ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 березня 2017 року м. Київ К/800/21548/16
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Головуючого: Маринчак Н.Є.,
Суддів: Вербицької О.В., Цвіркуна Ю.І.,
при секретарі: Калініні О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги: Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, Карлівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, Полтавської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області
на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 квітня 2016 року
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2016 року
у справі № 826/18753/15
за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (надалі - ПАТ "Укрнафта")
до Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (надалі - Гадяцька ОДПІ),
Карлівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (надалі - Карлівська ОДПІ),
Полтавської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (надалі - Полтавська ОДПІ),
Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (надалі - Миргородська ОДПІ)
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
встановив:
ПАТ "Укрнафта" звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення: Гадяцької ОДПІ від 30.06.2015 року № 0001311500, № 0001351500, № 0001341500, № 0001371500, № 0001291500, № 0001301500, № 0001331500, № 0001361500, № 0001281500, № 0001271500; Лохвицької ОДПІ від 02.07.2015 року № 0001381500, № 0001391500, № 0001401500, № 0001411500, № 0001421500, № 0001431500, № 0001441500, № 0001451500, № 0001461500, № 0001471500, № 0001481500, № 0001491500, № 0001501500, № 0001511500, № 0001521500, № 0001531500, № 0001541500, № 0001551500, № 0001561500, № 0001571500, № 0001581500, № 0001591500, № 0001601500, № 0001611500, № 0001621500, № 0001631500, № 0001641500, № 0001651500; Карлівської ОДПІ від 01.07.2015 року № 0001731619, № 0001741619, № 0001751619, № 0001761619, № 0001771619, № 0001781619, № 0001791619, № 0001801619, № 0001811619, № 0001821619, № 0001831619, № 0001841619, № 0001851619, № 0001861619, № 0001871619, № 0001881619, № 0001891619, № 0001901619, № 0001911619, № 0001921619; Полтавської ОДПІ від 30.06.2015 року № 0001421501, № 0001441501, № 0001451501, № 0001461501, № 0001471501, № 0001481501, № 0001491501, № 0001501501, № 0001511501, № 0001521501, № 0001531501, № 0001541501, № 0001551501, № 0001561501, № 0001571501, № 0001581501, № 0001591501, № 0001601501, № 0001611501, № 0001621501, № 0001631501, № 0001641501, № 0001651501, № 0001661501, № 0001671501, № 0001681501, № 0001691501, № 0001701501; Миргородської ОДПІ від 30.06.2015 року № 0006791502, № 0006801502, № 0006811502, № 0006821502, № 0006831502, № 0006841502, № 0006851502, № 0006861502, № 0006871502, № 0006881502, № 0006891502, № 0006901502, № 0006911502, № 0006921502, № 0006931502, № 0002821630, № 0002831630, № 0002691630, № 0002681630, № 0002701630, № 0002731630, № 0002811630, № 0002801630, № 0002791630, № 0002781630, № 0002871630, № 0002861630, № 0002721630, № 0002711630, № 0002851630, № 0002841630, № 0002771630, № 0002761630, № 0002751630, № 0002741630.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.04.2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.07.2016 року, позовні вимоги задоволено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, відповідачі звернулись з касаційними скаргами до Вищого адміністративного суду України, в яких, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, ставлять питання про скасування постанови суду першої інстанції, ухвали суду апеляційної інстанції та прийняття у справі нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Позивач у письмових запереченнях на касаційні скарги зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, ПАТ "Укрнафта" просить залишити касаційні скарги відповідачів без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.04.2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21.07.2016 року - без змін.
Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи, наведені у скаргах, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з таких підстав.
Як встановлено попередніми судовими інстанціями, контролюючими органами за місцем видобування позивачем корисних копалин здійснено ряд камеральних перевірок даних, задекларованих останнім у податкових розрахунках з плати за користування надрами, результати яких оформлено актами від 08.06.2015 року № 347/16-07-15-00135390, від 08.06.2015 року № 348/16-07-15-00135390, від 08.06.2015 року № 349/16-07-15-00135390109, від 08.06.2015 року № 350/16-07-15-00135390, від 08.06.2015 року № 351/16-07-15-00135390, від 09.06.2015 року № 6/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 7/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 8/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 9/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 10/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 11/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року №12/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 13/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 14/16/17/15/00135390, від 09.06.2015 року № 15/16/17/15/00135390, від 10.06.2015 року № 000127/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000128/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000129/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000129/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000130/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000131/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000132/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000133/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000134/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000135/16-19/135390, від 10.06.2015 року № 000136/16-19/135390, від 09.06.2015 року № 109, від 09.06.2015 року №110, від 09.06.2015 року № 111, від 09.06.2015 року № 112, від 09.06.2015 року № 113, від 09.06.2015 року № 114, від 09.06.2015 року № 115, від 09.06.2015 року № 116, від 09.06.2015 року № 117, від 09.06.2015 року № 118, від 09.06.2015 року № 119, від 09.06.2015 року № 120, від 09.06.2015 року № 121, від 09.06.2015 року № 122, від 09.06.2015 року № 123, від 08.06.2015 року №16-20-15-02-49/67/00135390/85, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/68/00135390/86, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/69/00135390/87, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/70/00135390/88, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/71/00135390/89, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/72/00135390/90, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/73/00135390/91, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/74/00135390/92, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/75/00135390/93, від 08.06.2015 року № 16-20-15-02-49/76/00135390/94, від 09.06.2015 року № 35/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 36/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 37/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 38/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 39/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 40/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 41/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 42/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 43/16-30-15-02-49/00135390, від 09.06.2015 року № 44/16-30-15-02-49/00135390.
Перевірками встановлено порушення ПАТ "Укрнафта" пп. 1.1 п. 1 п.р. 9-1 р. ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України (2755-17) (в редакції Закону України від 31.07.2014 року № 1621-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" (1621-18) ) у зв'язку з неправомірним поданням уточнюючих розрахунків з плати за користування надрами за серпень - грудень 2014 року та зменшенням раніше задекларованих податкових зобов'язань з плати за користування надрами для видобування корисних копалин.
На підставі зазначених актів перевірок Гадяцькою ОДПІ прийнято податкові повідомлення-рішення від 30.06.2015 року № 0001311500, № 0001351500, № 0001341500, № 0001371500, № 0001291500, № 0001301500, № 0001331500, № 0001361500, № 0001281500, № 0001271500, згідно з якими збільшено суму грошового зобов'язання з плати за користування надрами в загальному розмірі 5526686,91 грн., у тому числі 3684457,93 грн. за основним платежем та 1842228,98 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями; Лохвицькою ОДПІ прийнято податкові повідомлення-рішення від 02.07.2015 року № 0001381500, № 0001391500, № 0001401500, № 0001411500, № 0001421500, № 0001431500, № 0001441500, № 0001451500, № 0001461500, № 0001471500, № 0001481500, № 0001491500, № 0001501500, № 0001511500, № 0001521500, № 0001531500, № 0001541500, № 0001551500, № 0001561500, № 0001571500, № 0001581500, № 0001591500, № 0001601500, № 0001611500, № 0001621500, № 0001631500, № 0001641500, № 0001651500, згідно з якими збільшено суму грошового зобов'язання з плати за користування надрами в загальному розмірі 21808145,02 грн., у тому числі 14528763,32 грн. за основним платежем та 7279381,70 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями; Карлівською ОДПІ прийнято податкові повідомлення-рішення від 01.07.2015 року № 0001731619, № 0001741619, № 0001751619, № 0001761619, № 0001771619, № 0001781619, № 0001791619, № 0001801619, № 0001811619, № 0001821619, № 0001831619, № 0001841619, № 0001851619, № 0001861619, № 0001871619, № 0001881619, № 0001891619, № 0001901619, № 0001911619, № 0001921619, згідно з якими збільшено суму грошового зобов'язання з плати за користування надрами в загальному розмірі 21700559,83 грн., у тому числі 14467039,85 грн. за основним платежем та 7233519,98 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями; Полтавською ОДПІ прийнято податкові повідомлення-рішення від 30.06.2015 року № 0001421501, № 0001441501, № 0001451501, № 0001461501, № 0001471501, № 0001481501, № 0001491501, № 0001501501, № 0001511501, № 0001521501, № 0001531501, № 0001541501, № 0001551501, № 0001561501, № 0001571501, № 0001581501, № 0001591501, № 0001601501, № 0001611501, № 0001621501, № 0001631501, № 0001641501, № 0001651501, № 0001661501, № 0001671501, № 0001681501, № 0001691501, № 0001701501, згідно з якими збільшено суму грошового зобов'язання з плати за користування надрами в загальному розмірі 12757444,00 грн., у тому числі 8504963,00 грн. за основним платежем та 4252481,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями; Миргородською ОДПІ прийнято податкові повідомлення-рішення від 30.06.2015 року № 0006791502, № 0006801502, № 0006811502, № 0006821502, № 0006831502, № 0006841502, № 0006851502, № 0006861502, № 0006871502, № 0006881502, № 0006891502, № 0006901502, № 0006911502, № 0006921502, № 0006931502, № 0002821630, № 0002831630, № 0002691630, № 0002681630, № 0002701630, № 0002731630, № 0002811630, № 0002801630, № 0002791630, № 0002781630, № 0002871630, № 0002861630, № 0002721630, № 0002711630, № 0002851630, № 0002841630, № 0002771630, № 0002761630, № 0002751630, № 0002741630, згідно з якими збільшено суму грошового зобов'язання з плати за користування надрами в загальному розмірі 9425760,92 грн., у тому числі 6283840,61 грн. за основним платежем та 3141920,31 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія апеляційного суду, цілком правильно та обґрунтовано виходив з наступного.
Відповідно до ст. 262 Податкового кодексу України плата за користування надрами - це загальнодержавний платіж, який справляється, зокрема, у вигляді плати за користування надрами для видобування корисних копалин.
Платниками плати за користування надрами для видобування корисних копалин є суб'єкти господарювання, у тому числі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, зареєстровані відповідно до закону як підприємці, які набули права користування об'єктом (ділянкою) надр на підставі отриманих спеціальних дозволів на користування надрами в межах конкретних ділянок надр з метою провадження господарської діяльності з видобування корисних копалин, у тому числі під час геологічного вивчення (або геологічного вивчення з подальшою дослідно-промисловою розробкою) в межах зазначених у таких спеціальних дозволах об'єктах (ділянках) надр (пп. 263.1.1 п. 263.1 ст. 263 Податкового кодексу України). Законом України від 31.07.2014 року № 1621-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" (1621-18) , який набрав чинності 04.08.2014 року, внесено зміни до Податкового кодексу України (2755-17) , зокрема, доповнено р. ХХ "Перехідні положення" пр. 9-1 такого змісту: тимчасово, до 01.01.2015 року, встановлюються такі особливості застосування деяких норм розділу XI "Плата за користування надрами" цього Кодексу: ставки плати за користування надрами для видобування нафти, конденсату, газу природного, залізної руди, визначені підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 цього Кодексу, встановлюються на період, визначений абзацом першим цього пункту, у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) в розмірах, наведених у таблиці.
В той же час, відповідно до пп. 263.9.1 п. 263.9 ст. 263 Податкового кодексу України ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин встановлювались у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у значно менших розмірах, ніж визначено Законом України від 31.07.2014 року № 1621-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" (1621-18) .
Таким чином, Законом України від 31.07.2014 року № 1621-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" (1621-18) збільшено ставки плати за користування надрами. При цьому, будь-яких змін (доповнень) безпосередньо до пп. 263.9.1 п. 263.9 ст. 263 Податкового кодексу України внесено не було.
Отже, в охоплений перевірками період фактично діяли дві ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин, передбачені пп. 263.9.1 п. 263.9 ст. 263 та пп. 1.1. п. 1 пр. 9-1 р. ХХ Податкового кодексу України (2755-17) . Тобто, в період з серпня по грудень 2014 року було неоднозначно трактовано права та обов'язки платника з плати за користування надрами для видобування корисних копалин, зміст, обсяг таких прав та обов'язків, зокрема, в частині визначення того, які саме норми підлягали застосуванню та яка саме ставка податку повинна використовуватись.
Як з'ясовано судами, позивачем до контролюючих органів за місцем видобування корисних копалин за період з серпня по грудень 2014 року у визначені законодавством терміни подавались податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ставками, визначеними пп. 1.1 п. 1 пр. 9-1 р. ХХ Податкового кодексу України (2755-17) , тобто за підвищеними ставками плати за користування надрами.
В подальшому, 19.05.2015 року, ПАТ "Укрнафта", керуючись правилами п. 50.1 ст. 50 Податкового кодексу України, подано уточнюючі розрахунки з плати за користування надрами за серпень - грудень 2014 року та зменшено раніше задекларовані показники, застосувавши ставки плати за користування надрами, передбачені пп. 263.9.1 п. 263.9 ст. 263 Податкового кодексу України, замість ставок, обумовлених пп. 1.1 п. 1 пр. 9-1 р. XX Податкового кодексу України (2755-17)
У пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України закріплено принцип презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
При цьому, п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України передбачено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Таким чином, враховуючи право платника уточнювати податкові зобов'язання та, з огляду на принцип правомірності рішень платника податків, суди попередніх інстанцій дійшли об'єктивного висновку про правомірність зменшення позивачем сум податкових зобов'язань з плати за користування надрами шляхом подання відповідних уточнюючих розрахунків та безпідставність збільшення йому контролюючими органами сум грошових зобов'язань оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями.
За наведених обставин, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо задоволення позовних вимог та визнання протиправними й скасування спірних податкових повідомлень-рішень.
Доводи касаційних скарг не спростовують зазначених висновків судових інстанцій.
З огляду на викладене, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються доказами, дослідженими у судовому засіданні, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційних скаргах, не вбачається.
Керуючись статтями 220, 221, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ухвалив:
Касаційні скарги: Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, Карлівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, Полтавської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 квітня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2016 року - залишити без змін.
Ухвала вступає в законну силу з моменту проголошення. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки встановлені ст.ст. 236- 238 КАС України.
Головуючий:
Судді:
Н.Є. Маринчак
О.В. Вербицька
Ю.І. Цвіркун