ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"08" листопада 2017 р. м. Київ К/800/13797/16
К/800/13047/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі :
Пасічник С.С.,
Стародуба О.П.,
Швеця В.В.,
за участю секретарів Крапивки Л.А.,
Лопушенко О.В.,
за участю представників позивача Колісник О.Ф., відповідача Зілової Н.С., третьої особи Губаненка Ю.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Круїз-Авто та Державної служби України з безпеки на транспорті (правонаступник Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті) на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2016 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Автолінії Поділля до Державної служби України з безпеки на транспорті, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю Круїз-Авто про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У лютому 2016 року ТОВ Автолінії Поділля звернулося до суду із зазначеним позовом, в якому просило:
скасувати протиправне рішення, прийняте конкурсним комітетом Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті (далі - Укртрансінспекція) з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) (далі - конкурсний комітет), від 25 листопада 2015 року щодо маршруту Вінниця - Умань, рейси 193/194, та наказ Укртрансінспекції про введення в дію цього рішення;
зобов'язати відповідача відновити дію дозволу серії УП № 001904 на перевезення пасажирів на міжміському міжобласному автобусному маршруті загального користування Вінниця - Умань на самостійне виконання рейсів 193/194 та витягу з дозволу серії УТІ № 003469, виданих 16 вересня 2015 року ТОВ Автолінії Поділля.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що рішенням конкурсного комітету Укртрансінспекції, оформленим протоколом № 43 від 08 липня 2015 року, за результатами оцінювання пропозицій перевізників-претендентів за бальною системою його визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському міжобласному автобусному маршруті загального користування Вінниця - Умань на самостійне виконання рейсів 193/194. 16 вересня 2015 року Укртрансінспекція видала йому дозвільні документи на перевезення пасажирів на вказаному маршруті. Проте постановою Черкаського окружного адміністративного суду України від 20 серпня 2015 року в справі № 823/1914/15, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2015 року, скасовано рішення конкурсного комітету, оформлене протоколом № 43 від 08 липня 2015 року, в частині, що стосується затвердження результатів оцінювання пропозицій перевізників-претендентів за бальною системою у відповідності до кількості набраних балів, визнання переможцем конкурсу ТОВ Автолінії Поділля на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань. Позивачем було подано касаційну скаргу на вказані судові рішення. Не дочекавшись остаточного рішення у справі № 823/1914/15, конкурсний комітет відповідача 25 листопада 2015 року, всупереч Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 (1081-2008-п) , а також чинному законодавству, повторно переглянув рішення конкурсного комітету стосовно визнання переможцем конкурсу на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця-Умань і визнав переможцем конкурсу ТОВ Круїз-Авто.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 14 березня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2016 року постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано наказ Укртрансінспекції Про введення в дію рішень, прийнятих на засіданні конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) 25 листопада 2015 року від 08 грудня 2015 року № 462; зобов'язано Укртрансінспекцію повторно провести конкурс рейсів 193/194 на маршруті Вінниця - Умань. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач та третя особа звернулися до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення цим судом норм матеріального та процесуального права, відповідач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю, третя особа просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Відповідно до частини другої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України (2747-15) ) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.
Обговоривши доводи касаційної скарги та перевіривши за матеріалами справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга відповідача підлягає задоволенню частково, касаційна ж скарга третьої особи підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Судами встановлено, що 08 липня 2015 року відбулося засідання конкурсного комітету Укртрансінспекції. За результатами конкурсу в частині, що стосується самостійного виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань, із кола перевізників-претендентів, що прийняли в ньому участь та відповідно до бальної системи оцінювання набрали найбільшу кількість балів, було визначено переможців конкурсу: ТОВ Автолінії Поділля та ТОВ Круїз-Авто.
Рішенням конкурсного комітету від 08 липня 2015 року, оформленим протоколом № 43, зокрема, затверджено результати оцінювання пропозицій перевізників-претендентів за бальною системою відповідно до кількості набраних балів та визнано переможцем конкурсу ТОВ Автолінії Поділля на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань.
16 вересня 2015 року Укртрансінспекція видала ТОВ Автолінії Поділля дозвіл серії УП №001904 на перевезення пасажирів на міжміському міжобласному автобусному маршруті загального користування Вінниця - Умань на самостійне виконання рейсів 193/194 та витяг з дозволу серії УТІ №003469.
ТОВ Круїз-Авто, не погодившись з прийнятим рішенням конкурсного комітету відповідача, звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2015 року у справі № 823/1914/15 адміністративний позов задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано рішення конкурсного комітету від 08 липня 2015 року, оформлене протоколом № 43, в частині, що стосується затвердження результатів оцінювання пропозицій перевізників-претендентів за бальною системою у відповідності до кількості набраних балів, визнання переможцем конкурсу TOB Автолінії Поділля на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2015 року вказану постанову суду першої інстанції залишено без змін.
Листом від 23 вересня 2015 року № 1583/11/16-15 Укртрансінспекція повідомила ТОВ Автолінії Поділля про те, що відповідно до наказу від 23 вересня 2015 року № 374 скасовано рішення конкурсного комітету від 08 липня 2015 року, оформленим протоколом № 43, в частині, що стосується затвердження результатів оцінювання пропозицій перевізників-претендентів за бальною системою відповідно до кількості набраних балів, визнання переможцем конкурсу ТОВ Автолінії Поділля на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань, а також те, що дозвільні документи на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування Вінниця - Умань, рейси 193/194, вважати недійсними.
25 листопада 2015 року конкурсний комітет прийняв рішення, оформлене протоколом № 48-1, яким визнав переможцем конкурсу ТОВ Круїз-Авто на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань та визнав перевізника ТОВ Автолінії Поділля таким, що зайняв друге місце.
Наказом Укртрансінспекції від 08 грудня 2015 року № 462 введено в дію рішення, прийняті на засіданні конкурсного комітету та оформлені протоколом від 25 листопада 2015 року № 48-1.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Укртрансінспекцією видано наказ від 08 грудня 2015 року № 462 на виконання постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2015 року, яка набрала законної сили з моменту проголошення ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2015 року, та є обов'язковою до виконання на всій території України, тому прийшов до висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове судове рішення про задоволення позову частково, апеляційний суд вважав, що відповідач, видаючи наказ від 08 грудня 2015 року № 462, не виконав вимог Закону України "Про автомобільний транспорт" (2344-14) від 05 квітня 2001 року № 2344-III та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 (1081-2008-п) , положеннями яких передбачено, що визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті здійснюється виключно на конкурсних засадах, тому наказ від 08 грудня 2015 року № 462 є протиправним та підлягає скасуванню. При цьому, апеляційний суд зобов'язав відповідача повторно провести конкурс на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції та зазначає наступне.
Відповідно до статті 14 КАС України постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання на всій території України; невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Згідно з положеннями частини п'ятої статті 254 КАС України постанова або ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Статтею 255 КАС України передбачено, що постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України; обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.
Враховуючи викладе та з урахуванням установлених судами обставин, Укртрансінспекція прийняла наказ Про введення в дію рішень, прийнятих на засіданні конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які входять за межі території області (міжобласний маршрут) 25 листопада 2015 року від 08 грудня 2015 року № 462 на виконання постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2015 року (набрала законної сили 22 жовтня 2015 року), якою було скасовано рішення конкурсного комітету відповідача від 08 липня 2015 року, оформлене протоколом № 43, лише в частині затвердження результатів оцінювання пропозицій перевізників-претендентів та визнання переможцем конкурсу TOB Автолінії Поділля на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань, тому у відповідача не було підстав для проведення повторного конкурсу. Відповідно до рішення конкурсного комітету, оформленого протоколом від 25 листопада 2015 року № 48-1, до загальної кількості балів перевізника-претендента ТОВ Круїз-Авто було правильно додано раніше відняті 14 балів, внаслідок чого він загалом набрав 30 балів та став переможцем конкурсу на самостійне виконання рейсів 193/194 маршруту Вінниця - Умань.
Таким чином, колегія суддів вважає, що, вирішуючи даний спір, суд першої інстанції дав правильну правову оцінку обставинам у справі й дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до статті 226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
За таких обставин, керуючись статтями 210, 220, 221, 223, 226, 230, 231 КАС України, колегія суддів
У Х В А Л И Л А :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Круїз-Авто задовольнити.
Касаційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті задовольнити частково.
Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2016 року скасувати, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 14 березня 2016 року залишити в силі.
Ухвала набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України і може бути переглянута Верховним Судом України в порядку та строки, передбачені главою 3 розділу IV КАС України (2747-15) .
 
Судді:
Пасічник С.С.
Стародуб О.П.
Швець В.В.