КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
28.02.2013 р.
Справа: N 2а-10339/12/2670
Київський апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І. О., суддів - Грищенко Т. М., Мацедонської В. Е., при секретарі - Війтович Т. О., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою ОСОБА_2, ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 24 грудня 2012 р. адміністративну справу за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Міністерства оборони України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору (на стороні відповідача), - Міністерство юстиції України, про зобов'язання вчинити дії,
встановив
У поданій до суду в липні 2012 р. позовній заяві ОСОБА_2, ОСОБА_3 просили зобов'язати Міністерство оборони України привести положення Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від N 737 від 30.11.2011 р. (z0024-12) (надалі за текстом - "Інструкція"), у відповідність до вимог нормативно-правових актів вищої юридичної сили шляхом:
- виключення із тексту п. 1.2 припису "...прав і обов'язків військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, членів їх сімей під час вирішення житлових питань";
- виключення із тексту п. 1.3 припису "...за останнім місцем проходження військової служби";
- виключення із тексту п. 1.4;
- виключення із тексту першого абзацу п. 1.6 припису "З метою дотримання вимог чинного законодавства...";
- виключення із тексту п. 1.6 припису "...участі в розподілі службового житла...";
- виключення із тексту п. 8.1 припису "...ведення обліку зазначених осіб";
- викладення початку першого речення абз. 1 п. 8.1 у наступній редакції: "Житлові комісії у ЗС України створюються з метою зарахування (зняття) на облік (з обліку) військовослужбовців, осіб, які потребують поліпшення житлових умов,...";
- визначення у тексті Інструкції (z0024-12) , зокрема у взаємозв'язку із п. 8.7, правового статусу житлової комісії, зокрема, з урахуванням Закону України "Про об'єднання громадян" (2460-12) та інших нормативно-правових актів, якими врегульовано діяльність громадських організацій, у тому числі у Збройних силах України;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо участі житлових комісій у забезпеченні гласності та прозорості при наданні жилих приміщень, покладення обов'язку на адміністративні органи (у тому числі на командування військових частин, квартирно-експлуатаційні органи тощо) всемірно враховувати пропозиції житлових комісій (громадських організацій, трудових колективів і громадян) при здійсненні заходів по поліпшенню використання і схоронності житлового фонду;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання, конкретних процедур, термінів, назви видання та доведення до загального відома офіційних документів та внесення у редакцію п. 1.8 доповнень із покладанням конкретних обов'язків на посадових осіб МОУ та квартирно-експлуатаційні органи МОУ щодо:
a) складання плану розподілу жилої площі, яка підлягає введенню в експлуатацію, між підвідомчими підприємствами, установами й організаціями, що ведуть квартирний облік, та доведення цього плану до загального відома (у відповідності до п. 35 ПРМ УРСР N 470);
b) щорічного визначення обсягів службового житла і житла, що надається військовослужбовцям для постійного проживання, у тому числі визначення кількості новозбудованої і вивільнюваної жилої площі для надання жилих приміщень громадянам поза чергою, у першу чергу і в порядку загальної черги (п. 4 ПКМУ N 1081, п. 36 ПРМ УРСР N 470);
c) покладення обов'язку та визначення конкретної періодичності (систематичності) щодо висвітлювання відомостей про кількість житлових приміщень, що підлягає розподілу і що розподілено у друкованих засобах масової інформації і на веб-сторінках Інтернет (п. 5 ПКМУ N 1081);
d) складання, затвердження плану розподілу жилої площі та процедури прийняття рішення про виділення жилої площі для надання певним категоріям громадян, зокрема громадянам поза чергою, у першу чергу і в порядку загальної черги, а також працівникам, запрошеним з інших населених пунктів (п. 56 ПРМ УРСР N 470);
e) у термін не пізніше другого кварталу поточного року складання та затвердження списку громадян, яким передбачається надати жилі приміщення в даному році. Покладення обов'язку на комісії по житлово-побутовій роботі (житлові комісії) складати та подавати списки громадян, яким передбачається надати жилі приміщення в даному році після перевірки, чи збереглись у вказаних громадян підстави для одержання жилого приміщення (п. 56 ПРМ УРСР N 470);
f) вивішування для загального відома у гарнізонному територіальному квартирно-експлуатаційному органі Міноборони, зокрема у Київському квартирно-експлуатаційному управлінні, списку громадян, яким передбачається надати жилі приміщення, не менш як за місяць до винесення питання на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів або спільний розгляд адміністрації підприємства, установи, організації (органу громадської організації) і профспілкового комітету (п. 56 ПРМ УРСР N 470);
g) надсилання у термін не пізніше як за місяць до здачі будинку в експлуатацію списків осіб, яким надаються жилі приміщення, що затверджено відповідною територіальною адміністрацією Міністерства оборони та комісією по житлово-побутовій роботі (житловою комісією) до виконавчого комітету Ради народних депутатів, на території якої знаходиться будинок (п. 60 ПРМ УРСР N 470);
h) визначення обсягів (кількості) вторинного житла, житлових приміщень, які вивільнюються, та включення цих відомостей у плани розподілу жилої площі, при складанні списків громадян, яким передбачається надати жилі приміщення в даному році;
- виключення з тексту п. 1.8 та п. 8.5 наступних приписів:
a) у п. 1.8 - "...визначається відсоткове відношення постійного житла, що планується до розподілу поза чергою, у першу чергу і в порядку загальної черги, виходячи з кількості осіб, що перебувають на квартирному обліку, та кількості осіб, що потребують отримання службового житла..." та "...визначення процентного співвідношення жилої площі, яка надається на загальну чергу, та жилої площі для її позачергового і першочергового отримання...";
b) у першому абзаці п. 8.5 підпункт 2 з приписом "...погодження рішення КЕВ (КЕЧ) району щодо визначення процентного співвідношення жилої площі...";
- виключення із тексту п. 1.9 Інструкції (z0024-12) припису "...незалежно від належності будинків...";
- виключення з тексту п. 1.10 приписів:
a) у першому абзаці - "...мають право до одержання жилого приміщення зареєструватися у військовій частині за її місцезнаходженням, а в разі звільнення військовослужбовця з військової служби та розформування військової частини - за місцезнаходженням військового комісаріату....";
b) у другому абзаці - "...мають право до одержання жилого приміщення зареєструватися за місцезнаходженням військової частини, визначеної начальником гарнізону як місцеперебування їх на квартирному обліку, а в разі звільнення військовослужбовця з військової служби та розформування військової частини - за місцезнаходженням військового комісаріату";
- виключення з тексту п. 1.11;
- внесення доповнення до тексту:
a) до п. 2.1 та 2.2 стосовно детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо затвердження переліку військових частин, гарнізонів та квартирно-експлуатаційних органів, а також підприємств, установ, організацій, їх відповідних частин (підрозділів), що здійснюють облік, спільним рішенням виконавчого комітету місцевої Ради. Також передбачити уточнення цього переліку в міру необхідності, періодичність та визначити критерії міри необхідності для проведення уточнення;
b) до тексту стосовно детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2011 р. N 238 (238-2011-п) "Про Єдиний державний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов";
- зміни змісту пункту 2.3:
a) виключити припис "...у військовій частині відповідають секретарі житлових комісій...";
b) внести зміни щодо покладення відповідальності за ведення обліку у військових частинах на посадових осіб, адміністративні функції яких еквівалентні тим, що зазначено у п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081, зокрема, на командира частини, житлово-побутові відділи (квартирно-експлуатаційні), а в разі їх відсутності - на працівників (військовослужбовців), призначеними адміністрацією підприємства (командиром частини), чи на житлові комісії військових частин (житлово-побутові комісії);
c) заборонити МОУ визначати конкретно, за назвою посади, зокрема "секретар житлової комісії" або інше, хто у житлових (житлово-побутових) комісіях відповідає за ведення обліку тому, що це є право самої комісії визначати цю особу;
- зміни пункту 2.4:
a) замінити припис "...облікові документи" на припис "облікові справи";
b) на виконання п. 25 ПКМУ N 1081, п. 24 ПРМ УРСР N 470 детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання щодо передання та зберігання облікових справ після надання громадянам житла для постійного проживання до виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради або квартирно-експлуатаційного органу, що видав ордер;
- визначення у п. п. 2.5, 2.6 змісту і методичних питань правового регулювання щодо:
a) виконання обов'язку затверджувати виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів рішень про взяття на облік за місцем роботи громадян, потребуючих поліпшення житлових умов, доведення відповідних рішень у письмової формі до громадянина, якого взято на облік та включення цих рішень до матеріалів облікової справи громадянина - на виконання ст. 14 (п. 6), 15 (п. 5), ст. 39 (абз. 4) ЖКУ (5464-10) , п. 21, 22 ПРМ УРСР N 470;
b) додержання місячного терміну прийняття рішення щодо взяття на квартирний облік - на виконання п. 20 ПРМ УРСР N 470;
c) направлення заявникові письмової відповіді з повідомленням відповідно дати взяття на облік, виду і номера черги або підстави відмови у задоволенні заяви про взяття на облік - на виконання п. 21 ПРМ УРСР N 470;
d) визначення порядку прийняття законних рішень у випадках визначення черговості від різних осіб протягом однієї дати, у тому числі у такому великому гарнізоні як Київський та крупних частинах, які дислоковані у ньому - на виконання п. 22 ПРМ УРСР N 470;
- внесення змін до п. 2.6:
a) на виконання п. 18, 22 ПРМ УРСР N 470 детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання щодо виконання обов'язку підписувати Книгу реєстрації заяв про взяття на квартирний облік (додаток 2 до Інструкції (z0024-12) ) секретарем виконавчого комітету місцевої Ради і скріплення її печаткою виконавчого комітету, а також обов'язок зберігання (ведення) Книги як документу суворої звітності;
b) на виконання п. 23 ПКМУ N 1081 та п. 18 ПРМ УРСР N 470 виключити із додатка N 1 (Форма-зразок Рапорту для зарахування на облік) до Інструкції (z0024-12) припис "Голові житлової комісії";
c) у відповідності до п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081 виключити припис "...секретарем житлової комісії військової частини..." та покласти обов'язок реєстрації рапортів на особу, яку призначено для ведення обліку;
d) на виконання вимог додатка 3 ПРМ УРСР N 470 (форма "Книги реєстрації заяв про взяття на квартирний облік") додати до форми "Книга реєстрації рапортів (заяв) про взяття на квартирний облік та внесення змін до облікової справи", яку наведено у додатку 2 Інструкції (z0024-12) , графу 4 "Зміст, дата і номер рішення виконкому, спільного рішення адміністрації (органу громадської організації) і профкому";
e) детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання щодо підписування у виконавчому комітету місцевої Ради і скріплення печаткою виконавчого комітету місцевої Ради Книги реєстрації рапортів (заяв) про взяття на квартирний облік та внесення змін до облікової справи" (додаток 2 Інструкції (z0024-12) ) та доведення цих відомостей до громадянина, який подав рапорт;
f) на виконання вимог п. 2.19 Наказу Мін'юсту N 34/5 привести назви довідок (додаток 3 та додаток 4 до Інструкції (z0024-12) ) у відповідність до назви цих довідок, які наведено у абз. 3 п. 2.6 Інструкції (z0024-12) ;
- виключення четвертого абзацу п. 2.6, як такого, що повністю дублює нормативно-правовий акт вищої юридичної сили (третій абзац п. 23 ПКМУ N 1081);
- детального визначення у сьомому абзаці п. 2.6 змісту і методичних питань правового регулювання щодо обов'язку житлової (житлово-побутової комісії) проводити засідання у присутності громадянина, якщо на розгляд комісії буде внесено пропозицію про відмову у взятті на облік цього громадянина;
- на виконання вимог додатка 4 ПРМ УРСР N 470 (форма "Книга обліку осіб, які перебувають на черзі на одержання жилих приміщень") додати до форми "Книги обліку осіб, які перебувають у черзі на поліпшення житлових умов (одержання житла для постійного проживання)", яка зазначена у додатку 6 до Інструкції (z0024-12) , графи 8 та 10 - Дата і номер рішення виконкому місцевої ради про затвердження рішення адміністрації (органу громадської організації) і профкому про взяття на облік та про включення до списку першочерговиків, а також привести назву Книги у відповідність до назви цієї книги у додатка 4 ПРМ УРСР N 470;
- детального визначення у п. 2.6 змісту і методичних питань правового регулювання щодо підписування у виконавчому комітету місцевої Ради і скріплення печаткою виконавчого комітету місцевої Ради "Книги обліку осіб, які перебувають на черзі на одержання жилих приміщень" (додаток 6 Інструкції (z0024-12) ), а також обов'язку зберігання (ведення) Книги як документу суворої звітності;
- виключення з тексту восьмого абзацу п. 2.6 припису "...ведеться в житлових комісіях військових частин..." та покладення обов'язку ведення Книги обліку осіб, які перебувають на черзі на одержання жилих приміщень, на осіб, на яких покладено ведення обліку у відповідності до приписів п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081, а ведення узагальненої Книги обліку за всі військові частини, що розташовано у гарнізоні, - на територіальне квартирно-експлуатаційне управління Міністерства оборони;
- викладення дев'ятого абзацу п. 2.6 в новій редакції, в якій детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання щодо визначення черговості на одержання жилих приміщень при одночасному розгляді заяв кількох осіб та випадку якщо в один день подали заяви кілька осіб у відповідності до вимог п. 22 ПРМ УРСР N 470);
- виключення із тексту п. 2.7 припису "...секретарем житлової комісії військової частини..." та зобов'язання МОУ покласти обов'язок оформлення та зберігання облікової справи на орган (особу), яку призначено для ведення обліку у відповідності до п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081;
- внесення змін до додатка 7 Інструкції (z0024-12) (Облікова справа) щодо ведення Облікової справи як документу суворої звітності та викладення норми щодо зберігання у обліковій справі всіх документів, які військовослужбовець додає до заяви для зарахування на квартирний облік, а також документів про затвердження рішень адміністрації МОУ відповідним виконавчим комітетом місцевої Ради про взяття громадян на квартирний облік за місцем роботи;
- виключення у другому абзаці п. 2.7 припису "...секретар житлової комісії військової частини...";
- детального визначення у п. 2.9 змісту і методичних питань правового регулювання щодо передачі, зберігання та знищення облікових справ у відповідність до вимог п. 25 ПКМУ N 1081, п. 24 ПРМ УРСР N 470;
- виключення з п. 2.10 припису "...житловій комісії гарнізону...";
- виключення з другого абзацу п. 2.10 припису "...позачергового одержання житлових приміщень...";
- покладення обов'язку на квартирно-експлуатаційні органи МОУ, складати Книгу обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилих приміщень у гарнізоні, та вже на основі Книги обліку складати по гарнізону Списки громадян, взятих на квартирний облік, та окремі Списки осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень, Список громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, та вивішувати їх для загального відома;
- на виконання вимог додатка 5 та додатка 6 ПРМ УРСР N 470 (форми списків осіб, які користуються правом першочергового/позачергового одержання житлових приміщень) додати до форми відповідних списків (додаток 10 та додаток 11 до Інструкції (z0024-12) ), графу 5 - Дата і номер рішення виконкому місцевої ради про затвердження рішення адміністрації (органу громадської організації) і профкому про включення до списку;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо підписування у виконавчому комітету місцевої Ради і скріплення печаткою виконавчого комітету місцевої Ради Списків осіб, які користуються правом першочергового/позачергового одержання житлових приміщень (додаток 10 та додаток 11 до Інструкції (z0024-12) );
- виключення з п'ятого абзацу п. 2.11 припису "...після реєстрації їх у даному населеному пункті";
- виключення у п. 2.12 та п. 2.13 приписів: у перших абзацах - "...голові (секретарю) житлової комісії військової частини...", у третіх абзацах - "...секретарем житлової комісії військової частини..." та "...яка ведеться в житловій комісії військової частини.", у четвертих абзацах - "...секретар житлової комісії військової частини..." у п'ятих абзацах - "...в житловій комісії гарнізону...";
- виключення з п. 2.14 Інструкції (z0024-12) приписів "...до житлової комісії військової частини..." та "...повідомляє житлову комісію...";
- внесення доповнень до третіх абзаців п. 2.12, 2.13 Інструкції (z0024-12) , в яких детально визначити зміст та методичні питання правового регулювання та покладення обов'язку на членів житлових комісій (житлово-побутових) щодо складання акта перевірки житлових умов та після його розгляду внесення своїх пропозицій адміністрації підприємства, установи, організації (командиру частини, начальнику квартирно-експлуатаційного органу тощо). Визначити випадки або умови, коли після перевірки житлових умов на засідання житлової комісії (житлово-побутовій) запрошується громадянин, який перебуває на обліку;
- внесення доповнень до п'ятих абзаців п. 2.12, 2.13 Інструкції (z0024-12) , в яких детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання та покладення обов'язку на посадових осіб КЕВ (КЕЧ) району, щодо внесення змін до Книги обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилих приміщень, Списків осіб, які користуються правом першочергового/позачергового одержання жилих приміщень;
- виключення першого абзацу, як такого, що повністю дублює нормативно-правовий акт вищої юридичної сили (третій абзац п. 23 ПКМУ N 1081);
- на виконання вимог п. 2.19 Наказу Мін'юсту N 34/5 приведення назви довідки (додаток 3 до Інструкції (z0024-12) ) у відповідність до назви цієї довідки, яку наведено у четвертому абзаці п. 2.15 Інструкції (z0024-12) ;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо перебування на квартирному обліку військовослужбовців, направлених на навчання до військових навчальних закладів з виключенням із списків військових частин та внесення доповнення до п. 2.16 Інструкції (z0024-12) ;
- виключення з п. 2.17 припису "....а також після закінчення строку контракту при досягненні 20 років вислуги на військовій службі в календарному обчисленні...";
- детального визначення у п. 2.17 кола осіб, які мають право на позачергове отримання житла для постійного проживання після звільнення з військової служби по закінченню строку контракту;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо зняття військовослужбовців з обліку, зокрема доповнити третій абзац п. 2.17 Інструкції (z0024-12) процедурою зняття з обліку за участю житлової комісії (житлово-побутової), адміністрації підприємства, установи, організації (військової частини) та виконавчого комітету районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів;
- виключення з п. 2.21 приписів: у першому абзаці - "...надають до житлових комісій військових частин...", та "...за потреби коригують облікові списки.", у другому абзаці - "...за потреби коригують облікові списки...";
- детального визначення у третьому абзаці п. 2.21 змісту і методичних питань правового регулювання щодо проведення щорічної перереєстрації громадян, які перебувають на квартирному обліку, за участю житлових комісій частині у перевірці житлових умов, а також за участю осіб, на яких покладено ведення обліку громадян у відповідності до приписів п. 12 ПРМ УРСР та п. 22 ПКМУ N 1081, зокрема квартирно-експлуатаційних органів та внести відповідні зміни та доповнення;
- покладення обов'язків, щодо внесення зміни за результатами перереєстрації в облікові справи громадян і Книгу обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилих приміщень, а також направлення письмового повідомлення про внесені зміни заінтересованим особам, на осіб, на яких покладено обов'язки ведення обліку у відповідності до приписів п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081, зокрема на квартирно-експлуатаційні органи;
- на виконання п. 23, 47 ПРМ УРСР N 470 у тексті Інструкції (z0024-12) покласти обов'язок на квартирно-експлуатаційні органи МОУ вивішувати для загального відома узагальнені за всі частини по гарнізону Списки громадян, взятих на квартирний облік, та окремі Списки осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень, Список громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень;
- виключення з тексту п. 3.1 у першому абзаці припису "...мають право на отримання...." та замінити його приписом "...забезпечуються...";
- виключення абзацу другого п. 3.1;
- у третьому абзаці п. 3.1 припис "...під час виконання..." замінити приписом "...на час виконання...";
- включення до п. 3.1 Інструкції (z0024-12) додаткового абзацу щодо норми роз'яснення військовослужбовцю (працівникові) та повнолітнім членам його сім'ї, які проживають разом з ним, особливостей договору найму зазначеного службового приміщення та письмове зобов'язання військовослужбовця (працівника) та членів його сім'ї, які будуть проживати разом з ним у службовому житловому приміщенні, про умови щодо звільнення займаного жилого приміщення в будинку державного житлового фонду;
- виключення з шостого абзацу п. 3.1 припису "...секретарем житлової комісії військової частини...";
- виключення з сьомого абзацу п. 3.1 приписів "...секретар житлової комісії військової частини..." та "...житлової комісії гарнізону...";
- виключення з додатка 14 до Інструкції (z0024-12) (форма рапорту на отримання службового житла) припису "секретар житлової комісії військової частини…";
- виключення у п. 3.1 у дев'ятому абзаці припису "...під час..." та заміни його приписом "...на час ..." та десятого абзацу;
- внесення у п. 3.2 доповнення щодо детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання затвердження рішення адміністрації про надання службового житла у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів, на території якої знаходиться відповідне підприємство, установа, організація;
- виключення з восьмого абзацу п. 3.2 припису "...головою гарнізонної житлової комісії...";
- виключення із додатка 17 до Інструкції (z0024-12) (Список розподілу службової жилої площі у гарнізоні) припису "...ПОГОДЖЕНО Голова гарнізонної житлової комісії..." та "...ПОГОДЖЕНО Голова житлової комісії військової частини...";
- виключення з тексту п. 3.3 Інструкції (z0024-12) припису "...з урахуванням вимог, визначених у пункті 4.2 розділу IV цієї Інструкції";
- виключення у тексті п. 3.4 у першому абзаці приписів: у першому підпункті "...погодженим з головою житлової комісії гарнізону..." та "...або начальника ГКЕУ ЗС України, погодженим з головою житлової комісії гарнізону...", у другому підпункті "...погодженим з головою житлової комісії гарнізону...";
- внесення доповнень у перший абзац "У місті Києві - командира військової частини, начальника гарнізону міста Києва, погодженим з начальником ГКЕУ ЗС України";
- внесення доповнення до другого підпункту першого абзацу п. 3.4 Інструкції (z0024-12) припису "...в інших населених пунктах - командира військової частини, начальника гарнізону, погодженим з начальником ТКЕУ ЗС України...";
- виключення першого абзацу п. 3.5, як такого, що повністю дублює п. 9 ПКМУ N 1081, п. 4 ПРМ УРСР N 37;
- виключення другого абзацу п. 3.5, як такий, що повністю дублює другий абзац п. 2 ПРМ УРСР N 37;
- виключення з третього абзацу п. 3.5 Інструкції (z0024-12) припису "...здачі в оренду, найм (піднайм)...";
- додавання приписів у п. 3.6 та додатка 18 до Інструкції (z0024-12) (Книга обліку службових жилих приміщень) щодо Дати і N рішення виконкому Ради народних депутатів про включення (виключення) жилого приміщення до числа службових;
- внесення доповнення у п. 3.7 у додаток 19 до Інструкції (z0024-12) (Витяг із списку розподілу службової жилої площі...), в якому відповідно до вимоги п. 16 ПРМ УРСР N 37 вказати, яку займає посаду або виконує роботу особа, якій надається службове жиле приміщення та відповідність цієї посади до Переліку категорій працівників, яким може бути надано службові жилі приміщення (ПРМ УРСР N 37), а також додати підпис командира військової частини, згідно рішення якого саме й надається військовослужбовцю конкретне службове жиле приміщення;
- виключення приписів додатка 19 до Інструкції (z0024-12) (Витяг із списку розподілу службової жилої площі) "...ПОГОДЖЕНО Голова гарнізонної житлової комісії..." та "...ПОГОДЖЕНО Голова житлової комісії військової частини...";
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо затвердження рішення адміністрації про надання службового житла у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів, на території якої знаходиться військова частина;
- виключення з п. 3.8 другого абзацу та другого речення третього абзацу, а також приведення норм шостого абзацу у відповідність до норм п. 24 ПРМ УРСР N 37 (з посиланням на ст. 59 ЖКУ);
- виключення у першому абзаці п. 3.9 припису "...але перебувають разом з ним на квартирному обліку...";
- зміни у першому абзаці п. 3.9 слів "Під час надання..." на "На час надання..." або "При наданні...";
- приведення норм п'ятого абзацу п. 3.9 у відповідність до норм п. 13 ПРМ УРСР N 37;
- виключення першого речення з п. 3.10;
- виключення з п. 3.10 другого абзацу;
- викладення третього абзацу п. 3.10 у редакції, що детально визначає зміст і методичні питання правового регулювання виконання ч. 1 ст. 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", п. 2 ПКМУ N 1081 та Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби та членів їх сімей, яку затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.99 р. N 2166 (2166-99-п) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.12.2010 р. N 1191 (1191-2010-п) ) у частині вимог щодо створення, поповнення та збереження фонду службового житла;
- у четвертому абзаці п. 3.10 визначення правового змісту терміну "категорія військовослужбовця";
- визначення у п'ятому абзаці п. 3.10 конкретного переліку посад військовослужбовців, для яких повинен створюватися відповідний фонд службового житла;
- виключення з п. 3.12 припису "...за умови проживання в ньому членів його сім'ї...";
- заміни у першому абзаці п. 3.14 припису "...крім випадків, передбачених пунктом 3.12 цього розділу..." на "...якщо інше не передбачено законодавством..." (у відповідності до п. 19 ПКМУ N 1080);
- виключення у третьому абзаці п. 3.14 припису "...вибуття для виконання службових обов'язків за кордон разом із членами сім'ї." та доповнення приписом "...У разі переміщення військовослужбовця по службі, пов'язаного з переїздом в іншу місцевість разом із членами сім'ї...";
- детального визначення у третьому абзаці п. 3.14 змісту і методичних питань правового регулювання щодо випадку зобов'язання вивільнення займаного службового житлового приміщення військовослужбовцем та членами його сім'ї у разі придбання житла для постійного проживання;
- у п. 3.14 детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо виселення військовослужбовця із службового житлового приміщення з усіма членами сім'ї, якщо інше не передбачено законодавством, у випадках, які передбачені ст. 124 - 126 ЖКУ, нормами розділу 4 ПРМ УРСР N 37, п. 17 - 21 ПКМУ N 1081, у тому числі взяття з військовослужбовця та повнолітніх членів його сім'ї письмового зобов'язання щодо звільнення службового житлового приміщення в передбачених законодавством випадках;
- виключення другого абзацу п. 3.15;
- доповнення п. 3.16 нормами, якими детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання щодо виселення зі службового жилого приміщення без надання іншого житла осіб, "...які систематично руйнують, або пошкоджують жиле приміщення..." тощо після того, коли заходи запобігання і громадського впливу виявились безрезультатними, можливості надання за рішенням суду наймачеві строку не більше одного року для відновлення житла;
- виключення у першому абзаці п. 4.1 Інструкції (z0024-12) припису "...або списків осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень (додаток 11 до цієї Інструкції (z0024-12) )..." та детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо надання жилих приміщень громадянам, які мають право на позачергове отримання житла при наявності виключних обставин, які визначено законом, у відповідності до ст. 43, 46 ЖКУ, п. 36, 46 ПРМ УРСР N 470;
- на виконання вимог додатка 5 та додатка 6 ПРМ УРСР N 470 (форма Список осіб, які користуються правом першочергового/позачергового одержання жилих приміщень) додати до форми відповідних додатків 10 та 11 до Інструкції (z0024-12) графи - Дата і номер рішення виконкому місцевої Ради про затвердження рішення адміністрації (органу громадської організації) і профкому про включення до списку до списку першочерговиків/позачерговиків;
- виключення абзаців першого - восьмого п. 4.3;
- виключення п. 9.6;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо затвердження спільних рішень адміністрації (командира військової частини, начальника гарнізону), органу громадської організації (житлової комісії) і профкому про розподіл та надання житлових приміщень для постійного проживання виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання, конкретних процедур, термінів, назви видання та доведення до загального відома офіційних документів (у взаємозв'язку із п. 1.7, 1.8 Інструкції (z0024-12) ) з покладанням конкретних обов'язків на посадових осіб квартирно-експлуатаційні органів МОУ щодо:
a) визначення конкретної періодичності (систематичності) висвітлювання відомостей про кількість житлових приміщень, що підлягає розподілу і що розподілено у друкованих засобах масової інформації і на веб-сторінках Інтернет (п. 5 ПКМУ N 1081);
b) вивішування для загального відома у територіальному квартирно-експлуатаційному органі Міноборони списку громадян, яким передбачається надати жилі приміщення, не менш як за місяць до винесення питання на спільний розгляд адміністрації (командира військової частини, начальника гарнізону), органу громадської організації (житлової комісії) і профкому (п. 56 ПРМ УРСР N 470);
c) надсилання у термін не пізніше як за місяць до здачі будинку в експлуатацію списків осіб, яким надаються жилі приміщення, що затверджено відповідною територіальною адміністрацією Міністерства оборони (квартирно-експлуатаційним органом) та комісією по житлово-побутовій роботі (житловою комісією) до виконавчого комітету Ради народних депутатів, на території якої знаходиться будинок (п. 60 ПРМ УРСР N 470);
d) визначення обсягів (кількості) вторинного житла, житлових приміщень, які вивільнюються, та включати ці відомості у плани розподілу жилої площі, при складанні списків громадян, яким передбачається надати жилі приміщення в даному році;
- виключення шостого абзацу;
- викладення першого абзацу п. 4.5 у наступної редакції - "...На підставі рішення про надання жилого приміщення КЕВ (КЕЧ) району подає затверджений начальником гарнізону та виконавчим комітетом місцевої Ради, список розподілу жилої площі для постійного проживання у гарнізоні, погоджений протоколом засідання Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України...";
- викладення назви додатка 21 до Інструкції (z0024-12) в редакції - "Список розподілу жилої площі для постійного проживання у ___________ гарнізоні";
- виключення у п. 4.6 приписів: у першому абзаці - "...секретар житлової комісії військової частини...", у другому абзаці - "...секретарем житлової комісії...";
- виключення у першому абзаці п. 4.6 з переліку документів "...витяг із протоколу засідання житлової комісії військової частини (гарнізону) щодо погодження надання жилої площі військовослужбовцю чи особі, звільненій з військової служби...";
- додання до переліку документів облікової справи, документи про затвердження виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів рішень про взяття на облік за місцем роботи громадян, потребуючих поліпшення житлових умов;
- додання норми щодо покладання на посадових осіб, відповідальних за ведення обліку у військових частинах (згідно з п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081), обов'язків подавати до КЕВ (КЕЧ) району облікову справу для подальшого прийняття рішення начальником гарнізону та затвердження виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради спільного рішення про розподіл та надання житлових приміщень для постійного проживання;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо реалізації приписів п. 25 ПКМУ N 1081 та п. 24 ПРМ УРСР N 470 про передачу на зберігання до виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради, що видав ордер на вселення, облікових справ військовослужбовців та осіб, що звільнено з військової служби, після надання їм житлових приміщень;
- виключення з Інструкції (z0024-12) першого абзацу п. 4.7;
- викладення п. 4.9 в новій редакції де детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання щодо реалізації права на житло та забезпечення житлом за місцем роботи державних службовців, службовців та інших працівників Збройних сил України, участь профспілкових організацій Збройних сил України у процедурах взяття та перебування на квартирному обліку, участі у розподілу та наданню житлових приміщень для постійного проживання;
- виключення з п. 4.10 припису "...та зняття з реєстрації в ньому всіх членів сім'ї...";
- виключення п. 4.11;
- у другому абзаці п. 8.1 виключення припису "Крім документів, зазначених раніше..." та приведення норми цього абзацу у відповідність до вимог нормо-проектувальної техніки (п. 2.11 наказу Мін'юсту N 34/5) тобто перелічити всі документі, що повинна вести житлова комісія;
- виключення п. 8.2;
- визначення у п. 8.5, 8.6, 8.10 та 8.11 детального змісту та методичних питань правового регулювання щодо виконання функцій (завдань) житлових комісій (житлово-побутових), які передбачено законодавством, а саме ст. 21, 22, 39, 40, 44, 57 ЖКУ, п. 3, 6, 19, 20, 28, 43, 56, 60 ПРМ УРСР N 470, п. 23 та 24 ПКМУ N 1081, щодо:
a) забезпечення гласності та прозорості при вирішенні житлових питань (ст. 21, 22 ЖКУ, п. 3 ПРМ УРСР N 470);
b) попереднього розгляду заяв про взяття на квартирний облік, участь у взятті на облік, участь у знятті з обліку та перенесенні черговості на одержання жилих приміщень громадян, що потребують поліпшення житлових умов, підготовки пропозицій з питань квартирного обліку і надання жилих приміщень на підприємствах, в установах, організаціях та участі у розподілі та наданні жилих приміщень спільно з адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації та відповідного профспілкового комітету (ст. 39, 40, 44 ЖКУ, п. 3, 19, 20, 28, 43 ПРМ УРСР N 470, п. 23, 24 ПКМУ N 1081);
c) вирішення спорів та розгляд скарг між адміністрацією (органом громадської організації) і профспілковим комітетом з питань обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень (ст. 57 ЖКУ, п. 6 ПРМ УРСР N 470);
d) перевірки житлових умов громадян, розгляд заяв і матеріалів перевірки житлових умов громадян, складання акту щодо результатів перевірки житлових умов та внесення пропозицій адміністрації підприємства, установи, організації (п. 19 ПРМ УРСР N 470);
e) на підставі затверджених планів розподілу жилої площі, а також рішень про виділення жилої площі для надання певним категоріям громадян (у т. ч. першочерговикам та позачерговикам) - подання до адміністрації підприємства, установи, організації списку громадян, яким передбачається надати жилі приміщення в даному році, перевірка збереження підстав у цих громадян для одержання жилого приміщення (п. 56 ПРМ УРСР N 470);
f) спільно з адміністрацією затвердження списку осіб, яким надаються жилі приміщення, та не пізніше як за місяць до здачі будинку в експлуатацію надсилання цих списків до виконавчого комітету Ради народних депутатів, на території якої знаходиться це підприємство, установа, організація (п. 60 ПРМ УРСР N 470);
g) збору документів та зарахування на облік військовослужбовець, яке затверджується командиром військової частини (п. 23, 24 ПКМУ N 1081);
- визначення у п. 8.9 детального змісту та методичних питань правового регулювання та внесення доповнення щодо забезпечення принципів громадського контролю та додержання гласності у роботі житлових (житлово-побутових) комісії, зокрема доведення до загального відома протоколів засідань житлових комісій стосовно питань, які визначено ст. 21, 22, 39, 40, 44, 57 ЖКУ, п. 3, 6, 19, 20, 28, 43, 56, 60 ПРМ УРСР N 470, п. 23 та 24 ПКМУ N 1081;
- упорядкування змісту п. 1.6, 1.7, 1.8, 8.1, 8.5, 8.6, 8.10, 8.11 Інструкції (z0024-12) відповідно до вимог ст. 21, 22, 39, 40, 44, 57 ЖКУ, п. 3, 6, 19, 20, 28, 43, 56, 60 ПРМ УРСР N 470, п. 23 та 24 ПКМУ N 1081;
- викладення відповідно до вимог нормо-проектувальної техніки мети створення, завдання та повноваження житлових (житлово-побутових) комісій всіх рівнів;
- внесення змін до підпункту 4 першого абзацу п. 8.11 щодо детального визначення змісту та методичних питань правового регулювання стосовно перенесення черговості на одержання жилого приміщення на рік (черговості) відповідно до вимог ст. 44 ЖКУ, п. 43 ПРМ УРСР N 470;
- викладення п. 8.14 Інструкції (z0024-12) у новій редакції, нормами якої детально визначити зміст і методичні питання правового регулювання виконання обов'язків житлових (житлово-побутових комісій), як розпорядників публічної соціально-значимої (важливої) інформації у відповідності до Закону України "Про інформацію" (2657-12) , "Про доступ до публічної інформації" (2939-17) , "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) , та визначення переліку (форми, обсяги, тощо) інформації, яка міститься у протокольних рішеннях, та яку житлові (житлово-побутові) комісії повинні доводити до загального відома, визначити періодичність та місяця де з такою інформацію можливо ознайомитися;
- детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо виконання контрольних функції з боку виконавчих комітетів обласних, районних, міських (міст республіканського підпорядкування), районних у містах Рад народних депутатів на виконання п. 6) ст. 14, п. 5) ст. 15, ст. 21, 22, 23, 41 ЖКУ, ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 18 Закону України "Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави", п. 3, 7, 33 ПРМ УРСР N 470. При цьому визначити періодичність, склад та конкретні функції комісії з боку адміністрації та житлової комісії структур МОУ, зміст та порядок проведення контрольної перевірки, складання та доведення до загального відома акта, щодо здійснення контрольної перевірки, результатів та висновків контрольних перевірок, як з боку органів місцевого самоврядування, так й адміністративних органів МОУ;
- викладення п. 8.15 Інструкції (z0024-12) у новій редакції, в якій обов'язок, щодо здійснення контролю за законністю перебування військовослужбовців на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, за законністю розподілу жилої площі військовослужбовцям, особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей, за правильністю оформлення облікових справ, перевірки законності прийнятих житловою комісією рішень, покласти на командирів (начальників) органів військового управління, військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій ЗС України, які затверджують рішення житлових комісій;
- викладення п. 10.1, 10.2, 10.3 у новій редакції, де у відповідності до ст. 1, 14 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" врегулювати конфлікт інтересів квартирно-експлуатаційних органів, житлових комісій та органів (осіб), які призначено для ведення обліку згідно з п. 12 ПРМ УРСР N 470 та п. 22 ПКМУ N 1081, членів Комісії по контролю за розподілу житла в гарнізонах;
- скасування діючої редакції додатка 33 до Інструкції (z0024-12) (Картка обліку жилої площі, закріпленої за гарнізоном в будинках виконавчих органів...) та внесення до форми додатка 32 графи для внесення щорічник відміток про перевірки, що проведено;
- скасування діючої редакції п. 9.2 Інструкції (z0024-12) та додатка 32 до Інструкції (z0024-12) (Книга обліку жилої площі, яка підлягає заселенню), та приведення їх норм у відповідність до вимог п. 5 та додатка 1 (Журнал обліку службових жилих приміщень) ПРМ УРСР N 37 та п. 10 ПКМУ N 1081;
- скасування діючої редакції додатка 18 до Інструкції (z0024-12) та додавання до форми "Книга обліку службових житлових приміщень по військовій частині, квартирно-експлуатаційному органу" двох колонок "Дата і N рішення виконкому Ради народних депутатів про включення та виключення жилого приміщення до числа службових";
- виключення п. 9.6;
- виключення у п. 9.8 третього абзацу;
- виключення у четвертому абзаці п. 9.8 припису - "...секретарю житлової комісії військової частини...");
- скасування діючої редакції п. 11.1 та детального визначення змісту і методичних питань правового регулювання щодо розподілу відповідальності у гарнізонах ЗС України за організацію роботи житлових комісій гарнізону, дотримання законності під час забезпечення військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей жилими приміщеннями;
- скасування діючої редакції п. 11.2 Інструкції (z0024-12) .
Позивачі також просили зобов'язати Міністерство оборони України детально визначити зміст та методичні питання правового регулювання щодо виконання "Комплексної Програми забезпечення житлом військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби та членів їх сімей", яку затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.99 р. N 2166 (2166-99-п) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.12.2010 р. N 1191 (1191-2010-п) ) та додати до тексту Інструкції (z0024-12) відповідні норми щодо обов'язків посадових осіб Міністерства оборони України створювати, поповнювати фонд службового житла, визначити методичні питання та механізм оренди житла або виплати у встановленому порядку грошової компенсації за його піднаймання (наймання) для осіб, звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях, звернутися до Міністерства юстиції України з клопотанням щодо перегляду державної реєстрації на відповідність чинному законодавству наказу Міністра оборони України від 30.11.2011 р. N 737 (z0024-12) "Про затвердження Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями", який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.01.2012 р. за N 24/20337.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 24 грудня 2012 р. в задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі позивачі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нову постанову про задоволення позову.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Київський апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Наказом Міністерства оборони України від 30.11.2011 р. N 737 (z0024-12) затверджено Інструкцію про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями.
Названий нормативний акт зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.01.2012 р. за N 24/20337 (z0024-12) .
Спеціальним законом який відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (2011-12) від 20 грудня 1991 року N 2011-XII (надалі за текстом - " Закон N 2011-XII (2011-12) ").
Відповідно до частини 1 статті 12 названого Закону Держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.
Цією ж статтею Закону N 2011-XII (2011-12) передбачено, що Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей жилими приміщеннями, а також розмір і порядок виплати військовослужбовцям грошової компенсації за піднайом (найом) ними жилих приміщень визначаються Кабінетом Міністрів України.
На виконання наведеної норми постановою Кабінету Міністрів України N 1081 (1081-2006-п) від 03 серпня 2006 р. затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (надалі за текстом - "Порядок").
Згідного пункту 1 Порядку (1081-2006-п) він визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського, старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, посади в яких комплектуються військовослужбовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.
Пунктом 4 Порядку (1081-2006-п) визначено, що Центральні органи виконавчої влади, які здійснюють керівництво Збройними Силами, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, правоохоронні органи спеціального призначення та Держспецтрансслужба, посади в яких комплектуються військовослужбовцями, видають нормативно-правові акти з питань забезпечення військовослужбовців житлом, а також щороку визначають обсяги службового житла і житла, що надається військовослужбовцям для постійного проживання.
За змістом преамбули наказу Міністерства оборони України N 737 від 30.11.2011 р. (z0024-12) спірна Інструкція (z0024-12) видана відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 N 1081 (1081-2006-п) "Про затвердження Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями" та з метою приведення нормативно-правових актів Міністерства оборони України у відповідність з чинним законодавством.
У розгляді цієї справи суд попередньої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Судова колегія підтримує правову позицію окружного адміністративного суду, оскільки, на думку колегії суддів, зазначений висновок суду є наслідком повного та всебічного з'ясування судом обставин справи та належного застосування нормативно-правових актів, що регулюють ці правовідносини.
Адже, як вірно зазначив суд першої інстанції, спірна Інструкція (z0024-12) прийнята на виконання повноважень Міністерства оборони України, а її положення узгоджуються з приписами Конституції України (254к/96-ВР) , Житлового кодексу України (5464-10) , Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (2011-12) , Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання" (1382-15) , Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями.
На обґрунтування своє позиції суд попередньої інстанції обґрунтовано послався на приписи Постанови Верховної Ради України від 12.09.91 р. "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР" (1545-12) та ст. 3 Закону України "Про правонаступництво України" за змістом яких до прийняття відповідних актів законодавства України на території республіки застосовуються акти законодавства Союзу РСР з питань, які не врегульовані законодавством України, за умови, що вони не суперечать Конституції (254к/96-ВР) і законам України. Закони Української РСР та інші акти, ухвалені Верховною Радою Української РСР, діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення незалежності України.
Судова колегія також вважає за необхідне зазначити наступне.
Стаття 55 Конституції (254к/96-ВР) гарантує кожному право на захист своїх прав і свобод у суді, а також на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Тобто, до юрисдикції адміністративних судів віднесено розгляд і вирішення спорів фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень, у яких вони вважають, що суб'єкт владних повноважень своїм рішенням, діями чи бездіяльністю порушив їхні права, свободи чи інтереси.
У контексті положень КАС України (2747-15) під рішенням суб'єкта владних повноважень необхідно розуміти як нормативно-правові акти, так і правові акти індивідуальної дії.
Пунктом 1.4 Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2005 р. N 34/5, визначено, що нормативно-правовий акт - це офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженим на це суб'єктом нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування. Прийняття нормативно-правових актів у вигляді листів і телеграм не допускається
Згідно Рішення Конституційного Суду України N 7-рп/2009 від 16.04.2009 р. (v007p710-09) у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Враховуючи наведене беззаперечним є висновок, що спірна Інструкція (z0024-12) є нормативно-правовим актом.
Згідно пункту 1 частини 4 статті 105 КАС України адміністративний позов може містити вимоги про скасування або визнання нечинним рішення відповідача - суб'єкта владних повноважень повністю чи окремих його положень.
Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб'єктів владних повноважень врегульовано статтею 172 КАС України.
Відповідно до частини 8 названої статті КАС України (2747-15) суд може визнати нормативно-правовий акт незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, повністю або в окремій його частині.
Відповідно до статті шостої Конституції України (254к/96-ВР) (N 25к/96-ВР) державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, Положенням про Міністерство оборони України, затвердженим Указом Президента України від 06 квітня 2011 року N 406/2011 (406/2011) , видання нормативно-правових актів з питань забезпечення військовослужбовців житлом та затвердження Інструкції про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Збройних Сил та членам їх сімей житлових приміщень віднесено до компетенції Міністерства оборони України.
Із наведеного випливає, що вимоги про виключення певних пунктів правового акта, зобов'язання суб'єкта владних повноважень викласти норми у певній редакції чи надати детальне визначення змісту і методичних питань правового регулювання, врегулювати певну сферу суспільних відносин, звернутися до Міністерства юстиції України з клопотанням щодо перегляду державної реєстрації не є встановленим способом захисту в адміністративному судочинстві.
Ні позивач, ні суд не є суб'єктами нормотворення та не можуть перебирати на себе функції інших органів влади і самостійно встановлювати зміст правових норм.
За таких обставин судом першої інстанції прийняте законне і обґрунтоване рішення про відмову у задоволенні позову.
За правилами ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 160, 198, 200, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2, ОСОБА_3 залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 24 грудня 2012 р. - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі в 20-ти денний строк з дня складення ухвали в повному обсязі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України, з подачею документу про сплату судового збору, а також копій касаційної скарги відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі, та копій оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Ухвала складена в повному обсязі 05 березня 2013 р.
Головуючий, суддя
І. О. Лічевецький
Суддя:
Т. М. Грищенко
Суддя:
В. Е. Мацедонська