Краматорський міський суд Донецької області
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 червня 2010 року м. Краматорськ
№ 2-3222/2010
|
Краматорський міський суд Донецької області в складі
головуючого судді Карпенко О.М.
при секретарі Аксенїної В.М.
за участю позивача ОСОБА_1
представника відповідача Душенко А.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" про захист прав споживачів, визнання незаконних нарахувань за користування водою за нормою та стягнення моральної шкоди.
В С Т А Н О В И В:
14 квітня 2010 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" про захист прав споживачів, визнання незаконних нарахувань за користування водою за нормою та стягнення моральної шкоди.
Із позову вбачається, що позивачка є споживачем житлово-комунальних послуг. В її квартирі АДРЕСА_1 за її кошти встановлено 2 прилади обліку води, результати вимірювань, якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиту воду. Лічильники води були прийняті водоканалом на абонентський облік 29.11.2000 року. З того часу оплата послуг водоканалу провадиться за показаннями квартирних засобів обліку води. З листопада 2008 року відповідно до законодавства її надається субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, тому, починаючи з цього періоду, суми оплати за послуги водоканалу надходили як від неї (як споживача послуг), так і від управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради (у сумах наданої субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг).
Листом від 26.02.2010 року № 05-07/1368 (відправлено згідно з датою на конверті в березні 2010 року) Комунальне виробниче підприємство "Краматорський водоканал" повідомило про те, що з 01 лютого 2010 року розрахунок за спожиту воду буде проводитись у відповідності з п. 15 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 року (630-2005-п)
(зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1268 від 31.10.2007 року (1268-2007-п)
) за нормами споживання, затвердженими рішенням №338 Краматорської міської Ради, посилаючись на невиконання нею припису водоканалу №11375 від 13.10.2009 року. Відповідно акту № 11375 від 13.10.2009 року Водоканал пропонував провести повірку лічильників води, встановлених в квартирі, для чого демонтувати зазначені засоби вимірювальної техніки та в строк до 13.11.2009 року встановити в робочому стані, а також попередив, що в разі невиконання цього припису розрахунок за спожиту воду буде проводитись за нормами споживання. У листі від 26.02.2010 року водоканал повторно пропонує провести повірку лічильників води, встановлених в моїй квартирі, в зв'язку з закінченням строків експлуатації.
Аналогічні дії проводились водоканалом і раніше. Відповідно акту № 1-712 від 24.04.2008 року водоканал пропонував провести повірку лічильників води, встановлених в квартирі, для чого демонтувати зазначені засоби вимірювальної техніки та в строк до 24.05.2008 року встановити в робочому стані, а також попереджав, що в разі невиконання цього припису розрахунок за спожиту воду буде проводитись за нормами споживання. Листом від 09.09.2009 року № 05-07/15339 водоканал повідомив про те, що необхідно провести повірку лічильників води в строк до 11.10.2009р. та розрахунок за спожиту воду в листопаді 2009р. буде проводитись у відповідності з п. 15 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 року (630-2005-п)
(зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1268 від 31.10.2007 року (1268-2007-п)
) по середнім показникам за попередні 3 місяці, а в разі невиконання вимог по проведенню повірки лічильників води - з листопада 2009р. за нормами споживання, затвердженими рішенням №338 Краматорської міської Ради.
В 2008 та 2009 роках та в січні 2010 року нарахування плати за послуги з водопостачання та водовідведення проводились за фактично спожиту воду за даними лічильників. З лютого 2010 року водоканал відмовився від врахування показань квартирних засобів обліку води. За лютий 2010 року нараховано 130 гривень 86 копійок (22,2551 куб.м), за березень 2010 року - 214 гривень 76 копійок (36,5238 куб.м). Споживання в межах норм на 2 осіб складає 18,2620 куб.м, а плата - 107 гривень 38 копійок на місяць. За показаннями квартирних засобів обліку води фактично використано води в лютому 2010 року - 1,0000 куб.м ( плата - 5 гривень 88 копійок), в березні 2010 року - 4,0000 куб.м ( плата - 23 гривні 52 копійки).
29.03.2010р. водоканал надав попередження про негайне погашення заборгованості за послуги з водопостачання станом на 01.03.2010р. в сумі 254,11 грн., а в разі непогашення заборгованості попередив про припинення без додаткового попередження водопостачання та водовідведення в квартирі.
Позивачка вважає такі дії водоканалу необґрунтованими та незаконними з наступних підстав:
Що стосується періодичної повірки засобів вимірювальної техніки.
Повірка засобів обліку здійснюється відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР)
. Згідно п. З ст. 28 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" передбачено, що "Порядок подання фізичними особами, що не є суб'єктами підприємницької діяльності, - власниками засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду) на періодичну повірку цих засобів та оплати за роботи, пов'язані з повіркою, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання."
За змістом положень ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги -результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил. Виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якою є надання житлово-комунальної послуги споживачу.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" централізоване постачання води та водовідведення відносяться до житлово-комунальних послуг.
На території міста Краматорськ послуги з централізованого водопостачання та водовідведення надаються монопольно Комунальним виробничим підприємством "Краматорський водоканал". Отже, Водоканал, як виконавець послуг централізованого водопостачання та водовідведення, при їх наданні зобов'язаний дотримуватись відповідних положень чинного законодавства в сфері житлово-комунальних послуг.
Порядок надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення визначений у відповідних правилах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та-типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" № 630 від 21 липня 2005 року (630-2005-п)
(далі Правила). Зазначені Правила регулюють відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (виконавець), і фізичною та юридичною особою (споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (послуги).
Згідно до пп.6 п. 29 Правил (630-2005-п)
споживач має право на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку. А відповідно до пп. 4 п. 32 Правил (630-2005-п)
обов'язок проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) покладено на виконавця відповідних житлово-комунальних послуг.
Періодична повірка лічильників води, розташованих в квартирі, не здійснювалась у встановлені чинним законодавством строки. Отже, через невиконання виконавцем житлово-комунальних послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, яким є водоканал, своїх обов'язків порушено право споживача на періодичну повірку квартирних засобів обліку води.
Водоканал неодноразово зобов'язував позивачку самостійно провести повірку квартирних лічильників води, для чого, також самостійно демонтувати зазначені засоби вимірювальної техніки та встановити їх в робочому стані . Вказане суперечить нормам чинного законодавства. По-перше, в переліку обов'язків споживача відповідно до п. З ч. З ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та п. ЗО Правил (630-2005-п)
відсутній обов’язок споживача здійснювати повірку квартирних засобів обліку води. По-друге, відповідно до пп. 4 п. 32 Правил (630-2005-п)
обслуговування та ремонт ( у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку є виключно обов'язком виконавця житлово-комунальних послуг, а саме - того ж таки водоканалу. По-третє, згідно до пп.4 п. 30 Правил (630-2005-п)
споживач зобов'язаний забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку води та не втручатися в їх роботу. Засоби обліку в місцях їх приєднання до трубопроводів опломбовуються і повинні бути захищені від несанкціонованого втручання в їх роботу, яке може порушити достовірний облік кількості отриманої води. Враховуючи таке, самостійно проводити демонтаж та монтаж квартирних засобів обліку споживач не має права.
Згідно абз. З п. 9 Правил (630-2005-п)
періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця.
Взаємовідносини у сфері метрологічної діяльності встановлені Законом України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР)
. Державний метрологічний нагляд здійснюється спеціально уповноваженим на те органом в порядку визначеному законодавством. Припис - це обов'язковий для виконання розпорядчий документ, який можуть пред'являти лише суб'єкти владних повноважень відповідно до законодавства. Водоканал є підприємством, суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення, тому не має жодних владних повноважень видавати приписи та не наділений повноваженнями вирішувати питання щодо допуску до експлуатації засобів вимірювальної техніки. Не провівши періодичну повірку квартирних засобів обліку води, водоканал самостійно вирішив питання непридатності їх до експлуатації та відмовився від врахування показань квартирних засобів обліку води з лютого 2010 року.
Вочевидь, що водоканал свідомо перекладає обов'язки та витрати щодо повірки водо лічильників на споживача, хоча за законом це має робити виконавець, тобто організація, що надає послуги. На підставі викладеного можна дійти висновку, що Водоканал грубо порушує норми чинного законодавства та мої права споживача.
Що стосується оплати послуг.
Порядок обліку та оплати послуг з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення визначено Правилами (630-2005-п)
.
Відповідно до п. 15 Правил (630-2005-п)
засоби обліку води, встановлені у квартирі, підлягають періодичній повірці. Така повірка засобів обліку води проводиться у строк, що не перевищує одного місяця. За цей час споживач оплачує послуги з централізованого постачання холодної та гарячої води— згідно із середньомісячними показаннями засобів обліку за попередні три місяці, а у разі несправності засобів обліку води, що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення вноситься згідно з нормативами (нормами) споживання. Враховуючи, що квартирні лічильники води в моїй квартирі не були демонтовані для проведення періодичної повірки, а також відносно зазначених лічильників не встановлено, що вони є не придатними до експлуатації, то відсутні підстави для здійснення оплати за послуги з постачання холодної та гарячої води і водовідведення у відповідності до п. 15 Правил (630-2005-п)
.
Відповідно до ч.2 п. 10 Правил (630-2005-п)
справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається, виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку.
За даними розрахункових квитанцій, починаючи з лютого 2010 року, Водоканал перестав зазначати попередні показники засобів обліку води, отже відмовився від врахування показань квартирних засобів обліку води. Зазначене суперечить нормам чинного законодавства.
За показаннями квартирних засобів обліку води фактично використано води в лютому 2010 року - 1,0000 куб.м ( плата - 5 гривень 88 копійок), в березні 2010 року - 4,0000 куб.м ( плата - 23 гривні 52 копійки). А Водоканалом за лютий 2010 року нараховано 130 гривень 86 копійок за 22,2551 куб.м води, за березень 2010 року -214 гривень 76 копійок за 36,5238 куб.м води.
Враховуючи все вище викладене, позивачка вважає безпідставним та неправомірним нарахування мені плати за послуги з водопостачання та водовідведення з 01.02.2010 року в розмірі більшому ніж за фактично спожиту воду.
Що стосується заборгованості з оплати послуг.
По-перше, слід зазначити, що сума заборгованості вказана в попередженнях не відповідає її фактичному розміру. За даними розрахункової квитанції за лютий 2010р. до сплати станом на 01.03.2010р. належить 152,60 грн., а в попередженні вказана заборгованість станом на 01.03.2010р. в сумі 254,11 грн.
29.03.2010р. Водоканал надав позивачці попередження про негайне погашення заборгованості за послуги з водопостачання станом на 01.03.2010р. в сумі 254,11 грн., а в разі непогашення заборгованості попередив про припинення без додаткового попередження водопостачання та водовідведення в квартирі позивачки.
По-друге, у разі отримання житлової субсидії на оплату послуг централізованого водопостачання та водовідведення розмір плати споживача за використану воду визначається відповідно до порядку призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Відповідно до п. 15 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1997 р. N 1050 (1050-97-п)
громадянам, які проживають у приватних квартирах, субсидія надається шляхом перерахування коштів на рахунок підприємств, що надають комунальні послуги. Відповідно до п. 19 цього Положення власник житла повинен сплачувати визначений відсоток платежів.
Позивачці згідно повідомлення про призначення субсидії належить сплачувати обов'язковий платіж за спожиту воду в жовтні 2009 року в сумі 3,00 грн., в період з листопада 2009 року по березень 2010 року в сумі 1,87 грн. на місяць. Станом на 01.10.2009 року на рахунку була переплата в сумі 77,74 грн. За період з моменту призначення субсидії по даним розрахункових квитанцій сплачено за спожиту воду за жовтень 2009 року - 0,10 грн., за листопад 2009 року - 5,95 грн., за грудень 2009 року - 1,87 грн., за січень 2010 року - 5,87 грн., за лютий 2010 року - 5,87 грн., за березень 2010р. -5,87 грн., тому позивачка вважає, що свої обов'язки по розрахунках за спожиту воду за жовтень 2009 - березень 2010р. виконує у відповідності до законодавства.
Відповідно до п. 14 Положення (1050-97-п)
, субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на шість місяців, а на оплату природного газу, що споживається на індивідуальне опалення, - на опалювальний період, починаючи з місяця звернення за її призначенням чи перерахунком. Перерахунок субсидії у межах встановленого терміну її призначення без звернень громадян провадиться лише у разі зміни цін і тарифів на послуги, на оплату яких призначено субсидію. Якщо обсяг витрачання газу, води, електричної та теплової енергії вимірюється засобами їх обліку, субсидія для відшкодування їх оплати за першим зверненням призначається виходячи з установлених норм споживання, а на новий термін - виходячи з фактичного споживання послуг, але не більше від встановлених норм споживання.
Оскільки, житлова субсидія призначена мені не вперше та на опалювальний період, то перерахунок, виходячи з фактичного споживання послуг, буде проводитись відділом субсидій в місяці наступному за місяцем, в якому закінчується опалювальний період, тобто в травні 2010р. Враховуючи такі особливості, розрахунків зі споживачами, яким надається субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, вважаю безпідставними вимоги Водоканалу до мене, як споживача послуг, щодо погашення заборгованості за послуги з водопостачання до закінчення опалювального періоду та проведення перерахунку призначеної субсидії, виходячи з фактичного споживання послуг.
По-третє, водоканалом нарахована плата за послуги за лютий, березень 2010 року в розмірі більшому ніж за фактично спожиту воду. Водоканал штучно створив заборгованість по розрахунках за спожиту воду.
Саме внаслідок вищезазначеного і виникла необгрунтована заборгованість.
Що стосується припинення централізованого водопостачання та водовідведення.
Порядок надання послуг з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення визначений у Правилах (630-2005-п)
. Згідно п.З Правил (630-2005-п)
послуги централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення надаються споживачам безперебійно, за винятком часу перерв на проведення ремонтних і профілактичних робіт та ліквідацію наслідків, пов'язаних з дією непереборної сили або аварією.
Внутрішньобудинкові системи водопостачання і водовідведення є об'єктами життєзабезпечення для споживачів, тому, враховуючи норми Конституції України (254к/96-ВР)
, відключення від таких систем за будь-яких підстав не може бути передбачено.
Обмеження споживання питної води у разі несплати або внесення не в повному обсязі плати за використану питну воду не розповсюджуються на населення. Відповідно ст. 16-1 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" з метою запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру через припинення питного водопостачання споживачам (крім населення) у разі несплати або внесення не в повному обсязі плати за використану ними питну воду встановлюється екологічна броня питного водопостачання. Відповідно ст.23 цього Закону підприємства питного водопостачання зобов'язані забезпечити вжиття заходів щодо забезпечення населення питною водою у випадках порушень функціонування централізованих систем водопостачання (аварійні ситуації) та мають право у разі внесення споживачем не в повному обсязі плати за використану питну воду обмежити його питне водопостачання до рівня екологічної броні питного водопостачання. Тобто, обов'язок підприємства питного водопостачання забезпечити вжиття заходів щодо забезпечення населення питною водою, а не створювати аварійні ситуації відключенням від систем життєзабезпечення. Відтак, припинення надання споживачам послуг централізованого водопостачання та водовідведення є незаконним, як і загроза припинення послуг з централізованого водопостачання та водовідведення квартири в разі непогашення заборгованості за воду.
Таким чином, водоканал, грубо порушує права споживачів та чинне законодавство України, а саме: перекладає обов'язки на повірку квартирних засобів обліку води на споживача, а в разі порушення термінів періодичних повірок, які відповідно до законодавства повинні проводитись відповідним виконавцем житлово-комунальних послуг, тобто - ним же, переводить без достатніх на те правових підстав оплату за послуги з водопостачання та водовідведення замість фактично спожитого на нормативне для споживачів, які не мають квартирних засобів обліку, неправомірно погрожує відключенням від надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення при негайному непогашенні заборгованості, яка утворюється в результаті його неправомірних дій та бездіяльності.
Позивачка вважає, що водоканал проводить агресивну підприємницьку практику, яка містить елементи неналежного впливу, докучання та погроз. Вона зазнала моральної шкоди через такі неправомірні дії(бездіяльність) водоканалу. Внаслідок порушення прав споживача вона зазнала душевних страждань: втратила душевну рівновагу, вона одинока мати, перебуваю зараз у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку через це її сім'я відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" є малозабезпеченою сім'єю. Вона постійно нервується через загрозу у будь-який час залишитись з малою дитиною у квартирі не придатній для проживання. За таких обставин вона примушена докладати додаткових зусиль по організації свого життя. Обмежено її спілкування з дитиною (що негативно впливає і на її психічний стан), порушено усталений уклад її життя, дозвілля та відпочинку. Виходячи з такого, середній заробіток можна визначити в розмірі 3-х прожиткових мінімумів, що приблизно дорівнює 2500 грн. Вважає, що буде справедливим визначити розмір відшкодування моральної шкоди за неправомірні дії(бездіяльність) Водоканалу та порушення її прав споживача в розмірі 1250 грн. Позивачка просить визнати неправомірною бездіяльність Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" щодо виконання обов'язку проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) споживачу ОСОБА_1 відповідно до вимог ст. 28 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та п. 32 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 (630-2005-п)
року.
Зобов'язати Комунальне виробниче підприємство "Краматорський водоканал" провести періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) споживачу ОСОБА_1 відповідно до п. 9 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 (630-2005-п)
року.
Визнати неправомірною відмову Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" від врахування показань квартирних засобів обліку води при справлянні плати за питну воду споживачу ОСОБА_1, починаючи з 01.02.2010 року
Визнати неправомірними дії Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" по справлянню плати за послуги з водопостачання та водовідведення зі споживача ОСОБА_1, починаючи з 01.02.2010 року, в розмірі більшому ніж за фактично спожиту воду заданими квартирних лічильників води.
Зобов'язати Комунальне виробниче підприємство "Краматорський водоканал" провести перерахунок плати за послуги з водопостачання та водовідведення нарахованої споживачу ОСОБА_1, починаючи з 01.02.2010 року з урахуванням показань квартирних засобів обліку у відповідності до ч. 2 п. 10 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 (630-2005-п)
року.
Визнати неправомірною вимогу Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" до споживача ОСОБА_1 по оплаті заборгованості по розрахунках за спожиту воду станом на 01.03.2010р. до проведення перерахунку за наданою субсидією для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.
Вирішити питання щодо відшкодування моральної шкоди відповідно ч.2 ст. 22 Закону України "Про захист прав споживачів" та стягнути з Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" на мою користь відшкодування моральної шкоди в розмірі 1250 грн.
У судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 свій позов підтримала та просила його задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача Душенко А.А. позовні вимоги не визнав і пояснив, що на момент розгляду спору КВП "Краматорський водоканал" не визначений органом місцевого самоврядування як виконавець житлово-комунальної послуги, тому у задоволенні позову слід відмовити, вимога позивача про стягнення морального збитку в сумі 1250 гривень не підлягає задоволенню, оскільки відсутні правові підстави для задоволення такої вимоги.
Проаналізувавши зібрані по справі докази, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом встановлено, що в квартирі позивачки встановлені лічильники постачання гарячої та холодної води.
У відповідності зі ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", житлово-комунальна послуга - це результат господарської діяльності, спрямований на забезпечення умов проживання й перебування осіб у житлових і не житлових приміщеннях, будинках, комплексах будинків, у відповідності із нормативами, нормами, стандартами, порядками й правилами.
Так само ст. 1 згаданого Закону визначене поняття виконавця житлово-комунальної послуги, а саме - це суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги у відповідності із договором.
Пунктом 4 ст. 7 Закону "Про житлово-комунальні послуги" до компетенції органів місцевого самоврядування віднесене визначення виконавця житлово-комунальної послуги у відповідність із Законом у порядку, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Такий порядок затверджений наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 25 квітня 2005 року № 60 "Про затвердження Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді". (далі - Порядок №60) (z0541-05)
.
У відповідність зі ст. 29 цього Закону "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15)
договір на надання житлово-комунальних послуг у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендодавцем або квартиронаймачем і балансоутримувачем або вповноваженим їм особою.
У випадку, якщо балансоутримувач не є виконавцем, він укладає договори на надання житлово-комунальних послуг з іншими виконавцями.
У відповідність із п. 1.3. Порядку № 60 (z0541-05)
виконавцем житлово-комунальної послуги може бути суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання відповідних житлово-комунальних послуг і який може забезпечити виконання обов'язків, визначених ч. 2 ст. 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
На момент розгляду спору КВП "Краматорський водоканал" не визначений органом місцевого самоврядування як виконавець житлово-комунальної послуги у відповідність із Законом "Про житлово-комунальні послуги" (1875-15)
.
У відповідність із п. 9 Правил № 60 (z0541-05)
періодична перевірка, обслуговування й ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування й монтаж) квартирних приладів обліку проводиться за рахунок виконавця послуги, тобто суб'єкта господарювання, що може, як зазначалося раніше, забезпечити виконання обов'язків, визначених ч. 2 ст. 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", а саме:
- укладати договори з виконавцем (споживачем) про умови надання житлово-комунальних послуг;
- провести житлово-комунальні послуги відповідно умовам договору, стандартів, нормативів, норм і правил;
- проводити в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги у випадку їхнього ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їхньої якості;
- впроваджувати ресурсосберегаючи й новітні технології виробництва житлово-комунальних послуг;
- здійснювати технологічний облік матеріальних і енергетичних ресурсів;
- надавати у встановленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифів, норми споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості.
Як видно з наведеного переліку, виконавець повинен надавати житлово-комунальну послугу комплексно, а не окремо й одержувати за це відповідну плату, засновану на тарифах, які повинні бути сформовані у відповідності із чинним законодавством.
Ці нормативно-правові акти фіксують, що періодична перевірка, обслуговування й ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування й монтаж) квартирних приладів обліку води й теплової енергії повинні виконуватися виконавцем послуги з утримання будинків і споруд, а також прибудинкових територій, а витрати на зазначені роботи повинні враховуватися при формуванні відповідних тарифів.
"Порядок формування тарифів на послуги централізованого водопостачання й водовідведення", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2006 року № 959 (959-2006-п)
не передбачає включення витрат, пов'язаних з періодичною перевіркою, обслуговуванням і ремонтом (у тому числі демонтаж, транспортування й монтаж після перевірки) квартирних приладів обліку води в тарифи на послуги централізованого водопостачання.
Зазначені роботи не були включені в тарифи на централізоване водопостачання, які були затверджені Краматорською міською радою й КВП "Краматорський водоканал" не має яких-небудь законних підстав виконувати роботи з періодичної перевірки, обслуговуванню й ремонту квартирних водомірів за свій рахунок.
Відповідно до п. 9 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 "Про затвердження правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" (630-2005-п)
періодична повірка, обслуговування та ремонт(у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця.
Відповідно до п. 1.3 Наказу Держжитлокомунгоспу України від 25 квітня 2005 року № 60 (z0541-05)
"Про затвердження порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг, визначених у п.п. 1.1 порядку, може бути суб’єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання відповідних житлово-комунальних послуг та який може забезпечити виконання обов’язків, визначених у ч. 2 ст. 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
На підставі п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 3 липня 1995 року № 483 (483-95-п)
"Про впровадження засобів обліку витрачання і приладів регулювання споживання води та фондів для фінансування впровадження засобів обліку витрачання і приладів регулювання, обслуговування, ремонту і контролю за їх функціонуванням.
Згідно п. 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 року № 560 "Про затвердження порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" (560-2005-п)
, витрати на періодичну повірку, обслуговування і ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки) квартирних засобів обліку води та теплової енергії визначаються відповідно до укладених договорів між власником (балансоутримувачем) будинку або його уповноваженою особою та організацією, яка здійснює зазначені роботи. Таким чином, вказані витрати включені в типовий перелік послуг по утриманню будинків. Споруд та прибудинкових територій, тобто тарифів за квартплату).
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 1995 року № 947 "Про програму поетапного оснащення наявного житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання води і теплової енергії на 1996-2007 роки" (947-95-п)
. Установлені на об’єктах житлового фонду лічильники перебувають у віданні власника житлового фонду, або за його дорученням у виконавців комунальних послуг. Згідно з нормативними вимогами вони підлягають періодичній державній повірці як у процесі експлуатації, так і після ремонту. Ремонт, обслуговування та повірка приладів обліку під час експлуатації виконуються за рахунок власника житлового фонду.
Тобто порядок оплати КВП "Краматорський водоканал" який є виконавцем послуг з періодичної повірки, обслуговуванню та ремонту квартирних засобів обліку не врегульований діючим законодавством.
Таким чином у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до КВП "Краматорський водоканал" про визнання неправомірною бездіяльність КВП "Краматорський водоканал" щодо виконання обов’язку проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт; зобов’язання відповідача провести періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт; визнання неправомірною відмову КВП "Краматорський водоканал" по справлянню плати за послуги з водопостачання та водовідведення з позивача з 01.02.2010 року в розмірі більшому ніж за фактично спожиту воду за даними квартирних лічильників; зобов’язання КВП "Краматорський водоканал" провести перерахунок плати за послуги з водопостачання та водовідведення, починаючи з 01.02.2010 року з урахуванням показань квартирних засобів обліку ; визнання неправомірною вимогу КВП "Краматорській водоканал" по оплаті заборгованості по розрахунках за спожиту воду станом на 01.03.2010 року до проведення перерахунку за наданою субсидією для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг; відшкодування моральної шкоди слід відмовити.
Згідно ст. 23 ЦК України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
В судовому засіданні встановлено, що жодного права позивача з боку відповідача порушено не було, тому суд вважає за необхідне в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про відшкодування моральної шкоди відмовити.
Таким чином суд приходить до висновку що в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до КВП "Краматорський водоканал" про захист прав споживачів, визнання незаконних нарахувань за користування водою за нормою та стягнення моральної шкоди слід відмовити у повному обсязі.
Крім того, у відповідності зі ст. 88 ЦПК України, з позивача необхідно стягнути на користь держави судовий збір в сумі 51 гривня.
Керуючись ст. 10, 60, 88, 212, 213 ЦПК України, ЗУ "Про житлово-комунальні послуги", ст. 23 ЦК України, суд-
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Комунального виробничого підприємства "Краматорський водоканал" про захист прав споживачів, визнання незаконних нарахувань за користування водою за нормою та стягнення моральної шкоди – відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у сумі 51 гривня.
рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на подання заяви про апеляційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження не було подано.
рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Донецької області через суд м. Краматорська шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів від дня його проголошення; апеляційна скарга подається протягом двадцяти днів до Апеляційного суду Донецької області через суд м. Краматорська
рішення ухвалене і надруковане в нарадчий кімнаті в єдиному екземплярі.