ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 жовтня 2017 року м. Київ справа № 875/52/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого, судді
Горбатюка С.А. (доповідач)
Суддів
Єрьоміна А.В.
Мороза В.Ф.
секретар судового засідання Носенко Л.О.,
за участі представників: Макарівської районної державної адміністрації Київської області Коваленка В.В., Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" Гончара В.А., Катаєвої Є.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в апеляційному порядку у залі суду адміністративну справу за
за позовом Макарівської районної державної адміністрації Київської області до ОСОБА_7, третя особа: Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" про примусове відчуження частини земельної ділянки за апеляційною скаргою Макарівської районної державної адміністрації Київської області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2017 року
в с т а н о в и л а :
У жовтні 2016 року Макарівська районна державна адміністрація Київської області (далі - Макарівська РДА) у Київському апеляційному адміністративному суді в порядку статті 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України пред'явила позов до ОСОБА_7, третя особа: Державне підприємство (далі - ДП) "Національна енергетична компанія "Укренерго" про примусове відчуження частини земельної ділянки.
Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що частина земельної ділянки, яка на праві власності належить ОСОБА_7, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності на підставі розпоряджень Київської обласної державної адміністрації (далі - Київська ОДА) від 22 грудня 2014 року № 456 та Макарівської РДА від 09 грудня 2015 року № 455, висновку державної експертизи землевпорядної документації від 24 січня 2013 року № 6-13, звіту про проведення експертної грошової оцінки 2016 року, для будівництва об'єкта ліній електропередачі.
Просила:
- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,0005 га, що належить на праві власності ОСОБА_7, яке посвідчено Державним актом на право власності на земельну ділянку (серія НОМЕР_1 від 13 вересня 2007 року) та знаходиться на території Плахтянської сільської ради Макарівського району Київської області (загальна площа земельної ділянки становить 0,145 га, кадастровий номер НОМЕР_2, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства), із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в установленому законодавством порядку у розмірі 170 грн. Перерахування зазначених коштів здійснюється Макарівською РДА на зазначений ОСОБА_7 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом після набрання постановою суду законної сили;
- виділити із земельної ділянки загальною площею 0,145 га, яка перебуває у власності ОСОБА_7 за відповідною технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки в окремі земельні ділянки, із яких: земельна ділянка площею 0,1445 га - залишається у власності ОСОБА_7, земельна ділянка площею - 0,0005 га відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку;
- зобов'язати ОСОБА_7 звільнити частину земельної ділянки площею 0,0005 га, що примусово відчужується з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 днів з дня набрання постановою суду законної сили.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2017 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вищевказаною постановою Макарівська РДА подала до Вищого адміністративного суду України апеляційну скаргу.
Посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та ухвалити нову постанову про задоволення позовних вимог.
У судовому засіданні представник Макарівської районної державної адміністрації Коваленко В.В. підтримав вимоги апеляційної скарги.
ОСОБА_7 у судове засідання не з'явився, про день, час та місце розгляду справи був повідомлений у встановленому процесуальним законом порядку.
Представники третьої особи ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" Гончар В.А. та Катаєва Є.М. апеляційну скаргу підтримали, надали пояснення, аналогічні тим, які були надані у письмовому вигляді.
Заслухавши пояснення представників позивача, третьої особи, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Із матеріалів адміністративної справи вбачається, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 2006 року № 436-р (436-2006-р) затверджено план заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року.
08 серпня 2011 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 802-р (802-2011-р) "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок", яким ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" надано дозвіл на розроблення з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів на території Макарівського, Києво-Святошинського районів та Ірпінської міської ради Київської області, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів повітряної лінії електропередачі напругою 330 кВ "Новокиївська - Сєвєрна" на електричну станцію напругою 750 кВ "Київська".
05 жовтня 2011 року Київською ОДА прийнято розпорядження № 1091 "Про надання дозволу державному підприємству ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів ПЛ 330 кВ "Новокиївська - Сєвєрна" на електричну станцію напругою 750 кВ "Київська".
Товариство з обмеженою відповідальністю "Землевпорядна компанія "Приват" розробило проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго", розташованих за межами населених пунктів на території Макарівського, Києво-Святошинського районів та Ірпінської міської ради Київської області, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів ПЛ 330 кВ "Новокиївська - Сєвєрна" на електричну станцію напругою 750 кВ "Київська".
24 січня 2013 року Державним агентством земельних ресурсів України надано висновок державної експертизи землевпорядної документації № 6-13, в якому, зокрема зазначено, що проект землеустрою не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання, а також, що даний висновок є дійсним протягом строку, визначеного Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (1808-15) .
08 жовтня 2014 року Кабінетом Міністрів України прийнято відповідне розпорядження № 1061-р (1061-2014-р) "Про вилучення та надання земельних ділянок у постійне користування зі зміною їх цільового призначення, погодження зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення державної власності".
22 грудня 2014 року Київською ОДА прийнято розпорядження № 456 "Про заходи щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, з подальшим їх наданням у постійне користування ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго".
09 грудня 2015 року Макарівською РДА прийнято розпорядження № 455 "Про викуп або примусового відчуження земельних ділянок, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, з подальшим їх наданням у постійне користування ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" із зміною їх цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів повітряної лінії електропередачі напругою 330 кВ "Новокиївська - Сєвєрна" на електричну станцію напругою 750 кВ "Київська".
Оцінювачем Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІЗИР-7" на замовлення Макарівської РДА складено звіти про проведення експертної грошової оцінки частин земельних ділянок відповідача для їх викупу або відчуження з мотивів суспільної необхідності чи для суспільних потреб.
На зазначені звіти Товариством з обмеженою відповідальністю "Лідер Плюс" складено відповідні рецензії.
Макарівська РДА направила за відомою адресою реєстрації повідомлення ОСОБА_7 про прийняте рішення щодо викупу або примусового відчуження частин його земельної ділянки та опублікував відповідне оголошення в засобах масової інформації.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України від 17 листопада 2009 року № 1559-VI (1559-17) "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі - Закон № 1559-VІ (1559-17) ).
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив із того, що на момент звернення позивача в суд з позовною заявою розпорядження Київської ОДА від 22 грудня 2014 року № 456 щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок в цілях будівництва ЛЕП відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 1559-VI втратило чинність, оскільки від дня його винесення збігло більше одного року, а розпорядження Макарівської РДА від 09 грудня 2015 року № 455 прийнято не уповноваженим органом.
Також, позивачем не доведено, що будівництво відповідного об'єкту не можливе без припинення права власності на землю ОСОБА_7
Крім того, з часу проведення експертизи землевпорядної документації сплинув передбачений частиною першою статті 36 Закону України від 17 червня 2004 року № 1808-IV "Про державну експертизу землевпорядної документації" (далі - Закон № 1808-IV (1808-15) ) термін її дії і що звіт про проведення експертної грошової оцінки у відповідності до частини третьої статті 5 Закону № 1559-VI державну експертизу землевпорядної документації не проходив.
Колегія суддів частково погоджується із правовою позицією суду першої інстанції з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Чинним законодавством визначено підстави та порядок відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності.
Так, відповідно до статті 1 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
Згідно з частинами першою-третьою статті 4 Закону № 1559-VI фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені.
Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 1559-VI рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб з підстав, які допускають примусове відчуження цих об'єктів з мотивів суспільної необхідності,втрачає чинність у разі, якщо протягом одного року з дня прийняття рішення відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування не звернувся до суду з позовом про примусове відчуження цих об'єктів або якщо рішення суду про відмову у задоволенні цього позову набрало законної сили.
У разі втрати чинності рішенням про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з підстав, які допускають примусове відчуження цих об'єктів з мотивів суспільної необхідності, прийняття рішення про викуп таких об'єктів з цих же підстав допускається не раніше ніж через два роки.
Також, частиною першою статті 7 Закону № 1559-VI передбачено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема будівництва ліній електропередачі.
Органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб як, зокрема будівництво ліній електропередачі.
Частинами першою та другою статті 8 Закону № 1559-VI визначено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об'єкта на території двох або більше районів.
Районна державна адміністрація приймає рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об'єкта в межах території району.
Крім того, частиною першою статті 36 Закону № 1808-IV передбачено, що позитивний висновок державної експертизи дійсний протягом строку дії об'єкта державної експертизи, але не більше трьох років від дня його видачі.
Суд першої інстанції у своєму рішенні правильно вказав на те, що термін дії висновку державної експертизи землевпорядної документації від 24 січня 2013 року № 6-13 закінчився 25 січня 2016 року, а тому такий висновок на момент звернення позивача до суду, а саме 24 жовтня 2016 року, вже був недійсним.
Також, суд вірно вказав й те, що звіт про проведення експертної грошової оцінки був складений у 2016 році і відповідно до частини третьої статті 5 Закону № 1559-VI мав пройти державну експертизу, але такої експертизи він не проходив.
У матеріалах справи висновку державної експертизи щодо звіту про проведення експертної грошової землі немає.
Таким чином, позивачем не дотримано процедури примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності.
Також колегія суддів вказує й на таке.
Відповідно до статей 15, 16 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельної ділянки, яка належить фізичній особі на праві приватної власності, є крайнім заходом задоволення суспільних потреб, для реалізації якого позивачем має бути доведено перед судом те, що жодним іншим шляхом реалізація поставленої мети є не можливим.
У матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що заплановане будівництво ЛЕП не можливе шляхом використанням земель державної або комунальної власності, і що реалізація актів Кабінету Міністрів України стосовно плану заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року без примусового вилучення земельних ділянок у фізичних осіб, зокрема й у ОСОБА_7, не можлива.
А отже, суд першої інстанції правильно вказав на відсутність доказів на підтвердження необхідності вилучення земельної ділянки у ОСОБА_7
Проте, колегія суддів не може погодитися з позицією суду першої інстанції щодо того, що сплинув однорічний строк дії розпорядження Київської ОДА від 22 грудня 2014 року № 456 та що прийняття рішення про викуп, примусове відчуження земельних ділянок для такої суспільної потреби є виключними повноваженнями обласної державної адміністрації, а не районних державних адміністрацій.
Згідно із вказаним розпорядженням обласною державною адміністрацією Макарівській і Києво-Святошинській районним державним адміністраціям Київської області відповідно до територіальної належності у визначеному законодавством порядку доручено вжити заходів щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності загальною площею 1,2990 га, розташованих на території Наливайківської, Липівської, Плахтянської сільських рад Макарівської селищної ради Макарівського району та Ірпінської міської ради Київської області з метою подальшого їх надання у постійне користування Державному підприємству "Національна енергетична компанія "Укренерго" для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів повітряної лінії електропередачі напругою 330 кВ "Новокиївська -Сєвєрна" на електричну підстанцію напругою 750 кВ "Київська" згідно із додатком.
Тобто, Київська ОДА, використовуючи свої повноваження здійснювати викуп або примусового відчуження земельних ділянок, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, у конкретному випадку делегувала ці повноваження районним державним адміністраціям і доручила їм приймати відповідні рішення, виходячи з територіальної належності. Будь-яких положень щодо вирішення питань викупу або примусового відчуження земельних ділянок розпорядження Київської ОДА від 22 грудня 2014 року № 456 у собі не містить, а тому, його не можна вважати актом, на підставі якого має відбуватися викуп або примусового відчуження земельних ділянок, що перебувають у власності фізичних осіб, і дія якого у часі триває протягом одного року.
Конкретних обмежень дії таких актів у часі не передбачено й чинним законодавством.
Проте, ці обставини, на думку колегії суддів, не впливають на правильність рішення суду першої інстанції у цій справі.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції рішення ухвалено правильно, у зв'язку з чим апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.
Керуючись статтями 183-1, 199, 200, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Апеляційну скаргу Макарівської районної державної адміністрації Київської області залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2017 року у справі за позовом Макарівської районної державної адміністрації Київської області до ОСОБА_7, третя особа: Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" про примусове відчуження частини земельної ділянки залишити без зміни.
Ухвала є остаточною, оскарженню не підлягає.
Судді
Горбатюк С.А.
Єрьомін А.В.
Мороз В.Ф.