ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 червня 2017 року м. Київ К/800/7152/17
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого Донця О.Є.,
суддів: Голяшкіна О.В.,
Мороза В.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області на постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 07.11.2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и л а:
У жовтні 2016 року ОСОБА_2 звернулася до Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області з позовом до Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії, в якому просила:
- визнати незаконним рішення Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області від 29.08.2016 року № 31162 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї;
- зобов'язати Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області нарахувати та виплатити належну соціальну допомогу малозабезпеченій сім'ї з липня 2016 року та на весь період передбачений законом.
Постановою Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 07.11.2016 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено частково. Визнано незаконним рішення Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації від 29.08.2016 року № 31162 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї ОСОБА_2 Зобов'язано Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 28.07.2016 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям. У задоволені решти позовних вимог - відмовлено.
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 року апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області було залишено без задоволення, а постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 07.11.2016 року - без змін.
У касаційній скарзі Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, не погоджуючись з даними рішеннями, посилаючись на допущені судами порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 07.11.2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, колегія суддів вважає, що касаційна скарга Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області задоволенню не підлягає, оскільки рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими і не надають підстав, які передбачені статтями 225 - 229 Кодексу адміністративного судочинства України для зміни чи скасування судових рішень.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 28.07.2016 року звернулася до Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області із заявою про призначення їй допомоги як малозабезпеченій сім'ї повторно та пакетом документів.
До заяви було додано:
- довідку про склад сім'ї, видану Верхнянською сільською радою ОТГ від 26.07.2016 року № 3900;
- довідку, видану Івано-Франківським національним університетом нафти і газу від 22.08.2016 року № 344 на ОСОБА_3 про тимчасову реєстрацію в гуртожитку;
- декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги;
- довідку про доходи на ОСОБА_4, видану релігійною громадою УГКЦ святого Архистратига Михаїла від 26.07.2016 року;
- довідку про доходи на ОСОБА_5, видану державним вищим навчальним закладом "Івано-Франківський національний медичний університет";
- довідку про доходи на ОСОБА_3, видану Івано-Франківським національним університетом нафти і газу від 06.07.2016 року № 591;
- довідку про доходи на ОСОБА_6, видану Державним вищим навчальним закладом "Прикарпатський національний університет імені В.Стефаника" від 20.07.2016 року № 2914;
- довідку про відсутність договірних відносин з філією "Калуський РЕМ" на ОСОБА_4, видану філією "Калуський РЕМ" від 28.07.2016 року № 879;
- довідку про відсутність договірних відносин з філією "Калуський РЕМ" на ОСОБА_2, видану філією "Калуський РЕМ" від 28.07.2016 року № 880;
- довідку про відсутність пільг за період з 01.01.2016 року по 30.06.2016 року, видану Калуським УЕГГ на ОСОБА_2 від 28.07.2016 року № 750;
- довідку про відсутність пільг за період з 01.01.2016 року по 30.06.2016 року, видану Калуським УЕГГ на ОСОБА_4 від 28.07.2016 року № 751;
- довідку, видану Верхнянською сільською радою ОТГ від 26.07.2016 року № 3901 на ОСОБА_2 про те, що вона в с. Довгий Войнилів користується земельною ділянкою;
- довідку, видану виконкомом Томашівської сільської ради від 22.08.2016 року № 1549 про відсутність земельних ділянок за ОСОБА_4 на території Томашівської сільської ради;
- довідку, видану Верхнянською сільською радою ОТГ від 26.07.2016 року № 3902 на ОСОБА_2 про те, що вона ніде не працює з 19.04.2001 року по даний час і здійснює догляд за перестарілою особою;
- довідку на ОСОБА_2, видану УСЗН від 01.08.2016 року № 3521 про отримання компенсаційної виплати працездатній особі, що не працює і здійснює догляд;
- довідку на ОСОБА_2, видану УСЗН від 01.08.2016 року № 3878 про отримання компенсаційної виплати працездатній особі, що не працює і здійснює догляд;
- акт обстеження матеріально-побутових умов сім'ї від 28.07.2016 року № 170, де зазначено наступне: громадянка ОСОБА_2 проживає із сім'єю в АДРЕСА_1. Чоловік ОСОБА_4 та син ОСОБА_3 за рішенням суду зняті з реєстрації, але проживають в АДРЕСА_1.
Спеціалістом з прийому було перевірено повноту заповнення декларації, наявність необхідних документів та видано відривну розписку-повідомлення про кількість документів, які необхідно донести, із зазначенням дати, до якої ці документи мають бути донесені (до 27.08.2016 року), а саме:
- довідку про зареєстроване місце проживання чоловіка ОСОБА_4;
- довідку про зареєстроване місце проживання сина ОСОБА_8;
- довідку про зареєстроване місце проживання дочки ОСОБА_6
У зв'язку із тим що ОСОБА_2 не надала в установлений строк вищезазначені документи, Управлінням соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області 29.08.2016 року прийнято рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім'ям у грошовій формі в розмірі, який залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім'ї.
Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім'ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" (1768-14)
визначено Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (250-2003-п)
.
Відповідно до пунктів 2, 3, 4 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім'ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї.
Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем реєстрації уповноваженого представника малозабезпеченої сім'ї.
У сільській місцевості заяви з необхідними документами для призначення соціальної допомоги приймають виконавчі органи сільських і селищних рад та здійснюють їх передачу відповідним органам соціального захисту населення. Зазначені виконавчі органи можуть визначати уповноважену особу для прийняття документів.
Соціальна допомога також може бути призначена і виплачена за місцем фактичного проживання уповноваженого представника сім'ї за умови подання довідок про склад сім'ї і про неотримання такої допомоги в органах соціального захисту населення за місцем реєстрації.
У разі коли повнолітні члени сім'ї, яка звернулася за призначенням соціальної допомоги, фактично проживають разом, але зареєстровані за різними адресами, уповноважений представник сім'ї додає до заяви довідки про склад сім'ї та про неотримання такої допомоги в органах соціального захисту населення за місцем реєстрації.
У випадках, передбачених в абзацах першому і другому цього пункту, рішення про призначення соціальної допомоги приймається органами соціального захисту населення на підставі обстеження матеріально-побутових умов сім'ї, яке проводиться соціальними інспекторами цих органів, із складенням акта за формою, затвердженою Мінсоцполітики.
Виходячи з аналізу вищезазначених норм, призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям та призначення субсидії, здійснюється управлінням праці соціального захисту населення, особам, місце проживання яких зареєстроване, також допомога малозабезпеченим сім'ям може бути призначена і виплачена за місцем фактичного проживання уповноваженого представника сім'ї за умови подання довідок про склад сім'ї і про неотримання такої допомоги в органах праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації.
Пунктом 6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям передбачено, що для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім'ї подає органу соціального захисту населення такі документи:
заяву;
документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім'ї;
довідку про склад сім'ї;
декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім'ї);
довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).
Форми заяви, довідки про склад сім'ї, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.
До складу сім'ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II груп або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв'язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одиноким інвалідом I групи і здійснює догляд за ним; жінка та чоловік, які проживають однією сім'єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім'ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім'ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.
Для призначення соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник сім'ї подає заяву і декларацію про доходи та майно. Довідка про склад сім'ї поновлюється лише у разі змін у складі сім'ї або у разі, коли між поданням заяви на призначення соціальної допомоги на наступний строк та припиненням виплати раніше призначеної соціальної допомоги минуло більше календарного місяця.
Відповідно до пункту 8 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім'ї, які документи повинні бути подані додатково.
Орган соціального захисту населення видає уповноваженому представнику сім'ї повідомлення про прийняття заяви та документів із зазначенням дати прийняття.
Як встановлено судом, документи, надані позивачкою, було прийнято відповідальною особою відповідача та видано відривний талон, в якому зазначено, що для розгляду заяви необхідно додати до 27.08.2016 року такі документи: "реєстр. дітей і чол., дов. про стипенд., коп. дог. (роз.) дов. з м. навч. з якого часу, земля чол., дов. з УСЗН Івано-Франк." (а.с. 11).
Оскільки, з відривного талону наданому позивачці внаслідок скорочень практично не можливо зрозуміти, які саме документи їй слід надати, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що відповідачем фактично не були виконані вимоги пункту 8 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям щодо обов'язку повідомлення уповноваженого представника сім'ї про те, які документи повинні бути подані додатково.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної, дійшов вірного висновку, визнавши незаконним рішення Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації від 29.08.2016 року № 31162 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї ОСОБА_2; зобов'язавши Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 28.07.2016 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям.
Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією (254к/96-ВР)
чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи, що вимога про зобов'язання Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області нарахувати та виплатити належну соціальну допомогу малозабезпеченій сім'ї з липня 2016 року та на весь період, передбачений законом, є втручанням в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку, відмовивши ОСОБА_2 у задоволенні даної вимоги.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Відповідно до частини 1 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, - 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області - залишити без задоволення, а постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 07.11.2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, передбаченому статтями 235 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
|
О.Є. Донець
О.В. Голяшкін
В.Ф. Мороз
|