ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 жовтня 2017 року м. Київ К/800/7088/17
|
Колегія Вищого адміністративного суду України у складі:
Калашнікової О.В., Єрьоміна А.В., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2016 року у справі № 522/9656/16-а за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про зобов'язання вчинити дії, -
в с т а н о в и л а :
У травні 2016 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом, у якому просив зобов'язати відповідача вчинити дії подальшого підвищення пенсії, шляхом здійснення її перерахунку і виплати, в тому числі донарахованих сум за минулий час, з 1 травня 2015 року, з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення з якого призначається (обчислюється) пенсія грошової допомоги на оздоровлення - 6464,70 грн., матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань - 6573,30 грн., одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби - 58233,60 грн., винагороди за тривалість безперервної військової служби - 1520 грн., індексації грошового забезпечення - 8266,56 грн.
Посилався на те, що зазначені винагороди, допомоги, премія є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення військовослужбовців і повинні враховуватись при виході на пенсію.
Постановою Приморського районного суду м. Одеси віл 30 червня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.
При цьому, суд першої інстанції виходив з того, що такі виплати як допомога і індексація мають тимчасових характер і не можуть бути складовими грошового забезпечення.
Одеський апеляційний адміністративний суд рішенням від 22 грудня 2016 року постанову суду першої інстанції скасував та ухвалив нову про часткове задоволення позову. Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок та виплату позивачу пенсії за вислугу років з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення з якого призначається (обчислюється) пенсія грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань у загальному розмірі, винагороди за тривалість безперервної військової служби, починаючи з 01.11.2015 року. У решті в задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи таке рішення, апеляційний суд прийшов до висновку, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та винагорода за тривалість безперервної військової служби повинні враховуватись при обчисленні пенсії, оскільки з них сплачений єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а з інших видів доплат єдиний внесок не сплачується, отже вони не враховуються при перерахунку пенсії.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2016 року позовні вимоги за період з серпня 2011 року по 29 жовтня 2015 року залишено без розгляду з підстав пропуску строку звернення до адміністративного суду.
У касаційній скарзі Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, з посиланням на порушення норм матеріального та процесуального права, допущені апеляційним судом, просить рішення цього суду скасувати і залишити в силі рішення суду першої інстанції. Вказує на те, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій військовослужбовцям.
З'ясувавши обставини справи в межах, передбачених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України (2747-15)
), колегія суддів приходить до висновку про задоволення касаційної скарги частково з урахуванням наступного.
Відповідно до частини третьої статті 43 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII (2262-12)
) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" (393-92-п)
(далі - постанова КМУ № 393) пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей визначені Законом України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (2011-12)
(далі - Закон № 2011-ХІІ (2011-12)
).
Військовослужбовцям у зв'язку з особливим характером військової служби, яка пов'язана із захистом Вітчизни, надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Частиною першою статті 9 Закону № 2011-ХІІ установлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Частиною другою цієї статті визначено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (1294-2007-п)
(далі - постанова КМУ № 1294) упорядковано структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення за категоріями військовослужбовців (пункт 3 цієї постанови).
Згідно зі схемою додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (щомісячних та одноразових, додаток № 25 до постанови № 1294) до одноразових віднесені такі види грошового забезпечення: винагорода за тривалість безперервної військової служби; матеріальна допомога на початкове обзаведення (вид матеріального забезпечення військовослужбовців, передбачений статтею 9-1 Закону № 2011-ХІІ), а також одноразова матеріальна допомога військовослужбовцям строкової військової служби. Законом № 2011-ХІІ (2011-12)
також гарантовано право військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби, на щорічну основну відпустку із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення (частина перша статті 10-1 цього Закону).
Умови, розмір та порядок виплати військовослужбовцям зазначеної допомоги визначені постановою № 1294 (1294-2007-п)
та Інструкцією про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженої наказом Міністра оборони України від 11 червня 2008 року № 260 (z0638-08)
( зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 липня 2008 року за № 638/15329 (z0638-08)
; далі - Інструкція). Так, розмір грошової допомоги для оздоровлення визначається виходячи з посадових окладів, окладів за військовими званнями та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім винагород та морського грошового забезпечення), на які військовослужбовець має право за займаною ним штатною посадою згідно з законодавством України на день підписання наказу про надання цієї допомоги. (підпункт 3 пункту 5 постанови № 1294 (1294-2007-п)
, підпункт 30.3 пункту 30 розділу ХХХ Інструкції).
Наведеними нормативними актами також регламентовано умови та порядок виплати військовослужбовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.
Одноразова грошова допомога при звільненні передбачена статтею 15 Закону № 2011-ХІІ, проте, як вірно зазначено апеляційним судом, на одноразову допомогу військовослужбовцям при звільненні з військової служби не нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 року № 1170 "Про затвердження переліку видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (1170-2010-п)
, тому вона не підлягає врахуванню при обчисленні пенсії.
Враховуючи те, що позивачу зазначена допомога виплачена у серпні 2011 року, то на виплату вказаного виду допомоги вже розповсюджувався Закон України від 8 липня 2010 року № 2464-VI (2464-17)
"Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" стосовно сплати єдиного внеску.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України (254к/96-ВР)
гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України від 3 липня 1991 року № 1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (1282-12)
, згідно зі статтею 1 якого індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Тобто, індексація є частиною державної системи соціального захисту громадян, спрямованою на підтримання їх купівельної спроможності.
Аналіз зазначених норм матеріального права дає підстави вважати, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Оскільки апеляційним судом при винесенні рішення помилково зазначено, що з індексації грошового забезпечення не сплачений єдиний внесок відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 року № 1170 "Про затвердження переліку видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (1170-2010-п)
, то колегія суддів приходить до висновку про зміну постанови апеляційного суду в цій частині.
Відповідно до статті 225 КАС України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області задовольнити частково.
Змінити постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2016 року в частині зобов'язання, окрім іншого, до включення до складу грошового забезпечення при перерахунку пенсії індексації грошового забезпечення ОСОБА_4.
Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду в Одеській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_4 пенсії за вислугу років з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення якого призначається (обчислюється) пенсія індексації грошового забезпечення.
В іншій частині постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2016 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст. 237- 239 Кодексу адміністративного судочинства України.