ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"20" червня 2017 р. м. Київ К/800/10007/16
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі суддів:
Калашнікової О.В.,
Мороз Л.Л.
Стрелець Т.Г.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "ЗЛАТОБАНК" Славінського Валерія Івановича на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 січня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2016 року у справі № 822/5802/15 за позовом ОСОБА_5 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "ЗЛАТОБАНК" Славінського Валерія Івановича, треті особи: ПАТ "ЗЛАТОБАНК", Фонд гарантування вкладів фізичних осіб про зобов'язання вчинити дії,-
в с т а н о в и л а:
В вересні 2015 року ОСОБА_5 звернувся до суду із позовом до суду до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЗЛАТОБАНК" Славінського Валерія Івановича, в якому просив
визнати протиправним та скасувати рішення Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЗЛАТОБАНК" Славінського В.І. про віднесення до нікчемних транзакцій та правочинів Угоду про приєднання до Публічної пропозиції про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб № 076470 (договір банківського вкладу), укладену 05.12.2014 року на користь ОСОБА_5, яке втілене в наказах № 164/1 від 08.04.2015 року "Про затвердження переліку нікчемних транзакцій та правочинів" і № 165/1 від 09.04.2015 року "Про внесення змін до наказу № 164/1 від 08.04.2015 року шляхом викладення його у новій редакції".
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 січня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2016 року, позов задоволено: визнано протиправним та скасовано наказ уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЗЛАТОБАНК" Славінського Валерія Івановича № 164/1 від 08.04.2015 року (в редакції наказу № 165/1 від 09.04.2015 року) "Про затвердження переліку нікчемних транзакцій та правочинів" в частині, що стосується визнання нікчемною угоди про приєднання до Публічної пропозиції про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб (Договір банківського вкладу) № 076470 від 05.12.2014 року, укладеної на користь позивача.
У касаційній скарзі Уповноважений особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЗЛАТОБАНК", посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в позові.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів зазначає наступне.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що за відсутності у рішенні відповідача посилань на передбачені Законом підстави визнання правочину нікчемним, таке рішення суб'єкта владних повноважень, є необґрунтованим, у зв'язку із чим воно є неправомірним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України з цього приводу звертає увагу на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що між ОСОБА_6 та ПАТ "Златобанк" укладена угода про приєднання до публічної пропозиції про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб (договір банківського вкладу) № 076470 від 05.12.2014 року.
Згідно з умовами вказаного договору ОСОБА_6 відкриває депозитний рахунок на користь ОСОБА_5 (особа на користь якої відкритий вкладний (депозитний) рахунок). ОСОБА_5 за умовами договору набуває статусу вкладника.
У свою чергу, банк відкриває вкладнику вкладний (депозитний) рахунок, початкова сума якого складає 10 000 доларів США.
Факт внесення коштів ані банківською установою, ані відповідачем не заперечується.
13.02.2015 виконавчою дирекцією Фонду на підставі постанови Правління Національного банку України від 03.02.2015 року № 105 "Про віднесення ПАТ "Златобанк" до категорії неплатоспроможних" прийняте рішення № 30 про запровадження тимчасової адміністрації строком на три місяці з 14.02.2015 року по 13.05.2015 року та призначення уповноваженої особи Фонду для тимчасової адміністрації.
24.04.2015 року позивач звернувся до уповноваженої особи Фонду з заявою, у якій просив включити його до реєстру вкладників, відповідь на яку позивачу не надана.
13.05.2015 року виконавчою дирекцією Фонду прийняте рішення № 99 про початок процедури ліквідації ПАТ "Златобанк" та призначення уповноваженої особи Фонду з питань ліквідації.
Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації ПАТ "Златобанк" Славінським В.І. прийняті накази № 164/1 від 08.04.2015 року "Про затвердження переліку нікчемних транзакцій та правочинів" та № 165/1 від 09.04.2015 року "Про внесення змін до наказу № 164/1 від 08.04.2015 року, шляхом викладення його у новій редакції".
Зазначеними наказами угоду про приєднання до публічної пропозиції про комплексне банківське обслуговування (договору банківського вкладу) № 076470, укладену на користь позивача 05.12.2014 року, віднесено до категорії нікчемні транзакції та правочини.
З цього приводу колегія суддів звертає увагу на наступне.
Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати фондом відшкодування за вкладами, а також відносини між Фондом, банками. Національним банком України, повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" від 23 лютого 2012 року N 4452-УІ (4452-17)
.
Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону України "Про систему гарантувань вкладів фізичних осіб" основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку. На виконання свого основного завдання Фонд у порядку, передбаченому цим Законом, здійснює такі функції: веде реєстр учасників Фонду; здійснює заходи щодо організації виплат відшкодувань за вкладами в разі прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; здійснює процедуру виведення неплатоспроможних банків з ринку, у тому числі шляхом здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків, організовує відчуження активів і зобов'язань неплатоспроможного банку, продаж неплатоспроможного банку або створення та продаж перехідного банку.
Відповідно до частини першої та другої статті 26 Закону фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами. Вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Згідно з статтею 27 цього Закону визначено порядок визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами. Так, уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку. Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню. Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників.
Отже, з метою належного захисту прав і законних інтересів вкладників банків, зокрема забезпечення гарантованого Законом України "Про систему гарантувань вкладів фізичних осіб" (4452-17)
відшкодування коштів за вкладами, уповноважену особу Фонду наділено правом складати відповідний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на підставі якого в подальшому Виконавчою дирекцією Фонду затверджується реєстр вкладників.
Відповідно до положень частини першої статті 34 Закону Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації в банку на наступний робочий день після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних. Виконавча дирекція Фонду не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду. Тимчасова адміністрація запроваджується на строк, що не перевищує три місяці, а для системоутворюючих банків - шість місяців. Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання.
Положеннями статті 38 Закону передбачено, що уповноважена особа Фонду зобов'язана забезпечити збереження активів та документації банку. Протягом дії тимчасової адміністрації уповноважена особа Фонду зобов'язана забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою цієї статті (частини перша та друга).
Правочини (у тому числі договори) неплатоспроможного банку є нікчемними з таких підстав: 1) банк безоплатно здійснив відчуження майна, прийняв на себе зобов'язання без встановлення обов'язку контрагента щодо вчинення відповідних майнових дій, відмовився від власних майнових вимог; 2) банк до дня визнання банку неплатоспроможним взяв на себе зобов'язання, внаслідок чого він став неплатоспроможним або виконання його грошових зобов'язань перед іншими кредиторами повністю чи частково стало неможливим; 3) банк здійснив відчуження чи передав у користування або придбав (отримав у користування) майно, оплатив результати робіт та/або послуги за цінами, нижчими або вищими від звичайних (якщо оплата на 20 відсотків і більше відрізняється від вартості товарів, послуг, іншого майна, отриманого банком), або зобов'язаний здійснити такі дії в майбутньому відповідно до умов договору; 4) банк оплатив кредитору або прийняв майно в рахунок виконання грошових вимог у день, коли сума вимог кредиторів банку перевищувала вартість майна; 5) банк прийняв на себе зобов'язання (застава, порука, гарантія, притримання, факторинг тощо) щодо забезпечення виконання грошових вимог у порядку іншому, ніж здійснення кредитних операцій відповідно до Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14)
; 6) банк уклав кредитні договори, умови яких передбачають надання клієнтам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку; 7) банк уклав правочини (у тому числі договори), умови яких передбачають платіж чи передачу іншого майна з метою надання окремим кредиторам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку; 8) банк уклав правочин (у тому числі договір) з пов'язаною особою банку, якщо такий правочин не відповідає вимогам законодавства України (частина третя статті).
Уповноважена особа Фонду протягом дії тимчасової адміністрації, а також протягом ліквідації повідомляє сторони за договорами, зазначеними у частині другій статті 38 цього Закону, про нікчемність цих договорів та вчиняє дії щодо застосування наслідків нікчемності договорів (частина четверта).
Отже, Закон України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (4452-17)
містить норму, якою в обов'язковому порядку зобов'язує уповноважену особу Фонду забезпечити перевірку правочинів (договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року з дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (договорів), що є нікчемними.
Судами встановлено, що підставою для не включення позивача до переліку вкладників вказано визнання нікчемним договору банківського вкладу з фізичною особою № 076470 від 05.12.2014 року, оскільки він порушує публічний порядок та спрямований на незаконне заволодіння майном держави.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем не визначено конкретних підстав визнання нікчемності правочину, укладеного між позивачем і банком, що передбачені частиною третьою статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" та не наведено доказів наявності причинно-наслідкового зв'язку між укладенням такого правочину та неплатоспроможністю банку.
Разом з тим судами попередніх інстанцій залишено поза увагою наступне.
Постановою Правління НБУ № 777/БТ від 04.12.2014 року, а саме пунктом 2 її резолютивної частини було встановлено обмеження в діяльності ПАТ "ЗЛАТОБАНК", зокрема: не допускати проведення будь-яких операцій за чинними договорами, за результатами яких збільшується гарантована сума відшкодування за вкладами фізичних осіб Фондом.
Проте, як вбачається із касаційної скарги, за результатами перевірки законності операцій Уповноваженою особою було встановлено, що в період дії обмежень в діяльності ПАТ "ЗЛАТОБАНК" з рахунку № НОМЕР_1 ОСОБА_6, відкритому в ПАТ "ЗЛАТОБАНК", 05.12.2014 року були перераховані кошти в сумі 10 000 доларів США на рахунок № НОМЕР_2, відкритий позивачу для зарахування коштів за договором банківського вкладу № 076470 від 05.12.2014 року з призначенням платежу "Часткове повернення депозиту, угода 070558 від 03.10.2014 року згідно заяви клієнта та залучення коштів на депозит, угода 076470 від 05.12.2014 року, тобто вказаною угодою № 076470 від 05.12.2014 року відбулась операція з перерахування коштів з рахунку ОСОБА_6 за чинним договором між нею та банком.
Судами попередніх інстанцій не було належним чином досліджено дані обставини, не надано їм відповідної правової оцінки, в результаті чого суди дійшли передчасних висновків про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
За правилами ст. 227 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій та направлення справи на новий розгляд.
Під час нового розгляду судам слід врахувати наведені судом касаційної інстанції обставини, надати їм належну правову оцінку та прийняти обґрунтоване і законне рішення за результатами повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.
Керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 227, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-
ухвалила:
Касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "ЗЛАТОБАНК" Славінського Валерія Івановича задовольнити частково.
Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 січня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2016 року скасувати, а справу направити до суду першої інстанції на новий розгляд.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає.