ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 вересня 2017 року м. Київ К/800/53955/15
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів Рецебуринського Ю.Й. (доповідача),
Загороднього А.Ф.,
Штульман І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 до виконавчого комітету Охтирської міської ради Сумської області, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Альянс +" про визнання протиправним та скасування рішення конкурсного комітету,
за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Альянс+" на постанову Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 23 вересня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року,
В С Т А Н О В И Л А :
У червні 2014 року позивачка звернулась до суду з зазначеним адміністративним позовом, в якому просила: визнати протиправним рішення конкурсного комітету від 21 травня 2014 року щодо визначення перевізників на автобусних маршрутах загального користування в м. Охтирка за нижченаведеними об'єктами конкурсу в режимі маршрутного таксі в частині визначення переможцем конкурсу товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Альянс+" та скасувати рішення в цій частині: за об'єктом конкурсу № 1 по маршруту № 1 "Дачний залізничний вокзал" (вул. Червоноармійська - вул. Київська); за об'єктом конкурсу № 3 за маршрутом № 4 ТЕЦ Кардашівка (до межі міста); за об'єктом конкурсу № 5 за маршрутом № 8-а "Гай - Шевченка - Центр (із заїздом до Центрального кладовища, а в дні релігійних свят за окремим графіком)"; за об'єктом конкурсу № 6 за маршрутом № 9 "Підлозіївка - Центр - Кардашівка (до межі міста); за об'єктом конкурсу № 7 за маршрутом № 13 "Монумент - М'ясокомбінат".
Постановою Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 23 вересня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року, позов задоволено.
У касаційній скарзі ТОВ "ТК Альянс+", посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати ухвалені ними судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
З'ясувавши обставини справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права згідно статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України (2747-15)
), колегія суддів приходить до висновку про відмову у задоволенні касаційної скарги.
Судами встановлено, що в № 15 щотижневої газети Лідер від 16 квітня 2014 року розміщено оголошення про проведення конкурсів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Охтирка по 6 об'єктах в звичайному режимі руху та по 7 об'єктах в режимі маршрутного таксі.
На об'єкти конкурсу в режимі маршрутного таксі документи подали ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_3, ТОВ "ТК Альянс+", ФОП ОСОБА_6 Достовірність інформації, викладеної у заявах та документах перевізниками-претендентами, перевірена до проведення конкурсу, у зв'язку з чим усі зазначені учасники були допущені до участі у конкурсі.
Протоколом засідання конкурсного комітету по проведенню конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування м. Охтирка від 21 травня 2014 року зафіксовано хід проведення конкурсу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху по 6 об'єктах та в режимі маршрутного таксі по 7 обєктах.
Так, в конкурсі на об'єкт № 1 маршруту № 1 "Дачний - залізничний вокзал (вул. Червоноармійська - вул. Київська) брали участь ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_3, ТОВ "ТК Альянс+". Документи претендента ФОП ОСОБА_5 не розглядалися через недостатню кількість транспортних засобів. Пропозиції інших претендентів відповідали умовам конкурсу та за системою оцінки пропозицій перевізників - претендентів згідно з Додатком 4 до Порядку отримали: ТОВ "ТК Альянс+" - 3,5 бали; ФОП ОСОБА_3 - 2 бали. Переможцем визнано ТОВ "ТК Альянс+"; друге місце зайняла ФОП ОСОБА_3
Проте, резервний автомобіль ФОП ОСОБА_3 FIAT-IVECO 35/10 (1995), державний номер НОМЕР_1 переобладнано з вантажного. Автомобіль ТОВ "ТК Альянс+" Рута-25 на час проведення конкурсу не відповідав вимогам класу А, оскільки, згідно листа ДП "Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут" Міністерства Інфраструктури України для вирішення конкурсним комітетом питання щодо можливості використання його автобуса на маршруті загального користування у режимі маршрутного таксі потрібно надати до конкурсного комітету сертифікат відповідності автобуса, переобладнаного для роботи на стисненому природному газі із зазначенням у ньому класу та пасажиромісткості автобуса. Такий сертифікат відповідності отриманий позивачем лише 11 липня 2014 року, тобто після проведення конкурсу. Автомобілі ТОВ "ТК "Альянс+" Рута-25 не відповідали вимогам класності, оскільки є автомобілями класу 1, які не можуть працювати у режимі маршрутного таксі.
Згідно протоколу засідання конкурсного комітету в конкурсі на об'єкт № 3 маршруту № 4 "ТЕЦ-Кардашівка (до межі міста)" брали участь ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_3, ТОВ "ТК Альянс+". За системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів згідно з Додатком 4 до Порядку отримали: ФОП ОСОБА_4 - 1 бал, ФОП ОСОБА_5 - 0 балів, ТОВ "ТК Альянс+" - 6 балів, ФОП ОСОБА_3 - 3 бали. Переможець ТОВ "ТК Альянс+", друге місце - ФОП ОСОБА_3
Однак, ФОП ОСОБА_3 було представлено на конкурс основний транспортний засіб переобладнаний з вантажного та такий, що не відповідав транспортному засобу класу А. Автомобіль Рута-25 ТОВ "ТК "Альянс+" також не відповідав вимогам класності.
Згідно протоколу засідання конкурсного комітету в конкурсі на об'єкт № 5 маршруту № 8-а "Гай - Шевченка - Центр (із заїздом до Центрального кладовища в дні релігійних свят за окремим графіком)" брали участь ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_3, ТОВ "ТК Альянс+". Документи претендента ФОП ОСОБА_5 не розглядалися через недостатню кількість транспортних засобів. Пропозиції інших претендентів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів згідно з Додатком 4 до Порядку отримали: ТОВ "ТК Альянс+" - 4 бали; ФОП ОСОБА_3 - 2 бали. Переможець - ТОВ "ТК Альянс+", друге місце - ФОП ОСОБА_3
Згідно протоколу засідання конкурсного комітету в конкурсі на об'єкт № 6 маршруту № 9 "Підлозіївка - Центр - Кардашівка (до межі міста)" брали участь: ФОП ОСОБА_6, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_3, ТОВ "ТК Альянс+". Пропозиції претендентів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів згідно з Додатком 4 до Порядку отримали: ФОП ОСОБА_3 - 2 бали, ФОП ОСОБА_5 - 0 балів, ТОВ "ТК Альянс+" - 4 бали, ФОП ОСОБА_6 - 1 бал. Переможець - ТОВ "ТК Альянс+", друге місце - ФОП ОСОБА_3
Проте, ФОП ОСОБА_3 представлено на конкурс транспортний засіб переобладнаний з вантажного, а автомобіль ТОВ "ТК Альянс+" Рута-25 не відповідав вимогам класності та цим претендентом не було надано інвестиційний проект - зобовязання.
Згідно протоколу засідання конкурсного комітету в конкурсі на об'єкт № 7 маршруту № 13 "Монумент - М'ясокомбінат" брали участь ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_3, ТОВ "ТК Альянс+". Документи претендента ФОП ОСОБА_5 не розглядалися в зв'язку з недостатньою кількістю транспортних засобів. Пропозиції інших претендентів відповідали умовам конкурсу та за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів згідно з Додатком 4 до Порядку отримали: ФОП ОСОБА_4 - 1 бал, ТОВ "ТК Альянс+" - 6 балів, ФОП ОСОБА_3 - 1 бал. Переможець - ТОВ "ТК Альянс+". Учасники конкурсу ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_3 набрали однакову кількість балів, тому шляхом голосування було визначено претендента, що посів друге місце - ФОП ОСОБА_3
Проте, ФОП ОСОБА_3 представлено на конкурс транспортний засіб переобладнаний з вантажного, а транспортний засіб ТОВ "ТК "Альянс+" Рута-25 не відповідав вимогам класності та цим претендентом не було надано інвестиційний проект - зобовязання.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з протиправності оскаржуваного рішення конкурсного комітету в частині: об'єкта конкурсу № 1 по маршруту № 1 "Дачний - залізничний вокзал (вул. Червоноармійська - вул. Київська )"; об'єкта конкурсу № 3 по маршруту № 4 "ТЕЦ - Кардашівка (до межі міста)"; об'єкта конкурсу № 5 по маршруту № 8-а "Гай - Шевченка - Центр (із заїздом до Центрального кладовища, а в дні релігійних свят за окремим графіком)"; об'єкта конкурсу № 6 по маршруту № 9 "Підлозіївка - Центр - Кардашівка (до межі міста)"; об'єкта конкурсу № 7 по маршруту № 13 "Монумент - М'ясокомбінат", оскільки конкурсним комітетом при проведенні конкурсу порушено вимоги Закону України "Про автомобільний транспорт" (2344-14)
та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з вказаними висновками судів першої та апеляційної інстанцій з огляду на таке.
Відповідно до пункту 40 Порядку № 1081 (1081-2008-п)
під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками: наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання); наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу; наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями; наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення); строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації); наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам; наявність та характеристика виробничої бази; умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу; умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом; умови виконання регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів; досвід роботи перевізника-претендента; наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху, транспортного законодавства, ліцензійних умов; якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу; інвестиційний розвиток суб'єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності; умови контролю за станом здоров'я водіїв.
Згідно частини 1 статті 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Статтею 44 вказаного Закону передбачено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
До обов'язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення (частина 2 вказаної статті).
У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов'язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п'яти років (частина 3).
У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов'язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п'яти років (частина 4).
Відповідно до статті 45 Закону України "Про автомобільний транспорт" у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб'єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.
Згідно статті 46 вказаного Закону для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів, засвідчену посадовою особою підприємства (організації), яка забезпечує підготовку матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету, або нотаріально, копії ліцензійних карток на автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не менш як за дев'ять днів до дня проведення конкурсу забезпечують інформування відповідних підрозділів Міністерства внутрішніх справ України про перевізників-претендентів, які подали документи на конкурс.
На виконання положень Закону України "Про автомобільний транспорт" (2344-14)
, постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03 грудня 2008 року (1081-2008-п)
затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок № 1081).
Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування і є обовязковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.
Пунктом 10 Порядку № 1081 (1081-2008-п)
передбачено, що організатор затверджує умови конкурсу, в тому числі обов'язкові, відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт". Крім обов'язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об'єкті конкурсу, який включає міські та приміські автобусні маршрути загального користування, не менш як одного транспортного засобу, пристосованого для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями.
Згідно пункту 12 Порядку № 1081 (1081-2008-п)
конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов'язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов'язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Пунктом 29 Порядку № 1081 (1081-2008-п)
передбачено, що для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об'єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи: 2) нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні); 3) перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою "з місцем водія/без місця водія"), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу; 4) копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті; 5) документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу; 6) копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; 7) копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації); 8) перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність; 9) анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку; 10) копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали. Комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.
За таких обставин, коли конкурсним комітетом при проведенні конкурсу на перевірені судами об'єкти та маршрути порушив вимоги Закону України "Про автомобільний транспорт" (2344-14)
та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, колегія суддів вважає правильними висновки судів першої та апеляційної інстанцій про задоволення позовних вимог.
З урахуванням зазначених обставин та норм права, суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права, тому підстав до скасування чи зміни їх судових рішень немає.
Керуючись статтями 222, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
У Х В А Л И Л А:
Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Альянс+" залишити без задоволення.
Постанову Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 23 вересня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута у порядку і з підстав, передбачених статтями 235- 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді
|
Ю.Й. Рецебуринський
А.Ф. Загородній
І.В. Штульман
|