ПОСТАНОВА
Іменем України
17 жовтня 2018 року
Київ
справа №826/22080/15
адміністративне провадження №К/9901/12607/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стрелець Т.Г.,
суддів - Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/22080/15
за позовом ОСОБА_1 до Держаної міграційної служби України про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Мазура А.С., суддів: Кротюк О.В., Літвінова А.В.) від 02 лютого 2016 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Сорочко Є.О., суддів: Федотова І.В., Хрімлі О.Г.) від 27 квітня 2016 року
в с т а н о в и в :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної міграційної служби України, у якому просив:
1) визнати неправомірною відмову Державної міграційної служби України в оформленні і видачі паспорта громадянина України ОСОБА_1 в Порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів від 04.06.2014 № 289 (289-2014-п) , через те, що його місце проживання не зареєстроване на території Автономної республіки Крим;;
2) зобов'язати Державну міграційну службу України провести оформлення і видачу паспорта громадянина України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженцю м. Приозерськ Джезказганської обл. Республіки Казахстан відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 04.06.2014 № 289 "Про затвердження Порядку оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України" (289-2014-п) .
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позиція Державної міграційної служби України з приводу того, що оскільки ОСОБА_1 зареєстрований в Новоазовському районі Донецької області, то він зобов'язаний особисто звернутись за паспортом до територіального підрозділу за місцем проживання, так як особливості оформлення і видачі паспортів визначені Порядком, встановленому Постановою Кабінету Міністрів від 04.06.2014 № 289 (289-2014-п) , стосуються лише громадян України, які мають зареєстроване місце проживання в АРК та м. Севастополі, на його думку, є незаконною та такою, що порушує його права, свободи та інтереси, оскільки унеможливлює отримання ним паспорта взамін втраченого.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. 02 лютого 2016 року постановою Окружного адміністративного суду міста Києва в задоволенні позову ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії - відмовити повністю.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, вимоги Порядку оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №289 від 04.06.2014 (289-2014-п) розповсюджуються лише на тих фізичних осіб, які на законних підставах проживають на тимчасово окупованій території України та мають реєстрацію на території АР Крим.
Судом встановлено, що представник позивача звернувся із заявою щодо оформлення і видачі паспорта громадянина України замість утраченого безпосередньо до ДМС України, а не до територіального підрозділу ДМС України, до компетенції якого відноситься вирішення зазначених вище питань.
Разом з тим, доказів щодо звернення позивача чи його представника до територіальних підрозділів ДМС України, які здійснюють оформлення та видачу паспорта громадянина України, із заявою про оформлення та видачу паспорта ОСОБА_1 суду не надано.
Суд зазначив, що при наданні документів, які могли б засвідчити особу позивача, замість документів з фотографією позивача чи будь-яких документів, які б могли засвідчити його особу, ОСОБА_2 було надано ДМС України також копію свідоцтва про народження ОСОБА_1, проте суд зазначає, що ідентифікувати особу за цим свідоцтвом не є можливим.
Таким чином, враховуючи викладене вище, суд прийшов до висновку, щодо відсутності підстав для визнання протиправними дій суб'єкта владних повноважень, так як останній у своїх листах надавав роз'яснення з приводу правового становища позивача та дій, які необхідно вчинити для отримання паспорта громадянина України замість втраченого, а не відмовив в оформленні і видачі паспорта громадянина України ОСОБА_1 через те, що його місце проживання не зареєстроване на території АР Крим.
Крім того, суд вказав, що належних документів, які могли б ідентифікувати особу, яка звернулася за видачею паспорта замість втраченого представником позивача суду також не надано.
Суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому підстав для зобов'язання саме ДМС України провести оформлення і видачу паспорта громадянина України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 04.06.2014 № 289 "Про затвердження Порядку оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України" (289-2014-п) не має.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. 27 квітня 2016 року ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2016 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України про відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії - залишено без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2016 - залишити без змін.
6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку щодо відсутності підстав для визнання протиправними дій відповідача, оскільки відповідач діяв в межах повноважень, з дотриманням норм чинного законодавства. Тому позовні вимоги є необґрунтованими, а постанова суду першої інстанції ухвалена з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 02 червня 2016 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02 лютого 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року.
8. У касаційній скарзі скаржник просить постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.02.2016 та Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.04.2016 скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03 червня 2016 року касаційну скаргу ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
10. 04 липня 2016 року на виконання ухвали про залишення касаційної скарги без руху від ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 надійшло клопотання про поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження.
11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11.10.2016 підстави пропуску ОСОБА_2 - представником позивача ОСОБА_1 строку касаційного оскарження визнано поважними.
Відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.02.2016 та Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.04.2016.
12. 31 жовтня 2016 року до Вищого адміністративного суду від державної міграційної служби України надійшло заперечення на касаційну скаргу, в якій відповідач просить касаційну скаргу ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.02.2016 та Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.04.2016 - без змін.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що висновки судів першої та апеляційної інстанції не відповідають обставинам справи, рішення судів винесенні з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому підлягають скасуванню.
Скаржник зазначає, що в порушення вимог ч. 2 ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України судом апеляційної інстанції при залишенні апеляційної скарги без задоволення не вказано якими обставинами чи нормами права спростовуються доводи, що містились в апеляційній скарзі.
Також скаржник зазначає, що ОСОБА_1 знаходиться на тимчасово окупованій території своєї держави без будь яких документів, що встановлюють його особу, що значно обмежує його у здійсненні законних прав та інтересів. Самостійно він не може без документів перетнути адміністративний кордон між АР Крим та материковою територією України для самостійного звернення в органи Державної міграційної служби України з метою отримання паспортного документа взамін втраченого, не може він звернутись і до консульської установи України в Російській Федерації для отримання посвідчення особи на повернення в Україну, оскільки для цього необхідно перетнути Керченську протоку, що без документів також зробити не можливо.
Б. Доводи відповідача у справі
14. У запереченні на касаційну скаргу Державна міграційна служба України просить касаційну скаргу ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 залишити без задоволення, а судові рішення - без змін. Вказує, що оскаржувані судові рішення ухвалені з дотриманням норм матеріального та процесуального права, на підставі повно і правильно встановлених обставин справи, а доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій.
IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15. ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, уроженець м. Приозерськ Джезказганської обл. Республіки Казахстан, проживав в м. Маріуполі, а зареєстрований по АДРЕСА_1, де 27.11 1997 року отримав паспорт НОМЕР_1. В 2008 році пішов з дому без документів, згодом переїхав в АР Крим, звідки, з часу його анексії, не може виїхати у зв'язку з прикордонним контролем.
16. У зв'язку із неможливістю оформити нотаріально посвідчену довіреність на свого представника, 07 грудня 2014 року листом ДМС України № 7474/3-14 ОСОБА_2 (представник позивача ОСОБА_1) було роз'яснено, що враховуючи надскладну ситуацію з отриманням довіреності на тимчасово окупованій території України, територіальними підрозділами ДМС України на материковій частині приймаються до розгляду довіреності, посвідчені посадовою особою організації, в якій довіритель працює.
17. Представник позивача 26.03.2015 звернувся до УДМС України в Кіровоградській області із заявою про видачу ОСОБА_1 паспорта взамін втраченого відповідно до Постанови КМУ № 289 від 04.06.2014 (289-2014-п) .
18. 24 квітня 2015 року в прийнятті вказаної заяви уповноваженим органом відмовлено, так як позивач зареєстрований на території Донецької області, тому він не є особою, що перебуває на законних підставах в АР Крим.
19. 16 травня 2015 року ОСОБА_2 на ім'я завідувача Бобринецького РС УДМС України в Кіровоградській області було подано заяву про втрату паспорта ОСОБА_1
20. Бобринецький РС УДМС України в Кіровоградській області листом від 15.07.2015 № 15/1183 надав відповідь представнику позивача на заяву від 16.05.2015, у якій вказано, що за обліками відділів та секторів адресно-довідкової роботи Управління ДМС України, місце проживання ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця Республіки Казахстан, станом на 15.07.2015 зареєстрованим/знятим з реєстраційного обліку не значиться, паспортом громадянина України на підконтрольній території України ОСОБА_1 документований не був. А згідно пункту 2, вимоги Порядку оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України розповсюджуються лише на тих фізичних осіб, які на законних підставах перебувають чи проживають на тимчасово окупованій території України. Таким чином, враховуючи зазначене, оформити паспорт громадянина України у зв'язку з втратою попереднього не представляється можливим.
21. 20 липня 2015 року ОСОБА_2 звернувся до Державної міграційної служби України із заявою про видачу паспорта взамін втраченого на імя ОСОБА_1 відповідно до Порядку оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України.
22. 25 серпня 2015 року Державна міграційна служба України надала відповідь №6-5016/1-15, якою повідомлено, що громадянин, який втратив паспорт громадянина України, зобов'язаний особисто звернутися до територіального підрозділу за місцем проживання. У разі відсутності у особи документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, яка знаходиться на тимчасово окупованій території України, надано пораду звертатись до Служби Безпеки України або Державної прикордонної служби України з метою вирішення питання виїзду з тимчасово окупованої території України через контрольні пункти в'їзду - виїзду.
IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
23. Конституція України (254к/96-ВР)
23.1. Частина 2 статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
24. Кодекс адміністративного судочинства України (2747-15) (в редакції, чинній до 15.12.2017 року)
24.1. Частина 3 статті 2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
25. Закон України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" від 15.04.2014 № 1207-VII (1207-18)
25.1. Стаття 2. Цей Закон визначає статус території України, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб.
25.2. Частина друга статті 6. Оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.
26. Закон України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11.12.2003 (1382-15) №382-IV
26.1. Стаття 5. Законними підставами перебування на території України є, зокрема, для громадян України - належність до громадянства України.
26.2. Стаття 6. Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов'язані протягом десяти днів після прибуття до нового місця проживання зареєструвати місце проживання. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена з одночасним зняттям з реєстрації попереднього місця проживання.
27. Порядок оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №289 від 04.06.2014 (289-2014-п) .
27.1. Пункт 2. Дія цього Порядку поширюється на громадян, а також іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають чи проживають на тимчасово окупованій території України.
27.2. Пункт 3. Оформлення і видача паспорта громадянина України та тимчасового посвідчення громадянина України здійснюються територіальними підрозділами ДМС за місцем звернення громадянина або його представника.
27.3. Абзац п'ятий пункту 4. Обмін, оформлення і видача паспорта громадянина України замість утраченого, викраденого або зіпсованого здійснюється у місячний строк за умови пред'явлення документів, які були підставою для видачі попереднього паспорта громадянина України, чи їх копій.
27.4. Абзац шостий пункту 4. У разі коли заява та інші документи, необхідні для оформлення паспорта громадянина України, його обміну або оформлення замість утраченого, викраденого або зіпсованого, подаються представником громадянина, він повинен пред'явити свій паспорт громадянина України та документ, що засвідчує його повноваження (довіреність, яка посвідчується в установленому законодавством порядку). Зазначені документи представника перевіряються посадовою особою територіального підрозділу ДМС, після чого такій особі вручається паспорт громадянина України.
27.5. Пункт 7. У разі втрати паспорта громадянина України проводиться процедура встановлення особи.
Під час проведення процедури встановлення особи за відсутності документів, за якими може бути встановлено особу, використовується інформація з Державного реєстру виборців.
28. Положення "Про Державну міграційну службу України", затверджене постановою Кабінету Міністрів України №360 від 20.08.2014 (360-2014-п)
28.1. Пункт 1. Державна міграційна служба України (ДМС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.
29. Порядок оформлення і видачі паспорта громадянина України, затверджений Наказом Міністерства внутрішніх справ України №320 від 13.04.2012 (z1089-12) та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за №1089/21401 (z1089-12)
29.1. Пункт 6.1. Для оформлення паспорта замість утраченого або викраденого особа подає:
- заяву про втрату або викрадення паспорта за зразком, наведеним у додатку 8 до цього Порядку (далі - заява про втрату паспорта);
- заяву;
- дві (три - у разі одержання втраченого паспорта в іншому територіальному підрозділі) фотокартки розміром 3,5 х 4,5 см;
- платіжний документ з відміткою банку про сплату державного мита або копію документа про звільнення від сплати державного мита;
- документи, на підставі яких у паспорті проставляються відмітки, визначені в пункті 2.3 розділу II цього Порядку (пред'являє за наявності);
- копію постанови про порушення або відмову в порушенні кримінальної справи за заявою особи до органів внутрішніх справ про викрадення паспорта (пред'являє за наявності).
29.2. Пункт 6.3. Працівником територіального підрозділу здійснюється перевірка особи за реєстраційними обліками.
Якщо втрачений паспорт був отриманий у територіальному підрозділі, до якого подано заяву про втрату паспорта, здійснюється звірка даних особи та її фотозображення з даними і фотокарткою, уклеєною до заяви про видачу попереднього паспорта.
У разі отримання паспорта в іншому територіальному підрозділі для підтвердження видачі втраченого паспорта саме тій особі не пізніше наступного дня після надходження заяви про втрату паспорта до цього територіального підрозділу надсилається запит за формою, наведеною у додатку 12 до цього Порядку, з долученою фотокарткою особи.
29.3. Пункт 8.1. Якщо в результаті перевірок за заявою про втрату паспорта не буде встановлено особу, що втратила паспорт, проводиться процедура встановлення особи. Це стосується також тих осіб, які вперше отримують паспорт після досягнення віку 18 років.
29.4. Пункт 8.2. Особі пропонується надати наявні документи з фотокартками. За відсутності документів, за якими може бути встановлено особу, з метою встановлення особи за її письмовою згодою проводиться опитування родичів, сусідів або будь-яких інших осіб (не менше трьох). За результатами їх свідчень складається акт встановлення особи (додаток 18).
29.5. Пункт 8.3. Виходячи з обставин документування кожної конкретної особи, під час проведення процедури встановлення особи проводяться всі можливі перевірки за останнім місцем проживання (надсилаються запити до органів внутрішніх справ, МЗС України), а для осіб, які документуються вперше, - також за місцем видачі свідоцтва про народження для перевірки факту отримання повторного свідоцтва..
V. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
30. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
31. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
32. Аналізуючи вищенаведені положення законодавства та обставини справи, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відмову в задоволенні позовних вимог, з огляду на наступне.
33. Пунктом 3 Порядку оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України встановлено, що оформлення і видача паспорта громадянина України та тимчасового посвідчення громадянина України здійснюються територіальними підрозділами ДМС за місцем звернення громадянина або його представника.
34. Згідно п. 4 Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України на тимчасово окупованій території України здійснюються в установленому законодавством порядку, з урахуванням положень та строків, визначених цим Порядком. Обмін, оформлення і видачі паспорта громадянина України замість утраченого, викраденого або зіпсованого здійснюється у місячний строк за умови пред'явлення документів, які були підставою для видачі попереднього паспорта громадянина України, чи їх копій.
35. Колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що оскільки нормами Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України на тимчасово окупованій території України, Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України передбачено здійснення певних процедур саме посадовими особами територіальних підрозділів ДМС України, а отже оформлення і видача паспорта громадянина України не відноситься до компетенції Державної міграційної служби України, безпосередньо до якої із зазначеного питання, звернувся представник позивача.
36. Також Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо поширення дії Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України на тимчасово окупованій території України на тих фізичних осіб, фізичних осіб, які на законних підставах проживають на тимчасово окупованій території України та мають реєстрацію на території АР Крим, з огляду на наступне.
Зі змісту пункту 2 Порядку його дія поширюється на громадян, а також іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають чи проживають на тимчасово окупованій території України.
Згідно ст. 5 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" законними підставами перебування на території України є, зокрема, для громадян України - належність до громадянства України. Відповідно до ст. 6 цього Закону (в чинній редакції на час виникнення спірних правовідносин) громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов'язані протягом десяти днів після прибуття до нового місця проживання зареєструвати місце проживання.
Позивачем даної вимоги Законодавчого припису після прибуття на територію Автономної республіки Крим виконано не було.
37. Крім того, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що при наданні документів, які могли б засвідчити особу позивача, замість документів з фотографією позивача чи будь-яких документів, які б могли засвідчити його особу, ОСОБА_2 було надано ДМС України лише копію свідоцтва про народження ОСОБА_1 за допомогою якого ідентифікувати особу не є можливим.
Крім того, як правильно вказано судом апеляційної інстанції згідно листа Бобринецького районного сектору Управління Державної міграційної служби України в Кіровоградській області від 15.07.2015 р. №15/1183, копія якого наявна в матеріалах справи, за обліками відділів та секторів адресно-довідкової роботи, місце проживання ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця Республіки Казахстан, станом на 15.07.2015 зареєстрованим/знятим з реєстраційного обліку не значиться, паспортом громадянина України, на підконтрольній території України, документований не був.
38. За наведених обставин, Верховний Суд визнає, що судами попередніх інстанцій правильно встановлено, що представник позивача звернувся із заявою щодо оформлення і видачі паспорта громадянина України замість утраченого безпосередньо до Державної міграційної служби України, а не до його територіального підрозділу, до компетенції якого відноситься вирішення зазначених вище питань. Тому, листами Державної міграційної служби України, копії яких містяться в матеріалах справи позивачу було правомірно надано роз'яснення та рекомендації щодо порядку вирішення його питання з оформлення і видачі паспорта громадянина України замість втраченого.
39. Отже, на думку колегії суддів Верховного Суду, суди першої та апеляційної інстанцій прийшли до обґрунтованого висновку щодо відсутності підстав для визнання протиправними дій відповідача, оскільки відповідач діяв в межах повноважень, з дотриманням норм чинного законодавства, а отже доводи касаційної скарги є необґрунтованими.
40. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
п о с т а н о в и в :
1. Касаційну скаргу ОСОБА_2 - представника позивача ОСОБА_1 залишити без задоволення.
2. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02 лютого 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Т. Г. Стрелець
Судді О. В. Білоус
І.Л.Желтобрюх