ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 липня 2017 року м. Київ К/800/11559/16
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів:
Черпіцької Л.Т.
Донця О.Є.
Мороз Л.Л.
провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Першого заступника прокурора Одеської області на постанову Березнегуватського районного суду Миколаївської області 25.12.2015р. та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду 31.03.2016р. у справі № 2-а-8/11 за позовом Колгоспу "Прометей" до Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області, Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся з позовом, в якому просив визнати протиправною відмову адміністрації у наданні дозволу на виготовлення державного акту та зобов'язати відповідача видати дозвіл на виготовлення державного акту на право постійного користування землею згідно з рішенням Миколаївської обласної ради народних депутатів від 10 січня 1989 року № 5.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що у 1989 році Миколаївською обласною радою народних депутатів вирішено розукрупнити колгоспи "Україна" та ім. Чкалова, створивши на їх основі три нових, у тому числі колгосп "Прометей". Цим же рішенням визначено розмір угідь новоствореного колгоспу "Прометей" - 2 734 гектара. В подальшому акт про право постійного землекористування новоствореним колгоспом не отриманий, у зв'язку з цим у червні 2007 року колгосп звернувся до адміністрації із заявою про надання дозволу на виготовлення такого акта, однак отримав відмову.
Постановою Березнегуватського районного суду Миколаївської області від 25 грудня 2015 року - позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Березнегуватської районної державної адміністрації у наданні дозволу на виготовлення державного акту на право постійного користування земельною ділянкою. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду 31.03.2016 р. постанову Березнегуватського районного суду Миколаївської області від 25 грудня 2015 року скасовано. Прийнято нове рішення яким позов задоволено. Визнано протиправною відмову Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області в наданні згоди колгоспу "Прометей" на виготовлення державного акту на право постійного користування земельною ділянкою. Зобов'язано Березнегуватську районну державну адміністрацію Миколаївської області надати згоду колгоспу "Прометей" на виготовлення державного акту на право постійного користування земельною ділянкою.
На постанову Березнегуватського районного суду Миколаївської області 25.12.2015 р. та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду 31.03.2016 р. надійшла касаційна скарга Першого заступника прокурора Одеської області, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про їх скасування та закриття провадження у справі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Миколаївської обласної ради народних депутатів від 10 січня 1989 року № 5 було вирішено розукрупнити колгоспи "Україна" та ім. Чкалова, створивши на їх основі три нових, у тому числі колгосп "Прометей" з площею сільгоспугідь - 2734 га, в тому числі пашні - 2236 гектарів. За п.3 зазначеного рішення вирішення питань пов'язаних з розукрупненням та створенням нових колгоспів було доручено Баштанському та Березнегуватському райвиконкомам.
Рішенням загальних зборів членів колгоспу було вирішено створити колгосп з назвою "Прометей" з центральною садибою у с.Кавказ Березнегуватського району, обрати його головою ОСОБА_4, затвердити склад ревізійної комісії та статут колгоспу, що підтверджується протоколом № 1 зборів членів колгоспу "Прометей" від 06 лютого 1989 року.
За довідками відділу статистики у Березнегуватському районі від 02.04.2015 року № 127/04-16 та 128/04/16 після створення у 1993 році державного реєстру звітних /статистичних одиниць України (ДРЗОУ), колгосп "Прометей" ідентифікаційний код 02126484 був включений до ДРЗОУ 10.06.1994 року, при цьому державна статистична звітність надходила від колгоспу з 1989 по 2015 роки.
15 липня 1997 року відповідно до Закону України "Про кооперацію" (1087-15)
та ст.4 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 125 від 25.04.1996 року (125-96-п)
, розпорядженням голови Березнегуватської районної державної адміністрації № 277 було зареєстровано статут колгоспу "Прометей". За даними довідки АБ № 058060 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України дані про первинну реєстрацію позивача, ідентифікаційний код 02126484, як юридичної особи було внесено до ЄДРПОУ 15.07.1997 року.
З рішення виконавчого комітету Миколаївської обласної ради народних депутатів № 5 від 10.01.1989 року вбачається, що площа сільгоспугідь колгоспу "Прометей" була визначена у розмірі 2734 га, в тому числі пашні 2236 гектарів. Згідно з п.4 рішення, забезпечення виконання філією інституту "Укрземпроект" робіт по організації території землекористування в розукрупнених та створених колгоспах, було покладено на облагропром. З матеріалів справи слідує, за замовленням Миколаївського обласного агропромислового комітету Українським науково-дослідним і промислово- вишукувальним інститутом по землеустрою щодо колгоспу "Прометей" з 1989 по 1995 роки було розроблено: проект внутрішньогосподарського землеустрою; технічний звіт по корегуванню планових матеріалів зйомок минулих років; внутрішньогосподарська оцінка земель колгоспу; технічна документація по інвентаризації земель Лепетиської сільської ради народних депутатів Березнегуватського району Миколаївської області; технічна документація про вилучення та передачу земель в склад земельного запасу для організації селянських (фермерських) господарств, колективного садоводства і городництва із землекористування колгоспу "Прометей"; технічна документація визначення розміру земельного податку в залежності від якості та місця положення земель сільськогосподарського призначення, та нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь колгоспу, які зберігаються у відділі Держземагенства у Березнегуватському районі. Станом на 2013 рік по господарству було проінвентаризовано 34 земельних ділянок.
З довідок відділу Держземагенства у Березнегуватськомурайоні Миколаївської області слідує, що з 1989 року Березнегуватським агропромисловим об'єднанням до Державного земельного кадастру були внесені відомості щодо площі земельних ділянок колгоспу "Прометей", які перебувають у кадастрі по теперішній час. Державний акт на право постійного користування землею колгосп не отримував, однак фактично користується землею з 1989 року на підставі рішення Миколаївської обласної ради народних депутатів № 5 від 10.01.1989 року.
За даними статистичного звіту площа земель колгоспу "Прометей" з грудня 1989 року по 01.01.2015 року зменшилась на 283.2 га, у зв'язку з вилученням із землекористування колгоспу "Прометей" до земель запасу Лепетиської сільської ради Березнегуватського району 188,0 га відповідно до "Технічної документації про вилучення та передачу земель в склад земельного запасу для організації селянських (фермерських) господарств, колективного садоводства і городництва із землекористування колгоспу "Прометей", розробленої на підставі рішення Миколаївської обласної ради народних депутатів від 21 січня 1992 року "Про розширення земель запасу". Решта земельної ділянки 95.2 га є землями населених пунктів села Кавказ та Новоросійськ та кладовища. Отже фактично станом на 01.01.2015 року в користуванні позивача перебуває 2 507 га землі.
Починаючи з червня 2007 року позивач неодноразово звертався до Березнегуватського районної державної адміністрації із заявами про надання дозволу на виготовлення державного акту на право постійного землекористування. На що отримало відповіді від 09.07.2007 р. та від 15.11.2010 р. про відмову в наданні дозволу на виготовлення державного акту на право постійного землекористування, оскільки колгосп не є а ні державним, а ні комунальним підприємством, а тому може набути право користування земельною ділянкою лише на умовах оренди
Відповідно до ст. 193 та ч.1 ст. 204 ЗК України державний земельний кадастр, це єдина система земельно - кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками і містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, план фіксації земель, кількісну і якісну характеристику, розподіл серед власників землі і землекористувачів.
Згідно ст. 15 Земельного Кодексу УРСР від 08 липня 1970 року, який діяв на час прийняття рішення № 5 від 10.01.1989 року, встановлювалось безстрокове та тимчасове користування землею. Землекористувачами визначалися: колгоспи, радгоспи, інші сільськогосподарські державні, кооперативні, громадські підприємства, організації і установи; промислові, транспортні, інші несільськогосподарські державні, кооперативні, громадські підприємства, організації та установи, громадяни. Землі які займались колгоспами, закріплювались за ними в безстрокове користування. Надання земельних ділянок у користування здійснювалось у порядку відведення, на підставі постанови Ради Міністрів УРСР або рішення виконавчих комітетів обласної, районної, міської, селищної і сільської рад народних депутатів в порядку визначеному законодавством.
Статтею 7 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року поняття "користування землею" визначалось як постійне - без заздалегідь встановленого строку та тимчасове (короткострокове до трьох років та довгострокове від трьох до десяти років). Крім цього визначалась така форма володіння, як постійне володіння, яке надавалося колгоспам, радгоспам, іншим державним, кооперативним, громадським підприємствам, установам і організаціям, релігійним організаціям.
Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку щодо безпідставності доводів Березнегуватської районної державної адміністрації які ґрунтуються на ст. 92 ЗК України (чинного Земельного Кодексу (2768-14)
) про те що колгосп, будучи а ні державним, а ні комунальним підприємством не може набути право постійного користування землею, оскільки ч.2 ст. 92 ЗК України визначає перелік осіб, які набувають право постійного користування землею, але не вирішує питання щодо осіб, які набули це право раніше.
Крім того, у рішенні Конституційного суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 (v005p710-05)
зазначено, що використання терміну "набувають", що означає "ставати власником чого - небудь", після набрання чинності статтею 92 Кодексу свідчить, що ця норма не обмежує і не скасовує діюче право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках станом на 1 січня 2002 року до його переоформлення.
Стосовно посилання скаржника на відсутність правонаступництва між колгоспом "Прометей", створеного на підставі рішення Миколаївської обласної ради народних депутатів у 1989 році та колгоспом " Прометей", зареєстрованого у 1997 році, то слід зазначити наступне.
Зміст поняття правонаступництва як переходу прав від сторони до іншої особи визначається статтею 106 Цивільного-процесуального кодексу України. Відповідно до положень частини 1 статті 104 ЦК України (435-15)
юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Частиною 1 статті 106 ЦК України визначено, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Правонаступництво - це процес переходу прав і обов'язків одного учасника правовідносин до іншого (правонаступника). Важливою особливістю правонаступництва є збереження первісного предмета правовідносин та їх суті.
Аналізуючи зміст наведених законодавчих норм та з урахуванням матеріалів справи, суди обґрунтовано дійшли висновку, що в даному випадку не існує і не може бути факту правонаступництва щодо колгоспу "Прометей", оскільки жодного перетворення, злиття, приєднання, або поділу цього колгоспу, а також його ліквідації, з моменту створення (1989 р.) і до теперішнього часу не відбувалося. Тобто, мова йдеться про одне і теж селянське господарство " Прометей", яке створене у 1989 році на базі бригадних сіл Кавказ та Новоросійське і з цього часу постійно користується земельною ділянкою розміром 2 507, 3 га.
Крім того, факт набуття позивачем права постійного користування спірною земельною ділянкою підтверджується також рішенням Миколаївського адміністративного суду від 02 квітня 2012 року (яке набуло чинності) у справі за позовом Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області до відділу Держкомзему в Березнегуватському районі Миколаївської області про виключення відомостей з державного земельного кадастру щодо постійного користування земельною ділянкою загальною площею 2507,3 га колгоспом "Прометей" в межах території Лепетиської сільської ради, яким в задоволенні позову було відмовлено.
Також рішенням господарського суду Миколаївської області від 23 жовтня 2012 року, залишеним в силі Одеським апеляційним господарським судом постановою від 12.02.2013 р., у справі за позовом Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області до колгоспу "Прометей" про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки, яким відмовлено в задоволенні позову.
Зазначеними судовими рішеннями встановлено, що колгосп "Прометей" фактичне користування землею здійснює протягом 23 років на підставі рішення облвиконкому від 10.01.1989 р. № 5, зазначена земельна ділянка відноситься до земель державної власності.
Згідно з ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
З огляду на викладене, відмова відповідача у надані дозволу на виготовлення державного акту на право постійного користування землею, всупереч вимогам ст. 123 ЗК України не була належним чином оформлена, мотивована та ґрунтувалась на помилковому тлумаченні ст. 92 ЗК України, а отже Березнегуватська районна державна адміністрація діяла не у спосіб що передбачений Конституцією (254к/96-ВР)
та Законами України, а тому вимоги позивача про визнання протиправною відмову відповідача у наданні дозволу на виготовлення державного акту підлягають задоволенню.
В силу ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР)
та законами України.
Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку щодо задоволення позовних вимог.
Колегія суддів вважає необґрунтованим посилання скаржника також на необхідність закриття провадження у даній справі оскільки остання не належить до компетенції адміністративних судів, оскільки спірні правовідносини є фактично спором про майнове право, враховуючи наступне.
За правилами статті 1 КАС цей Кодекс визначає юрисдикцію, повноваження адміністративних судів щодо розгляду адміністративних справ, порядок звернення до адміністративних судів та порядок здійснення адміністративного судочинства.
Справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 1 статті 3 КАС).
Згідно з пунктом 7 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій.
В свою чергу у рамках цієї справи жодним чином не вирішується спір про право власності позивача на земельні ділянки. Позовні вимоги Колгоспу "Прометей" ґрунтуються на протиправності дій Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області, як суб'єкта наділеного владними функціями.
Тобто, у цій справі спір про право відсутній, а дослідженню підлягають виключно владні, управлінські рішення та дії Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області, який у межах спірних правовідносин діє як суб'єкт владних повноважень.
Аналогічна правова позиція була висловлена також Верховним Судом України у постанові від 25 квітня 2017 року (справа № 21-3197а16).
За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовано до них норми матеріального права.
Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Першого заступника прокурора Одеської області відхилити, а постанову Одеського апеляційного адміністративного суду 31.03.2016р. залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.