7.3  зазначеної   Інструкції   ( z0064-93   ) (z0064-93)
        
громадянам,  які  мають  постійне  місце  проживання  в Україні та
одержали  доходи  не  за  місцем   основної   роботи,   державними
податковими   інспекціями   на   підставі  декларацій  провадяться
перерахунки  податку  з  сукупного  річного  доходу  за  ставками,
наведеними в п.  7.1 цієї Інструкції. В даний час діє шкала ставок
оподаткування, визначена    Указом    Президента    України    від
21 листопада  1995  р.  N  1082/95  "Про  внесення  змін  до Указу
Президента України від 13 вересня 1994 р. N 519".
     Проте суд  при  вирішенні  спору вимог зазначених нормативних
актів  не  врахував.  Крім  того,  суд  не  вимагав   від   сторін
розрахунків податкових платежів і не перевірив, чи відповідають їх
розміри фактичним доходам  та  вимогам  зазначених  вище  правових
актів щодо оподаткування.
     Відповідно до ст.  205 ЦПК ( 1502-06  ) (1502-06)
          суд,  постановлюючи
рішення  про  стягнення  грошових  сум  з  державних  підприємств,
установ і організацій,  повинен був у резолютивній частині рішення
зазначити  характер  грошових сум,  що підлягають стягненню,  та з
якого рахунку відповідача в банку повинна бути списана  присуджена
сума.  Суд цієї вимоги закону не виконав і, крім того, не вказав у
рішенні,  з  кого  із  двох  відповідачів  мають   бути   стягнені
присуджені суми.
     Враховуючи наведені  обставини,  судова  колегія  в цивільних
справах Верховного Суду України усі постановлені рішення скасувала
і направила справу на новий розгляд.
 
 Надруковано: "Вісник Верховного Суду України", N 2(18), 2000 р.